Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Som overskriften siger - har ladet mig fortælle at det er muligt uden det store besvær at få sådan en på?

Nogen som kender til:

Slaglængde?

Pindbolt afstand?

Diameter på cylinderskørt?

Altså på Peugeot cylinderen. - http://www.treatland.tv/peugeot-malossi ... 318394.htm

På forhånd tak :-)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Kai »

Bendtsen... Jan Bendtsen ?

Nå men, Peugeotten har svjh boring og slaglængde på 40x39 og en spøjs pindbolt afstand..45..46 x 50 eller deromkring.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Hej Kai.

Tak for responsen, hvad er det nu Yamahaen kører med i pindboltafstand?(har ikke en liggende i nærheden af mig)

Ja, det er Jan Bendtsen;)

Godt at hører for dig i øvrigt!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af juhl-drengen »

Bendtsen skrev:Hej Kai.

Tak for responsen, hvad er det nu Yamahaen kører med i pindboltafstand?(har ikke en liggende i nærheden af mig)

Ja, det er Jan Bendtsen;)

Godt at hører for dig i øvrigt!
45x45 hvis jeg husker helt rigtigt det samme med puch og Suzuki :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Takker, kunne være sjovt hvis at den kunne passe på.

Kunne være sjovt at se portmappet på cylinderen?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af juhl-drengen »

Bendtsen skrev:Takker, kunne være sjovt hvis at den kunne passe på.

Kunne være sjovt at se portmappet på cylinderen?
Spar besværet og lav din blok om til en BW's/slider cylinder :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Lyder som en mulighed, kunne bare have været sjovt, hvis at der ikke var det store besvær, for at få den til at passe :thunge
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jep. Den har en lidt skæv pindboltafstand på 45x50mm

Spørgsmålet er, om der er plads til at file pindbolthullerne op?

Ellers er der Piaggio-scooternes 48x48, som dog er ret tæt på. Der skal så stadig være plads til, de kan bores op... vist nok op til ø9mm. Der skal vist også en spacer til, da de mig bekendt har vandpumpen i krumtsphuset, så den nederste pakflade er "åben".

BW's-cylinderen passer perfekt i pindbolafstanden, ja.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Øv øv, så må jeg få anskaffet en BWs cylinder. Jeg takker for alle svarene :D
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af juhl-drengen »

Bendtsen skrev:Øv øv, så må jeg få anskaffet en BWs cylinder. Jeg takker for alle svarene :D
Hvis du vil have noget at arbejde på så har jeg vist både en udstødningsflance, en membran og ubrugt 30'er bws cylinder liggende du kan få for et symbolsk beløb... det fylder bare hos mig...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Kan jeg kontakte dig i næste måned? Det har været en pebret måned :-(
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af juhl-drengen »

Bendtsen skrev:Kan jeg kontakte dig i næste måned? Det har været en pebret måned :-(
Må du skam gerne, men som sagt tænker jeg kun symbolsk beløb ala. en 100 kr seddel eller noget i den stil :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Er vi enige om at jeg skal have lavet en 3 mm. spacer, plus få barberet 3 mm. af toppen på cylinderen?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af kreidlerhansen »

Bendtsen skrev:Er vi enige om at jeg skal have lavet en 3 mm. spacer, plus få barberet 3 mm. af toppen på cylinderen?
Det er ikke en god idé, omend langt den letteste.

Dermed hæves alle kanaler effektivt 3mm, og som udgangspunkt er alle "sjove" cylindre hidsige i forvejen. Hæves en hidsig cylinder 3mm, så kan den blive alt fra vanvittig (intet træk før 10.000rpm, max ydelse ved 13-14.000rpm) til decideret ubrugelig.

Hvis der skal bruges en spacer, skal der findes et stempel, som har tilsvarende større afstand fra krydspind til stempelkrone.
Ellers skal der drejes af BUNDEN på cylinderen.

Man kan også montere en længere plejlstang (f.eks. 90mm, som er 6mm længere end den org.) og matche spaceren, til stemplets vandring passer i cylinderen; Ubetinget den billigste og mest effektive måde at gøre det på, hvis man har i sinde at renovere en krumtap. En længere plejlstang byder på flere fordele, som jeg ikke vil komme ind på.

Med den længere plejlstang behøves ingen ændringer i blokken, og man kan slibe en udmærket overgang fra blokkens kanaler til cylinderens. Der skal dog bruges længere pindbolte, men det bør være en overkommelig detalje.


Jeg har en Athena-cylinder til lodret Minarelli. Den er designet til 43mm slaglængde, og målene er som følger:

Boring: 47,6mm
Pakflade til pakflade: 70,5mm (der kan drejes 5mm af bunden = 65,5mm)
Udstødningskanal: 24,4mm fra top
Skyllekanaler: 33,8mm fra top
Plejlstang: Org. 84mm

Porttider:

Kombineres den med 39,7mm slaglængde, bliver porttimingen målt i grader (stemplet kører helt til tops):

Udstødning: 167,2 grader (meget mild!)
Skyllekanaler: 101,8 grader (meget mild!)

Det er tæt på en org. ~5HK cylinder, blot med flere skyllekanaler og 68,9ccm! Til sammenligning er alt under 175 grader på udstødningen og 130 på skyllekanalerne let kørt uden at være hysterisk; Derfor er grader en god måde at læse cylinderens karakteristik på, selv om det virker lidt langhåret! ;) Det tillader reelt at forberede brug af cylindre på tværs af forskellige motorer, uden man bekymring om, hvorvidt kombinationen vil fungere efter hensigten!

