lysspole og omdrejnings tæller

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
hansfrandsen
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 20:23
Kontakt:

lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af hansfrandsen »

hej alle
lysspolen har to ledninger en gul og grøn, efter min opfattelse er den gule til lys og den grønne til at lade bat. er den grønne ikke også den ledning som går til tændningslås og har forbindelse til den hvide ledning som giver impuls til omdrejnings tæller, da min yamaha ikke lader og omdrejnings tæller ikke virker, kan det så være lysspolen som kun virker på lys, der er årsagen
Med venlig hilsen
Hans Frandsen
___________________

Manden med kun en YAMAHA i nu
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af Jensmc »

Det er brugt i visse lande med 2 udtag på lysspolen. Så er den ene til dagkørsel og den anden til natkørsel.
Dette bruges ikke på danske knallerter.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af Morten - Webmaster »

hansfrandsen skrev:efter min opfattelse er den gule til lys og den grønne til at lade bat.
Den grønne går ikke til direkte ladning af batteri da ladning af batteri altid kommer via tændingslåsen. Der lades fra gul hvis der er lys på, og fra grøn hvis du kører uden lys.
Jensmc skrev:Det er brugt i visse lande med 2 udtag på lysspolen. Så er den ene til dagkørsel og den anden til natkørsel.
Dette bruges ikke på danske knallerter.
Er du nu sikker på det Jens ? Den grønne fra lysspole bliver så vidt jeg husker til den hvide til ensretter i position 1 (kun startet) og i position 2 (lys tændt) er det den gule som "bliver hvid"
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af strynboen »

på honda bytter de plads når man tænder lyset,, jeg vil mene at med slukket lys lader den med gul udtag..alså fuld pover på ladeningen...når man tænder lyset..får lyset fuld strøm..og ladeningen skifter over på grøn udtag...så den lader svagt..og lyset får fuld strøm...sådan virker honda cd-50
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:på honda bytter de plads når man tænder lyset,, jeg vil mene at med slukket lys lader den med gul udtag..alså fuld pover på ladeningen...når man tænder lyset..får lyset fuld strøm..og ladeningen skifter over på grøn udtag...så den lader svagt..og lyset får fuld strøm...sådan virker honda cd-50
Som jeg skrev tidligere er det ikke tilfældet på fs1, se evt nielsfup's tegning af kontakten.
Vedhæftede filer
switch_fs1.JPG
switch_fs1.JPG (142.94 KiB) Vist 6166 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af strynboen »

nåå så er det derfor man kan flytte grøn til/gul og få kraftig ladening..hvis man køre meget by kørsel...uden at forstyre lyset..troede ikke at der var "strøm" nok til både lys og ladening fra gul ledning..men der må være rigeligt når grøn kan klare det med mindre viklinger..men er 74" anderledes..den ligner honda på mange områder..og har lidt anderledes elsystem og kraftigere blink lys ...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
hansfrandsen
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 20:23
Kontakt:

Re: lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af hansfrandsen »

når jeg måler mellem grønn og stel er modstanden 0,8 ohm, har læst et sted at den skal være omkring 1,7 ohm.
er der andre målemetoder eller skal spolen skiftes.
Med venlig hilsen
Hans Frandsen
___________________

Manden med kun en YAMAHA i nu
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af Kai »

hansfrandsen skrev:når jeg måler mellem grønn og stel er modstanden 0,8 ohm, har læst et sted at den skal være omkring 1,7 ohm.
er der andre målemetoder eller skal spolen skiftes.
0.8ohm er ikke usædvanligt, så vidt jeg husker er en ny omkring 0.3 - 0.4ohm, og hvis dit multimeter måler modstanden i prøveledningerne med, så ender du lidt højere.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Jørgen Birk
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 3. dec 2011 17:16
Kontakt:

Re: lysspole og omdrejnings tæller

Indlæg af Jørgen Birk »

hej alle sammen har en lys spole der er delt i to. gul og grøn har jeg loddet sammen midt på spolen den er købt ved thansen.men det hele virker findt und tagen min omdrejningstæller når den står i første hak i tændings låsen da slår den i bund. i anden hak vor der er lys på virker den fint,er der nogen der har nogle ider mener selv at jeg skal ha delt lys spolen i to på midten men der er forskel på spolen der er en lille side og en stor side,mener at den gule høre til den store spole.
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"