Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af Kris6861 »

Hej.
Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?
Jeg bruger sådan noget ganske almindeligt 2t olie fra thansen eller jemogfix, men jeg tror bare jeg hælder lidt for meget på da den sprutter lidt og oser en del ;).
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af juhl-drengen »

Søg der har været oppe tusind gange før!

Men tjek hvad der står på din olie er det mineralsk så 3-4% og hvis det er semi syntetisk/fuld syntetisk så 2%

Til en gammel knallert er 2% semisyntetisk bedre da de sjældent kan brænde fuld syntetisk af medmindre de er vold tunede :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, som Kevin skriver, har det været oppe mange gange og kan næsten starte en "krig" - men hvor meget olie blander du i benzinen Kris ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af Kris6861 »

Jeg tror jeg bruger det fuld syntetiske olie. Der står bare syntetisk 2t olie på flasken.
Jeg har fået at vide jeg skal bruge 200-250ml olie til 5L benzin. Men jeg synes bare den sprutter og oser en del.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen. Det svarer til 1 : 20-25 og er 4-5 % blanding. Det er en temmelig "fed" blanding og forståelig at den ryger. Du kan evt. prøve med 3 %, som svarer til 150 ml olie/5 liter benzin.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af juhl-drengen »

Fuldsyntetisk er nok også lige grov nok, læs det med småt det står ALTID et sted på flasken, gør det ihvertilfald på den fra thassan

Men deres semi syntetiske har jeg kun gode erfaringer med ved 2% blanding på gamle motorer :-)

Har kun oplevet en enkelt sætter i mit liv og den var hverken veteran eller lovlig...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis der kun står "syntetisk", betyder det som regel semi-syntetisk. Og det rækker fint til nær alle motorer, uanset tuningsgrad. Jeg har en idé om, fuldsyntetisk tidligst kommer til sin ret, når literydelsen passerer 200HK/L (f.eks. 10HK ved 50ccm, 12HK ved 60ccm) da det typisk betyder en del driftstid over 10.000rpm og en naturligt højere varmeudvikling.
Den højere literpris bliver derfor ofte en unødig udgift.

"Mere olie" er ikke nødvendigvis en fordel. Der skal bare være nok, og en moderne 2T-olie klarer opgaven formidabelt ved 2% for langt de fleste motorers vedkommende. Dvs. en højere koncentration bare koster flere penge, og i øvrigt sviner det mere.

Jeg fik for nyligt givet Kreidleren en snaps for meget, så rundt regnet indeholder denne tankfuld 5%. Tændrøret kan ikke aflæses (brændt rent, men det er sort), udstødningen oser som bare pokker, og der er en permanent stribe af sort snask på undersiden af potten, udvendigt.
Det bemærkelsesværdige er, at jeg har været nødt til at gå et par dyser op. Den render simpelthen magert ift. med den dyse, som fungerer fint med 2-2,5%, som er min normale blanding.
Det er ikke første gang, jeg har den oplevelse, men det er første gang, det har været så tydeligt.

Dvs. man kan få problemer, hvis man forsøger at undgå klemmere ved at hælde mere olie i benzinen. Det er nemlig aldrig oliens skyld, men derimod ringe materialer (billigt stempel, dårligt håndværk o.lign.) eller for høj forbrændingstemperatur (lille dyse, for høj kompression, for meget fortænding, utæt udstødning etc.) der giver klemmere.

Det er selvsagt ikke aktuelt for de, som kører med seperat olieblander. Men de som blander selv får så at sige tykkere benzin ved at blande mere olie i. Det har sværere ved at blive trukket gennem dysen, hvorved blandingen bliver mere mager, og så sætter den sig alligevel... hvis dysestørrelsen altså var årsag til den første klemmer.


Olievalg er ikke raketvidenskab og burde ikke engang være en religionskrig. Alt man ønsker, er en olie, som smører nok og som ikke efterlader mere koks end højst nødvendigt.
Køber man en delsyntetisk olie af anerkendt fabrikat til gadebrug, får man præcis dét.
Ofrer man den rette omhu ift. stumpernes beskaffenhed og behandler dem bare nogenlunde ok (opvarmning, tilkørsel, indstilling m.v.), så har man glæde af motoren i laaaang tid.

4-5% gearkasseolie kan forresten bruges i en snæver vending. Men det lugter virkelig ringe og sviner helt enormt... "har jeg hørt!" :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af Kris6861 »

Super tak skal i have. Jeg prøver at gå et par % ned :D
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af Lehmann »

Hansen: Det behov for større dyse, kan det ikke også skyldes at blandingen ikke er så effektiv til hurtigt at forbrænde, og forstøve lige så godt som en blanding med kun 2%? Det er ialfald min teori.

