Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af Allan M »

En kombination af travlhed, sommervarme og almindelig dumhed gjorde, at jeg fik blandet en tankfuld med 0,2% i stedet for 2% olie.
Jeg har nået at køre 107 km før jeg tænkte efter og indså min brøler i dag.

Det interessante er, at den ikke er eksploderet af det. Nu skal jeg lige tjekke den igennem, og jeg har selvfølgelig efterfyldt til passende %-tal. Og selvfølgelig har den ikke haft godt af det. Men den har ikke brokket sig .

Olien er Castrols TTS fra gammelt lager - nu hedder den vist power-1 eller noget.

Jeg opdaterer, når jeg har tjekket motoren nærmere.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af FS1originalen »

Jeg tvivler på at du finder skader hvis du ikke har fornemmet optræk til "en sætter". Det er nok højst krumtaplejerne der måske holder lidt kortere tid, og det ved du først om flere år..
Fik du en fornemmelse af at maskinen faktisk kørte bedre når den nu ikke skulle bruge energi på at forbrænde alt det olie?
Olien hedder Castrol Power RS i dag.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af 12V »

Hvor meget var der tilbage i tanken? Jeg oplever ofte at den sidste slat, der er tilbage efter længere stilstand, er ret fed blandet. Benzinen fordamper og olien bliver i tanken. Bare en ide :-)

Jeg havde en scooter en gang, hvor jeg glemte at montere slangen til oliepumpen. Den kørte et par hundrede meter og satte sig hårdt.

Hvad med simmeringe? Har haft nogle maskiner på bordet med ufrivillig autolube :-D
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af juhl-drengen »

Altså scooter kørere der kører DMU og lign. bruger ofte 0,5-1% olie, selvfølgelig med kortere levetid på motoren osv. men uden sættere :-).....
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af knallert »

Carsten er inde på noget.
.et rest indhold af olie/bensin blandet i tanken..hjælper på olie %..Yamaha er kritisk under indkøring.min satte sig med fuld blanding,,men kunne løsnes..og efterfølgende adskillese,,,gav ingen særlige slid tegn..så den køre bare vidre..med delene. kugle.lejerne kan køre næsten uden olie..men nåle lejer og stempel er kritiske for smøring..mine smadrede motore er skæve krumtappe..ikke olie mangel
mener at tts hedder castrol 747?? i dag..det er den jeg bruger på cross maskinerne..men den lugter ikke så meget af æter som i gamle dage...så måske det bare er en anden 2 takt olie
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af 12V »

Juhl, det er der nu langt fra alle der gør, læser man manualer for de helt vilde kits bliver der endda anbefalet lidt højere blanding 2,5-3%. Og ja, jeg kender også et par gutter der ligger helt i toppen på ræs og sprint banerne :)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af juhl-drengen »

Ved at mange gør pga. den ekstra effekt iform af mindre olie der skal afbrændes... :-) men hvad der er anbefalet er noget andet end hvad nogen bruger, f.eks er der næppe mange kit's hvor der tilråddes brug af nitro :-) men tilstrækkelig olie er bedst det kan vi godt blive enige om :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg tænker hvordan du næsten kan " komme til " at blande så lidt olie i benzinen ? 0,2% er jo kun 10 ml i 5 ltr benzin, jeg ville da mene at man burde fornemme det ser helt galt ud - 10 ml er jo kun 1/2 snapsglas.

jeg bruger selv castrol tts ( power one ) til mange ting fordi det smører helt vildt, jeg bruger det også nogle gange der hvor det er helt unødvendigt fx på min nsu quickly 50ccm med kun 0,6 hk.

historien bekræfter bare at 2 % af denne olie er rigeligt til selv de mest extrem tunede motorer - faktisk ville 1 % sikkert være rigeligt til de fleste motorer.

jeg er enig i at krumtapslejer og simmeringe blot behøver en brøkdel olie - det der er hårdest belastet i en 2 takter er unægteligt plejlstangslejet, det må ikke være undersmurt på noget tidspunkt.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af kreidlerhansen »

Så vidt jeg har forstået, er der flere kalorier i olien, så hvis den blot kan forbrændes, kan den næppe have negativ indflydelse på ydelsen - måske ligefrem en positiv indflydelse...?
Endnu en god grund til at finde "den rigtige olie" og ikke bare den dyreste...?


Nåleleje i top og bund samt krydspinden og stemplet kræver alle olie, men de har sikkert vidt forskellige behov. Ergo må man trimme oliemængden efter den komponent, som har det største behov. Og det kan meget vel være blot 1% for mange motorer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af Allan M »

FS1originalen skrev:
Fik du en fornemmelse af at maskinen faktisk kørte bedre når den nu ikke skulle bruge energi på at forbrænde alt det olie?
Olien hedder Castrol Power RS i dag.

Erik
Ja! Det gjorde jeg faktisk!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af Allan M »

12V skrev:Hvor meget var der tilbage i tanken? Jeg oplever ofte at den sidste slat, der er tilbage efter længere stilstand, er ret fed blandet. Benzinen fordamper og olien bliver i tanken. Bare en ide :-)

Jeg havde en scooter en gang, hvor jeg glemte at montere slangen til oliepumpen. Den kørte et par hundrede meter og satte sig hårdt.

Hvad med simmeringe? Har haft nogle maskiner på bordet med ufrivillig autolube :-D
Ca en liter til at starte med. Jeg blander i dunk og "tanker" fra den, så der er efterfyldt nogle gange, dvs olieprocenten har ikke været ret meget højere end den tilsatte. Jeg tror iøvrigt næppe, at moderne olie bundfælder sig.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af Allan M »

claus olieklud skrev:hejsa... jeg tænker hvordan du næsten kan " komme til " at blande så lidt olie i benzinen ? 0,2% er jo kun 10 ml i 5 ltr benzin, jeg ville da mene at man burde fornemme det ser helt galt ud - 10 ml er jo kun 1/2 snapsglas.



hilsen olieklud
ja.... Det er vel på linie med at lægge mine briller i køleskabet eller at tage telefonbruseren, når telefonen ringer. :inbottle
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Interessant "eksperiment" vedr olie i benzinen

Indlæg af Allan M »

Siden sidst har jeg kørt 3%. For ligesom at få lidt syndsforladelse ;o) Jeg går ned til 2% igen.

Den kører super, og tesen om de utætte simmerringe/pakdåser kan også afkræftes. De er tætte.

Selvfølgelig, pointen om fordampning gør, at ikke alle kilometre blev kørt med den meget tynde 0,2% blanding, men tilbage står, at motoren var hårdfør/TTS smører godt.

Så mit lille ufrivillige eksperiment kan bruges til at man ikke behøver være ængstelig for smøringen, selv med en tunet motor. 2% kvalitetsolie vil være rigeligt. Riiiigeligt ;o)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"