Spørgsmål til dysestørrelse

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Mens jeg venter, har jeg tjekket platinerne. De stod meget tæt, og er nu indstillet på 0.35 mm, som skulle være korrekt?

Er det noget med, der skal sidde et stykke filt derinde - har nogen et billede af det?
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

B8HS indkøbt og nålen hævet ét hak - prøver en tur senere.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Nå, prøveturen gik skidt - den klemte igen.

Jeg sætter det gamle F5B på igen, til jeg finder en ‘vismand’, der kan køre den ind for mig.
Vedhæftede filer
9B28217B-633D-43B0-AD15-70A3659E27CB.jpeg
9B28217B-633D-43B0-AD15-70A3659E27CB.jpeg (130.52 KiB) Vist 9938 gange
4AC19436-9EC1-4678-B7DA-C4382CC8C668.jpeg
4AC19436-9EC1-4678-B7DA-C4382CC8C668.jpeg (127.04 KiB) Vist 9938 gange
0929C3E6-21BF-4BB3-BE1E-D5FD40013AEF.jpeg
0929C3E6-21BF-4BB3-BE1E-D5FD40013AEF.jpeg (152.06 KiB) Vist 9938 gange
8C73B26F-52F5-4BD9-A7AF-1D59BDC8DD7E.jpeg
8C73B26F-52F5-4BD9-A7AF-1D59BDC8DD7E.jpeg (125.3 KiB) Vist 9938 gange
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af 12V »

Det er da træls. Men man skal nok have i baghovedet, at stumperne måske bare er dårlig lavet. Et stempel i dårlige materialer der udvider sig meget, skæve mål, forkerte tolerancer.
Det er ikke givet at din indstilling er skyld i klemmerne.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg følger med i det interessante mekaniske problem og tror Prutona cylinderen eller stemplet er årsagen, grundet forkert tolerence. Jeg mindes for mange år siden, at jeg købte 2 mishandlede 43 mm FS1 cylindre af en lokal cykel/knallerthandler og så fik jeg Herning Cylinderservice til at udbore den mest ridsede til 44 mm, men da jeg så prøvede at sætte stemplet (uden ringe) op i den nyborede cylinder, følte jeg at det var for "løs". Jeg blev hurtig belært om, at det SKAL være løs, så varme-udviklingen ikke kan forårsage sættere. Det viste sig at være korrekt, for jeg har ikke oplevet problemer med sættet og jeg har ladet mange erfarne prøve Yamaha'en, der var en sejtrækker uden lige. :-)
Resten at opsætningen var 17,5 mm indsugning, 17,5 mm Mokini (kopi-karburator leveret med dyse 150) senere med dyse 180 og (dengang) 4 % Kroon olie i benzinen, nu 3 % efterhånden. Tændrøret var vistnok NGK B9HS og den skråtskårne Luhac lydpotte.
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 31. aug 2019 19:07, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Det kunne blive løsningen, at få den pløjet op hos en cylinderservice.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har også prøvet for at par år siden, at sætte ny cylinderkit (fra Speed Line) på en nevø's scooter, men den kørte ca. 300 meter inden varmesætning, så her var tolerencen HELT gal. ;-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af kreidlerhansen »

Den klemmer ser for mig ud som snæver tolerance eller et ringe stempel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Stemplet er fra Benny (yamahafs1.dk)
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af F5B »

Har du pillet en stempelring af, eller har du kørt med kun 1?
hvis ja så er det en meget sandsynlig kilde til problemet
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

F5B skrev: lør 31. aug 2019 20:22 Har du pillet en stempelring af, eller har du kørt med kun 1?
hvis ja så er det en meget sandsynlig kilde til problemet
Efter råd fra sælgeren er den kørt til kun med én.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af F5B »

uha så er det sandsynligt derfor den klemmer, den mangler kompression og så varmer den og så kommer klemmeren
Har sælger ellers kommet med flere gode ideer, så tror jeg du skal glemme dem!
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Har ekstra stempler på lager, men må hellere få cylinderen honet ordentligt før jeg prøver mere.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af 12V »

Er stempel og cylinder ikke købt sammen som sæt?
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

12V skrev: søn 1. sep 2019 08:18 Er stempel og cylinder ikke købt sammen som sæt?
Nej. Det er jo ikke ligefrem lagervare rundt omkring, med Protuna stumper i org. kasse :)

Men begge dele er 44,0mm, og sælgeren kørte selv med et tilsvarende sæt.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af kreidlerhansen »

GaSelle skrev: lør 31. aug 2019 20:16 Stemplet er fra Benny (yamahafs1.dk)
Magen til dette?

