Side 6 af 7

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 9. maj 2012 18:40
af Frankzinnpedersen
Frankzinnpedersen skrev:Hej Erik

Jeg har lavet en aftale med Benny om at tage knallerten med op til ham i kalundborg næste gang jeg er hjemme,og så håber jeg han kan fixe den,han havde nogle gode ideer til hvad der måske var galt ....hehe det er jo snart 23 år siden jeg selv var en "haj " :shutup :thunge ,men tak for dit indlæg :D

Mvh
Frank.
Vil hermed gerne rette en kæmpe stor tak til Benny for at hans velsmurte mekaniske fingre og viden nu har fået mit senste projekt til at køre rasende....1000 tak Benny for hjælpen og vi snakkes ved Mvh. Frank.

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: søn 26. jan 2014 10:19
af Allan M
Ups. Fejl 40 herfra.

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: man 22. maj 2017 11:47
af MartinV
Hej. Jeg har en FS1 der ikke vil starte. Knallerten har ligget adskilt i over 25 år og jeg er nu gået i gang med at renovere den. Der er kommet ny cylindere/topstykke samt nye pakninger på. Ny fødespole og Jeg havde en ny sæt kondensator og platiner fra den gang.

Hvis jeg tager tændrøret af og ligger det på motorblokken gnister det fint, på trods af at det er et NKT fra Hansen. Hvis jeg fjerner tændrørshætten trækker den en fin, lang og blå gnist fra ledningen til stel.

Jeg har sikret mig at indsugningspladen slutter tæt til blokken og at det ikke er umbraco men stjerne skruer der holder membranen fast til indsugningspladen og jeg har skiftet pakningen mellem indsugningspladen og membranen. Den afgiver en den velkendte svuplyd når man træder på kick-starteren og der er god kompression.

Jeg har adskilt og renset karburatoren og jeg har prøvet men en 16mm karburator og indsugningplade. Jeg har også prøvet at tage udstødningsrøret af for at udelukke at det skulle være tilstoppet.

Hvis jeg suger i membranen holder den helt tæt, men hvis jeg puster i den siger den ikke den famøse andelyd, er det en forudsætning?
Indsuning.jpg
Indsuning.jpg (422.44 KiB) Vist 14390 gange
Hvis jeg giver den en snaps direkte ind i cylinderen kan jeg få den til at give et enkelt meget lille slag men slet ikke nok til at starte.

Kan en forkert indstillingen af platinerne betyde at knallerten slet ikke kan starte, selvom den er i stand til at lave den kraftige gnist, bare måske på et forkert tidspunkt i rotations-processen?

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: man 22. maj 2017 13:55
af 12V
Membranen ser fint ud, den sjove lyd folk beskriver kan jeg kun opnå ved at puste på en helt bestemt måde, næsten som at spille trompet. Så det vil jeg ikke bekymre mig om, bare den lukker i den ene retning og åbner den anden, så skal den nok virke.

Bare platinerne står på ca. 0,4 mm afstand ved stempel i top, så skal den kunne starte, resten er finjustering. Er noten/kilen måske røget sig en tur, så den gnister et helt forkert sted? Platinerne skal åbne kort før stemplet når øverste dødpunkt.

Jeg har oplevet lign. problemer hvor tændingen så ud til at give fin gnist ved at jokke i kickstarteren, men motoren ville ikke køre. Problemet var at gnisten forsvandt så snart der kom lidt flere omdrejninger på motoren. Prøv og lav testen fra ledningen igen, den skal kunne trække en min. 6 mm gnist også ved højere omdrejninger. Brug en boremaskine for at få lidt fart på, som i videoen her:

Denne var defekt, gnisten forsvandt ved høje omdrejninger, her var det platinerne der var skyld i fejlen, selvom de var helt nye.

Hvis gnisten er god på ledningen ville jeg prøve et andet tændrør og hætte, det kan nemt nedsætte gnist effekten voldsomt hvis de har en lille overgang. Så er den måske synlig udenfor motoren, men for svag til at tænde blandingen under kompression.

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: man 22. maj 2017 16:01
af MartinV
Hej Carsten

Tak for hurtig svar. Jeg har prøvet at lave samme test bare med tændrøret (Se video). Det ser ud til at virke...

Men spørgsmålet er om timingen er rigtig.. det burde vel ikke forhindre knallerten helt i at starte...

Hvor køber man de Bosch tændrør der virker?

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: tirs 23. maj 2017 07:23
af MartinV
Er der nogen i nærheden af Skanderborg der kan hjælpe mig? Jeg syntes jeg har prøvet alt..

