Hvornår skal platiner åbne maks

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Hej Forum

Jeg har instillet mit platin til at åbne ca 0,4mm ved maks, jeg har så lige læst nu, at det nok skal justeres til ca. 0,3mm.

Men mit problem består i, at motoren lyder til at banke, hvilket jeg måske tror skyldes, at platinnet først åbner maks, når stemplet har passeret ca. 5-8 mm forbi øverste dødpunkt.

Er det ligemeget, og hvad kan jeg evt gøre for at modvirke det?

Jeg kan godt tage nogle billeder og uploade hvis det gør det lettere at hjælpe:)

På forhånd tak for hjælpen/vejledningen

//Vh Sune
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Henrik Fs1 »

Jo, mindre afstand, jo senere tænder den.. Det du oplever er at gnisten, antænder benzinen, for tidlig, så den bremser stemplet.. Derfor skal du justere plantinen til at åbne lidt senere.. :) :) :) :) Håber det hjælper..
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Poul-Erik A. »

Sune_Rasmussen skrev:Hej Forum

Men mit problem består i, at motoren lyder til at banke, hvilket jeg måske tror skyldes, at platinnet først åbner maks, når stemplet har passeret ca. 5-8 mm forbi øverste dødpunkt.

Er det ligemeget, og hvad kan jeg evt gøre for at modvirke det?



På forhånd tak for hjælpen/vejledningen

//Vh Sune
Hej Sune.

Hvis jeg forstår dig ret, er stemplet på vej ned når platinerne åbner ? Det er meget forkert, for gnisten skal springe lidt FØR top - hvor meget husker jeg ikke. Jeg vil næsten mene, at det kun kan være svinghjulet, der har smækket noten og derved "ude af takt" , for jeg mener ikke ankerpladen kan flyttes så meget som beskrevet ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Med risiko for at lyde som en ridset grammofon plade gentager jeg lige engang til,,,,,

Letteste måde at stille tænding på er at køre stemplet helt i top og DET VAR HELT I TOP,,, holde det der,, stille platinet så det er åben 0,30~0,35 mm og spænde det fast,,, det svare til at platinet begynder at åbne 1,8mm før top,,, så står tændingen perfekt ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Poul-Erik A. »

jesper j skrev:nu kan det godt være jeg er dum men kan ankerpladen overhoved flytes den er da monteret med umdersænkede skruer :?: :roll:
Hej Jesper - det har du forresten ret i - men det bekræfter vel også, at hvis platinerne åbner EFTER TOP er der noget helt galt....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Henrik Fs1 »

Tror problemet, det der inden for bil verden kaldes tændningsbanken.. Det er når den tænder for tidlingt.. :) :) :)
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Kai »

Nu er det så jeg godt kunne tænke mig at høre om det er i tomgang den banker, eller når den skal trække.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

jesper j skrev:Den har jeg forstået men det med at justere ankerpladen forstår jeg ikke kunne i ikke skære det ud i pap hvis der er nået der er gået min næse forbi :?

Hej Jesper

Ankerpladen kan ikke drejes rundt det er kun platinet du kan flytte på :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af nielsfup »

Men som Kai skrive er det vigtigt at høre om det banken du høre er i tomgang eller ved belastning
Min lyder også lidt som om den banker i tomgang når den er kold MEN det er ikke tændings banken det er slør i cylinderen.
Tændings banken kommer typisk ved sejtræk / stort moment ved lave omdrejninger. Og ikke i tomgang.
Som de andre skriver kan du ikke stille på ankerpladen. Men kun stille platin afstanden til 0.3 - 0,4 mm. i TDC så passer det.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

jesper j skrev:Det er også den måde jeg har gjordt det alle årene men det kunne jo værre der var gået nået forbi min næse :?
Hej Jesper

