Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wannabe

Vis os hvad du har stående af yamaha'er som er køreklare
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Sv: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg vil teste min 3e8 cylinder idag, skal bare have repareret gevind til tændrøret første.

Sendt fra min HTC Desire HD A9191 med Tapatalk2
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Ved 42mm slaglængde skal kanalerne ligge lidt lavere i cylinderen for at svare til de originale porttider målt i grader...

...men selv med skyllekanalerne 32mm fra top og udstødningen 22mm fra top skal den stadig kunne starte og have stabil tomgang!

At skyllekanalerne så vil ligge omkring 130-135 grader og udstødningen omkring de 190 grader i ovenstående scenarie er en anden snak, idet disse timings er optimale til 12.000rpm som max.

33mm fra top med 39,7mm slaglængde svarer til 112-118 grader
25mm fra top til 39,7mm slaglængde svarer (vist nok) til ca. 170 grader

.^Blot til sammenligning, så er disse timings ok til 9-9.500rpm som max. med spidseffekt ved omtrent 8.000rpm...!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Åhja... hvis man kombinere en for mild udstødning med for vilde porttider, så bliver motoren flad og doven, men den æder omdrejninger som en galning uden at komme ud af starthullerne.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Åhja... hvis man kombinere en for mild udstødning med for vilde porttider, så bliver motoren flad og doven, men den æder omdrejninger som en galning uden at komme ud af starthullerne.
Så tror jeg det er det der er sket.. idag tog jeg yb1 udstødningen af og satte den oplagte kopiudstødning på, dyssede op fra 1.00 mm til 1.05 mm og VUPTI den render 70 op af bakke og 80-82 når den render helt ud med 13 - 43 gearing i 4. gear :dust

Her er en lille video hvis den ellers virker:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg får besked om, at videoklippet er fjernet, fordi det er for langt. :(

Som altid skal tingene passe sammen. Prøver man en vild potte på en mildt portet opsætning, trækker den også godt op i omdrejninger. Effekten forøges en sjat, men det er begrænset, og igen sluger motoren omdrejninger, spurve, egern og småbørn... men når belastningen bliver større (højere gear), så kan den ingenting. Ret træls at runde 85km/t i tredje gear og så kan den shutte trække fjerde... og femte forbliver en drøm i en verden, hvor vejen går ned af bakke i begge retninger!
:hihi

Derfor har jeg brugt et par dage på at rode med forrørslængder til min resonanspotte. Jeg kan godt matche cylinderen til den oprindeligt tænkte forrørslængde <=> trækområdets omdrejninger, men så bliver den virkelig vanvittig at køre med; Tomgang ved 2-3.000rpm, nul træk under 9.000rpm osv...
Jeg har fundet en god længde, og med lidt held er forrøret svejset op i næste uge og klar til brug.


I øvrigt har jeg lige fået et kulturchok efter skift af stempelring... Efter blot 25km's kørsel begyndte motoren at live noget mere op end hidtil. Det er utroligt så stor forskel en bette ring kan gøre, men det skal jo slutte tæt i toppen, det skidt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Jeg får besked om, at videoklippet er fjernet, fordi det er for langt. :(
Hmm filen er defekt, skod capture program. Har fundet et andet der hedder my screen recorder PRO som kan optage i MPG istedet for WMV så jeg prøver en tur imorgen igen, skal bare lige have et serial til programmet først.

Her er i mellemtiden et snapshot af hvad i ca kan forvente.

Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Som altid skal tingene passe sammen. Prøver man en vild potte på en mildt portet opsætning, trækker den også godt op i omdrejninger. Effekten forøges en sjat, men det er begrænset, og igen sluger motoren omdrejninger, spurve, egern og småbørn... men når belastningen bliver større (højere gear), så kan den ingenting. Ret træls at runde 85km/t i tredje gear og så kan den shutte trække fjerde... og femte forbliver en drøm i en verden, hvor vejen går ned af bakke i begge retninger!
:hihi
Ja, det er en videnskab (som jeg desværre ikke behersker)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Frandsen »

claus olieklud skrev:hejsa morten... jeg kan godt se at det er lidt bittert efter alt det arbejde med 5 gear og lang krumtap... godt at man bare lige har en anden motor og montere... faktisk syntes jeg ikke at der er nogle som er heldige med 42 mm slaglængde, ej heller kæmpe boringer ( 45+)
nææ - standart cylinder som har fået et par mm i udstødningen + effektpotte + 16mm indsugning, kan sagtens køre 80 kmt

hilsen olieklud
Arrr..... Claus ...jeg syntes faktisk Henrik N´s kører helt godt med 42 krumptap og jt1 cylinder
det jo ikke bare spørgsmålet om at få dem til at rende 80..... det er nemt nok .... det er jo mere hvordan de gør det.. og så
unde alt for mange omd....
men der er ingen tivl om at 42 tappen skal kører sammen med en cylinder der passer til den....
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så skulle man lige prøve at lave en kort video af en prøvetur idag... LORTE COMPUTER !!

Så snart man lukker skærmen og lægger laptoppen i rygsækken så optager den ikke ordentligt, men hver gang man tester det i indkørslen og lukker låget og lader den stå så virker det fint ! AAARRGHHHHHH

Nå, men selve prøveturen gik egentligt fint, den trækker rigtig godt og går rimelig nemt 70 op af bakke og 75 som ingenting, den runder lige 80 hvis den får et øjeblik til at løbe op med 13/43 gearing.

Jeg må rode videre med det og få det til at funke, men i kan da se hvordan det VILLE se ud her:

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Frandsen skrev:
claus olieklud skrev:hejsa morten... jeg kan godt se at det er lidt bittert efter alt det arbejde med 5 gear og lang krumtap... godt at man bare lige har en anden motor og montere... faktisk syntes jeg ikke at der er nogle som er heldige med 42 mm slaglængde, ej heller kæmpe boringer ( 45+)
nææ - standart cylinder som har fået et par mm i udstødningen + effektpotte + 16mm indsugning, kan sagtens køre 80 kmt

hilsen olieklud
Arrr..... Claus ...jeg syntes faktisk Henrik N´s kører helt godt med 42 krumptap og jt1 cylinder
det jo ikke bare spørgsmålet om at få dem til at rende 80..... det er nemt nok .... det er jo mere hvordan de gør det.. og så
unde alt for mange omd....
men der er ingen tivl om at 42 tappen skal kører sammen med en cylinder der passer til den....
Og held er ikke en del af det. Standard-opsætningen + lidt ekstra er let nok og kræver ikke ret meget arbejde.

Porttiderne skal matche udstødningen, og porttiderne er en konsekvens af portens afstand fra toppen ift. slaglængden.
Ydermere giver en større boring en begrænset effektforøgelse i sig selv - langt størstedelen af den højere ydelse hentes ved, at man med en større boring kan øge portarealet.

Generelt siges det, at man bør holde portbredden under 70% af boringen...

40mm = <28mm
45mm = <31,5mm
48mm = <33,6mm

Lad os bare sige, at porten er en rektangulær udstødningskanal og ligger 25mm fra top og slaglængden er 40mm. Porthøjden er derfor 15mm. Forskellene i areal er betragtelige:

15x28mm = 420mm2
15x31,5mm = 472,5mm2
15x33,6mm = 504mm2

Samme forhold gør sig gældende for skyllekanalerne, men med en grænse omkring 60-65% + hensyn til hvor stempelringene åbner. ;)

Større port = større flow. Med en boring på 120% af de originale 40mm øges slagvolumen til ca. 130%.

Den tørre teori siger derfor følgende med et udgangspunkt på 4HK:

Slagvolumen suger 30% mere luft gennem systemet
Det større portareal giver yderligere 20% større flow ift. den større boring

(4Hk + 30%) + 20% = 5,2HK + 20% = 6,6HK = 65% højere effekt!!!

Og jaja, teori vs praksis eller værdiløs talmanipulation blablabla.


