Hvornår skal platiner åbne maks
-
- Junior knallert
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
- Kontakt:
Hvornår skal platiner åbne maks
Hej Forum
Jeg har instillet mit platin til at åbne ca 0,4mm ved maks, jeg har så lige læst nu, at det nok skal justeres til ca. 0,3mm.
Men mit problem består i, at motoren lyder til at banke, hvilket jeg måske tror skyldes, at platinnet først åbner maks, når stemplet har passeret ca. 5-8 mm forbi øverste dødpunkt.
Er det ligemeget, og hvad kan jeg evt gøre for at modvirke det?
Jeg kan godt tage nogle billeder og uploade hvis det gør det lettere at hjælpe:)
På forhånd tak for hjælpen/vejledningen
//Vh Sune
Jeg har instillet mit platin til at åbne ca 0,4mm ved maks, jeg har så lige læst nu, at det nok skal justeres til ca. 0,3mm.
Men mit problem består i, at motoren lyder til at banke, hvilket jeg måske tror skyldes, at platinnet først åbner maks, når stemplet har passeret ca. 5-8 mm forbi øverste dødpunkt.
Er det ligemeget, og hvad kan jeg evt gøre for at modvirke det?
Jeg kan godt tage nogle billeder og uploade hvis det gør det lettere at hjælpe:)
På forhånd tak for hjælpen/vejledningen
//Vh Sune
- Henrik Fs1
- Gummi rocker
- Indlæg: 944
- Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
- Kontakt:
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Jo, mindre afstand, jo senere tænder den.. Det du oplever er at gnisten, antænder benzinen, for tidlig, så den bremser stemplet.. Derfor skal du justere plantinen til at åbne lidt senere.. Håber det hjælper..
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2144
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Hej Sune.Sune_Rasmussen skrev:Hej Forum
Men mit problem består i, at motoren lyder til at banke, hvilket jeg måske tror skyldes, at platinnet først åbner maks, når stemplet har passeret ca. 5-8 mm forbi øverste dødpunkt.
Er det ligemeget, og hvad kan jeg evt gøre for at modvirke det?
På forhånd tak for hjælpen/vejledningen
//Vh Sune
Hvis jeg forstår dig ret, er stemplet på vej ned når platinerne åbner ? Det er meget forkert, for gnisten skal springe lidt FØR top - hvor meget husker jeg ikke. Jeg vil næsten mene, at det kun kan være svinghjulet, der har smækket noten og derved "ude af takt" , for jeg mener ikke ankerpladen kan flyttes så meget som beskrevet ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Hej
Med risiko for at lyde som en ridset grammofon plade gentager jeg lige engang til,,,,,
Letteste måde at stille tænding på er at køre stemplet helt i top og DET VAR HELT I TOP,,, holde det der,, stille platinet så det er åben 0,30~0,35 mm og spænde det fast,,, det svare til at platinet begynder at åbne 1,8mm før top,,, så står tændingen perfekt ,,,
Med risiko for at lyde som en ridset grammofon plade gentager jeg lige engang til,,,,,
Letteste måde at stille tænding på er at køre stemplet helt i top og DET VAR HELT I TOP,,, holde det der,, stille platinet så det er åben 0,30~0,35 mm og spænde det fast,,, det svare til at platinet begynder at åbne 1,8mm før top,,, så står tændingen perfekt ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2144
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Hej Jesper - det har du forresten ret i - men det bekræfter vel også, at hvis platinerne åbner EFTER TOP er der noget helt galt....jesper j skrev:nu kan det godt være jeg er dum men kan ankerpladen overhoved flytes den er da monteret med umdersænkede skruer
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Henrik Fs1
- Gummi rocker
- Indlæg: 944
- Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
- Kontakt:
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Tror problemet, det der inden for bil verden kaldes tændningsbanken.. Det er når den tænder for tidlingt..