Plejer selv at sige, så lidt olie som muligt og helst ikke fuldsyntetisk når vi er under 8 hk. ca. :-) Selv bruger jeg en mineralsk fra Biltema på mine blæsekølede Passolaer. Har nu kørt over 5000 km. med den på min guldfarvede, og er spændt på at se standen/soden på stempel og cylinder næste gang det skal af. Indtil nu er der masser af kompression og effekt på hende endnu. :-)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af Twinsport »

Hej

Når man vælger blandingsforhold, skal man lige huske at tage hensyn til motorens konstruktion.

For de få af os som stadig kører med bronzebøsning ved krydspinden, er 4% stadig det rigtige. Dernæst kan man overveje hvilken olie man vil bruge. Hvis motoren er forholdsvis koldtgående kan man med fordel vælge en outboard-olie, som udmærker sig ved fuldstændig forbrænding ved lave temperaturer. Den olietype kan til gengæld ikke bruges til hurtigtgående motorer der udvikler meget varme.

Man kan også overveje at anvende en traditionel single-grade motorolie. Den blandes ganske vist ikke så let med benzin, men til gengæld er den helt fri for tilsætningsstoffer og additiver. Den "rene vare" med andre ord. Jeg bruger selv SAE50 olie på min Sears 250, mens de fleste af mine andre totaktere må nøjes med Castrol TTS - som det kniber lidt med at brænde af. Der skal nok eksperimenteres lidt endnu..

De TZ250 motorer vi roder med, får 2% Castrol XR77 i olien. Fremragende olie, men totalt uegnet til gadebrug.

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af kreidlerhansen »

Lehmann >> Godt spørgsmål. Jeg ved ikke, hvad der præcis foregår, andet end den større dyse var nødvendig, idet fuld gas var udelukket.

Hvis forstøvningen er ineffektiv, tænker jeg den ikke vil gå rent...? :whew

Steen >> God pointe vedr. bronzebøs. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af 12V »

Twinsport skrev:Hej

For de få af os som stadig kører med bronzebøsning ved krydspinden, er 4% stadig det rigtige.

/Steen
Jeg har flere Puch maskiner stående med bronzebøsning ved krydspinden, tanken og div. papirer siger 1:50 ved anvendelse af 2T olie. Det er også det de kører med, uden videnskabelig test og dokumentation vil jeg sige det virker fint :P
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af Twinsport »

Hej Carsten
12V skrev:... Jeg har flere Puch maskiner stående med bronzebøsning ved krydspinden, tanken og div. papirer siger 1:50 ved anvendelse af 2T olie. Det er også det de kører med, uden videnskabelig test og dokumentation vil jeg sige det virker fint :P
Det har du givetvis helt ret i. Spørgsmålet er bare om 2% kombineret med en bøsning er en holdbar løsning (holder det i længden?). Puch kan have indført 2% af konkurrencehensyn, forstået på den måde, at hvis "de andre" kan nøjes med 2%, så kan Puch også. Lidt som vores biler, hvor intervallerne for olieskift bliver længere og længere. Er det godt for motorerne? Absolut ikke, men af konkurrencehensyn er bilfabrikanterne nødt til at forlænge intervallerne (fordi køberne regner på de samlede udgifter i bilens levetid).

Jeg siger ikke at 2% med bøsning er en dårlig løsning, men jeg mener absolut ikke at det er en god løsning :roll:

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvor meget 2t olie blander i i benzinen?

Indlæg af 12V »

Det er lige det, indtil man laver en A-B test med helt ens faktorer bortset fra smøremængden, kan vi kun spekulere.

Tjekkede lige manualen for Piaggios små motorer i deres Ciao/Bravo/etc. serie, de gamle er også med bronzebøsning og manualen foreskriver 2% 2T olie.

---

Til emnet:

Personligt er jeg begyndt at bruge en billig "fuldsyntetisk" olie fra Biltema på alle mine maskiner, langsom og hurtig. De langsomme fedter lidt ud af udstødningen, men koksdannelsen er næsten ikke eksisterende i cylinder og udstødningskanal. Jeg har testet tre forskellige delsyntetiske gennem de sidste år, nogle efterlader store mængder koks på stempeltoppen (især Motex 2T-X fra Jem&Fix).
Så vil hellere viske oliesovs af med en klud, end jeg vil skrabe rundt på mine indvendige motordele. Med fuldsyntetisk er stempeltop og udstødning nærmest vasket ren, dejligt!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"