en motor skal da have det godt :)
en motor skal da have det godt :)
hej
jeg sidder og drømmer lidt om min kommende yamaha
hvad kan man gøre for at ens motor har det godt ?
kan man polere ens krumtapshus og polere ens (hvad hedder det -
der hvor olien er) i højre side ??
jeg ved godt at man nok ikke kan mærke det på ens topshastighed,
men har motoren det ikker bare lidt nemmere.
når jeg får min yamaha tror jeg at jeg vil bore nogle små huller i stempelt
så den bliver smurt lidt bedre.
nogle som har nogle forslag til hvordan ens motor får det bedre ?
hvad vil du anbefale i benzin og olie blanding ? 4% eller 2% ?
//dcedata
Niels Sørensen
pandrup big city
jeg sidder og drømmer lidt om min kommende yamaha
hvad kan man gøre for at ens motor har det godt ?
kan man polere ens krumtapshus og polere ens (hvad hedder det -
der hvor olien er) i højre side ??
jeg ved godt at man nok ikke kan mærke det på ens topshastighed,
men har motoren det ikker bare lidt nemmere.
når jeg får min yamaha tror jeg at jeg vil bore nogle små huller i stempelt
så den bliver smurt lidt bedre.
nogle som har nogle forslag til hvordan ens motor får det bedre ?
hvad vil du anbefale i benzin og olie blanding ? 4% eller 2% ?
//dcedata
Niels Sørensen
pandrup big city
med venlig hilsen
Dcedata
Niels Sørensen
Er nu den stolte ejer af en yamaha
Dcedata
Niels Sørensen
Er nu den stolte ejer af en yamaha
Re: en motor skal da have det godt :)
den skal være så godt som lovlig
en 11 tands for tandjul og en tun udstødning
en 11 tands for tandjul og en tun udstødning
med venlig hilsen
Dcedata
Niels Sørensen
Er nu den stolte ejer af en yamaha
Dcedata
Niels Sørensen
Er nu den stolte ejer af en yamaha
Re: en motor skal da have det godt :)
Glem det med at polere krumtaphus, det giver kun problemer. Benzinen fortætter til dråber på de blanke overflader, og du får bøvl med at få den til at gå rent.
Hvis du vil være god med den, så køber du nogen gode lejer, fx KOYO eller FAG, og monterer dem ved at varme blokken op, og ikke ved at hamre dem i.
Sørger for at krumtappen er lige, hvis den er i orden i aksel-ender kan den spændes op mellem 2 rullepinoler, og så kan man måle på akslerne med et mikrometer ur, og 3/100 er max den må slå , helst mindre.
Du kan ikke regne med at selv en ny krumtap er lige, er den tabt på gulvet bare en gang (selv i kassen fra ny) så kan den være slået ud af kurs og lejerne er hurtigt slidt op.
Krumtappen kan trækkes i venstre leje/blok, f.eks ved at stable skiver/rør stumper på og bruge møtrikken til at trække den i med.
Der er også nogen der bruger at proppe krumtappen i en pose og så i dybfryseren nogen timer, så kan den skubbes i med håndkraft hvis du varmer lejet lidt op med en varmepistol.
Hvis du putter den i fryseren, så giv nederste plejlstangsleje et par dråber olie først, der kan komme kondens når den tøer op igen, og den ruster lynhurtigt, du kan bare ikke se det uden at skille krumtappen ad.
Olie er en videnskab for sig, nogen foretrækker ét mærke, andre en hel anden olie.
Jeg har i en del år brugt Husqvarnas olie til motorsave, blandet det 3% og aldrig haft noget at klage over.
Hvis du vil være god med den, så køber du nogen gode lejer, fx KOYO eller FAG, og monterer dem ved at varme blokken op, og ikke ved at hamre dem i.
Sørger for at krumtappen er lige, hvis den er i orden i aksel-ender kan den spændes op mellem 2 rullepinoler, og så kan man måle på akslerne med et mikrometer ur, og 3/100 er max den må slå , helst mindre.
Du kan ikke regne med at selv en ny krumtap er lige, er den tabt på gulvet bare en gang (selv i kassen fra ny) så kan den være slået ud af kurs og lejerne er hurtigt slidt op.
Krumtappen kan trækkes i venstre leje/blok, f.eks ved at stable skiver/rør stumper på og bruge møtrikken til at trække den i med.
Der er også nogen der bruger at proppe krumtappen i en pose og så i dybfryseren nogen timer, så kan den skubbes i med håndkraft hvis du varmer lejet lidt op med en varmepistol.
Hvis du putter den i fryseren, så giv nederste plejlstangsleje et par dråber olie først, der kan komme kondens når den tøer op igen, og den ruster lynhurtigt, du kan bare ikke se det uden at skille krumtappen ad.
Olie er en videnskab for sig, nogen foretrækker ét mærke, andre en hel anden olie.