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Nu er det så jeg godt kunne tænke mig at høre om det er i tomgang den banker, eller når den skal trække.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
jesper j skrev:Den har jeg forstået men det med at justere ankerpladen forstår jeg ikke kunne i ikke skære det ud i pap hvis der er nået der er gået min næse forbi
Hej Jesper
Ankerpladen kan ikke drejes rundt det er kun platinet du kan flytte på
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Men som Kai skrive er det vigtigt at høre om det banken du høre er i tomgang eller ved belastning
Min lyder også lidt som om den banker i tomgang når den er kold MEN det er ikke tændings banken det er slør i cylinderen.
Tændings banken kommer typisk ved sejtræk / stort moment ved lave omdrejninger. Og ikke i tomgang.
Som de andre skriver kan du ikke stille på ankerpladen. Men kun stille platin afstanden til 0.3 - 0,4 mm. i TDC så passer det.
Min lyder også lidt som om den banker i tomgang når den er kold MEN det er ikke tændings banken det er slør i cylinderen.
Tændings banken kommer typisk ved sejtræk / stort moment ved lave omdrejninger. Og ikke i tomgang.
Som de andre skriver kan du ikke stille på ankerpladen. Men kun stille platin afstanden til 0.3 - 0,4 mm. i TDC så passer det.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Hej Jesperjesper j skrev:Det er også den måde jeg har gjordt det alle årene men det kunne jo værre der var gået nået forbi min næse
Tror ikke lige der er gået nogen justerings muligheder forbi din næse hvad tændingen angår,,, det er vist en af de ting som de ikke har ændret på fra fabrikken ,,, men man kan jo selvfølgelig ikke vide om en eller anden skæv næset klaphat af en sigøjner fusker mekaniker har været ved at file nogen undersænkede ankerplade skrue huller aflange for at kunne justere tænding på dem ,,,intet er jo umuligt kan man se når man skal lave sådan en yamaha ,,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
-
- Junior knallert
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
- Kontakt:
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Først mange tak for alle de gode svar, men lige et par kommentarer og spørgsmål mere:)
Så det er altså en tom motor i tomgang som lyder lidt forkert (som at modarbejde sig selv), men er det så ganske normalt?
Vi har haft svinghjulet af for ikke så længe siden, men jeg checker lige en ekstra gang, atvi nu også har fået den not i da vi samlede det igen:)
Når man ser ned i cylinderen, så virker denne også til, at der er en kant med sodafgrænsning ca. 5-8mm nede i cylinderen, men jeg ved ikke om det er bevis for, at blandingen antændes forskudt/forkert?
Men hvad kan jeg gøre for at rette det, skal jeg bare sørge for, at platinnerne begynder at åbne, ca 1,8mm før stemplet når top? Også selvom de så kommer til at åbne væsentlig mere end 0,3mm ved maks?
Eller skal jeg i stedet prøve at bore lidt i ankerpladen, og se om jeg kan få rykket den lidt?
Eller er det hele bare lige meget i så fald knallerten kan starte og køre, altså ødelægger det noget, at den opfører sig sådan?
Eller er der noget helt andet jeg kan gøre ved det?
Jeg har ikke prøvet at køre på den endnu, for vi har kun haft den startet en enkelt gang, men koblingen er vi ikke nået til endnu.Kai
Nu er det så jeg godt kunne tænke mig at høre om det er i tomgang den banker, eller når den skal trække.
Så det er altså en tom motor i tomgang som lyder lidt forkert (som at modarbejde sig selv), men er det så ganske normalt?
Knallerten står desværre hos min kammerat, og jeg ser den først i starten af næste uge, men han har lige set på det, og mener bestemt også, at det først er EFTER at stemplet har været i top, at platinnet åbner max.Poul-Erik A.
Hvis jeg forstår dig ret, er stemplet på vej ned når platinerne åbner ? Det er meget forkert, for gnisten skal springe lidt FØR top - hvor meget husker jeg ikke. Jeg vil næsten mene, at det kun kan være svinghjulet, der har smækket noten og derved "ude af takt" , for jeg mener ikke ankerpladen kan flyttes så meget som beskrevet ?
