Ingen gnist i tændrør

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Sv: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det er før set at nye platiner har en snavset overflade så de ikke virker.. prøv og rens dem med renset benzin, sprit eller kontaktrens. Måske bør det stå i tændingsguiden.

Sendt fra min telefon
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

jeg prøver at rense dem og indstiller dem igen og tjekker at der ingen kortslutninger er, så ser vi hvordan det kommer til at gå, det kan jo lykkes'! ;)

God weekend I hjælpsomme mennesker ;)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

jonas.s.p skrev:
Kan sagtens se dem åbne fuldt op
...øh, hvad mener du med fuldt op ? Forhåbentlig kun de føromtalte 0,35 mm og det er vel ikke et defekt NGK tændrør ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Ja kun de 0,35mm, det er mig der er dårlig til at forklare mig, beklager ;)
Det er et NGK, men et af slagsen som fungere upåklageligt, har lånt det af min ven som køre med det til dagligt, vi tog det direkte fra hans tændhætte :)
Så problemet burde ikke lægge der :)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Godt nyt..
Så fik jeg gnist i tændrøret! :) Efter at have loddet fødespolen ordenligt sammen med den sorte ledning og indstille platinerne 2 mand, så lykkedes det sku! :)
Så nu skal jeg på udkig efter en original membran (Da den nuværende membran er defekt, taget ud fra at den ikke kan sige den lyd en velfungerende membran normal siger når man puster forsigtigt ind i den. nogle forslag til folk der har sådanne en membran læggende?
Jeg laver en tråd om hvad jeg mangler, tak for hjælpen folkens! :)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen Jonas og godt det lykkedes nu. Men så havde Johannes ret i troen på forkert montage i form af en løs/manglende forbindelse. Du er skam ikke dårlig til at forklare, men sommetider forsøger vi "gamle" jo at stille kritiske/skarpe spørgsmål, der hvor vi øjner en mulig fejl, så det...
Der er derimod nogle andre, der ikke forstår at sætte komma og punktum og så bliver det straks sværere at forstå meningen, men det danske sprog kan jo være svær at håndtere, bl.a. "Kong Kristian stod vej højen mast...." Her kan "mast" udtales langtrukket, så det forstås som "kommet i klemme"..... :lol:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Kan følge dig så meget! Især det med punktummer og kommaer, det har jeg selv arbejdet med de sidste par år. Synes dog selv at det begynder at give mere mening end dengang hehe.. Men der kan jo være en smutter hist og her ;-)

Puhha stop med de skøre sætninger der, de minder mig bare alt for meget om tiden i folkeskolen, og det var næppe en rar ting her i Jelling.. Men nok om det heh ;-) god søndag når du kommer så langt ;-)
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Tottenham »

Eller:
Benådes, ej hænges eller Benådes ej , hænges :thunge
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

.....øh Jonas, nu var du vel ikke ude med spraydåsen ved Jelling-stenene (Danmarks dåbsattest) for at hævne dig over folkeskolen... ? :lol:
Selv go' søndag. :(y)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tottenham skrev:Eller:
Benådes, ej hænges eller Benådes ej , hænges :thunge
Ja, her har komma'et da så afgørende betydning... :lol:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Hehe nej det var dog ikke mig... Men desværre en bekendt fra byen fandt jeg ud af... Men mig var det i hvert fald ikke hehe.. Så har man gjort så meget andet for at hævne sig mod skolen under skoletiden, men forblev dog klassens kæledække selvom jeg fik lærerne smidt ud en efter en.. Undre mig stadig hvordan det kunne lykkedes mig, men jeg havde jo åbenbart ret i der var noget galt siden jeg fik flyttet 2 lærerer væk fra årgangen ved at tage en snak med dem selv og inspektøren...
For mig var både 8. Og 9. Klasse spildt på en skole, så anbefales kan den i hvert fald ikke!:-)
:thunge
Det var noget af et emneskift vi fik lavet os der! Tihi
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

ÅH ÅH.. dårligt nyt... idag kunne jeg ikke holde fingrene fra vilddyret, var for nysgerrig :crying

Jeg prøvede at starte den da gnisten i tændrøret var upåklagelig, men knallerten stod med måske defekt membran på, og så havde jeg lige afmonteret udstødningen... Så da jeg træder på kickstarteren en del gange lyder der 2 "brag" altså som om den var lige ved at starte.. Men derefter viste det sig så at gnisten var rendt sin vej... ikke det mindste gnist...

