lader ikke

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
massye35
Junior knallert
Indlæg: 64
Tilmeldt: søn 16. maj 2010 18:13
Kontakt:

lader ikke

Indlæg af massye35 »

hjælp knallerten lader ikke på batteriet :crying hva kan jeg gøre :whew
håber i kan hjælpe
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af FS1originalen »

Elanlægget på en FS1 er dimensioneret dengang man kørte uden lys om dagen, og derfor er der ikke meget strøm i overskud til at lade batteriet nu om dage hvor lyset altid er tændt...

Jeg mener at jeg har set en gammel servicemeddelelse hvor man anbefalede at slutte gul og grøn ledning fra lysspolen sammen hvis der "ofte køres med lys". Før du gør det kunne det være fint at en anden lige bekræfter at jeg husker rigtigt :oops:

En anden ting som også sagtens kan være problemet er et halvdårligt batteri - min 75'er skulle lige oplades 3-4 gange i løbet af en sæson - indtil den fik et nyt gelbatteri. Nu skal den ikke engang lades ved forårsopstart.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg mener, at det er korrekt med rådet om grøn & gul ledning og i nogle modeller er de allerede kortsluttede ved lys-spolen, har jeg set.
Gel-batterier er supergode og jeg har allerede 2 stk af dem. :(y)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af nielsfup »

Hej
Det er gul og grøn ledning fra lednings nettet i stellet der skal kobles sammen og forbindes til top udtaget på lys spolen ( den gule der kommer ud af lysspolen)
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
massye35
Junior knallert
Indlæg: 64
Tilmeldt: søn 16. maj 2010 18:13
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af massye35 »

ok det vil jeg så prøve :D
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af nielsfup »

Men jeg tror ikke det giver noget da du jo skal køre med lys hele tiden.
Dette fix vil kun lade mere på batteriet når du køre uden lys
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
massye35
Junior knallert
Indlæg: 64
Tilmeldt: søn 16. maj 2010 18:13
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af massye35 »

jeg må vel prøve om det dur :)
hvis ik det vil kan man så ikke gå uden om batteriet :whew
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af Kai »

Niels, var det ikke dig der engang tegnede et diagram over ledningsnet og tændingslåsen funktioner ?

Bliver den grønne ledning lagt sammen med den gule i en af stillingerne i låsen ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af strynboen »

hej honda cd 50 bytter om på lade og lys..i lyskontakten..så uden lys lader den med "lysspolen"..og med lys lader den med den svage ladespole...ved ikke om yamaha har noget tilsvarende i nat og dag indstilingen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af nielsfup »

Kai skrev:Niels, var det ikke dig der engang tegnede et diagram over ledningsnet og tændingslåsen funktioner ?

Bliver den grønne ledning lagt sammen med den gule i en af stillingerne i låsen ?

jo Kai her er den
Vedhæftede filer
DSC02667.JPG
DSC02667.JPG (142.94 KiB) Vist 15676 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af Kai »

Den kan jeg ikke lige overskue.

Men jeg tænkte om.. man kunne lave lysspolen lidt om.
Istedet for den egentlig er en autotransformer, kan den mon så lave power nok hvis man fjerner midterudtaget og laver den til 2 separate spoler ? den store halvdel til lyset (evt med 10-15viklinger mere) og den lille del kun til batteriet, helt for sig selv.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af FS1originalen »

strynboen skrev:hej honda cd 50 bytter om på lade og lys..i lyskontakten..så uden lys lader den med "lysspolen"..og med lys lader den med den svage ladespole...ved ikke om yamaha har noget tilsvarende i nat og dag indstilingen
Jo det er nok det samme Lars.

Med nøglen i trin 1 så lader gul ledning på batteriet. Grøn bruges ikke i denne stilling.

I trin 2 bliver gul forsyning til lys mens grøn overtager ladningen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg glemte forklaringen

Køre man i stilling 1 "DAY" så lader den fra midt-udtaget ( grøn ledning). Og der er ikke lys på
Skifter man til stilling 2 "NIGHT" så lader den fra top udtaget ( Gul ledning ) Og der er samtidig lys på.

Yamaha ændringer er at lade fra den gule i begge stillinger.
Så vil den lade kraftigere i stilling 1 men lade det samme i stilling 2 som før.