Vi har haft svinghjulet af for ikke så længe siden, men jeg checker lige en ekstra gang, atvi nu også har fået den not i da vi samlede det igen:)
Når man ser ned i cylinderen, så virker denne også til, at der er en kant med sodafgrænsning ca. 5-8mm nede i cylinderen, men jeg ved ikke om det er bevis for, at blandingen antændes forskudt/forkert?
Men hvad kan jeg gøre for at rette det, skal jeg bare sørge for, at platinnerne begynder at åbne, ca 1,8mm før stemplet når top? Også selvom de så kommer til at åbne væsentlig mere end 0,3mm ved maks?
Eller skal jeg i stedet prøve at bore lidt i ankerpladen, og se om jeg kan få rykket den lidt?
Eller er det hele bare lige meget i så fald knallerten kan starte og køre, altså ødelægger det noget, at den opfører sig sådan?
Eller er der noget helt andet jeg kan gøre ved det?
Re: Hvornår skal platiner åbne maks
Hvis den gør det i tomgang er der et par mulige årsager, jeg tvivler kraftigt på det er tændingsbanken du hører, det burde ikke kunne lade sig gøre.
1. Det lille tandhjul på krumtappen sidder løst, jeg har set et par gange at gevindet på Uorg krumtappe ikke er skåret langt nok, så møtrikken er skruet i bund uden at spænde særlig hårdt på tandhjulet (eller afstandsrøret bagved er en smule kortere end det skal være)
2. Koblingsskålen er blevet filet ren lidt for mange gange, i kanten hvor koblingspladerne tager fat, så er der lidt slør inden skålen trækker i pladerne, så klaprer den også en smule i tomgang. Eller gummidæmperne indeni koblingen er helt væk, det kan du mærke ved at dreje på koblingskålen så kan den gi sig ret meget i forhold til tandhjulet.
3. i sjældnere tilfælde kan det være en smule slør i nederste plejstangleje, det lyder frygteligt og følger motoromdrejninger og bliver værre og værre jo fler omdrejninger der er på.
Sodkanten du kan se i cylinderen er normalt, det er der hvor stempelringene når til når stemplet er i top, og den lille kant bliver aldrig "skrabet ren" af ringene.
Hvis du har et tændings micrometer, eller somend bare en skydelære, så stiller du platinerne så de åbner 1.6-1.8mm før top og glemmer alt om at de så måske åbner 0.40mm istedet for 0.35mm Der er altså en smule forskel på den knast i svinghjulet der åbner platinerne på nogen svinghjul.
1. Det lille tandhjul på krumtappen sidder løst, jeg har set et par gange at gevindet på Uorg krumtappe ikke er skåret langt nok, så møtrikken er skruet i bund uden at spænde særlig hårdt på tandhjulet (eller afstandsrøret bagved er en smule kortere end det skal være)
2. Koblingsskålen er blevet filet ren lidt for mange gange, i kanten hvor koblingspladerne tager fat, så er der lidt slør inden skålen trækker i pladerne, så klaprer den også en smule i tomgang. Eller gummidæmperne indeni koblingen er helt væk, det kan du mærke ved at dreje på koblingskålen så kan den gi sig ret meget i forhold til tandhjulet.
3. i sjældnere tilfælde kan det være en smule slør i nederste plejstangleje, det lyder frygteligt og følger motoromdrejninger og bliver værre og værre jo fler omdrejninger der er på.
Sodkanten du kan se i cylinderen er normalt, det er der hvor stempelringene når til når stemplet er i top, og den lille kant bliver aldrig "skrabet ren" af ringene.
Hvis du har et tændings micrometer, eller somend bare en skydelære, så stiller du platinerne så de åbner 1.6-1.8mm før top og glemmer alt om at de så måske åbner 0.40mm istedet for 0.35mm Der er altså en smule forskel på den knast i svinghjulet der åbner platinerne på nogen svinghjul.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?