Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wannabe

Vis os hvad du har stående af yamaha'er som er køreklare
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:og så justere med den rigtige tykkelse bundpakning :teeth2
Det er ikke helt nok.... topstykket måtte i drejebænken.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nå, idag måtte min 5 gears motor af og adskilles pga fejl med 1st gear.

Når man accelererede i første gear kunne den lave nogle udfald hvor den røg ud og ind af 1st gear, meget bekymrende.

Nå, men min teori blev bekræftet, en låsering som var gledet op af sporet i akselen så tandhjulet glider til side og ud af indgreb med kløerne på tandhjulet ved siden af :(

Desværre ser det ud til at årsagen er at kanten på sporet ikke er for frisk, så jeg skal have kigget på om sporet kan skæres 2-3 tiendedele dybere. Faktisk havde jeg troet at det var en af de låseringe uden øjer, men det var det så ikke.

Hermed en opfordring til at indspicere låseringe og riller meget grundigt når man samler motor (måske værd at indføre i fups motorguide)

Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Henrik N »

Mojn min ven, det er dejligt at høre at det ikke var gået ud over selve gearkassen :dust
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
YAM FS1

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af YAM FS1 »

Hej jeg havde også sat en ny låsering på en ny aksel,da jeg kørte rundt med tandhjulet,var den hoppet ud af kanlen i akslen,det er også meget vigtig at bruge den rigtige størelse låseringen,og ingen genbrug,kun sprit nye,da en brugt,bliver svag i matriale og ikke giver den rigtige stabilitet,der er ligledes nogle af ringene der ikke når hele vejen rundt om aksel,også de lås sko der sider i selve gear kasse kan smutte ud af kanal,jeg bruger kun nye,selvom de er dyre
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af strynboen »

der findes også låseringe i gearkasser som er afrundet på den ene side..for ikke at slide på skiverne...de skal vendes så trykket kommer fra den afrundede side..ind mod den skarpe kant..hvis de vendes forkert..trykkes de ud af rillen..ved ikke om det kun er honda og kawa gear som der har dem..det er beskrevet i værksteds bøgerne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af 12V »

Hvad er cylinderet blevet portet til? Den lyder kanon i din YT video nemlig :)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

12V skrev:Hvad er cylinderet blevet portet til? Den lyder kanon i din YT video nemlig :)
Det er en cylinder Nabojan har portet, jeg skal indrømme at jeg ikke kan huske målene :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
commo69
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre 10. okt 2008 12:19
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af commo69 »

Den absolut snyggaste FS1 jag sett :dust HELT FANTASTISK,VILL HA!!!!

// CLAES
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Fik tjekket gearkasse idag på opfordring fra Nielsfup,

Ganske rigtigt viste det sig at 4. gear tandhjulets knaster som skal gribe ind i 1. gear tandhjulet (på udgangsakselen) var slidt på enderne så 1. gearhjulet ligesom har tendens til at blive vredet ud af knasternes greb :(n)

Dette bekræfter hvor vigtigt det er at tjekke en gearkasse i hoved og r.. inden den købes / monteres :(n) :(n) :(n)

Desværre er man ofte prisgivet når man køber sådan en 5 trins ubeset over nettet :cry:

Det er svært at se på billederne, men det er nemt at mærke når man står og "leger" med gearkassen.

Morale... Vær beredt på skuffelser og ekstra arbejde for at udbedre skader.

Da jeg tror det er de færreste der vil tjekke en gearkasse for denne fejl er dette måske endnu en ting at indføre i Nielsfups motor renoveringsguide.
Billede

Billede

Billede

Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Nabo Jan »

Hej Morten.

Du har selvfølgelig den tykke skive i som ligger ud mod motorblokken!

Er der noget at gøre for at rette op på fejlen eller skal der nye gearhjul til?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

ja, du mener 2mm skiven som ligger mod lejet (bag fortandhjulet) ikke ?

jeg tror jeg sliber de 3 knaster op, ellers koster det et nyt 4. gears tandhjul som sikkert ikke hænger på træerne.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Jensmc »

Hullerne i det andet hjul skal vel også skærpes lidt?
Jeg synes faktisk, at der er mange slidte 5 trins gearkasser. Den 4 trins er nok stærkere.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jensmc skrev:Hullerne i det andet hjul skal vel også skærpes lidt?
Jeg synes faktisk, at der er mange slidte 5 trins gearkasser. Den 4 trins er nok stærkere.
Du har helt ret Jens !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Samme problem opstår på de 3g kreidlermotorer. Stifterne slides og den bliver ikke i tredje gear.