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: tirs 23. maj 2017 20:14
af Poul-Erik A.
Jeg har fulgt lidt med og undrer mig over, at der er lidt liv i motoren, når den bliver "tvangsfodret" ? Bliver tændrøret overhovedet vådt efter startforsøg med chocker, velvidende at karburatoren ER renset ?

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 24. maj 2017 07:58
af Twinsport
Ja, jeg må nok holde lidt med Poul-Erik.

Kan den køre hvis du sprøjter æter eller bremserens direkte ind i karburatoren?

/Steen

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 24. maj 2017 09:04
af MartinV
Jeg har ikke prøvet med æter eller bremserens, kun benzin direkte ind i karburatoren.
Jeg har også prøvet med en stor eller lille snaps direkte i cylinderen.

Den afgiver kun et meget lille slag, slet ikke nok til at starte.

Jeg mistænker at det er noget med benzintilførlsen/kaburator, jeg tror at tænding må være god nok til at den burde starte.

Det er mystisk, i gamle dage da jeg var dreng der kunne jeg altid få en knallert til at starte.. :-)

/Martin

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 24. maj 2017 13:57
af MNH3660
Det er ellers en fin membran, du viser...

Hvis jeg er i tvivl om benzintilførslen, skruer jeg svømmerhuset af karburatoren mens den sidder på indsugningspladen.

Værktøj: Brug en stjerne-bit i en lille holder og gerne en skralde.

Dræn svømmerhuset vha skruen i bunden - brug evt. en hætte fra en aerosoldåse til at opsamle benzinen
Af med svømmerhuset (hvis der er benzin I, virker tilførslen antageligvis)
Åbn benzinhanen og se, om der er tilførsel
Check samtidig lukkenålen på benzintilførslen (bevæger den sig frit op/ned og lukker den let af?)

Bevæger din svømmer sig frit op/ned i huset?

Du kan også let checke om dyse/strålerør er stoppet - der er fri adgang uden svømmerhus på karb. Brug en 8'er-fastnøgle

Mikkel

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 24. maj 2017 16:01
af Poul-Erik A.
Eller kunne det tænkes, at tomgangs-justeringen er for lav (spjæld lukket), så den ikke får noget at leve af ? Evt. prøv med chocker og derefter "halv gas"....

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 24. maj 2017 22:07
af claus olieklud
hej... jeg vil sige at ud fra beskrivelsen om en snaps i karburatoren og lidt gas, ja så skal den starte og gå ud igen ( altså hvis karburatoren ikke virker ) - hvis den intet kan ud over et tilfældigt puf, så tror jeg ikke det er et benzin problem.
det lyder mere som om tændings tidspunktet er helt i skoven ( knækket not )
eller også et tændingen totalt svækket - i så fald vil et sæt nye platiner og en ny kondensator sikkert gøre underværker.

hilsen olieklud

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: man 29. maj 2017 12:33
af MartinV
Nålen i karburatoren stammer fra en 16 mm. kan det have en betydening?

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: tirs 30. maj 2017 16:38
af Poul-Erik A.
Jeg ved ikke om der er mærkbar forskel, men her er måske noget nyttigt:
http://knallertforum.dk/download/yamaha ... urator.pdf

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 31. maj 2017 13:40
af MartinV
Er der nogen der kan henvise mig til en knallertmekaniker i nærheden af Skanderborg/Horsens/Århus der er ekspert i Yamaha FS1?

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 1. maj 2019 12:03
af kvicktrade
Hej jeg har en FS1 DX fra 78
Mit problem er den vil ikke rigtig starte når jeg har fået den i gang kunne den køre i tomgang når jeg gasser op, går den ligsom ud og og tænder lige med høje omdrejninger for så at gå ud igen, hvis jeg slipper gasen køre den fint i tomgang. har prøvet at bruge flydendepakning mellem membran og indsugnings plade skiftet karburator intet hjælper. nogen løsninger?
vh.

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 1. maj 2019 15:58
af Poul-Erik A.
Som jeg læser det, kunne måske være en delvis tilstoppet benzintilførsel eller tændingsproblemer. Er det kommet gradvis, eller blot første opstart på sæson'en ?

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 1. maj 2019 16:30
af kvicktrade
Det kom bare ud af det blå, har i dag rodet lidt med den med et kørte den, en time sener var den gal igen efter at havde stået stille, kontrolleret tændning og tændrør ser fin ud,

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 1. maj 2019 16:33
af kvicktrade
ingen problemer med benzin tilførelen, men tændrør tør?

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

: ons 1. maj 2019 16:49
af Poul-Erik A.
Et tørt tændrør tyder netop på for lidt benzin, efter flere startforsøg med chocker, hvis anvendt? Hvad med de forskellige dyser i karburatoren? Eller en delvis hængende nåleventil over svømmeren? Det er også velkendt med en "bussemand" i nåleventilen...