[Honda Dax] Indregistrering som MC

Diskussion og fremvisning af motorcykler, crossere og lign.
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

[Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af stormbringer »

Sidst i firserne fik jeg bil. Og så endte min Dax bagerst i værkstedet under en presenning. Dér har den stået i 25 år og samlet støv...

Nu er tiden vist ved at være kommet til at renovere den. Men jeg er altså vokset fra at køre 30 kilometer i timen på cykelstien - og Dax'en er vel egentlig osse mere en 'lille motorcykel' end en knallert. Så tanken om at få sat nummerplader på kræet har længe eksisteret.

Men hvordan?

Første trin er vel at få orden i papirarbejdet. Der er ikke megen ide i at hælde timer og penge i et projekt, som ikke kan bringes i mål, vel?

Mit mål er som sagt en MC. Til sommerbrug. I prioriteret rækkefølge ønsker jeg mig en:

1. ST70-model svarende til f.eks. den tyske udgave
2. Hvis ikke dét kan lade sig gøre, så en ST50-model

Råmaterialet er en DK-ramme med en halvautomat 50cc-motor, et lille men rent værksted samt moderate mængder penge og masser af tid :)


Hvordan er det med told, syn og indregistrering? Jeg har fundet en fin guide til Yamaha FS1, og jeg har fundet nogen tyske kopier af synspapirer mv. for Dax ST?0 på 4stroke.dk. Ligeledes er stelnummer mv. lokaliseret og nedskrevet.

Men jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er muligt at få en 70cc-maskine indregistreret på basis af et dansk Dax-knallert-stelnummer. Ejheller kan jeg finde ud af om det er muligt at opgradere fra f.eks. 50cc til 70cc - eller hvad med en langslaget krumtap og et 90cc-kit som angiveligt skulle give mig over 100cc?
Og hvordan er det med opgradering af 'alt det andet' som f.eks. en ny og bedre forgaffel, skivebremser og hvadharviher? Må man, eller er det nix-nul-slut-prut-forbi?

Er der nogen som har prøvet Dax-MC-indregistrerings-processen? Hvad er muligt, og hvad er fornuftigt at stile efter, evt. som 'trin 1'.
Senest rettet af stormbringer tirs 14. aug 2012 10:25, rettet i alt 1 gang.
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af strynboen »

er det ikke billigere at hjemtage en tysk eller usa model 70 cc..eller større..så toldsynes den som den er..med den store motor..og samtidig en del billigere end at ombygge en dansk..der er vel 20%reglen med hk..plus alt ombygning i prinsippet er "forbudt" når told/skat er inde i billed..maskinens indetitet forsvinder ved ombygning..og de vil måske kræve en ny registerings afgift..af det du har bygget..nok ikke det store problem på en knallert/mc...men en stor mc kan det blive mange penge...din ide er fin nok hvis du bare standart tuner den med 50 cc..som den var fra fabrikken..
det er bare mine tanker...måske er de forkerte...så i andre byd gerne ind..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af Anderz »

Ja det eneste jeg kan foreslå vedrørende Dansk Dax som MC er at forhøre Dax Erik hvordan han greb det an dengang han gjorde det. Han er moderator på 4 stroke.dk. Dax Erik har også siden opgraderet sin med både det ene og det andet. Alt til Dax modellen kan fås det er bare spørgsmålet om hvor lovligt det er.

En Honda ST70 findes i fks. Holland eller Tyskland. Husk at få diverse papirer med så den kan omregistreres herhjemme.

For Honda CT70 som findes i stort udbud i USA er det bare at gøre op med sig selv først og fremmest hvilken model af dem og så hvilken stand. Ikke alle har registrerings papirer og samtlige stater har hver deres love om hvad der kræves få at blive synet og registreret. Derudover er det bedst hvis du kender nogen som kan hjælpe dig med at lokalisere en og hjælpe den til DK med papirer og eventuelt istandsat efter aftale. Prisen på det er ikke dyrere end at genopbygge en Yamaha FS1 herhjemme. De findes både som 3 og 4 gear med og uden automat kobling som standard 70cm3


Da en Honda ST70/CT70 for det meste er over 35 år er en afgift ikke særlig høj.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af Michael »

Jeg var den anden der fik synet en dansk DAX.
Den første var Erik Ludvigsen.
Min kan ses i bogen: Overhaling i tredie gear.
Den er stadig registreret om må kunne bruges som referance.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af stormbringer »

Anderz skrev:Ja det eneste jeg kan foreslå vedrørende Dansk Dax som MC er at forhøre Dax Erik hvordan han greb det an dengang han gjorde det. Han er moderator på 4 stroke.dk. Dax Erik har også siden opgraderet sin med både det ene og det andet.
Fint. Lige præcis hvad jeg leder efter. Jeg forsøger at ta' fat i Dax Erik.

