Rust og skidt i tank

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Rust og skidt i tank

Indlæg af jesper »

Hvad er folks bedste erfaring med at fjerne rust i en tank??
Jeg har en tank, jeg desværre har noget at fået fint lakeret, men ved nærmere eftersyn med ny indkøbt led-lygte ser den ikke! godt ud :sad

Jeg skal med andre ord passe på lakering stadig væk, at der ikke løbe noget ud på den, som den ikke kan tåle..

Jeg har en gang Tank Cure: Cleaner fra Poly-service evt. at bruge ?

Eller måske Kalk-væk fra netto kan bruges..?

Alle forslag og erfaringer må gerne komme på banen..tak :(y)

Jesper Høyer
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Rust og skidt i tank

Indlæg af Kim B S »

Hej Jesper.
Kalkfjerner kan anbefales. :wink:
Her er en tråd om tankrensning. :D

viewtopic.php?f=145&t=15688

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Rust og skidt i tank

Indlæg af jesper »

Nu har jeg brugt Kalk-væk i 48 timer og tanken var enlig pæn, til jeg fik skyllet den igennem med meget varmet vand nogle gange og den er tøret hen over fyret. Nu som jeg også har læst har klakvæk den egeneskab at det ruster bag efter, fordi der er syre i..

Jeg tænker på at fylde tanken med ca. 1 liter godt! olie holdig benzin og putte en del 5mm møtrikker i, Måske dumt spørgsmål, Men allievel: Better safe then sorry! Et det farligt at ryste tanken med benzin i sammen med møtrikker ?

Jesper høyer
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Rust og skidt i tank

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... du tænker på gnistdannelser ifm med du ryster tanken ? arligt talt så tror jeg ikke du kan ryste tanken så hårdt at der opstår en gnist imellem 2 stykker jern - det er meget værre med sten imod jern, og aligevel er det sådan at der skal meget luft til at skabe en explosion... der er således en nedre og en øvre grænse for gastætheden i alm luft, alså for om det overhoved kan antændes... i dit tilfælde er tætheden så høj at selv om du teoretisk strøg en tændstik inde i den lukkede tank, ville du ikke kunne antænde det ( forsøg aligevel ikke )

havde de ca 5 liter luft du har i tanken ifm du kun har 1 liter benzin på tanken, havde det istedet været ren ilt ville det være en helt anden situation, ilten ville nemlig nære en evt. antændelse således at det ville blive en explosion

istedet for benzin med olie i ville jeg vælge diesel - det vasker fint og smører samtidig

selv om du bruger diesel er det faktisk det samme der gælder ifm gnistdannelse, ja faktisk er diesel endnu mere energifyldt såfremt man først rammer de ideelle vikår for brand/explosion

hvorfor overhoved bruge møtrikker ??? er der da stadig noget rust tilbage som du vil forsøge at slide af ??? hvis ja, så kunne du jo bare give tanken en tur med sæbevand og møtrikker, eller grus og småsten - først når du har skyllet den helt ren med gentagene gange vand, ja så give den en tur med sprit, benzin, diesel

var de ikke jens mc der nævnte at spænde tanken op i en blandemaskine - der var også en der nævnte at pakke den ind i en dyne og så i tørretumbleren på kold luft - jeg selv ville fastgøre en kreidlertank til baghjulet på min havetraktor, som så skulle klodses op og bare stå og køre i laveste gear et par timer... der er mange løsninger he he

hilsen olieklud
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Rust og skidt i tank

Indlæg af jesper »

Takker :-)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"