De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Her kan du finde oplysninger om hvilke farver og modeller der kom i DK, hvilket udstyr og så videre.... del også gerne ud af din viden..
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Tak for tilliden, Sailor. :wink:
///
jensmc
sailor skrev:
Jensmc skrev:Jo!!! Jeg mener helt sikkert, at vi kan kræve særbehandling.
Du kan s.. da ikke forlange at alle knallerter skal opfylde "scooterreglerne". Den er for langt ude.
Jeg har en Golden Star fra 1956 med TUM 26 cylinder. Den kører 50km/t. Det har den gjort alle årene. Nu må jeg ikke køre på den længere. Det synes du åbentbart er ok. :wink:
///
jensmc

Held og lykke i dit forsøg på særbehandling !!!!!!!

Mvh
Poul Erik E
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja det kan sku ikke være rigtigt at en gammel og lovlig, i henhold til den gamle typegodkendelse, ikke er lovlig mere.
Det bør vi arbejde lidt for.
Når det så er sagt tænker jeg jo på tekniske løsninger.
Hvad med en lille el box der afbryder tændriningen ved et bestemt omdrejnings tal. Denne kan så på snedig vis slås til hvis man bliver stoppet.

Kunde det være en løsning for os eller :?:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

nielsfup skrev:Hej
Ja det kan sku ikke være rigtigt at en gammel og lovlig, i henhold til den gamle typegodkendelse, ikke er lovlig mere.
Det bør vi arbejde lidt for.
Når det så er sagt tænker jeg jo på tekniske løsninger.
Hvad med en lille el box der afbryder tændriningen ved et bestemt omdrejnings tal. Denne kan så på snedig vis slås til hvis man bliver stoppet.

Kunde det være en løsning for os eller :?:

læs evt. denne artikel

http://ing.dk/artikel/92835
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af nielsfup »

Man kunne lave systemet så det automatisk slog til når man starter motoren. Og så skal man gøre noget aktive for at slå det fra Fx. trykke på horn knappen eller blik til højre eller en anden knap.
Så skal man ikke stå og fumle med noget hvis man bliver stoppet. Bare stoppe motoren ( det skal man jo så huske ) og når den bliver startet igen så er den begrænset.

Jeg tror jeg vil lave sådan en dims til min for at se hvordan det virker

Hvad siger i til det er det en vej frem.
Mon ikke de så bare ruller den og siger OK.
Det er klart hvis man bliver set med 80+ så køber de den nok ikke. men til en lovlig der går 45. tror jeg den er fin
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

nielsfup skrev:Man kunne lave systemet så det automatisk slog til når man starter motoren. Og så skal man gøre noget aktive for at slå det fra Fx. trykke på horn knappen eller blik til højre eller en anden knap.
Så skal man ikke stå og fumle med noget hvis man bliver stoppet. Bare stoppe motoren ( det skal man jo så huske ) og når den bliver startet igen så er den begrænset.

Jeg tror jeg vil lave sådan en dims til min for at se hvordan det virker

Hvad siger i til det er det en vej frem.
Mon ikke de så bare ruller den og siger OK.
Det er klart hvis man bliver set med 80+ så køber de den nok ikke. men til en lovlig der går 45. tror jeg den er fin
lyder spændende, jeg havde faktisk også tænkt på aktiv frakobling af begrænser efter start som den rigtige løsning.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Ulrik H
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: man 10. nov 2008 18:14
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Ulrik H »

hvordan får man plader på?
og hvad løber sådan noget op i?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af strynboen »

gad vide om vi kan påpege nogle eu regler,der gør de danske regler u,gyldige,,man skal nok passe på ikke at gøre det værre end de nuværende regler,,men hvorfor er politikerne og politiet så skide bange for nogle gamle knallerter,,der er jo nogle oldinge som køre baglænds ude på motorvejen,, de må da værre farligere, man har godt kunne fornemme en hets
i medierne den senere tid,,men det er jo nogle fulde 14 årige som er problemet,hvad har det med knallerter at gøre..de vælter vel også på cykler,,men de larmer vel ikke så meget
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af strynboen »

tror at du kan få plader på for ca 5000max,,men du skal gøre papirarbejdet grundigt,,så alt er 100% klar og i orden når du møder op
til syn
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Lasse1969 »

