Fedt ved pakdåser

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Fedt ved pakdåser

Indlæg af juhl-drengen »

Nu må jeg simpelthen bare spørge!

Har eftersom jeg har fået bestilt forgaffel olie hjem og tænkt på at male mine yderben besluttet at renovere min forgaffel.
i den sammenhæng har jeg selvfølgelig kigget på simmeringe og har opdaget at ved nogen simmeringe følger der noget rødt fedt med... :)

hvad er ideen med dette? er det noget der SKAL bruges osv? :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fedt ved pakdåser

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg bruger altid fedt når jeg monterer pakdåser, det letter arbejdet noget og pakdåsen er smurt fra start.
jeg plejer bare at bruge alm. fedt - jeg tror det røde fedt du har fået med er lige som bremsefedt, alså noget der ikke sådan lige vaskes væk af forgaffelolien, sådan er det ihvertfald med bremsefedt, det bliver ikke vasket væk af bremsevædske.

bremsefedt kan havde forskellige farver og det kan alm. fedt også, så det er ikke til at sige med sikkerhed hvad det er du har fået med, jeg syntes da bare du skulle bruge det når nu det følger med.

alm. fedt er fint til de fleste pakdåser, jeg bruger det i rigelig mængde når jeg laver vandpumper, ja i det hele taget altid - jeg tror kun det er bremsecylinder og sådan som kræver specialfedt, specialt fordi det ikke må blive opløst af bremsevædsken, desuden kan det kolde til ret høj temperatur uden at smelte - derfor kan man også bruge det på glidere og bolte ifm. bremser.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fedt ved pakdåser

Indlæg af knallert »

jeg bruger også altid fedt til montage af simmeringe/skraberinge.
.simmeringe kan hurtig ødelægges(især på rustfri aksler)hvis de monteres tørt..læberne brænder simpelt hen væk pgs friktion/modstand..og fedt hjælper også til en bedre montage..har aldrig haft utætheder pga fedt i samlingerne...
har prøvet at glemme at fedtsmørre en stor krumtap læbering på en ford 1300 ohc motor i 1982...den skreg som en stukket gris..og jeg måtte afmontere svinghjulet og smøre..og samle igen...siden har jeg altid smurt godt...
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fedt ved pakdåser

Indlæg af juhl-drengen »

Olieklud: har ikke fået noget fedt med men kan se at køber man forgaffel simmering sættet fra pyramid parts følger der en lille tube fedt med

Strynbo: Kan jeg bare "nøjes" med normalt universal fedt eller was? :)

Lige et hurtigt spørgsmål til de kloge: Der er en del valgmuligheder og er nået frem til de 2 bedste i min prisklasse må være ARIETE ARI.048 eller ATHENA som begge koster ca. det samme, er dog lidt i tvivl om hvilket sæt jeg skal vælge, har hørt fra Aprilia roadrace folket at Ariete pakdåserne er bedre end de originale og athena plejer generelt at være kvalitet men kender ikke deres simmeringe...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fedt ved pakdåser

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg er så heldig at havde en forretning lige rundt om hjørnet som handler med værktøj, lejer, simmeringe, bolte & sådan noget - i sidste uge købte fx. 2 forskellige størrelser pakdåser til en vandpumpe som var blevet utæt - det er dejligt nemt, man skal bare sige indv, udv og bredde + evt. om man ønsker rustfri fjeder... man får bare pakdåserne i en lille pose så man skal ikke tænke på hvilket mærke det er, men jeg mener bestemt det er en udemærket kvalitet... når man køber lejer er det det samme med indv, udv og bredde, det er altid skf lejer, men om simmeringene kommer fra skf ved jeg ikke.

jeg skriver det fordi du jo kunne gøre det samme ? athena sælger sikkert fine pakdåser, men jeg tror ikke de selv laver dem, de pakker dem bare om så der står athena på indpakningen.

jeg vil gætte på du kan få alle de simmeringe du skal bruge til sådan en motor for under 200 kr. du kunne evt. også købe lejerne sådan sted hvis du alså ikke allerede har indkøbt dem.

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fedt ved pakdåser

Indlæg af juhl-drengen »

Nu er det faktisk til forgaffelen jeg lige mangler dem :-) men ja de ompakker dem nok bare eller får et andet firma til at producere dem for dem med deres kvalitetskontrol.. :-)
har du en ca. pris hvad sådan et sæt simmeringe/pakdåser måske koster ved din forhandler?
ved ikke hvor jeg skal opstøve en lignende forhandler i Aalborg :(
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fedt ved pakdåser

Indlæg af claus olieklud »

hejsa igen... det er svært at sige hvad det koster nøjagtig - fx kostede dem jeg nævnte 80 kr stykket for de mindste med rustfri fjeder, dem der var 4 mm større med alm fjeder kostede dog kun 23 kr stykket - de har ikke alle mål på lager, men skaffer til dagen efter, man skal dog betale et gebyr der dækker fragtomkostninger og expedition, medmindre man køber stort ind.

hvis det er helt almindelige simmeringe der sidder i forgaflen kan de skaffes, du behøver ikke rustfri fjeder da fjederen vender ned imod olien.

jeg har iforvejen en kasse med lejer og simmeringe, du kan da prøve at aflæse målet og skrive det... det kunne som eks. være 40-28-9 eller noget i den stil - en yamaha 4 gear bruger 26 mm inderrør, men mon ikke de er 28 mm på din rd ? det er trods alt en motorcykel.

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fedt ved pakdåser

Indlæg af juhl-drengen »

Rd 80 kører med 28 mm 125 er 30 og bruger samme størrelse som en dt50 altså 30x40.5x10.5
:-) og det er vist helt normale pakdåser :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fedt ved pakdåser

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... dem ved jeg så at jeg ikke har på lager idet jeg kun har hele mm mål + nogle få størrelser i tommemål.

nå, men det kan sikkert skaffes, det er dog lidt specialt med de der halve mm

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"