Motor ryger ... drikker den olien?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Saxoman
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 9. maj 2020 21:33
Kontakt:

Motor ryger ... drikker den olien?

Indlæg af Saxoman »

Hej Gutter

Det er mit første indlæg her, så jeg håber jeg gør det rigtigt! Mit nyerhvervede ladefund af en FS1 er blevet shinet nogenlunde op, bortset fra motoren som jeg ikke har pillet ved. Og nu kom så turen så til at starte dyret op for førte gang - og det er så her jeg er på Herrens mark.
Den starter sådan set let nok, men den går kun i tomgang med fuld choker. Og så snart chokeren afkobles, så går den amok i høje omdrejninger. Den ryger osse som bare pokker. Se evt video på:



Jeg ved intet om den tidligere ejers gøren og laden, så jeg ved ikke, hvilke reparationer, der er gået forud. Jeg har dog haft indsugningsplade, karburator og membran af.Karburatoren er renset og alt ser ud til at spille. Det samme med indsugningplade og membran. Den slutter tæt med pakning, boltene er de rigtige og membranen kan give det berømte trut. Så jeg frygter at motoren suger falsk luft og drikker motorolien. I så fald, hvor er mon den utæthed og hvad kan jeg gøre ved det? Jeg er ikke den store mekaniker og frygter at jeg skal skille hele motorblokken ad, især gearkassen er jeg ikke vild med at skulle rode mig ud i en adskillelse af. Nogen gode råd..?
På forhånd tak...
Saxoman
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Motor ryger ... drikker den olien?

Indlæg af FS1originalen »

Hej Saxoman,
Velkommen til, og tillykke med din FS1!
Jeg synes nu ikke den ryger foruroligende meget i betragtning af at den måske har stået længe, er fejljusteret og "har gammel olie og sod i udstødningen".
Som jeg ser det på filmen så har du en lovlig TUM178 cylinder, en tunudstødning og muligvis en 16mm karburator (svært at se, men jeg gætter).
I min verden en skidt kombination da cylinderen ikke kan håndtere indsugningsmængde og især manglende modtryk i udstødningen - du taber fuldstændigt moment (læs acceleration) i lave omdrejninger, men vinder vel 3-5 km i tophastighed :oops:

Nå men tomgangsproblemet: Du må have karburatoren af igen og være sikker på følgende:
Har knallerten stået "i årevis" så kan hullet i hoveddysen være blevet lidt mindre pga. ir. Har du ikke adgang til en dyserival, en rensenål eller andet der kan sikre at hullet er "rent", så er en ny dyse nok det nemmeste.
Tomgangssystemet på FS1 har sin egen lille dyse der sidder i et "rør" som går ned i svømmerhuset. Vær sikker på at "der er hul i den", og mindst lige så vigtigt at der er hul fra dysen og op til det næsten mikroskobiske hul der er under gasspjældet ved siden af hullet som nålen går ned i.
Svært at vurdere på filmen, men din luftskrue ser ud til at være langt ude - som udgangspunkt skal den være 1, 25 omgang ude.

Håber at ovenstående kan hjælpe dig lidt på vej - eller sætte tankerne igang hos "de andre nørder" så der komme bedre forslag :D

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"