Derfor er denne ændring kun god hvis man køre uden lys. ( om dagen)

Jeg mener ikke der er andet at gøre end at ombygge alle lys til LED dog undtaget forlyset.
Det er det jeg køre med. Og det hjælper på ladningen.

Lysspolen er simpelthen for lille til at trække det hele og samtidig lade på batteriet.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af FS1originalen »

Undskyld mig Niels, men har du ikke byttet om på farverne?

Jeg har dem herfra: viewtopic.php?f=21&t=391

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af nielsfup »

Hej Erik
Jeg har lige kikket efter og mener helt sikkert at lys-spolen er grøn på midt udtaget og Gul på top udtaget
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: lader ik

Indlæg af Morten - Webmaster »

nielsfup skrev:Jeg mener ikke der er andet at gøre end at ombygge alle lys til LED dog undtaget forlyset.
Der er også den løsning at montere et bedre tændings / ladesystem.

Der arbejdes i øjeblikket på at kunne tilbyde et komplet ombygningskit med vejledning, pærer, blinkrelæ, batteri ensretter og det hele til elektronisk tænding og 12 volt / 85 watt. Så er der mulighed for super godt lys og massere af strøm til batteriet og camping koge-kanden :hihi

Det vil være lavet således at enhver kan instalere det uden at der skal laves nogen ændringer ved det øvrige ledningsnet, og det vil ikke være umiddelbart synligt at noget er ændret ( for dem der ikke er vilde med "u-originalitet" på deres restaurerede vidundere)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
massye35
Junior knallert
Indlæg: 64
Tilmeldt: søn 16. maj 2010 18:13
Kontakt:

Re: lader ikke

Indlæg af massye35 »

ja det ser spændende ud :teeth2
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: lader ikke

Indlæg af Jensmc »

Umiddelbart vil jeg påstå, at ingen af jeres råd hjælper en "dyt".
Det er fordi vi kun har et udtag på lysspolen, hvis det ellers er den originale. Hvis det er det gamle tændingssystem FAZ1Q1/2L er det rigtigt, at det er muligt. Det er fordi, denne lysspole har 2 udtag. Et svagt til dagkørsel og fuld styrke om natten.
Eneste mulighed på en med kun et udtag er at vikle spole om med tykkere tråd og samme antal viklinger.
Hvis du ikke kan lade nu, er det sikkert firdi du har pærer i med for manbge watt. Det skal være 15w for og 5 bag samt 3 w instrumentet. instrumentet. Hvis du vil lade mere, så skift bagpæren til 3 w (6 V 10/3W) og instumentpæren til 1,5 eller 2 W, hvis det ellers fås.Så vinder du 2-3 w som er hele 0.4-5 A. Volt gange Ampere er lig med Watt. Faseforskydningen glemmer vi!.
Og det er rigeligt til batteriet!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: lader ikke

Indlæg af strynboen »

..den gule som er hele spolen og den grønne som er et udtag halvt inde på spolen..et midter udtag..jeg kan da saktens vikle spole hvis nogen kan komme med et bud på viklings antal..og trådtykkelse..og sende mig en gammel spole...vil tro at det kan gøres for ca 500 kr. pr stk.ved 10 stk..med moms og regning..ved enkelt tilfælde er det svært at holde sig på en time..men hvis jeg har flere er det muligt...en anden mulighed er at køre flere viklinger på..men med tykkere tråd separat fra den anden..alså en ekstra lade spole
i skal bare kontakte langelands elektro..men prisen kan kun blive lavere ved mange ens spoler

kineserne køre alt strøm den laver direkte på batteriet...og tager tænding og lys derfra..de er 12 volt med brokobling..med begge ender af spolen i koblingen...måske er noget tilsvarende muligt på fs1
honda havde også 2 lade udtag til 1973..der droppede de det også
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
massye35
Junior knallert
Indlæg: 64
Tilmeldt: søn 16. maj 2010 18:13
Kontakt:

Re: lader ikke

Indlæg af massye35 »

jeg kan se på de hele at jeg kommer til at skulle pille ved lys-spolen men det er jo godt nok så har jeg noget at lave i den kolde tid :(y)
lige noget helt andet den spole som giver strøm til tændspolen kan man få sårdan en i "12v" :whew
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"