Tror ikke lige der er gået nogen justerings muligheder forbi din næse hvad tændingen angår,,, det er vist en af de ting som de ikke har ændret på fra fabrikken :D ,,, men man kan jo selvfølgelig ikke vide om en eller anden skæv næset klaphat af en sigøjner fusker mekaniker har været ved at file nogen undersænkede ankerplade skrue huller aflange for at kunne justere tænding på dem ,,,intet er jo umuligt kan man se når man skal lave sådan en yamaha :twisted: ,,,,, :lol: :lol: :lol:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Først mange tak for alle de gode svar, men lige et par kommentarer og spørgsmål mere:)
Kai
Nu er det så jeg godt kunne tænke mig at høre om det er i tomgang den banker, eller når den skal trække.
Jeg har ikke prøvet at køre på den endnu, for vi har kun haft den startet en enkelt gang, men koblingen er vi ikke nået til endnu.
Så det er altså en tom motor i tomgang som lyder lidt forkert (som at modarbejde sig selv), men er det så ganske normalt?
Poul-Erik A.
Hvis jeg forstår dig ret, er stemplet på vej ned når platinerne åbner ? Det er meget forkert, for gnisten skal springe lidt FØR top - hvor meget husker jeg ikke. Jeg vil næsten mene, at det kun kan være svinghjulet, der har smækket noten og derved "ude af takt" , for jeg mener ikke ankerpladen kan flyttes så meget som beskrevet ?
Knallerten står desværre hos min kammerat, og jeg ser den først i starten af næste uge, men han har lige set på det, og mener bestemt også, at det først er EFTER at stemplet har været i top, at platinnet åbner max.
Vi har haft svinghjulet af for ikke så længe siden, men jeg checker lige en ekstra gang, atvi nu også har fået den not i da vi samlede det igen:)

Når man ser ned i cylinderen, så virker denne også til, at der er en kant med sodafgrænsning ca. 5-8mm nede i cylinderen, men jeg ved ikke om det er bevis for, at blandingen antændes forskudt/forkert?


Men hvad kan jeg gøre for at rette det, skal jeg bare sørge for, at platinnerne begynder at åbne, ca 1,8mm før stemplet når top? Også selvom de så kommer til at åbne væsentlig mere end 0,3mm ved maks?
Eller skal jeg i stedet prøve at bore lidt i ankerpladen, og se om jeg kan få rykket den lidt?
Eller er det hele bare lige meget i så fald knallerten kan starte og køre, altså ødelægger det noget, at den opfører sig sådan?
Eller er der noget helt andet jeg kan gøre ved det?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvornår skal platiner åbne maks

Indlæg af Kai »

Hvis den gør det i tomgang er der et par mulige årsager, jeg tvivler kraftigt på det er tændingsbanken du hører, det burde ikke kunne lade sig gøre.

1. Det lille tandhjul på krumtappen sidder løst, jeg har set et par gange at gevindet på Uorg krumtappe ikke er skåret langt nok, så møtrikken er skruet i bund uden at spænde særlig hårdt på tandhjulet (eller afstandsrøret bagved er en smule kortere end det skal være)

2. Koblingsskålen er blevet filet ren lidt for mange gange, i kanten hvor koblingspladerne tager fat, så er der lidt slør inden skålen trækker i pladerne, så klaprer den også en smule i tomgang. Eller gummidæmperne indeni koblingen er helt væk, det kan du mærke ved at dreje på koblingskålen så kan den gi sig ret meget i forhold til tandhjulet.

3. i sjældnere tilfælde kan det være en smule slør i nederste plejstangleje, det lyder frygteligt og følger motoromdrejninger og bliver værre og værre jo fler omdrejninger der er på.

Sodkanten du kan se i cylinderen er normalt, det er der hvor stempelringene når til når stemplet er i top, og den lille kant bliver aldrig "skrabet ren" af ringene.

Hvis du har et tændings micrometer, eller somend bare en skydelære, så stiller du platinerne så de åbner 1.6-1.8mm før top og glemmer alt om at de så måske åbner 0.40mm istedet for 0.35mm Der er altså en smule forskel på den knast i svinghjulet der åbner platinerne på nogen svinghjul.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"