Ingen gnist

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
felarife
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. mar 2011 20:26
Kontakt:

Ingen gnist

Indlæg af felarife »

Ved det godt: Det er et meget omtalt emne , men alligevel er jeg ved at være kørt fast i problemet !!
Det startede med at min Yamaha K1 som jeg har haft fra ny fra 1977 begyndte at få en lille smule tendens til udsættere når den var almindelig driftsvarm. Den kører med komplet tunsæt , og det var kun ved de højere omdrejninger problemet viste sig. Nyt tændrør hjalp ikke. Nå så er det nok platinerne tænkte jeg. De blev skiftet , men nu var der slet ingen gnist !!. Af med svinhjulet igen , og nej: kabelskoen ved platinerne rører ikke ved stel. Alt ser normalt ud. De åbner som de skal ca. 0,4 mm. Så kommer jeg til at se at der på min lysspole er en bristet tråd på spolen , måske er jeg kommet til at klemme den da jeg løsnede møtrik på svinghjul. Men den skulle vel stadig kunne give en gnist på tænding ?
Senere har jeg prøvet at koble sort ledning fra tænding direkte til sort ledning på tændspole , men stadig ingen gnist !! Tændkabel er afkortet 5 mm , og stadig driller det.
Knallerten har kørt ca. 31.000 km og den har aldrig drillet med tænding før , og øvrig ledningsnet er ganske fin og original og alt el virker. Alle tændingskomponenter er således også originale.

Så er det man godt kan bruge lidt hjælp !
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af strynboen »

du er helt sikker på at det ikke er fødespolen(med kun en ledning) som er skadet..den er jo direkte forbundet til tændingen..lysspolen..med flere ledninger..har jo intet med tændingen at gøre...prøv at måle ohm..mellem stel og den sorte ledning..pil kondensatoren fra..så du kun måler på spolen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
felarife
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. mar 2011 20:26
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af felarife »

Det er den spole der sidder til venstre når man kigger ind på ankerpladen , altså den spole der sidder nærmest forhjulet , om jeg så må sige.
felarife
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. mar 2011 20:26
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af felarife »

Har målt 0,4 ohm , mellem sort ledning og stel, uden at pille kodensator fra. Ved ikke om det siger noget. Har mest lyst til at smide lortet ad helvede til efterhånden !! Men tak fordi du svarede , Strynbo
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Kai »

Rolig nu...inden du kører Yamahaen i havnen.

Hvor målte du 0.4ohm, direkte på den sorte ledning i det 4benene stik og så til stel ?
Sad hele tændingen på motoren imens ? hvis ja, så kan du blive snydt af at platinerne er lukket, så måler du nemlig direkte til stel i stedet
for at måle gennem spolen.

Hvis du derimod har hele ankerpladen pillet af så den hænger frit, så tjek lige om der er kortsluttet til stel omme bagpå hvor tråden fra spolen er loddet sammen med den sorte ledning og kondensator/platin ledning.

Ser det ok ud så kan du skrue den lille skrue af der holder kondensatoren og vippe den fri af ankerpladen (så den ikke rører ankerpladen)
og tage ledningen af platinerne.
Hvis du så ohm'er på den sorte ledning og til stel på fødespolen så skulle du gerne kunne måle 1.2 - 1.8ohm, hvis der er det så er spolen sikkert ok.

Ohm over skruen på platiner og til stel, der skulle gerne være 0 - 0.4ohm når de er lukket og uendelig hvis du skubber til dem og åbner dem lidt.

Kondensatoren er lidt mere bøvlet, men hvis du ohm'er over den så vil du muligvis se konstant 0 ohm hvis den er kortsluttet, eller langsomt stigende modstand op til 3-5 Mohm hvis den er ok.
(ikke alle "billige" multimetre kan dette, men du kan se om den er total kortsluttet)

Tændspolen i stellet: Ohm fra stel og til den sort/hvide ledning = omkring 1 - 1.5ohm
-------I I -------- : fra tændrørsledning til stel = 5-6 Kohm.


Håber du finder fejlen, ellers er der så vidt jeg husker et par medlemmer herinde der kommer fra mors der måske vil gi en hånd med :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Tottenham »

Ja ! det er jo TB . en nørd til yamser :(y)
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
felarife
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. mar 2011 20:26
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af felarife »

Tak for hjælpen Kai. Jeg vil prøve at måle det ud som du beskriver.
felarife
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. mar 2011 20:26
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af felarife »

Så kører den igen !! Først vil jeg gerne sige tak til dem som bidrog med input her på forum.
Som jeg skrev i det første indlæg var der en bristet tråd på en vikling på det jeg mener er lysspolen , og jeg troede ikke det kunne have noget at sige vedr. tænding. Men da jeg loddede denne tråd var der fin tænding med det samme , og den startede i 1. tråd.

Så er det bare spørgsmålet om det er virkelig ER lysspolen , tja,,, det er den der sidder til venstre på ankerpladen , og den har altid siddet der i de 35 år jeg har haft knallerten og har aldrig været afmonteret. Spolen er ikke tydeligt 2-delt som nogle af dem jeg har set på diverse billeder.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Kai »

Sådanner :bravo

Den venstre spole når du kigger ind på ankerpladen er fødespolen til tændingen/tændspolen, så det logisk nok der ingen gnist er når tråden er afbrudt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
felarife
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 15. mar 2011 20:26
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af felarife »

Så er der måske en fejl på billedet i denne guide:
http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ending.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Den viser et billede med lysspole til venstre ?

Det gjorde mig forvirret !
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Poul-Erik A. »

Du har faktisk delvis ret, for billedet er drejet 180 grader... :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Kai »

Hvis den blev drejet rundt 180gr så ville lysspolen ganske rigtigt sidde i venstre side.

Jeg vil ikke påstå det er forkert i guiden, for jeg har selv en gammel komplet Org "FAZ" ankerplade med spoler und alles til de gamle Fs1 med alusvinghjul hvor lysspolen sidder til venstre.

Men på både min DX76 og 77 hvor der er org tænding på, der sidder fødespolen i venstre side, som der er også er vist i Haynes manualen og den lille Yamaha bog.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er vel egenligt fulstændigt ligegyldigt hvilken side spolerne sidder i, men kun den ene side der er original montering... hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Kai »

Strømmen er nok ligeglad, om så man kører på hovedet :hihi
Men nu var manden forvirret over det, så... mere er der vel ikke i det.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af strynboen »

er der af rivenings vinkel..når man køre med fødespole..det er der vel ikke..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"