Faktum er, at en korrekt udnyttet forøgelse af boringen giver en eksponentiel effektforøgelse som funktion af et tilladeligt større portareal.

Bevares de oprindelige porte, er effektforøgelsen yderst begrænset, hvilket blev pointeret gennem kritikken af boringer over 45mm... men det er altså KUN som følge af, portene ikke bliver optimeret.

Hvis potten så heller ikke matcher, er gevinsten endnu ringere, men førend nogen kaster sig ud i sådan et projekt, bliver ingen 'klogere' for nu at være flabet.
:hihi


Det hele hænger sammen, og at forvente noget vildt, ved at ændre på kun en faktor, svarer til at jage regnbuer og tro på en gevinst ud over frisk luft og motion.


Konklusion:

Alt forarbejdet er gjort adskillige gange. Der er bare ingen, som har gjort arbejdet færdigt endnu!


Jeg håber inderligt, jeg kan lære (og måske vise?) noget ved mit projekt, jeg har på bordet med en anden bruger på forummet. Enten bliver slutresultatet givende, eller Yamahaen er håbløs i sin grundkonstruktion.
Så enkle er principperne, når det 'kun' drejer sig om at gøre portene bredere... og skylle ens, selvfølgelig.

Resultatet er kun afhængigt af grundigheden i ens arbejde, og er resultatet kun det halve af ens forventninger, er man ikke færdig. SLUT!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lige et par små video prøver fra testtur i eftermiddags... behøver jeg fortælle at smilet er HELT oppe i panden efter at have maset med den lorte maskine i evigheder :teeth2

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg beklager den dårlige lyd og billedkvalitet, jeg vil forbedre det fremadrettet :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Man kan da tælle streger og se nogenlunde, hvor nålen er! I det mindste overstyrer dit kamera ikke på lydsiden i samme omfang som mit...

Den tager ellers vindinger nok - lyder som om den maxer ud i omegnen af 9.000rpm i fjerde gear.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Man kan da tælle streger og se nogenlunde, hvor nålen er! I det mindste overstyrer dit kamera ikke på lydsiden i samme omfang som mit...

Den tager ellers vindinger nok - lyder som om den maxer ud i omegnen af 9.000rpm i fjerde gear.
Den runder 10000 omdrejninger ved 75 km/t i 4. gear (der er mit shift light sat til at tænde) og den rammer lige omkring 80 med lidt god vilje.

Jeg har sat isolere bånd over åbningerne i cameraet for at gøre det "vindtæt" :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Nabo Jan »

Og du kører stadig med drejeventil?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Morten - Webmaster skrev:Den runder 10000 omdrejninger ved 75 km/t i 4. gear (der er mit shift light sat til at tænde) og den rammer lige omkring 80 med lidt god vilje.

Jeg har sat isolere bånd over åbningerne i cameraet for at gøre det "vindtæt" :hihi
Det er da også helt ok med 10.000rpm! Den går rigtig fint, men jeg er lidt nysgerrig efter, om du ikke har gearet den til den lette side? Den trækker da fjerde rigeligt fint!

Jeg forsøgte det samme men med almindelig tape i 8-10 lag og opnåede stadig kun en lyd som er værd at slukke for. Prøver at pakke hele området ind i et gammelt håndklæde og så tape rundt om. Vinden er kun en del af problemet, da Kreidleren fungerer som en stor resonansboks pga. den store tank + motoren boltet direkte i stellet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nabo Jan skrev:Og du kører stadig med drejeventil?
Ja, 260 ventil.
kreidlerhansen skrev:
Det er da også helt ok med 10.000rpm! Den går rigtig fint, men jeg er lidt nysgerrig efter, om du ikke har gearet den til den lette side? Den trækker da fjerde rigeligt fint!
Jo den kunne nok nemt trække en tand mere men nu vil jeg lige lade den køre lidt sådan her og nyde "kraft overskuddet" :hihi

Jeg tænker at Når den får 5 gear kan man jo nok tillade sig noget højere gearing da 5. Kun er et halvt gear som man kan vælge og bruge som "overdrive" og leve med at køre i fjerde når det kniber på en led bakke
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Et sjældent syn:

Øko-gearing på en drejeventilsmotor?! ;)

Jeg OOOORKER ikke at finde indlægget med oversigten over udvekslingen i de respektive gear, så jeg spørger i stedet:

Er de første fire gear da identiske?
Hvor stort er springet i procent fra 4. til 5. gear?