Ideen med at importere endnu en Dax er overvejet. Og lagt til side. Først agter jeg at prøve med den eksisterende maskine.
Michael skrev:Jeg var den anden der fik synet en dansk DAX.
Den første var Erik Ludvigsen.
Min kan ses i bogen: Overhaling i tredie gear.
Den er stadig registreret om må kunne bruges som referance.
Bestemt. Jeg skriver mig lige dén oplysning bag øret. Mange tak for info :)

Og så et lille billede for at give projektet hold i virkeligheden:
Billede

I'll be back!
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af Anderz »

Dax Erik hedder Erik Ludvigsen og bor i Skave uden for Holstebro. Mangler du Honda stumper er han manden hvis ikke du benytter Dax shoppen.

Når en FS1 kan synes så kan en Dax også så det vil være det første jeg vil undersøge. Da søster modellerne CT70/ST70 kører med 70cm3 er det ikke umuligt at får den godkendt til det. Hvorvidt du kan køre med 110 til 140cm3 motor er jeg ikke klar over.

Hvorvidt det er syndt vil jeg ikke mene. Min tidligere Dax var lovlig de første 500 km hvor efter den trængte til et nyt topstykke hvilket jeg fik fra Erik dagen efter men den var uden plomp. En Dax/ST/CT er sjovere med en 60-70 i timen end 30 km.

Der er så få af dem at bevare dem fordi de var en del af de knallerter man kunne få i '70rne er et tyndt grundlag da tiden viste at så mange blev der altså heller ikke solgt. Ja de var blandt de dyreste knallerter dengang men så meget var det heller ikke. Yamaha FS1 og Puch blev vindere. Dax burde bevares for det de er.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af strynboen »

hej vi burde have en honda underforum herinde..gerne i sammenarbejde med 4 stroke...det er nu ikke erik....men henrik som driver 4 stroke forum ...jeg har fået mange dele og hjælp af dax erik..både til honda mc og knallert..
undskyld for off topic... :offtopic

ps,,,,ja der er 2 buler i min patina 550 tank...kan ikke nænne at ødelægge malingen..bare for at trykke dem ud..så den er bare ...."patina"
Vedhæftede filer
honda 400 fra siden.jpg
honda 400 fra siden.jpg (60.51 KiB) Vist 19990 gange
honda 550  fra siden-250.jpg
cbx tur på færgen.jpg
honda i haven-lille.jpg
honda i haven-lille.jpg (96.85 KiB) Vist 19990 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af FOLVA »

strynboen skrev:hej vi burde have en honda underforum herinde..gerne i sammenarbejde med 4 stroke...det er nu ikke erik....men henrik som driver 4 stroke forum ...jeg har fået mange dele og hjælp af dax erik..både til honda mc og knallert..
undskyld for off topic... :offtopic

ps,,,,ja der er 2 buler i min patina 550 tank...kan ikke nænne at ødelægge malingen..bare for at trykke dem ud..så den er bare ...."patina"
Hold op hvor man kommer til at sidde og savle over alle de Hondaer, det er bare toppen af poppen.

Strynbo, jeg kan kun give dig ret i at der burde være et Honda Forum, og med Honda som verdens største og førende MC fabrikant, burde det da kunne blive en succes.

:tuba
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Brugeravatar
keldjensen
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 6. okt 2011 15:24
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af keldjensen »

Hej her er lige et billede af min Honda CB400 Four
Billede
Nordjylland.

