montering af krumtap?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

montering af krumtap?

Indlæg af Alex »

hej

jeg tænkte på hvordan i montere krumtappen i venstre blok, hvor altså lejet først er sat i? Jeg plejer at varme lejet mens det sidder i blokken, så falder krumtappen lige i :) Problemet er så at jeg har fået et leje med fiber styr, og det smelter når jeg varmer på det hehe, så ville lige hører hvad i plejer at gøre ? :D
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: montering af krumtap?

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Krumtappen skal en tur i fryseren. Og så i lejet med den, og så slå den i med en hammer. Jeg plejer at slå på det stykke af krumtappen hvor plejlstangen sidder fast - for ikke at slå den skæv.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: montering af krumtap?

Indlæg af Kai »

Sune_Rasmussen skrev:Krumtappen skal en tur i fryseren. Og så i lejet med den, og så slå den i med en hammer. Jeg plejer at slå på det stykke af krumtappen hvor plejlstangen sidder fast - for ikke at slå den skæv.
Man slår ALDRIG på en krumtap !!! :roll:
(eneste undtagelse er når man retter den op efter plejlstangsskift)

Enten fryser man den ned i en plastpose, og varmer blokken med lejet op
eller så trækker man den i lejet med det rette værktøj.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: montering af krumtap?

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Kai skrev:
Man slår ALDRIG på en krumtap !!! :roll:
(eneste undtagelse er når man retter den op efter plejlstangsskift)

Enten fryser man den ned i en plastpose, og varmer blokken med lejet op
eller så trækker man den i lejet med det rette værktøj.
Nej, det bør man vel ikke... Men hvad for noget værktøj skal man så bruge?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: montering af krumtap?

Indlæg af Kai »

Yamaha har lavet værktøj til netop det, men det koster en formue :(

En måde at gøre det på, er at skubbe krumtappen i lejet så langt den kan komme med håndkraft. Selvom lejet er med fiberstyr kan du godt varme det lidt op først uden der sker noget.

Vil den ikke helt på plads, så find en stump rør eller andet der lige passer ned over krumtappen, og som kan støtte mod lejet, en solid skive ovenpå, og skru møtrikken på. Så kan du bruge møtrikken til at trække den på plads med.
Lidt skiver og rørstumper i forskellig længde er go at have, da du skal putte lidt under møtrikken hvergang den er skruet helt ned. Til sidst er krumtappen helt i :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: montering af krumtap?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kai skrev:Vil den ikke helt på plads, så find en stump rør eller andet der lige passer ned over krumtappen, og som kan støtte mod lejet, en solid skive ovenpå, og skru møtrikken på. Så kan du bruge møtrikken til at trække den på plads med.
Lidt skiver og rørstumper i forskellig længde er go at have, da du skal putte lidt under møtrikken hvergang den er skruet helt ned. Til sidst er krumtappen helt i :)
Det er en super beskrivelse du kom med der kai, iøvrigt er sådan en kasse rørstumper fantastisk til mange opgaver med aftrækning / isætning af diverse lejer, bøsninger, styr & sådan...
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"