Det kunne jo være, du kunne bruge samme gearing med succes. Så længe den ikke skvatter af trækområdet, skal den nok komme fremad...


Jeg har før lavet samme 'tung-gearing-nummer' på Kreidleren, indtil jeg begyndte at jage omdrejninger og tophastighed igen-igen.
Pudsigt nok fungerede femte gear alligevel fint til bykørsel og ved lave omdrejninger med minimalt behov for pludselig acceleration, men ved høje omdrejninger næsten ubrugeligt under andet end ideelle omstændigheder = ingen vind, flad vej, hagen på tanken og fødderne på bagagebæreren... men den rendte 100+ ned ad bakke og fjerde gik ubesværet op til 85km/t, så i praksis intet tab ift. standard
Til gengæld gik den 40km/L eller længere, så længe man kørte tålmodigt mellem 55-90km/t. Kun i blæsevejr var det til tider lidt øv, men 70km/t+ i tredje er vist også en fin marchhastighed i strid modvind!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

4 gears:
1.3.077
2.1.889
3.1.304
4.1.038

5 gears

1.3.417
2.2.059
3.1.476
4.1.167
5.1.000

Her er regnearkene: viewtopic.php?f=23&t=522" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Altså, rundt regnet ligger hastighederne således målt i procent ift. max hastighed, blot for visualiseringens skyld:

1. gear = 33-34%
2. Gear = 55%
3. gear = 79-80%
4. gear = 100%

Og...

1. gear = 30%
2. gear = 48-49%
3. gear = 68%
4. gear = 86-87%
5. gear = 100%


Og skift til næste gear ved 10.000rpm:

1. til 2. gear = 10.000rpm til 6.250rpm
2. til 3. gear = 10.000rpm til 6.900rpm
3. til 4. gear = 10.000rpm til 7.900rpm

Og

1. til 2. gear = 10.000rpm til 6.000rpm
2. til 3. gear = 10.000rpm til 7.150rpm
3. til 4. gear = 10.000rpm til 7.900rpm
4. til 5. gear = 10.000rpm til 8.550rpm

Vel at mærke på fortandhjulet, men findes der en gearing, som betyder 100km/t ved 10.000rpm i højeste gear, kan den bruges som udgangspunkt i det sidstnævnte, og så kan man da regne baglæns i en ruf.

F.eks. gør det sig gældende med 14/33 på Kreidleren. 14/36 er omtrent 9,5% lavere, så med den gearing bliver tophastigheden 90-91km/t med 14/36@10.000rpm

Tallene anskueliggør på hver sin måde, hvor tæt gearene ligger. Jeg kan GODT forstå, at den 5g motor er et mere kørbart valg!
Og tænker man ren tophastighed er den især interessant, fordi springene mellem gearene er kortere = kan håndtere et mere snævert trækområde!


Men se nu bare at få styr på de porttider i den 5g motor, Morten! De er ret lette at regne om til grader med Stage6-app'en, så vi kan sammenligne din 4g og 5g motor, direkte!


Hvordan er karakteristikken med din tændingskurve? Nogle 'flade punkter'?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jesper, jeg er altså vild med din entusiame og hjælpsomhed med udregninger og teori undervisning :(y)

Nej, jeg syntes ikke den er død nogen steder over ca 3500 omdrejninger.

Jeg skal nok komme igang med den motor, men nu vil jeg lige nyde at skidtet for første gang i næsten 2 år faktisk kører godt.

Jeg tror ikke jeg vil køre med 42 mm slag før jeg evt har en JT1 cylinder som kan bearbejdes til ønsket karakteristik.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mine kørende Yamaha'er"