Lader kun med 3-4 Volt.

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Lader kun med 3-4 Volt.

Indlæg af 12V »

Har hjulpet min kammerat med strømmen på sin nyrenoverede FS1. Den har nyt batteri, ledningsnet og lysspole. Der er MASSER af lys på for og baglygte, lader man batteriet op virker alt strøm indtil batteriet er tømt. Så den lader ikke, vi har målt 3-4 VDC på ledningerne til batteriet med batteriet koblet fra. Der skulle da gerne komme over 6 VDC ikke? Jeg har målt ensretteren igennem, og den lukker for strømmen i den ene retning og er koblet rigtig på ledningsnettet. Kan ensretteren være defekt, så den sluger noget af strømmen?

Er det egentlig bare en enkelt diode i ensretteren, eller sådan en kobling af fire som gør at man ikke mister spænding?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Lader kun med 3-4 Volt.

Indlæg af claus olieklud »

hej... jo det er jo bare een diode og den tillader jo kun halvdelen af sinuskurven, så det bliver næmest til pulser... jeg er ikke sikker på du får en retvisende måling med et alm multimeter på dc, idet det kun er toppen af pulsen der giver ladeeffekt på batteriet... tager du istedet en lille elektrolytkondensator og monterer som det var et batteri, vil du få en helt anden måling idet kondensatoren laver "hold" på spidsværdien...
alternativ kunne du jo også prøve med en pære - når du finder den watt størelse hvor du netop syntes pæren lyser normalt op, er det vel et udtryk for hvor meget effekt der er i ladeledningen

jeg tror det er klogt at afbryde neutral lampen under målingen

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lader kun med 3-4 Volt.

Indlæg af 12V »

Det prøver vi lige næste gang, tak for svaret.

Ellers har jeg en gammel stanley ensretter liggende der ser ud til at virke, bare for at se om spændingen er den samme.
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Lader kun med 3-4 Volt.

Indlæg af trs »

Hej.

Dioden er let at teste enten med multimeter eller en pære.

Man tager et opladet batteri og forbinder det ene ben på dioden til + på batteri
Det frie ben på dioden forbindes til en pol på en pæren.
Den anden pol på pæren forbindes til - på batteriet. PAS PÅ IKKE AT KORTSLUTTE pæren for så går dioden.

Man vender nu forbindelsen på dioden.

Hvis Pæren lyser når dioden vender på den ene måde, og ikke på den, er dioden ok.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lader kun med 3-4 Volt.

Indlæg af 12V »

Jeg prøver lige at lave en manuel test af ensretteren. Jeg brugte bare mit Brymen multimeter med dens ensretter funktion, og den viste gennemgang i den ene retning og intet i den anden. Men det kan jo være der går noget andet galt og den mister spænding? En pære burde hurtigt vise om der kommer nok eller ej.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lader kun med 3-4 Volt.

Indlæg af strynboen »

der er vel altid spænding i nøglen...måske der er fugt i tændings låsen...vil tro man kan teste med gennem gangs test..hvis der kryber strøm..eller vise høje ohm..måske man kan måle forbruget i mili amp
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"