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... m-923.html

I min verden kan et varmebestandigt stempel med helt nøjagtige tolerancemål næppe produceres, distribueres og sælges ved rimelig avance til en lavere pris end 3-400kr indenfor EU, alt afhængigt af størrelsen på kundegruppen.
Det er således et "billigt standardstempel", og de bringer altså nogle detaljer med sig, så som tidligere nævnte høje punker og at tolerancen lige skal være en tand løsere for at spille. Det gør ikke varen ringere; det stiller blot nogle specifikke krav til forarbejdning af cylinderen samt evt. sætter nogle grænser for, hvad man kan forvente; især når man presser boringen/godstykkelsen til grænsen.

Når det så er sagt, taler vi om en Protuna-cylinder, og kvalitet samt forarbejdning deraf har alle dage været varierende. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis du kan slippe afsted med at få cylinderen honet bare 1/100mm over nuværende størrelse, og så vil den fungere fint med stemplet fra Benny.


Gad egentlig vide, om FS1 kan gøre brug af stempel til en vandkølet motor? De er gerne mere koniske. Eller vender jeg noget logik på hovedet med den tanke? :| (Det ville ikke være første gang).


F5B skrev: lør 31. aug 2019 20:35 uha så er det sandsynligt derfor den klemmer, den mangler kompression og så varmer den og så kommer klemmeren
Har sælger ellers kommet med flere gode ideer, så tror jeg du skal glemme dem!
Dén betragtning er jeg ikke enig i. Der findes ikke stempler med mere end én stempelring til min Kreidler med 44mm boring, så jeg ville forvente bare en lille stigning i antallet af klemmere ved opgradering til den boring; bortset fra konsekvenserne af en serie stempler, som ikke var koniske nok og så en serie stempelringe, som startede med et ringgab på -0,0mm, har den boring ikke afstedkommet flere problemer end 40mm.
Ydermere har mit nuværende setup med én 1mm stempelring så meget knald på, at jeg skal jokke ret kontant på kickstarteren (helt sikkert forstærket af det lette svinghjul) for overhovedet at drive den rundt ved opstart.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af F5B »

hmm Hansen hvis det ikke har nogen betydning, hvad skulle så være formålet med stempler med 2 ringe?
erfaring viser mig at stempler designet til 2 ringe, klemmer hvis man køre med kun 1
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Den her klemte både før og efter ;)
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af Kai »

Yamahaen kører med støbejernscylinder og rigtig mange af de uorginale er bløde som snot, de kører ikke længe inden det er tydeligt at se hvortil ringene kører, stempelringene er også støbegods, de er bløde og knækker ganske let og "billige" stempler og ringe er langt fra runde.
Jeg har den opfattelse at de alle er boret og honet med det billigste skrammel kineserne kan opdrive uden nogen kontrol med noget som helst = de er langtfra runde og piv utætte fra start og man kan kun håbe på det bliver bedre under tilkørsel. Ofte er det nødvendigt at bytte stempelringe til et nyt sæt efter 200-300km da ringgabet allerede der er for stort, en let honing og nye ringe så passer tingene bedre efter yderligere 200km og så plejer det køre fornuftigt uden stemplet er brændt sort på siderne.

Af den grund ville jeg aldrig lægge ud med kun en stempelring monteret, al erfaring siger mig at det går galt.

Nicasil cylindere er diamanthonet til slutmål, ofte til 3'de betydende ciffer ( 40.003 eller lignende) og stempelringe dertil på moderne stempler er stålringe, ofte chrom belagt, de er mange gange stærkere og noget nær 100% perfekt pasform fra start. Selv de billigste cylindere med nicasil eller chrom belægning er så tætte fra ny at efter få km kan man med lidt gefühl få stemplet til at balancere i top og stadig mærke den holder kompressionstryk et stykke tid, det får du ikke yamahaen til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af kreidlerhansen »

F5B skrev: søn 1. sep 2019 12:57 hmm Hansen hvis det ikke har nogen betydning, hvad skulle så være formålet med stempler med 2 ringe?
erfaring viser mig at stempler designet til 2 ringe, klemmer hvis man køre med kun 1
Det er praktisk; knæk den ene og halt hjem på den anden. Ring nr. 2 modvirker selvsagt blowby, men hvis øverste ring slutter tæt, forekommer dette stort set ikke. Men kører man ringene i sænk, så er to skamslidte bedre end én ditto.

Der er masser af koniske og ovale Kreidler-cylindre på markedet. Første generation KT var på grænsen til håbløs og blev ganske hurtigt rettet.
Mopedspeed har ikke uden grund været længe om at komme i bund med lageret af første generation af New China. Selv modellen til halv pris af alle andre er stadig på lager adskillige år siden introduktionen. Det er ikke et tilfælde. Dælme træls med en cylinder, som raller i toppen og klemmer i bunden.
:hihi
Kvalitativt har markedet efterhånden rettet sig, nogenlunde. Man skal dog stadig være meget obs, hvad man bestiller til tyskeren.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"