Hej
I kan gå ind på en side på nettet der hedder: SIKKERTRAFIK.DK skriv: KNALLERT i søge feltet, når siden kommer skal i klikke på: BØDER & STRAFFE - lille knallert der står alle regler ang. knallert.
mvh. Lars
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Kim B S »

Hej Alle.
De regler virker altså komplet vanvittig. Mange knallerter er typegodkendt med dele, som får dem til at blive ulovlig med de nye regler. Det gælder både gamle og helt nye. Min søns helt nye PGO Hot køre nemt lidt over 40 km/t på lige vej, og den taber ikke meget hastighed i modvind eller op ad en bakke, og det kunne den fra den første dag han havde den. Der er garenteret mange flere eksempler på lignede. Jeg har da også set flere eksempler på 45 knallerter, som kan køre tæt på 70 km/t uden der er ændret på noget. De skulle hellere gå efter dem som køre hasaderet. Det må i stedet handle om at køre efter forholdene, det mener jeg er meget vigtigere end hvor hurtigt knallerten kan køre. Det kan i hvertfald ikke være rigtigt, at en knallert som står som den er blevet typegodkendt, lige pludselig er blevet ulovlig, på grund af sådan nogen tåbelige regler. En forfærlig gang lovsjusk. :evil: :twisted:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Så må du begrænse remskiverne lidt mere!
Det er din opgave som ejer, er der nogen der mener. :twisted: :twisted: :twisted:
Det er ikke min mening.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Lasse1969 »

Hej
jeg synes også de regler er komplet vanvittige, for før i tiden måtte vi gerne køre gearet et par tænder foran uden det gav en bøde, da det ikke gav mere fart men kun sænkede omdrejningerne på motoren, jeg kører med et 12 tands for, den kører ca 43 km t :? , den er ikke kørt til, men jeg må gå den tunge vej og sætte et 9 tands på igen og topfarten vil igen være ca 43 km t, men nu kører moteren med mange omdrejninger :( :( , det er noget lort, for jeg tror den kan ta ca 48 km t :? :? når den er kørt til, jeg tror heller ikke der findes et så lille fortandhjul til Yamaha der gør den i stand til at holde loven, måske et 5 tands, men så vil motoren rasle fra hinanden p.g.a. høje omdrejninger. Jeg synes heller ikke man kan sammenligne nye og gamle knallerter, da de er begrænset på vidt forskellige måder :!: .
mvh. Lars
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Lasse1969 »

Hej
jeg har siddet og grublet over hvad man kunne gøre for at sænke omdrejningerne på motoren, da høje omdrejninger altid har været en Yamaha's værste fjende, jeg er kommet frem til denne løsning med en indsats i indsugningen, men politiet mente også det var en konstruktiv ændring af en knallert, selv om den ikke ville køre hurtigere med den ændring tvært imod, men de var ikke helt sikker i deres sag, de vidste heller ikke hvor det kunne undersøges, til sidst sagde de, at loven er lavet til at den skal overholdes, til det sagde jeg, det er en fin lov, lige godt hvad jeg gør, for at overholde farten, så vil jeg få en bøde, om så den er helt lovlig, til det sagde politiet, ja det er jo træls men sådan er loven.

Mit spørgsmål er:
Men er der nogen her på forummet, der ved hvor man kan undersøge, om man bruge sådan en indsats til at sænke farten og omdrejningerne på knallert/motoren, så den kan overholde loven, på forhånd tak.
Vedhæftede filer
Indsugningsplade Ø6.5 mm.jpg
Indsugningsplade Ø6.5 mm.jpg (18.08 KiB) Vist 9311 gange
mvh. Lars
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Der står i godkendelsen at indsugningen skal være 6,5mm +0,0 /-0,2mm. Så på en måde har de ret.
Eneste måde er en 2-kanals cylinder.
Verden er af lave!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
///
jensmc
PS: jeg tror stadig ikke, det bliver et problem for os. Hvis det bliver, har vi jo et ekstra skud i bøssen(et klip mere).
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Lasse1969 »

