Bly tilsætning..

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Bly tilsætning..

Indlæg af jesper »

Kunne det være nogen fordel at putte, blytilsætning i Benzinen i dag ??

Jeg køre rimlig varmet, med min motor på Fs1, og køre på Shells V-power 99 oktan, med 3% olieblanding fra Castrol Power 1 Racing-fuldsyntetisk.

Ville der være nogle fordele eller ulemper ved at putte Blytilsætning i, nu hvor Oktanen er høj i forvejen ??

Jesper Høyer
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af kreidlerhansen »

Uden at ville være flabet, svarer jeg med et spørgsmål:

Hvad ønsker du at ændre ved, som ikke kan klares ved at trimme tænding og karburator?

Hvis den render varm, er det i hvert fald dér, jeg ville starte. Især hvis motoren er ændret fra sin oprindelige opsætning, såsom med øget boring, højere kompressionsforhold etc.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af claus olieklud »

hej...ja og blyen fungerede alene til at smøre ventilstammer & ventilstyr på ældre 4 takt motor, en 2 takter har ikke noget at bruge det til.

desuden kan man godt regne med at 4 takt motor har kunnet køre uden bly de sidste 40 år - bly er til en gammel Harly davidson fra 1924, eller en grå Ferguson traktor.

hilsen olieklud
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af jesper »

Tak for svar begge to :-)

Hansen: Husk vi ses i påsken, så skal vi dælme snakke tænding og Karburator ;-) osv...Har lige fået dele hjem fra maskine stationen, til det vandkølede projekt!

Jesper Høyer
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af kreidlerhansen »

Uuuuuh! Spændende! :D Jeg ser frem til at kigge på sagerne, i hvert fald.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af Allan M »

Blyet (æthylbly, mener jeg at huske) hævede også bankefastheden, dvs oktantallet. Det kan have betydning ved meget høj kompression.
(Jeg tvivler på, at vore dages blytilsætning er bly, det er snarere et andet smøremiddel). Til det formål (bankefasthed), som ikke kan klares med shells 99 oktan, er det nok en bedre idé at indkøbe en tromle 102 oktan racerbanebenzin.

Jo mere olie i benzinen, jo mere varm risikerer den at løbe, paradoksalt nok.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af kreidlerhansen »

Den render i hvert fald mere mager med overdreven oliemængde og brug af samme dyse...

...hvilket minder mig om, jeg skal have fortyndet den nuværende tankfuld. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja det er rigtigt, jeg læste det blev opfundet i 1921, men først færdigudviklet i 1924 - dengang var det faktisk petroleum hvor man hævede octantallet lidt med bly... det gjorde man kunne hæve kompressionsforholdet fra under 5:1 og helt op til 7:1 - en sidegevinst var så smøring af ventiler, det havde både ulæmper og fordele.

det var GM der havde noget med opfindelsen at gøre, omvendt var det også GM der først gik væk fra det igen.

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af juhl-drengen »

Den første herinde der kører sin ekstremt tunede maskine med Oktan 110 vinder min respekt!
http://autoslanger.dk/sunoco-racefuel-8 ... -60l-p5633
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af Allan M »

juhl-drengen skrev:Den første herinde der kører sin ekstremt tunede maskine med Oktan 110 vinder min respekt!
http://autoslanger.dk/sunoco-racefuel-8 ... -60l-p5633
På udsalg til knapt 37,- kr literen.... :teeth2 :shutup
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af Twinsport »

juhl-drengen skrev:Den første herinde der kører sin ekstremt tunede maskine med Oktan 110 vinder min respekt! ...
Nu er det jo ikke kun et spørgsmål om oktantal, men også et spørgsmål om energiindhold. Man kan nemlig ret enkelt hæve oktantallet med sprit, men det går ud over energiindholdet.

Jeg roder lidt med Superkart motorer og vi har faktisk bedst erfaring med Shell V-Power benzin (Den tyske variant!) Den har højere energiindhold end den "danske" V-Power fra vores egne Shell-tankstationer. Det giver nok forskel til at det kan ses på rullefeltet, så vi henter benzin i Tyskland. Og 100 oktan er rigeligt..

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Bly tilsætning..

Indlæg af knallert »

jeg er lidt bange for højoktan vil koge i kaburatorene.
..cbx erne tabte flere standart bike løb.i 1978 pga kogende bensin..når de kørte med race bensin.
..den som brugte standart fuel kørte uden problemer
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"