Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg har i den senere tid døjet med, at min FS1-motor bliver rigelig varm, og vil derfor lave varmesætninger. :(n)

Opsætning er.

40 mm. F5B cylinder
40 mm. topstykke
16 mm. Mikuni kaburator
16 mm. indsugning
5,3 Udstødning
15/43 gearing

Jeg har prøvet med større dyser og er nu helt oppe på en 180er dyse, og nålen i gasspjældet anden øverst. Selv om det lyder af meget, virker det som om den får den mængde benzin den skal have, da den køre jævnt og trækker fint, og kan også fint tage omdrejninger.
Alligevel bliver den så varm, at der igen er fare for varmesætning. :( Jeg har også sat et tændrør i med højere glødetal. NGK B9HS da jeg ikke kunne få fat i bedre i dag. :roll: Jeg har fået anbefalet at montere en ny original kondensator, da det nu er en komplet uoriginal tænding jeg har på, som ellers virker fint, da min FS1 er nem at starte. :wink:
Er der nogen som har gode ideer? :?: Så er de meget velkomne. :wink: Jeg er nemlig meget i tvivl. :?

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Henrik Fs1 »

Hvilken olie kører du med? :what2 :what2
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af roberthandvask »

hvis den står dårlig i tændingen kan det også godt betyde at den bliver for varm.
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Henrik Fs1 skrev:Hvilken olie kører du med? :what2 :what2
Hej Henrik Fs1.
Det er Sea 30 Plæneklipper-olie.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Toke »

roberthandvask skrev:hvis den står dårlig i tændingen kan det også godt betyde at den bliver for varm.
Jep. Et meget godt bud. På min tidligere sco ændrede jeg også tændingstidspunket, fordi motoren blev meget varm, der hjalp det meget. Men på en Yamaha kan man jo ikke dreje pladen. Så prøv evt. at justere tændingen til mindst mulige platinafstand.
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

roberthandvask skrev:hvis den står dårlig i tændingen kan det også godt betyde at den bliver for varm.
Hej roberthandvask.
Det virker som om tændingen står meget fint. Den er i hvert fald meget nem at starte. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Henrik Fs1 »

Den kan godt tænde for sent eller tidligt, selvom den starter nemt!

Som olie i benzinen? :what2 Håber du kun bruger sae 30 i gearkassen :bravo
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af roberthandvask »

hey kim det er din 2 takt's olie den er gal med, eller din tænding. bare fordi den er nem og starte betyder ikke den står rigtig. men er en lille smule svær og starte. men går Tilgængelig rigtig godt når den er i gang.

prøv og justere tændingen og prøv med noget andet olie.
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Toke skrev:
roberthandvask skrev:hvis den står dårlig i tændingen kan det også godt betyde at den bliver for varm.
Jep. Et meget godt bud. På min tidligere sco ændrede jeg også tændingstidspunket, fordi motoren blev meget varm, der hjalp det meget. Men på en Yamaha kan man jo ikke dreje pladen. Så prøv evt. at justere tændingen til mindst mulige platinafstand.
Hej Toke.
Det skal da prøves. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Henrik Fs1 skrev:Den kan godt tænde for sent eller tidligt, selvom den starter nemt!

Som olie i benzinen? :what2 Håber du kun bruger sae 30 i gearkassen :bravo
Hej Henrik Fs1.
Sea 30 er i motoren og i benzinen bruger jeg halv-syntetisk fra Brugsen. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af 12V »

Jeg ville gå tilbage til et varmere tændrør, men den opsætning skal den kunne nøjes med mindre.

Hvad mærke dyser bruger du?

Hvad farve havde tændrøret da den sidst satte sig?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

12V skrev:Jeg ville gå tilbage til et varmere tændrør, men den opsætning skal den kunne nøjes med mindre.

Hvad mærke dyser bruger du?