Hej
ja jeg ved heller ikke, men det jeg mener er, hvis der sidder en indsugningsplade der er lovligt Ø 6,5 mm og hvis man så sætter en løs indsats i denne så hullet reduceres til Ø 4,5mm, hvis der er nogen der ved, hvor man kan undersøge om man må det :?: , det er jo en løs indsats og har ikke noget med indsugningspladen at gøre, den er jo stadig lovlig.
mvh. Lars
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har fået et direkte telefonnummer til een af de jurister i justitsministeriet der kender meget til dette emne..

Jeg ringer til ham i næste uge og fremlægger vores spørgsmål.

Indtil da vil jeg gerne have at vi sammen laver en kort liste af spørgsmål som jeg kan stille ham.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Lasse1969 »

Hej Morten

Det lyder godt.
Spørgsmål 1: jeg vil gerne spørge om, hvis man bliver stoppet på en Yamaha der er 100% lovlig og kan køre mere end 43 km t på et rullefelt får man så en bøde og kan risikere at miste den :( :( :(
Spørgsmål 2: Hvis en 100% lovlig knallet kan køre 43 km t og der over og man får bøde for det, hvad må man så gøre for at begrænse den, da alt jeg kan finde på er konstruktive ændringer.

På forhånd mange tak
mvh. Lars
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lovtekst kommenteret af Nielsfup:
Vedhæftede filer
NSL_lovtekst.doc
(40 KiB) Downloadet 290 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af FS1originalen »

Inden i går i panik så gør lige jer selv den tjeneste at checke jeres speedometre.
Min erfaring er at et originalt Yamaha speedometer monteret på den rigtige model faktisk er temmelig præcist, men snakker vi kopispeedometre eller originale monteret på et forkert drev (årgang) elller for den sags skyld PGO scooterspedometre er de typisk meget "optimistiske" :!: :!:

Mål tophastighed på lige vej med GPS eller ved at tælle vejpæle på en landevej mens du tager tid...
Det vil forbavse mig voldsomt hvis nogen "med hånden på hjertet" melder tilbage og siger at "min er HELT lovlig og kører over 37 km/t"

Vi må formode at politiets måleudstyr viser rigtigt og at - hvis man ikke kan overstige den magiske grænse - så er der ingen der skiller knallerten ad for at finde ud af hvordan den er begrænset. Så i princippet kan Lasse og hvem der ellers har lyst drosle ned og geare op eller hvad man nu ellers finder på uden nogen tager notits af det - ikke fordi det nødvendigvis er lovligt, men i princippet vil det først blive opdaget ifm. en ulykke hvor knallerten ikke kan testes på rullefelt...

Og de nye lovlige scootere der kan køre 45 og 70... Ja undskyld mig Kim, men de nyere "helt lovlige scootere" jeg har været i nærheden af kan jeg altså overhale i et par gode løbesko :lol: De kører nærmere 25 end 30, så prøv lige at spørge sønnemand om han ikke har bedt forhandleren om "at få den til at køre ordentligt" :twisted:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg kan til orientering fortælle at min 76'er kører 42-43 km/t efter GPS ud af helt lige vej med:

6,5 mm boreplade
10mm mikuni
f5b 40 mm cylinder med tynd toppakning og org yamaha 40 mm stempel
org lovligt topstykke
11 tands fortandhjul
lovlig kopiudstødning
17 x 2,75 bagdæk

Efter Nielsfup's excel ark bliver det til 34-35 km/t hvis jeg sætter 9 tands på istedet for mit 11 tands, og dermed er jeg ude af politiets søgelys HVIS ellers belastningen på deres rullefelt er realistisk i forhold til 90 kilo kød på sædet og lidt vindmodstand

Det sænker farten med 0.4 km/t at sætte det lovlige 17 x 2,50 dæk på istedet for 17 x 2,75 :lol:

excelarket ligger her: http://www.yamahafs1.dk/forum/viewtopic.php?f=21&t=522
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Fakta, Farver og nørdet information om FS1"