De 5g har angiveligt samme bøvl med fjerde gear, når stifterne er for skarpe; Renoverede gearkasse er derfor ikke en ubetinget fornøjelse!
Første serie af de 6-trins replica-gearkasser eksploderer ret pludseligt...

Det der med tandhjul og aksler er åbenbart ikke 'bare lige sådan'!


Dog må jeg påpege, at det er en fantastisk ting at få dokumenteret, inkl. den nødvendige afhjælpning!
Mon et par ejere af disse gearkasser ikke liiiige får pillet deres motorer fra hinanden for at tjekke?! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Idag ofrede jeg 2 blokdele som var meget dårlige. Skar dem op så man kan kigge ind i gearkassens mens man skifter rundt i gearene. Det så faktisk ud til at skiftegaffel også var vredet lidt så den er rettet og jeg vil lede efter en ny jeg kan have i reserve.

Jeg tror jeg samler og prøver igen en gang i næste uge hvis jeg når det.

Hvis nogen skulle ønske at låne den åbne blok ved gearproblemer koster det bare portoen hvis den ikke afhentes personligt.

Billede

Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:Fik tjekket gearkasse idag på opfordring fra Nielsfup,

Ganske rigtigt viste det sig at 4. gear tandhjulets knaster som skal gribe ind i 1. gear tandhjulet (på udgangsakselen) var slidt på enderne så 1. gearhjulet ligesom har tendens til at blive vredet ud af knasternes greb :(n)

Dette bekræfter hvor vigtigt det er at tjekke en gearkasse i hoved og r.. inden den købes / monteres :(n) :(n) :(n)

Desværre er man ofte prisgivet når man køber sådan en 5 trins ubeset over nettet :cry:

Det er svært at se på billederne, men det er nemt at mærke når man står og "leger" med gearkassen.

Morale... Vær beredt på skuffelser og ekstra arbejde for at udbedre skader.

Da jeg tror det er de færreste der vil tjekke en gearkasse for denne fejl er dette måske endnu en ting at indføre i Nielsfups motor renoveringsguide.
Billede

Billede

Billede

Billede
Hej Morten.

Umiddelbart ser det ud som om du mangler en rille på billed 3 og 4 til låseringen, som holder første gearet på plads, men det er nok synsbedrag.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det er præcis den rille jeg har måttet skærpe op. :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af kreidlerhansen »

Morten - Webmaster skrev:Det er præcis den rille jeg har måttet skærpe op. :wink:
I så fald:

Godt spottet af Jan :p
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nå, idag måtte motoren af IGEN fordi jeg simpelthen ikke kan få den til at gå ordentligt :(n)

Jeg monterede den 4 gears motor som den oprindeligt blev samlet med og kørte med det første år på Strynø. Den fik samme cylinderkit, karburator og tænding på som 5 gears motoren kørte med, og som forventet gik den meget bedre en 5 gears motoren :whew

Den 5 gears motor har bare aldrig kørt ordentligt, jeg ved ikke lige hvad det ender med men nu må jeg køre med 4 gearsmotoren resten af sæson'en og nøjes med at lege med udstødninger og tænding.

Der er flere ting som ikke er optimale, f.eks er den møg svær at få i frigear med motoren startet, men så snart den er stoppet går det fint. Jeg tror det er fordi den "kryber" i koblingen så stråler / tapper på tandhjulene "hænger fast" og forhindrer gearskiftemekanismen i at glide frit. Problemet er det samme som inden jeg byggede om til 3 pladet kobling og jo, knasten drejer frit i primærhjulet :roll: Jeg har hørt fra andre at de har lidt af samme problem.

Derudover tror jeg det er problematisk med JT1 krumtap uden en cylinder der er designet til 42 mm slaglængde så før jeg har rigtig cylinder til den så skal den nok ikke køre.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

Indlæg af claus olieklud »

hejsa morten... jeg kan godt se at det er lidt bittert efter alt det arbejde med 5 gear og lang krumtap... godt at man bare lige har en anden motor og montere... faktisk syntes jeg ikke at der er nogle som er heldige med 42 mm slaglængde, ej heller kæmpe boringer ( 45+)
nææ - standart cylinder som har fået et par mm i udstødningen + effektpotte + 16mm indsugning, kan sagtens køre 80 kmt

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Mine kørende Yamaha'er"