Vi antager fortsat, at stemplet kører helt til øverste pakflade:

Hvis man nu sigter efter 180 grader på udstødningskanalen, kan der drejes 2,2mm af toppen.
Der er dog en anden (og bedre) mulighed:

Fabrikér en 2mm spacer i stål (+0,2mm ekstra bundpakning)
Drej 1,5mm af topstykket, således selve forbrændingskammeret nedsænkes i cylinderen.
Afstanden mellem topstykke og stempel i øverste position ("TDC") er nu 0,7mm og toppakningen kan erstattes af et tyndt lag fedt.

Porttiderne ændres til:

Udstødningskanal: 180 grader
Skyllekanaler: 119,7 grader

Absolut fleksible porttimings, som med knap 70ccm kan levere en god ydelse både mellem 5-9.000rpm, men også som en decideret gaderacer op fra 7-11.000rpm. Og ja, selv med en standardudstødning vil det fungere udmærket, men hverken Proma eller andre udstødning vil byde på ydelsesmæssige ulemper... man skal dog holde for øje, at f.eks. Fuego-udstødningen har en meget lille endepibe (diameter), hvilket kan forårsage motorhavari uden forvarsel - dvs. hul i stempeltoppen.
Jo højere rpm, desto mere varsom skal man være med udstødningsvalg, kompressionsforhold og fortænding.


Lad os regne lidt baglæns på cylinderhøjden:

Fra udgangspunktet, en cylinderhøjde på:
70,5 - 5,0mm = 65,5mm

Stemplet er ca. 1mm højere end org.:
65,5mm - 1,0mm = 64,5mm

Der lægges en 2mm spacer under og to pakninger:
2,0mm + 2 x 0,2mm + 64,5mm = 66,7mm

Forbrændingskammeret undersænkes 1,5mm og stemplets afstand dertil bliver 0,7-1,0mm...:
Det må svare til en cylinderhøjde på 64,2-64,5mm



Ok, ja... kæmpe indlæg og en masse info samt ditto teori. Det pokkers ved det, som lige går op for mig NU, er, at jeg ikke kan huske, hvad cylinderhøjden egentlig er på en FS1! :lol:


Sidder nogen med det mål, så det kan be-/afkræftes, at en Athena-cylinder, til brug i en lodret Minarelli-motor med 43mm slaglængde, KAN benyttes på en FS1 uden ændringer i blokken?!

Og dobbelttjek GERNE mine tal!




"Hvorfor denne eksakte cylinder? Den er jo dyr og skal ændres betragteligt, så hvorfor ikke tage en beregnet til 39,2mm slaglængde?" vil nogle sikkert tænke. Og svaret er enkelt nok.

Ét af mine ufravigelige kriterier er en cylinder i aluminium med nikasil-belægning.
Et andet er kanaler, som åbner langt nok fra top.
Dennes kanaler åbner, som nævnt, hhv. 24,4mm og 33,8mm fra top. Til lodret Minarelli benytte alu/nikasil umiddelbart (!) udelukkende til cylindre fra "Racing-klassen" og opefter. Dvs. max effekt ved 10.000rpm eller mere og max rpm mellem 11-14.000rpm. Desuden med et meget snævert trækområde og et HELT andet udstødningsdesign, end vi med klassiske/veteranknallerter har behov for.
De andre cylindre er simpelthen FOR vilde og skal alligevel modificeres.

FS1 har brug for at bredt trækområde og bare lidt sejtræk, og den er hyperfølsom overfor en grovportning. Derfor får man kun en kompromisløs racermotor ud af at bruge en for vild cylinder, eller man mister en del ydelse og fleksibilitet, fordi portene ikke matcher det ønskede omdrejningstal.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

For at være ærlig, så tænkte jeg mig ikke om, 3 mm. er alligevel en slat!

Jeg takker til dig Kreidlerhansen for dit indlæg :)

Kan huske at du, dengang Mopedgallery eksisterede, der hjalp du mig med et portmap på en Kreidler 2 gear cylinder der arbejdede perfekt, det vil jeg gerne takke for, trods at der er gået en del år siden :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af kreidlerhansen »

Verden er lille, hva'? :) Det er dælme mange år siden, og jeg husker ikke ligefrem alverden fra dengang, men velbekomme!
:hihi

Det skal bare virke - længere er den historie ikke! :D

Men nøjjjj, du kommer til at hade koblingen, hvis du sigter efter mere end ~8-9HK med 70ccm! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Ja, verden er lille :-)

Mht, til koblingen, så skal den modificeres til 3 pladet ;-)

Hvis at alt går efter planen, har jeg tænkt mig at det skal være noget sportscylinder!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af kreidlerhansen »

Findes der overhovedet en decideret sportscylinder til lodret Minarelli i alu?

De små køleribber uden blæsekøling indgyder ikke alverdens tiltro.

Måske Airsal har lavet eller andet? De plejer at være forfærdeligt billige og have ok milde porttider... og elendige stempler, men det kan jo altid opgraderes, hvis skidtet fungerer som ønsket!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Bendtsen
Junior knallert
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors 11. dec 2008 21:46
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af Bendtsen »

Har ikke kunnet finde nogen sportscylinder i aluminium :-(

Nogen som kan hjælpe eventuelt?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fs1 med Peugeot 103 vandkølet cylinder?

Indlæg af juhl-drengen »

Bendtsen skrev:Har ikke kunnet finde nogen sportscylinder i aluminium :-(

Nogen som kan hjælpe eventuelt?
http://www.maxiscoot.com/stage6-cylinde ... 100-3.html

Mener også at polini og airsal har lavet 50cc alu sport cylindre til lodret minarelli, (har nogle gange set nogle på dba tilsalg) :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Tuning"