Gearskift

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
jepp3307
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 09:07
Kontakt:

Gearskift

Indlæg af jepp3307 »

Hej Alle

Jeg har en dejlig velfungerende Yamaha, som har et problem med at skifte ned til 2 og 1 gear, når den triller med en fart på mere end 20km/t. Er der nogen der ved hvad det skyldes? Koblingen virker fint og burde ikke fejle noget.

Vh Jeppe
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlæg af Nabo Jan »

jepp3307 skrev:Hej Alle

Jeg har en dejlig velfungerende Yamaha, som har et problem med at skifte ned til 2 og 1 gear, når den triller med en fart på mere end 20km/t. Er der nogen der ved hvad det skyldes? Koblingen virker fint og burde ikke fejle noget.

Vh Jeppe
Har du grundjusteret gearskiftet?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlæg af Allan M »

Jeg har aldrig prøvet en Yamaha, som kunne skifte lydløst ned i 1. og til dels 2., når den ruller ca 20 km/t, slet ikke hvis gearingen er lovlig.

Især i 1. kommer der et KNALD hvis man laver det nummer. Det er meget normalt. En bil, som ruller 20 km/t kan man heller ikke få i 1. uden at bruge vold.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlæg af Twinsport »

Hej Jeppe

I hvilke situationer er det nødvendigt for dig at skifte ned i 1. gear med 20 km/t eller mere?

Med lovlig gearing snurrer motoren vel 7-8000 omdrejninger med den hastighed i 1. gear, så medmindre du giver fuld gas (mellemgas) ved nedgearingen, vil det altid skramle lidt.

Forklar lidt mere, så vi bedre kan hjælpe dig. Normalt vil en nedgearing til 1. med den hastighed blot være helt unødvendig..

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlæg af kreidlerhansen »

Sådan en handling lyder grimt om så koblingen er slidt hinsides fedtegrænsen... jeg skal eddermagemig begive mig ud i en omdrejningsmæssigt grov dobbelt udkobling på Kreidleren, hvis jeg ikke skal få dårlig samvittighed. Og det selv om den render 35-37km/t i første.
Andet gear er intet problem. Det er så heller ikke en lovlig knallert, men derimod bare en knallert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jepp3307
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 09:07
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlæg af jepp3307 »

Tak for svar.
Jeg møder problemet når jeg bremsende triller hen mod et kryds, hvorfra jeg skal starte i 1. gear.
Men hvis det er sådan på alle Yamaha'er, så er det jo bare sådan det er.
Jeg mente bare ikke det måtte lyde/føles sådan.

Vh Jeppe
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlæg af Twinsport »

Hej Jeppe
Når du kører hen mod krydset, behøver du jo ikke at geare ned så tidligt! Vent med at geare ned indtil du fx. kører 5 km/t. Som hvis man kører bil.
/Steen
jepp3307
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 09:07
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlæg af jepp3307 »

Hej Steen
Det gør jeg også, når jeg kører rundt omkring. Jeg troede bare at maskinen kunne håndtere det :-)
Vh Jeppe
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"