Kørende knallerter

Yamaha 1978 DX nummer match
Kreidler 1977 RMC Elektronik
Honda CD 50 1974
Ferrari 1963
Derby Ferrari 1962
Derby Ferrari 1960
Derby Ferrari 1957
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af strynboen »

den er lækker..en mini mc..kun lidt større end cd-50..og aligevel med 4 cylendre..det er en lille symaskine...min mangler desvære en gearaksel og 4 tandhjul
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af stormbringer »

strynboen skrev:den er lækker..en mini mc..kun lidt større end cd-50..og aligevel med 4 cylendre..det er en lille symaskine...min mangler desvære en gearaksel og 4 tandhjul
Bah, man behøver da ikke at købe en helt ny MC for at få fire ben på dyret!
Een eller anden har engang tænkt at en dachshund har fire ben, så det må man osse ku' sætte på en Dax! Og resultatet er stadig MINDRE end en CD50...
I give you:
Billede

Blot tror jeg ikke man skal forvente at kunne få dette køretøj godkendt af synsmanden...
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af stormbringer »

Hmmm...

Har forgæves prøvet at blive meldt ind i 4stroke.dk, så jeg ku' poste nogen indlæg. Men jeg har frem til nu ventet forgæves på at blive 'aktiveret' af moderator. Ejheller direkte mail til Henrik har gjort nogen forskel.

Er folk mon på ferie?

Honda forum her: +1. faktisk er jeg en smule forbavset over at det ikke allerede ER oprettet.

Update:
Jeg har - omsider - fået skilt den lille motor ad. Det var selvfølgelig ikke så let. Een af motorboltene var groet fuldstændig fast, og det krævede adskillige forsøg før den gav sig. Lang historie. Men nu er alting adskilt, renset, inspiceret for slid og fejl og lagt i plastposer med labels. Og hele processen er fotograferet, hvilket muligvis vil resultere i en art howto, ifald jeg får taget mig sammen.

Uha, jeg kommer ikke til at mangle arbejde... Og jeg får givetvis brug for gode råd. Men mere om det i separate posts :)
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af strynboen »

hej grunden er at vi herinde..ikke er ude på at konkurere med velfungerende forums...nå ja 4 stroke er måske lidt halvdød...men det er en kvalitets hjemmeside..med alt man behøver for at samle en honda..eller en kopi motor..af samme grund er der ikke et puch forum..puch vennerne er godt i gang...men et sammenarbejde ville nok hjælpe alle..især dem på forældede forum platforme..som nok ikke kan opdateres ret meget længre..og er ret kedelige at bruge

husk at tjekke din knast kæde..har oplevet at nye kæder..(.ikke did.).er for lange..og kædestrammeren faktisk er helt ude..allerede inden kæden er slidt til(..nok kina dele)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af stormbringer »

strynboen skrev: husk at tjekke din knast kæde..har oplevet at nye kæder..(.ikke did.).er for lange..og kædestrammeren faktisk er helt ude..allerede inden kæden er slidt til(..nok kina dele)
Så blev jeg aktiveret på 4stroke.

Knastkæden - åh ja. Hele gøjemøget var ikke spændt godt nok op, så pumpehjulets tænder er blevet noget 'vindblæste'. Men det er til at skaffe igen.

Værre er det at kickstartertandhjulet er raspet godt og grundigt ned, og at krumtappen bærer præg af ungdommens mangel på ordentligt værktøj; split-udskæringen er vredet 'skæv' fordi jeg ikke havde det rette værktøj og den rette viden for 25 år siden. Mit gæt er at svinghjulets konus osse er beskadiget, men eftersom jeg planlægger at bytte hele systemet til et moderne 12V-CDI-kapow-system, så er det ligemeget.

Men krumtappen - den skal vist byttes. Eller kan den reddes? Hvad er erfaringerne?

Og ifald den ikke kan, hvor får man så en ny fra?
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af strynboen »

alt kan reddes..og hellere renovere på de orginale gamle dele... men husk at slaglængden er lidt forskelig..på v6 og v12 typerne..den gamle 6v er den 50cc...som knallerterne oprindelig er født med..men tror pumpedrev hjulet..kan erstattes med kina dele,,selv om akslen er tyndere.(.er gevindet 6 mm,),for at krumtappen kan være der...men kæden skal være en japansk DID...

