PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

strynboen skrev:hej henrik...hvis du kan så køb den,,hvis der bare er de fleste dele er den pengene værd..jeg kan overføre pengene hvis du sender en pm....de gamle kasser er voldsomt opreklameret..så man skal købe hvis der er nogle reservedele i dem..næsten u anset hvordan de ser ud
Kan lige sende dig et billed imorgen, når jeg kommer forbi den :) Den så rimelig ud :D Har desværre ikke plads i penge pungen til det pt. da jeg går på grundforløb, så hænger pengene ikke på træerne :hihi
FS1originalen skrev:Det er ikke noget der sker hver dag, men jeg har da både set defekte tændkabler og tændrørshætter!!!

Prøv lige at tage et gammelt tændrør og ret elektroden helt ud (eller skær den af). Når du monterer dette tændrør i hætten og lægger det på cylinderen så skal det lave en flot blå gnist når du træder på kickstarteren! - gør den det vil jeg påstå at tændingen er iorden og at det allerhøjest er tændingstidspunktet der skal justeres!

Er der derimod svag eller ingen gnist, så prøv at afmontere hætten og få kablet til at sidde så den skal slå en 5mm gnist over til stel!

Stadig ingen gnist, så er kablet værd at nærstuderefor skader/sorte brændmærker. Hvis ingenting der, SÅ er det tilbage til de forrige indlæg!

Erik
Det mærkeligste er der er fin gnist på, og der er 1 ohm modstand i tændrørhætten, den gamle var defekt! Kan trække en gnist på 10 mm cirka. Men tror snart på det er i karburatoren problemet med den ikke vil gå i tomgang, for gnisten er så fin! :shock:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Poul-Erik A. »

strynboen skrev:nu er "rigtigt" jo flere ting..prøv nu at indstille den så den køre,,så skidt med "rigtig"..det er ikke altid at alting er 100% så må man prøve sig lidt frem..men prøv med en anden tændspole..de ligger og flyder alle steder..eller haps en fra en maxi..
ellers test din kondensator...den skal måle ,022pf..det er kun dyre multimetre som kan måle det..men du kender nok en batteri el nørd..man kan kende dem på dæres loddekolbe og 70 stil briller med tykke glas..og så har de loddetin hængene alle steder...hvis du råber "triac brokobling"så kommer de frem... :teeth2jeg ved dog ikke hvad det betyder :roll:
Jeg har et apparat, der kan måle fra 0,1 nF til 10 uF og en alm. megger, der kan måle om kondensatoren virker - eller ej. :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Forvirrer vi vidst alle hinanden! Det er en ny original kondenstator, den er vel ikke i stykker? :? :lol:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af strynboen »

man må undersøge alle muligeder hvis du skal til bunds i problemet..så stol ikke på nogen dele før de er testet..de er måske 30 år gamle...selv om de er "nye"..vi har jo set at yamahas blinkrelæer bliver "tørre" i kondensatoren..bosch er self noget helt anden bedre kvalitet...mennn...man kan ikke vide.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Så blev man lidt klogere! Efter at have gået alt igennem, så vidste det sig at ankerpladen sad forkert, den stod efter nogle forkerte mærker... Satte den efter de gamle, og brumm, første huk! :teeth2 :rocks
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Poul-Erik A. »

Glimrende og jeg gætter på, at den har stået for lav efter din beskrivelse. For høj tænding ville sikkert forårsage "tilbage-slåning" i kick-pedalen :wink:
Hvis det havde været en gammel benzintraktor, var der risiko for at få håndsvinget i gebisset.... :shock:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af kreidlerhansen »

Poul-Erik A. skrev:Hvis det havde været en gammel benzintraktor, var der risiko for at få håndsvinget i gebisset.... :shock:
Hende kender jeg godt, men hun plejer nu at gi' gebis i håndsvinget! :shutup
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af strynboen »

ja det er jo noget helt andet..det er om at holdt tommeltotten på samme side ...lyder et gammelt håndsvings råd
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Men det har helt sikkert hjulpet med de andet, tændspolen var defekt, og kondenstator brændt af.. Men det skyldes også en fejl 40.. 40 cm fra svinghjulet! :teeth2
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af strynboen »

nåå du mener bosch w175.t1..det sidder ca 40 cm fra tændspolen :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hmm, nu har jeg fået et Maxi-problem : Nevø'ens Maxi gik i stå og kunne ikke startes igen, så han kom med den så vi sammen kunne fejlsøge. Fin gnist med de fleste tændrør (dog ikke Bosch Platin), fin kompression og ingen snavs i karburatoren... Hvad gør man så ? Jo, vi blev enige om at "gå i tænkeboks" , for ikke så meget som en lille prut kunne vi få ud af den. Dagen efter kom jeg i tanker om, at jeg har en adskildt pedal-motor til at ligge og med tændings-dele begyndte jeg at sammenligne div. målinger - og der var faktisk en forskæl på tændspolens sekundærvikling (velvidende at det kan være 2 forskellige data mellem pedal og kick) men målingerne var h.h.v. 5500 ohm og 5100 ohm. Kondensatoren målte 0,22 microferrad. Jeg forsøgte derfor at ombytte de to tændspoler - men de passede ikke sammen, så jeg måtte lodde en ledning mere på kondensatoren og kunne derefter ombytte hele ankerpladen på Maxi'en og ved første forsøg startede den...og kan endda køre med Platin-røret igen :shock:
Har nogen gjort den samme erfaring og hvor bør man købe ny/brugt tændspole ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Poul-Erik A. »

Lad mig spørge modsat : Er der nogle brugere med dårlig erfaring med Thansen tændspole til Puch Maxi, eller er den et godt alternativ til den originale ?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=533 ... 1709622447
Senest rettet af Poul-Erik A. ons 18. maj 2011 21:58, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af strynboen »

taivansens er nok lige så god som den italy kopi bosch,,de sidste maxi kom med..så prøv den hvis du ikke kan finde en gammel god bosch..de passer fra alle puch motore,,også 3 og2 gears motore..selv bosch svigtede dengang jeh kørte puch dagligt..men det er utroligt sjældent de svigter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
pierrelarsen

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af pierrelarsen »

link til alle de gode dele vil jeg super gerne have har nemlig en maxi fra 74 der ik er gnist på den startede med den ik vil tage gassen og så skilte min bror tænding ad uden og vide hvordan man samler den igen :( nå men jeg har en ide om hvordan den indstilles men der er slet ingen gnist nu så tænker jeg skifter det hele ud med nyt god kvalitet så kunne godt bruge nogle link boys :teeth2
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"