De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Her kan du finde oplysninger om hvilke farver og modeller der kom i DK, hvilket udstyr og så videre.... del også gerne ud af din viden..
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af nielsfup »

Hej Erik
det kan du ha ret i :shock:
jeg har aldrig kørt lovlig :D så jag har det kun fra andre.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af FS1originalen »

Hej Morten,

Min 76'er har nøjagtig samme opsætning bortset fra 2,50 bagdæk og den kører 38-39 km/t.

Her skal vi så lige huske at nævne at der IKKE er "portet" i cylinderen. Min 75'er - også med samme opsætning - kører nærmere 45, men den er filet opad i udstødningsporten.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Mht. 4-g membran: Hvorfor tror I der er monteret en 2-kanal cylinder?
Det med 3-kanal og tynd toppakning er simpelthen en fejl, da motoren blev ændret fra drejeventil til membran. Den burde have haft to forskellige godkendelsesnumre.
Men når det nu ikke forholder sig sådan, KAN det altså ikke være vores problem.
Som nævnt tidligere: Jeg tror stadig ikke, det bliver et problem for os.
Politiet har jo faktisk givet os lov til at ændre køretøjet, så det kan køre max. 43 km/t.
Det er da 13 km/t hurtigere end før!! :lol: :lol: :wink:
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Kim B S »

Hej Erik.
Det var faktisk mig selv der sørgede for handlen med min søns PGO, da han ikke kunne nå det efter skole. Derfor ved jeg at den er helt 100% som den er tybegodkendt, og jeg har målt ham med min bil, som jeg ved viser meget præsis. Jeg kender også et par stykker mere, som køre på nye PGO scootere, og de køre også lige godt 40 km/t på lige vej. Man kan så sige at det er sært at man ikke har inddraget tybegodkendelsen, lige som man gjorde med Yamaha Passolaen i 1985 af samme grund. Den kørte ingengang helt så hurtigt som PGOerne. :lol:
Det min egen Yamaha kan køre, svare nogenlunde til Mortens, hvis jeg køre med samme opsætning. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej venner.

Jeg har idag talt med justitsministeriet omkring vores bekymringer i forbindelse med de her nye regler.

Jeg talte med en af de jurister som har stort kendskab til sagen, og han kunne godt forstå vores bekymring.

Han fortalte at man i færdselsstyrelsen godt var klar over at de nye regler kunne være problematiske i forhold til veteranknallerter, og at man både fra færdselsstyrelsen & justitsministeriets side nøje overvågede de nye reglers implementering, resultater, konsekvenser og problemstillinger.

Han bekræftede mig desuden i at de nye regler jo absolut ikke var møntet på sådan nogle som os, men på de scootere der var til stor fare i trafikken.

Han opfordrede mig til at lave en skrivelse til færdselsstyrelsens afd. for motorkøretøjer (samt kopi til ham selv) og fremlægge vores problemstilling. Når færdselsstyrelsen så har svaret på min henvendelse, skulle vi tale sammen igen.

Han fortalte iøvrigt at politiets nye rullefelter ikke er direkte retvisende i forhold til den hastighed en knallert vil kunne frembringe en fører hvor vindmodstand og vægt er en faktor. Netop herfor har færdselsstyrelsen udarbejdet en tabel som benyttes til at finde frem til den korrekte max hastighed på knallerten.

Denne tabel skulle være lavet udfra den model at man kører en knallert på en bestemt strækning første den ene vej og hastighed fastslås. Derefter køres samme strækning i modsat retning og hastighed fastslås igen. Nu tager man så gennemsnittet af de 2 målinger og bruger som den målte gennemsnits hastighed.

Jeg vender tilbage når jeg har mere nyt i sagen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg kunne godt tænke mig nogle data fra jer der har knallerter der kører over 36 km/t når den står 100% som på typegodkendelsen så jeg har noget konkret at bruge i min skrivelse til færdselsstyrelsen.

Her tænker jeg f.eks på kim B S med knægtens PGO og Jensmc med hans Golden Star.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Kim B S »

Hej Morten B.
Hvad skal du bruge af data, ud over at det er en PGO Hot 50 årg. 2008, med gul nummerplade. Den har kun kørt ca 400 km, og har aldrig været skruget i. Min søn vejer ca. 70 kg. og alligevel køre den lidt over 40 km/t ud af lige vej. Jeg kender to mere som også køre på rimelig nye PGOere, og de køre ligesådan. Den ene bliver enda kørt af en pige på 16 år, som kun vejer omkring 45 kg. så er den lige ved at nå op i nærheden af 50 km/t. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

de hastigheder du beskriver, er det på scooterens speedometer ? de har tit en tendens til at vise for meget.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af dexta »

Fuldstændig enig med Morten, min scooter er meget optimistisk, jeg vil tro den render ca 68-70 km/t, men nogle gange viser speedometeret 80-85 :shock:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Lasse1969 »

Hej Morten
For ca 3/4 år siden, havde jeg en Derby Atlantis Bullet 30, den havde et vildt optræk op til dens top hastighed 45 kmt efter dens spedometer, den havde ca gået 300 km fra ny, jeg solgte den, pga. et styrt jeg havde på den :( :( :( :( , den var 100% lovlig da jeg havde den, den blev målt af min bil til at gå ca det samme 45 - 46 kmt.
mvh. Lars
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lasse1969 skrev:den blev målt af min bil til at gå ca det samme 45 - 46 kmt.
Hej Lasse, tak for info.

