Svensk stel. Kan det forsikres?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
olsen75
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 18. nov 2014 18:50
Kontakt:

Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af olsen75 »

Jeg har et svensk stel på hånden. Det har stelnummer 3F1-XXXXXX. Bliver det et problem at forsikre det hvis jeg køber det? Jeg ved godt at det så ikke er originalt, men jeg restaurerer ikke min FS1 til videresalg, men til mig selv. Jeg beholder selvfølgelig mit eget stel, men det er desværre i en meget dårlig forfatning. Det svenske stel har kørt 0 km

Mvh
CO
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af claus olieklud »

hej du... hvorfor ikke skære kronrøret af det danske stel og svejse det over på det svenske ??? det er der da ikke noget forbudt ved.

der var en for nogle år tilbage som viste billeder af operationen - han skar begge stel ens med en båndsav og byttede rundt.

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af juhl-drengen »

Altså hvis det er du vil konvertere det til dansk stel, så køber jeg gerne det svenske kronrør! Jeg savner nemlig det stykke hvor styrlåsen er monteret på min RD og det er samme stykke der er på de svenske Fs1 stel :-) (hvor det stikker ud med en indvendig styrlås fremfor ligesom de danske hvor det er en lille plade)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af kreidlerhansen »

...og med ét fremstår knallertforum som bestående af vandaler og gribbe!

:hihi


Det er ikke et problem, blot motoren har TUM-mærke og i øvrigt er lovlig.
Det bliver først noget rod, når stellet er af nyere dato og skal overholde EF-mærkningen, jvf. trafikstyrelsens hjemmeside.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (325.84 KiB) Vist 8718 gange
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af claus olieklud »

hej... ja der står bare motoren skal havde tum nummer, men hvor er forskellen så om det er en dansk tunet knallert eller en udenlandsk tunet knallert ? burde det ikke være samme vilkår så ?

og hvordan skal man fortolke ordet motoren ? det burde jo alene være cylinder & udstødning som skal være tum mærket, hvad der står på selve blokken burde jo i princippet være ligegyldigt, altså såfremt pågældende er identisk med den danske udgave.

jeg savner en konkret udmelding om man må bruge en fx tysk eller svensk Yamaha 4 gear eller puch Monza i danmark ? vi snakker her knallerter fra før den nye knallertlov fra 1977 / 1980.

selvfølgelig skal en knallert være lovlig og højst køre 30 kmt, men vilkårende ved tuning burde da være de samme uanset dansk eller udenlandsk.

dette emne vil ingen ende tage, bare vi kunne få et endeligt bevis.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af kreidlerhansen »

Fortolkningen er en gråzone, og jeg ville personligt sørge for, at motorblokken er bestykket med TUM-mærke, også.
Årsagen er netop den potentielle problematik vedr. "knallert eller lille MC", som reelt kan opstå med f.eks. en Kreidler 30-knallert, der udstyres med en 5g motor.
Som udgangspunkt tror jeg ikke, der er overhængende fare forbundet ved dette, bortset fra hele motoren konfiskeres og destrueres. Men igen, emsige sadister kan læse lovtekster lige så frit som alle andre. Dvs. det næppe er besværet værd, om man så ender med at få retten på sin side, hvis situationen overohvedet opstår.

Ydermere ville jeg vælge at køre rundt med en kopi af slutsedlen for at kunne dokumentere lovligt ejerskifte af det udenlandske stel hvis en emsig håndhæver af ordensmagten nu skulle være i det sadistiske hjørne.

Det er værd at bemærke, man nok ikke lige skal springe på en udenlandsk '78er, igen pga. risikoen ved den frie fortolkning.


Screendumpet fra trafikstyrelsen er det mest konkrete, jeg har været i stand til at finde omkring emnet. Om jeg kun læser, hvad jeg ønsker at læse, ved jeg ikke.
Der er mig bekendt intet nævnt omkring udenlandske knallertstel, og som udgangspunkt vil jeg påstå, man får lov at fare i fred, blot den kun kører 30km/t uden vanvittig larm, samt både lys og bremser fungerer tilfredsstillende.

Det er vel at mærke gætværk, præcis som når jeg påstår, man kan fjerne begrænsninger fra enhver knallert og blot geare den til max at køre 30km/t.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af F5B »

JA
læs vedhæftede
Vedhæftede filer
Udenlandsk Yamaha FS1 brug i DK.pdf
(562.38 KiB) Downloadet 618 gange
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af claus olieklud »

ok der... det der præfix betyder det så landekode ? den nye knallertlov blev vedtaget i 1977, men trådte først ikraft ved årsskiftet 79/80 ikke sandt ? hvis en udenlandsk knallert må bruges i dk uden wya eller woe i stelnummeret, ja så kan man også tune den på samme vilkår som en dansk knallert ikke ??? altså det er forbudt og man får en bøde, men ikke noget med at det pludseligt er en motorcykel uden nummerplade, eller politiet kan tage hele knallerten ??? det må være ens vilkår, ellers er der noget jeg ikke kan forstå.

vil det sige reglen gælder for knallerter til & med 1979 eller hvad ?

er der ikke lige en der kan læse jura på alle mine spørgsmål ift trafikstyrelsen og politiets udtalelser.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlæg af knallert »

kan man ikke bare stille spørgsmålet direkte.
..må( gamle) udenlandske knallerter uden tum( numre) og danske typegokendelser bruges som 30 knallerter i danmark..hvis de max køre 30 kmt...og ikke mere eller mindre i spørgsmålet..kun det...
næste spørgsmål er... hvem kan svare..hvor stilles spørgsmålet ..hvem svare.




...at skrive komplicerede forespørgelser med lumre forklaringer om at Yamaha alle er tum godkendet.(en tysk har jo ikke en dansk tum,nummer) og har landekode i motor/stel nummer..så de er jo ikke ens..aksel afstand er eks forskellig ..lysanlæg sæder..osv osv

.sløre kun det klare svar vi ønsker for alle type knallerter

jeg har direkte spurgt Thisted veteran forsikring.hvis man ikke spørger..opdager de det først efter uheldet..
.de dækker ikke udenlandske fup knallerter
..landekoder og tum numre og importørens kode skal være hakket/hugget i stellet..WDE for tidelige Honda..
det er min mening...som naturlig vis ikke dækkes af alle dem som har udenlandske knallerter kørende.
.men jeg samler på danske godkendte knallerter... som blev solgt herhjemme..andre samler bare på knallerter..fint nok
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"