Polering/lakering

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Polering/lakering

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Hej Forum

Jeg er ved at male en tank, som jeg gerne ville have helt blank sort.

Jeg har først grundet og slebet, så det blev glat på hele overfladen.
Nu har jeg så været ved at male, men når malingen er tør bliver den helt ru i overfladen.
Jeg har prøvet at slibe med 1200 våd, men så bliver malingen en anelse mat i overfladen, og jeg ane ridserne fra sandpapiret.

Mit spørgsmål er så hvad jeg gør forkert?

Jeg har malet indenfor, med intervallet 15-30 minutter mellem hvert lag. Jeg har ikke målt temperaturen i det rum hvor jeg har malet men den er nok en anelse lavere end stuetemperatur.
Malingen er af denne type: http://www.thansen.dk/product.asp?c=227 ... 2027215723

Jeg håber i kan hjælpe mig:)
Vedhæftede filer
Sådan ser min tank ud nu.
Sådan ser min tank ud nu.
Billede 010.jpg (63.28 KiB) Vist 7382 gange
Så blank skulle den gerne blive;)
Så blank skulle den gerne blive;)
83965593-6dba-413d-8d94-1d9e1a2c8074.jpg (66.61 KiB) Vist 7382 gange
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af dexta »

Det eneste jeg kan sige er at man ikke skal bruge maling på spray, og slet ikke de billige produkter, jeg ved at Johnny har gode erfaringer med dyrt og godt spraymaling, prøv at snak med ham, han har fået et perfekt resultat !! :shock: :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af Henrik N »

hej Sune

som udgangs punkt vil jeg nok give dexta ret. men du kan godt lave et nogen lunde resultat med motip
men temperaturen er en væsenlig faktor jo højre jo bedre men køb en af deres benzin bestandig klar lak
og giv den først en tur med korn 1200 og derefter klarlak tyndt lag flere gange vådt i vadt
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af Mikael »

Lakken bliver mat når man vådsliber den, men bliver blank når den får klarlak.
Mvh. Mikael.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af strynboen »

hvis du ikke får tykt nok lag på bliver den mat,,især med klarlak,den vil ikke løbe sammen ved tyndt lag,,men det er hele problemet,,hvis du får for meget på løber det,,så svaret findes et sted mellem disse
yderpunkter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Sune

Surt shov det der :? men at give det motips klar lak hjælper ikke en dyt det bliver den kun glat af og ikke blank som et spejl som du gerne vil have det og vil stadig se grynet ud :twisted: og der`s klar lak er lidt mat i sig selv så den vil se ud som den gør nu og den kan ikke tåle længere tids berøring med benzin :? har selv prøvet motips lorte maling GRRR... :twisted:

Jeg ville vaske det der motip helt af med noget fortynder og så gøre den klar til en ny gang maling for motip tåler heller ikke ret meget af andre slags maling det koger op :roll: Altså selv om det er træls så begynde forfra

så finder du en flugger farver handler og der kan du få 2 komponent autolak på spray de har mange forskellige farver at vælge imellem også blank sorte og der`s klar lak fåes også som blank 2 komponent benzin fast på spray kige som de har en god grunder til det

og der`s spraydåser giver maling fra sig og ikke som motips der bare dryser det meste ud i lokalet som støv så lav lige en prøve så du ser hvad den giver fra sig

malingen er af fabrikatet på billedet neden under og de får det fra flauenskjold i århus det er god gammeldags fortynder baseret maling 8)

og du skal kun slibe meget let med vandsliber papir hvis du lader det tørre imellem lagene

skal du polere er det med korn 2000 autosol hedder det vist og ikke sand papir af nogen art

PS se bort fra hammericten på billedet det var noget jeg brugte som grunder til at få den rigtige glans på min 1973`r


Håber du kan bruge det her til noget :D
Vedhæftede filer
1973 Yamaha farvecode popcible purble 004 (Medium).jpg
1973 Yamaha farvecode popcible purble 004 (Medium).jpg (79.35 KiB) Vist 7310 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af FS1originalen »

Umiddelbart ser det ud til at den har fået et for tyndt lag maling - eller at du ikke har omrystet spraydåsen længe nok :!: :!:

Men jeg vil da også lige høre hvad du maler OVENPÅ... Hvis du skal ha et pænt resultat er det vigtigt at underlaget er helt jævnt og ensartet :!: Motip har en udmærket gul Primer/filler. Brug den, og tag så lige evt. ujævnheder med våd korn 1200. Sliber du igennem grunderen er det om igen.
Ovenpå den BURDE Spraylakken ligge rigtig pænt og blankt :P

MEN... Der er lige en alvorlig detalje som jeg selv har lært på den hårde måde :( :evil: :(
Du er nødt til at fjerne malingen på påfyldningsstudsen igen og så tape den helt nede ved bunden af kraven mens du grunder. Når du lakerer taper du istedet halvt oppe på studsen :!: :!:

Der er sket det for mig (på 2 knallerter) at benzindampe trækker ind i grunderen. Først løsner det bare malingen under tankdækslet, men bliver ved med at "vandre" ud under lakken, og i mit tilfælde, for lakken til at slippe og koge op næsten 10 cm. fra påfyldningsstudsen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af dexta »

Husk på at klarlak er bare ligesom at ligge et forstørrelses glas ovenpå, næsten !! :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af strynboen »

klarlak er maling uden farve,,man kan tone den svagt,det giver dybte..
men ikke med spray dåse lak,selfølig,,kunne man bare få en engangs sprøjte,,som en spray dåse,der kunne efterfyldes,,og sættes trykluft på,,og så smide ud bagefter...det er fandens arbejde :mrgreen: at rense pistol
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Jeg takker rigtig mange gange for de gode råd.
Strynboen:
hvis du ikke får tykt nok lag på bliver den mat,,især med klarlak,den vil ikke løbe sammen ved tyndt lag,,men det er hele problemet,,hvis du får for meget på løber det,,så svaret findes et sted mellem disse
yderpunkter
Henrik N:
Du kan godt lave et nogen lunde resultat med motip
men temperaturen er en væsenlig faktor jo højre jo bedre.
Jeg prøver at give det et lidt tykkere maling og lak jeg allerede har og ser om det kan blive bedre.
Johnny S:
Jeg ville vaske det der motip helt af med noget fortynder og så gøre den klar til en ny gang maling for motip tåler heller ikke ret meget af andre slags maling det koger op Altså selv om det er træls så begynde forfra
Ellers må jeg jo komme afsted og få fat i noget nyt.

Og mange tak igen for rådene:)
rasmus-b-16
Junior knallert
Indlæg: 99
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 18:23
Kontakt:

Re: Polering/lakering

Indlæg af rasmus-b-16 »

altså jeg har malet nogle meget lækre resultater med motip, deres metallic rød, blå og grønne er meget lækre og deret filler er også god, men deres klarlak er ikke så god
16 år Næsten færdig med 1.g på gymnasiet, med matematisk linje;)

yamaha 4 gear 1973, dog bygget meget om
cpi hussar kawagrøn :P
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"