Desværre er det ikke nok at teste den op mod en bil, da biler også ofter viser 8-10 km/t for meget.

Det vi kan bruge til noget er test med gps eller tidstagning på f.eks 1 km med konstant hastighed, eller nogle af de tavler i vejkanten der viser din hastighed (hvis man er sikker på at man er alene i dens synsfelt).
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Lasse1969 »

Hej morten
vi har i mange byer her oppe haft opsat fartmålere, hvor man kan se hvor stærkt man kører, der gik sport i at ramme de 50 km t i bilen eller andre fartgrænser hvor de var opsat, de målinger jeg tog på bilen passede meget præsist med det der stod på spedometeret i bilen og jeg har gjort det mange gange og mange steder med samme resultat, så jeg tror det er rimeligt præsist det spedometer i bilen.
mvh. Lars
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Kim B S »

Hej Morten B.
De er målt med min bil, som faktisk viser ret præsis. Den passer som regel med tavlerne i vejsiden, og jeg har også prøvet den med at tage tid på en kilometer. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

super drenge !! så regner vi med det ! :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af MaaQ »

Da jeg to mit knallertkørekort kørte jeg på en pgo hot 50 af ukendt årgang, men den kunne altså køre 70 efter speedometret hvilket nok var optimistisk, men den kun i hvert fald køre hurtigere end lærens da ikke var begrænset fordi han skulle have mulighed for at indhente os hvis vi lavede noget rod. Jeg fik selv lov til at tjekke den en dag hvor den ikke kunne starte og variatoren og skiven var urørt. Med andre ord var den lovlig.

Det spændende i denne sag er jo at denne scooter var godkendt af politiet selv til at bruge til kørekørt undervisning og stadig kunne den overskride hastighedsgrænsen med 10 til 20 km.
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
maus11
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: ons 4. apr 2012 08:17
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af maus11 »

det burde være lovligt at køre 70 km/t på en knallert, også var den lov gældende :arrow: i byen må man køre 50 km/t osv.


hvad siger i til det? :teeth2
yamaha fs1 1976 - (standart)

Peugeot buxy 45 scooter, nogle ridser, køre godt, når den er igang, den er ikke helt villig til at starte, efter den har stået stille siden sidste år- TIL SALG!!!!!! skriv till mig, hvis det er! :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af kreidlerhansen »

maus11 skrev:det burde være lovligt at køre 70 km/t på en knallert, også var den lov gældende :arrow: i byen må man køre 50 km/t osv.


hvad siger i til det? :teeth2
Min første indskydelse:

:offtopic

Emnet omhandler, hvordan vi skal bære os ad med at overholde loven, ikke hvor stærkt vi SYNES, knallerter skal have lov at køre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Kim B S »

maus11 skrev:det burde være lovligt at køre 70 km/t på en knallert, også var den lov gældende :arrow: i byen må man køre 50 km/t osv.


hvad siger i til det? :teeth2
Hej maus11.
Vi kan godt blive enig om at 30 km/t er helt til grin. :lol: Men samtidig skal vi tænke på, at mange ulykker sker, fordi mange ikke kan finde ud af at køre efter forholdene. :( De fleste bliver selvfølgelig bedre til det med tiden, efterhånden som man får mere erfaring. Men desvære er der mange som lige skal prøve at komme galt afsted, før de får det lært. Så måske skal man starte med en lidt lav hastighed (måske 40 km/t) ved 15 eller 16 år, og så lade den tilladte hastighed stige i takt med alderen/erfaringen. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
maus11
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: ons 4. apr 2012 08:17
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af maus11 »

hmmm.... ja, okay... jeg er faktisk enig i det i siger nu, hvor jeg har læst lidt mere på det :what2
yamaha fs1 1976 - (standart)

Peugeot buxy 45 scooter, nogle ridser, køre godt, når den er igang, den er ikke helt villig til at starte, efter den har stået stille siden sidste år- TIL SALG!!!!!! skriv till mig, hvis det er! :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af kreidlerhansen »

Tillad mit ego at åbne for emnet, igen...

Pr. 19. Januar 2013 er reglerne ifølge min tolkning og ift. kørekortet således:

Kortet tages specifikt til lille knallert (30km/t) fra det 16. år og traktorkørtet er altså dømt ude.

Er man 18 år gammel, og IKKE har kørekort til en af de overordnede kategorier (stor knallert, bil el. MC), skal man bestå en teoriprøve for at få kørekort til lille knallert.

Har man taget 'det gamle knallertkørekort', er det stadig gyldigt.


Mit tvivlspørgsmål opstår i følgende scenarie:

Altså, er man f.eks. 30 år gammel og hverken har kørekort til bu eller bæ, skal man til den nævnte teoriprøve for at få udstedt knallertkørekort til lille knallert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Fakta, Farver og nørdet information om FS1"