Hvad kan det skyldes nu hvor den står med helt nyt svinghjul? Kan jeg havde brændt platinerne af eller kondensatoren måske? :) Isåfald har jeg testet tændrøret og tændrørshætten, de virker som de skal på min vens knallert, dog ikke på min...
Er dette problem set før? :)
Mvh Jonas & Mark
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

kan se at plusledningen til batteri, måske har rørt stel da jeg har trådt på kickstarteren.. fordi jeg bare havde ladet den hænge :what2 .. Så den ledning har hængt og måske rørt stel imens tændrøret gnistrede, kan det have sat kondensatoren eller andre ting af så den er defekt? :)
Mvh Jonas
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af claus olieklud »

hejsa der... nu har du vel ikke monteret tændingssystemet 180 grader fordrejet ? hvis det er monteret rigtigt peger platinerne nærmest opad og lidt frem... det der du skriver med din + ledning skulle ikke havde noget at sige mht tænding... de brag du snakker om kunne godt være fordi tændingen er forskudt 180 grader, hvilket medfører at det brænder baglæns igennem skyllekanaler og ned i krumtapshuset hvor det forpuffer ( formenetlig det "brag" du hører )...
jeg tror vi skal se et par billeder af dit tændingssystem monteret på knallerten...
ps. hvis du kun har fingerspændt svinghjulet kan det meget vel tænkes at noten er standset over i 2 dele efter "braget"
hilsen olieklud
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Hey og tak for svar ;-)
Så jeg skulle have kommet til at vende det 180grader forkert måske?..
Selve ankerpladen hvor platiner, spoler osv sidder monteret, den er monteret med 2 skruer, er der den jeg skulle hver kommet til at vende så platinerne var klokken 6 og kondensator klokken 11?
Jeg tager lige nogle billeder snarest og ser på der :-)
Forstår jeg det det at den såkaldte note er den lille kile der sidder på knastakslen og får magneten til at dreje med rundt? Og hvisden er knækket som braget godt kunne tyde på, så vil der ingen gnist være? Og platiner osv ville ikke have taget skade... Håber at problemet ligger er det :-D
Men som sagt billeder er på vej :-)
OleVN
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 5. aug 2011 12:13
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af OleVN »

Platinerne skal være kl. 11 og kondensater kl. 6
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Jamen det er også sådan de sad/sidder :) så det kan nok ikke være problemer :s får først tid til at kigge på den imorgen eller fredag, lidt øv! :(
Men hvis der er sket en kortslutning som har sat kondensatoren af, kan man så se igennem svinghjulet at platinerne vil gnistre helt vildt når man træder på kickstarteren? :)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Har lige hurtigt kigget på svinghjulet... den lille kile på knastakslen er "desværre" ikke knækket... så der må være sket en kortslutning et sted, andet kan jeg ikke lige se det skulle være.. Satser på imorgen bliver dagen hvor opklaringen kommer til at foregå! ;)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Så fik man gnisten tilbage ! :D En ledning fra lysspolen var grunden til kortslutningen.. jeg havde ikke fået den med ordenligt op, så den var kommet i klemme... lige netop der hvor jeg havde lavet lodningen og sat krympe flex på...
Tog som lovet billeder, MEN eftersom jeg opdaterede softwaren i min mobil idag, har den formået at slette alle de billeder jeg tog idag, og det gik også ud over arbejdet, så har klaget godt og grundigt til sony ericsson og søger nu gendannelse af billederne. Så jeg beklager meget over i ingen billeder får, i får dem forhåbenligt snart ;)

Men hurtig som jeg var til at mixe det sammen, klog nok er jeg til at starte kværnen i første hug efter at have skiftet membran, indsugningsplade, og ordnet svinghjulet... så det var lækkert!...

Men så opstod et nyt problem, da jeg gav gas tog den fint gassen helt uden problemer.. men den kunne ikke da jeg satte den i gear og slap koblingen, så døde den nærmest helt.. hvad kan det være? Udstødningen sad på med en SKOD Thansen pakning jeg tilfældigvis havde læggende, og lød utæt... men det kan da ikke være årsagen til at den ikke gad at trække...

Jeg har lovlig udstødning læggende og gearing er jeg ved at købe, men efter min mening kan det bare ikke være årsagen. den nuværende udstødning var 5,hk og den eneste der passede på den bagsvinger jeg køre med lige pt... så min opsætning er:
40mm cylinder
10mm mikuni karburator
5,3hk udstødning
og 13-43 gearing...

Jeg er ikke sikker på motorens stand da den tidligere ejer har fået den af en ven og intet ved om den... så den kunne måske være slidt eller hvad siger i profs...? :)

Mvh Jonas
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af FS1originalen »

For mig lyder det som om din dyse er lige lille nok! Prøv at gå 10 op i størrelse!!!

Jeg går ud fra at du har 6,5mm plumpe i, og så er en 13-43 gearing måske "lige hård nok" i mine øjne - det er selvfølgelig også med til at den har sværere ved at sætte igang...

5,3 udstødningen er også en "dræber for bundtrækket" - de moderne 5,3 kopier er efter min mening "noget pis der kun duer til fuld gas, og tomgang hvis man er heldig" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"