jeg har forsøgt at putte en kina 110 cc motor i en cd 50 blok...men krumtap enderne er an´derledes...og den elektroniske tænding/svinghjul kan ikke lige passes til...måske er den 90 cc kina motor mere velegnet at splejse sammen....de motore er billige..tunings dele...ikke som for 25 år siden da en kaburator og studs kostede det samme som hele knallerten
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
hondaCD50
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 18:37
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af hondaCD50 »

det nemmerste her i verden er og få en DAX eller CD50 på nummerplader ... jeg har nemlig begge dele...
Den der siger sex er godt har aldrig rigtigt sku skide

Knallerter:

1972 Honda CD50 Scarlet "C"
1973 Honda CD50 Bright Red "AW" MC inkl alt dokumentation
1979 Honda CD50F
1974 Honda CD50 Nocturne Blue
1978 Honda CD50K1
1976 Honda CD50K1 mc
1973 Honda ST50 Dax lakeret i saffire blue original DANSK
1973 Honda ST50 Dax mc Total Restaureret Candy Yellow special Inkl Alt Dokumentation
1973 Honda ST50 Dax original lakering

MC:

2003 Ducati 748
1972 Harley Davidson Fl 1340 Shovelhead
1991 Harley Davidson 1340 softail
1991 Honda VFR 400 R NC30
1970 Honda Z50A Monkey Den eneste i DK på Nummerplade
1966 Honda CB450K0 Black Bomber Totalt Restaureret inkl ALT original doku.
1966 Honda CB93/160 BabyHawk Totalt Restaureret inkl ALT Original doku.
1966 Honda CB77/305 cc SuperHawk Totalt Restaureret inkl ALT originalt Dok



Biler:

1955 Chevrolet Bel-Air Sports Coupé
1957 Chevrolet Bel-Air Sports Coupé
1955 Chevrolet 3100 Stepside truck
1969 Chevrolet Camaro RS/SS
1969 Chevrolet Camaro SS
1965 Mustang Fastback 2+2 Showbil. kørt 2000 miles siden restaurering i 1983 :-)
1966 Mustang Coupé
1966 Mustang Cabriolet
1967 Mustang Shelby GT 350
1969 Corvette Stingray Targa
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af stormbringer »

hondaCD50 skrev:det nemmeste her i verden er og få en DAX eller CD50 på nummerplader ... jeg har nemlig begge dele...
Det er jo lige noget jeg ka' li' at høre :)

Fotos fra min restaurering findes på Google+ - led efter 'Fønix projektet' - eller bare 'Dax'.
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Honda Dax] 'Fønix projektet' fotodokumentation restaure

Indlæg af stormbringer »

Jojo.

Det skrider fremad. Jeg har fået poleret motordele, købt en del stumper hjem og har nu taget de første forsigtige skridt til samling af motoren. Men jeg har ikke et reservedelslager, så jeg er afhængig af at kunne bestille hos Erik, Palle og CMS i Holland - afhængig af hvad jeg finder i deres 'udstillingsvinduer'.

Men det går i hvertfald fremad. Langsomt. Har forleden taget en stak billeder af motorblok-samleprocessen, men har droppet at publicere dem da det viste sig at jeg manglede både shims og en pakning. Jeg prøver igen når stumperne er kommet hjem.

Interesserede kan som sagt følge med på Google+, hvor de første hundrede billeder er tilgængelige.
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af strynboen »

vi ville sgu gerne have det herind..der mangler lidt procjekter for tiden..og honda er jo lækre maskiner..dem bliver ingen trætte at se med på...men kan man flytte hele tråden ind..eller er det for sent at få en bygge/renovere tråd ..håber det kan gøres
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Honda Dax] Indregistrering som MC

Indlæg af stormbringer »

strynboen skrev:vi ville sgu gerne have det herind
Mnjaeh - jeg har tænkt på det. Men eftersom der ikke findes nogen 'Honda'-sektion på knallertforum.dk, og fordi 4stroke.dk's forum ikke rigtig giver mulighed for at opbygge en restaureringsguide efter mit hovede - og fordi jeg NÆGTER at ha' nogetsomhelst med fjæsbog at gøre hvis jeg kan undgå det - så er valget faldet på Google+. Her kan man tilmed oprette et diskussionsforum - hvilket jeg så har gjort. Nul indlæg indtil videre, men det kan vel komme hen ad vejen :)
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Besvar

Tilbage til "Motorcykler"