Gearkasse gearskift - hjælp

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Gearkasse gearskift - hjælp

Indlæg af klaus »

Hej FS1-fans

Jeg har lige fået mig en 4-gear og har været det meste igennem, men jeg har et problem...

Den skifter ikke ned i gear som den skal... den skifter helt fint fra frigear til 4. gear men når jeg skifter ned er det lidt anderledes:

4. gear til 3. gear siger den et normalt *klik*
Men fra 3. gear til 2. gear siger den et lidt højere og anderledes *klik*lyd, *klak* måske...
Når jeg så skifter 2. gear til 1. gear siger det også et *klak* efterfulgt af en masse hak fra gearkassen som *dik dik dik dik..* som jeg ikke helt forstår. Jeg plejer at stoppe den når den gør det, og det opstår hver gang med mindre jeg tager store mellemrum mellem gearskift...

Nogen der kan sige mig hvad der kan være galt?

På forhånd tak!
Klaus
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Gearkasse gearskift - hjælp

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Klaus

Velkommen her på forum :D

Jeg skal lige være helt med inden jeg prøver at give mit bud på problemet,,,, har du haft motoren skilt helt ad for at renovere den den ???,,,, og var fænomenet der også inden ???,,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Gearkasse gearskift - hjælp

Indlæg af klaus »

Hej og tak :-)

Har ikke haft den skilt ad til renovering, og ja den var sådan fra start. Min far siger det måske kan være noget med geararmen/gearakslen eller andet i gearkassen?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Gearkasse gearskift - hjælp

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Ok så først det som er nemt at kontrolere,,, nede på gearskifte armen ved din gearpedal,,, skal der hvor din skiftearm går ind i motoren side en låsering,,, i mellem den låsering og semmiringen sidder den en skive som afstands / slidskive,,,, den skal lige præcis være så tyk at når låseringen sidder i sit spor / rille så kan du ikke skubbe din skiftearm frem og tilbage,,, mangler den skive og evt også låseringen kan din skiftearm skubbes ind i primær tandhjulet i koblingen,,, det kan give nogen tik lyde når den røre de nitter derinde,,, for ellers så skal du ind i koblingsiden af motoren og justere dit gearskifte,,, så der er lige meget afstand på hver side af de stifter på gearskiftetromlen ,,,på de kæber / klør der trækker gearskiftetromlen frem og tilbage ved gearskifte,,, der sidder en eksentrisk skrue til at justere den med ,,, det gøres når den står i anden gear,,, den som renoverede den sidst kan jo også have "glemt" at sætte en trykskive bag afstandsstykket til primærtandhjulet så det kan gå for langt ind,,, det sidste med skiven bag primærtandhjulet,,, vil jeg dog mene giver et konstant problem i både gearskifte den ene og den anden vej samt ved bare at motoren køre,,, men prøv lige at tjekke ovre ved gearpedalen først ,,, det er det nemmeste,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Gearkasse gearskift - hjælp

Indlæg af klaus »

Mange tak for tippet, det vil jeg se nærmere på. Har haft dækslet af ved gearpedalen og der var låsering, men jeg kunne rykke den omkring 1 mm frem og tilbage så der mangler nok den afstandsskive. Vil også prøve at se på det med indstillingen af gearkassen.

Var lidt bange for at der var noget i den dyrere ende der var ødelagt, hehe.

Mvh Klaus
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Gearkasse gearskift - hjælp

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Velbekomme,,, håber du kan nøjes med en ny skive nede ved låseringen,,, :(y)
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Gearkasse gearskift - hjælp

Indlæg af bonde søren »

vil lige høre motorbremser den når du skifter ned ?
altså hvis du holder i tomgang med koblingen inde og skifter alle op og alle ned gør den det også ?
fuskeren
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Gearkasse gearskift - hjælp

Indlæg af klaus »

Jeg ser lige på det i morgen og vender tilbage. ;)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"