Drift tempratur på fs1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Drift tempratur på fs1

Indlæg af jesper »

Hvad er en god/ok drift tempratur på lovlig fs1 ? og hvad med tunet ? tænker hvad er optimalt område, og hvornår går det ca. galt med hensyn til varmesætnning..?


Jesper høyer
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Drift tempratur på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Det afhænger af, hvor du måler.

Tændrøret kan man måle på under drift med Koso-udstyr, og det kan altså blive gevaldigt lunt.
Jeg har brugt det på Kreidleren og så alt mellem 80-150 grader (eller hvad max nu er; Enten 140 eller 150, så vidt jeg husker), og alt jeg fik ud af det var paranoia.
Senere har jeg investeret i et lasertermometer, som peges mod tændrøret, når jeg standser. Det er også (næsten) droppet, efter jeg læste over 160 grader, engang. For nylig prøvede jeg alligevel efter 500m med bundgas og nær 13.000rpm i tredje, hvor tændrøret så var 65 grader varmt. Jeg er kun blevet mere forvirret af al det måleri!

Skal jeg læne mig op af et par moderne 2T-guruer, så vil en veltrimmet, liftkølet totakter ikke nå alverden over 100 grader på tændrøret, "alt andet lige".

Et meget varmt topstykke kan indikere alt fra motorproblemer til super-god varmeafledning fra stemplet...

Så hellere lytte efter banken, klirren og den afdæmpede lyd lige inden stemplet sætter sig, så man kan nå at tage koblingen.


Skal man endelig måle på noget, siges det, at udstødningsgassens temperatur falder voldsomt ved tændingsbanken eller/og detonation... for det meste. Dvs. en forholdsvis usikker indikator, som koster relativt mange penge og i øvrigt skal svejses i forrøret.

Lær at trimme karburator, i stedet. Tag dig tiden til at varme motoren op inden afgang. Så behøver du ikke bekymre dig. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Drift tempratur på fs1

Indlæg af strynboen »

en nyboret Yamaha river/varmesætter ved ret lave temperature..det er nok et spørgsmål om smørring,,,mere end temperatur
..kan man bare kørre ud over50-100 km er faren næsten over..de første 50 km er kritisk..stop og lad den køle flere gange på første tur..evt brug en ekstra god olie på de første ture...hvilken olie som er god...uha det er farligt at sige noget om..men en dyr olie er altid bedre end en billig...efter 200 km kan der bruges den billigeste olie...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Drift tempratur på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Definér lige "billig olie".

Jeg tror ikke en bønne på, oliens kvalitet har alverden at sige, selv under tilkørsel. Jeg vil påpege, man kan bruge en forkert olie (til maritimt brug f.eks.) eller måske for lidt olie, men så er det en fejl 40.

De fleste tilkørselsklemmere vil skyldes:

Manglende opvarmning/for hård kørsel
For lille dyse/utæthed/misjusteret karburator
Et stempel i ringe kvalitet
Fejlforarbejdning af cylinderen/skæv tolerance/ikke "honet i bund"
For lille ringgab
Opstart på tør cylinder
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Drift tempratur på fs1

Indlæg af strynboen »

stemplets udvidelse er vel selve årsagen..cylenderen af støbejern udvider sig langsommere end alu stemplet så det vokser faktisk ind i cylender vægen.( er der forskel på fabrik og u orginale stempler)..men hvorfor har puch aldrig de problemer..de har jo oftest støbejern kerne..der klemmer stemplet" aldrig"..mine yamahaer har klemt hvergang jeg har tilkørt en cylender..men Yamaha har en tendens til mager blanding..det har bing puch jo aldrig..det er nok det som er forskellen
..start tolerencen på mine maskiner er altid 3-4 hundredele i forskel på delene uanset mærke..
en anden ting er stempel ringene...som jo faktisk er dem som overføre varmen...der er jo (normalt) en oliefilm mellem stempel og cylender)...
jeg testede engang en Peugeot motor uden stempel ringe...den lugtede hurtigt af sødt brændt smeltet stempel..alt varme blev i stemplet..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Drift tempratur på fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Præcis.

Reelt kan olien ikke få skyld for klemmere, medmindre man hælder for lidt eller en forkert i tanken.

I og med klemmeren skyldes et overophedet stempel, vil man vel ikke engang kunne registrere det ved at måle temperatur på hverken cylinder eller topstykke, før stemplet sidder fast og kan aflede varmen til cylinderen?

Bing er vist lige så meget vandhane som karburator. FS1'ens sprøde karaktér er helt sikkert hjulpet på vej af en mere raffineret karburator. Mon dysespringene til Minuni i praksis er mindre end til Bing?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Drift tempratur på fs1

Indlæg af strynboen »

springer dyse;erne ikke ens..mener jap-serne tog det tyske/østrigeske system da de kopierede alt..jeg brugte altid den krumme flange-studs bing med stilbar spids..så har aldrig skiftet dyse.den fungerede fint til ca 55 kmt,, var den ikke 12 mm..så skiftede jeg til ensving studs 17 mm bing med tør filter og gråt filterhus..brølefilteret..som fordoblede bensin forbruget..og mit ben lugtede af bensin..da den blæste en del tilbage ud gennem filteret
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Tuning"