Jeg har i en del år brugt Husqvarnas olie til motorsave, blandet det 3% og aldrig haft noget at klage over.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: en motor skal da have det godt :)
Hej
hvis du vil være god ved din FS1 motor så rengør du den fuldstændigt ,,,, skilder den ad og får alt snavs og spåner ud af gearkasse krumtaphus osv,,, ved at rense det godt af i benzin,,,, tjekker at messing lejerne i gearakslerne osv er fine evt nye i samt nye 4 nye hovedlejer tjekker at dit plejlleje og krumtap og stempel og cylinder er 100% i ok stand og er i topform,,,nul boren i stemplet det giver nul på smørings siden,,,sørger for at koblingen er i topform altsammen med originale dele,,, kort sagt lav den fra bunden af med kvalitetsdele over det hele,,, og helst med original dele hvis de ikke er det i forvejen og der skal skiftes noget pgr af slid,,, og hold div slibemidler ude af motorblokken,,, det giver nada og motoren ville fra fabrikken være poleret op vis det gav noget derinde,,, hold den lovlig og med det gode olie til totakts blanding som man kan få idag så 2% og med tun op til 4% også en SAE30 ( kan købes ved div plæne klipper forhandlere ) til gearkasse og støddæmpere foran,,,, og er pakninger og gevind osv også iorden så har du en motor der bare holder og giver fuld valuta for mønterne,,,
grundig rengøring,,, grundig inspektion,,, grundig valg af reservedele,,, grundig samling ,,, grundig forsmøring i motoren,,, grundig indstilling af kobling og tænding og karburator,,,, og sidst men ikke mindst en grundig velnydt prøvetur på en grundig og vel restaureret Yamaha,,,og man føler sig godt og grundigt som 15~16 år igen,,, bare mine 20 cent,,,
hvis du vil være god ved din FS1 motor så rengør du den fuldstændigt ,,,, skilder den ad og får alt snavs og spåner ud af gearkasse krumtaphus osv,,, ved at rense det godt af i benzin,,,, tjekker at messing lejerne i gearakslerne osv er fine evt nye i samt nye 4 nye hovedlejer tjekker at dit plejlleje og krumtap og stempel og cylinder er 100% i ok stand og er i topform,,,nul boren i stemplet det giver nul på smørings siden,,,sørger for at koblingen er i topform altsammen med originale dele,,, kort sagt lav den fra bunden af med kvalitetsdele over det hele,,, og helst med original dele hvis de ikke er det i forvejen og der skal skiftes noget pgr af slid,,, og hold div slibemidler ude af motorblokken,,, det giver nada og motoren ville fra fabrikken være poleret op vis det gav noget derinde,,, hold den lovlig og med det gode olie til totakts blanding som man kan få idag så 2% og med tun op til 4% også en SAE30 ( kan købes ved div plæne klipper forhandlere ) til gearkasse og støddæmpere foran,,,, og er pakninger og gevind osv også iorden så har du en motor der bare holder og giver fuld valuta for mønterne,,,
grundig rengøring,,, grundig inspektion,,, grundig valg af reservedele,,, grundig samling ,,, grundig forsmøring i motoren,,, grundig indstilling af kobling og tænding og karburator,,,, og sidst men ikke mindst en grundig velnydt prøvetur på en grundig og vel restaureret Yamaha,,,og man føler sig godt og grundigt som 15~16 år igen,,, bare mine 20 cent,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
-
- Junior knallert
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
- Kontakt:
Re: en motor skal da have det godt :)
hey skal det ikke være 4%? jeg kørte på 2% lige da jeg havde fået min og da motoren havde kørt 2 dage begyndte stemplet at sætte sig så jeg gav det lidt olie i tanken og har kørt på 4% lige siden og nu går den bare godt
Re: en motor skal da have det godt :)
Kommer an på om 2T olien er syntetisk eller ej. Kører på fuldsyntetisk 2%, kører super.... bliver olie-våd i udstødningen uden at den ryger. Hvis dit stempel har været ved at sætte sig er det nok snarere fordi du kører med for mager blanding, så skal du have dyset korrekt ind.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
-
- Junior knallert
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
- Kontakt:
Re: en motor skal da have det godt :)
efter jeg er begyndt at blande til 4% har den aldrig gået bedre
Re: en motor skal da have det godt :)
og den ryger ikke??
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: en motor skal da have det godt :)
2% er rigeligt med de nye to-taktsolier. Bensin binder sig til olie. Derfor hvis du kører med for meget olie så kører du også mere magert--Varmere forbrændingskammer. Jeg har aldrig kørt med mere. Har kørt Cross, RD 350, Motorsav, Tunet Kreidler RS i mange år.o0nodland0o skrev:efter jeg er begyndt at blande til 4% har den aldrig gået bedre
Men der er lige så mange meninger om olier som der er mennesker. Dette var bare min mening
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.