Hvad farve havde tændrøret da den sidst satte sig?
Hej Carsten.
Dyserne er originale. :wink: Tændrøret var koksgrå. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Guess who »

Elf olie KIM ---- så undgår du det igen. Hvis du vil prøve og køre med samme opsætning og en 160 eller 170 dyse - ja og et nyt stempel naturligvis - hvis cylinderen vel og mærke IKKE har taget skade.

Så vil jeg sponsorere 1liter ELF olie til dig som forsøg - her er et eksempel på hvad den rigtige totaktsolie kan gøre til forskel. Bland 125ml Elf totaktsolie i 5Liter benzin eller en halv liter Elf totaktsolie til 20liter benzin så kører du 3% og forbrænder hver en dråbe.Så skal du bare køre derudad og se hvordan det går.

Dette er ment som en hjælp og så kan du jo få et gratis stempel og en dunk olie af Yamahafs1.dk :wink:

Stempel og olie kan afsendes imorgen, hvis det har nogen interesse??
Mvh
Benny
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af 12V »

Der er noget galt, udover olie vil jeg mene.

Grå er et værre stadie af hvid, alt for mager. Den må få falsk luft et sted!?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af strynboen »

nu er det vel ikke tank hanen som er beskidt..i filteret inde i tanken,,så du får mager blanding..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Guess who skrev:Elf olie KIM ---- så undgår du det igen. Hvis du vil prøve og køre med samme opsætning og en 160 eller 170 dyse - ja og et nyt stempel naturligvis - hvis cylinderen vel og mærke IKKE har taget skade.

Så vil jeg sponsorere 1liter ELF olie til dig som forsøg - her er et eksempel på hvad den rigtige totaktsolie kan gøre til forskel. Bland 125ml Elf totaktsolie i 5Liter benzin eller en halv liter Elf totaktsolie til 20liter benzin så kører du 3% og forbrænder hver en dråbe.Så skal du bare køre derudad og se hvordan det går.

Dette er ment som en hjælp og så kan du jo få et gratis stempel og en dunk olie af Yamahafs1.dk :wink:

Stempel og olie kan afsendes imorgen, hvis det har nogen interesse??
Mvh
Benny
Hej Benny.
Jeg vil starte med at sige mange tak for hjælpen.
Det er jeg da helt sikkert meget interseret i. Det ser ud til at mine stempler er blevet ødelagt, ved at et stykke af øverste stempelring, er blevet rykket i stykker ved udstødningsporten, og stumperne er smuttet ud der i gennem. Begge de to F5B cylindere det er sket i, har ikke taget skade. Jeg vil da også godt selv købe nye stempler til de 2 cylindere. Størrelserne på de 2 cylindere er 40,75 og 40,00. Jeg vil også gerne købe 2 styrlåse til 80 kr stk, et benzinfilter, og 2 af den lille runde pakning øverst i benzinhanen, og 3 dyser i størrelserne 120, 160 og 170. Jeg tror også lige at jeg vil rengøre tank og benzinhane.
Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S man 1. aug 2011 14:59, rettet i alt 1 gang.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

12V skrev:Der er noget galt, udover olie vil jeg mene.

Grå er et værre stadie af hvid, alt for mager. Den må få falsk luft et sted!?
Hej Carsten.
Jeg synes ikke at jeg kan konstatere falsk luft nogen steder. Men jeg vil have renset min tank, hvis nu der ikke kommer nok benzin ud af den, på grund af skidt, som går ned og sætter sig i benzinhanen. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

strynboen skrev:nu er det vel ikke tank hanen som er beskidt..i filteret inde i tanken,,så du får mager blanding..
Hej Lars.
Det er måske en mulighed. :wink: Det skal i hvert fald undersøges, og tanken skal renses. :wink: Og så må vi se hvad der sker når det er gjort. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af 12V »

PS: Husk at afgrate alle port sider der står modsat stemplens køreretning, især efter opboring etc.

Se evt. her:

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

12V skrev:PS: Husk at afgrate alle port sider der står modsat stemplens køreretning, især efter opboring etc.

Se evt. her:

Hej Carsten.
Ja, det er helt sikkert en god ide. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"