Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Har længe tænkt på at forsøge med noget vandkøling på en af mine motorer.Fandt et billig sæt til en Aerox (LC) godt 300 kr og et bedre stempel til en 12mm krydspind 139 kr(det der var med kittet havde en 10mm ø)

Næste punkt udmåling af slaglængden.for at få det til at passe skulle der slibes 2 mm af motorblokken så stemplet kunne komme op i top,(tog 3 mm da det er lidt svært bagefter når motoren er samlet)og med en tyk pakning kom det til at passe perfekt med toppunktet samt tændings tidspunktet.

Resten er ren slibe arbejde i motorblokken tilpas skyllekanalerne med den nye cylinder så godt man kan og prøve samle motoren måske op til flere gang inden man er tilfreds.

Fik den startet op i går ca 5 min af gangen da jeg ikke har fået vand i cylinderen og til min store overraskelse køre den som smurt men skal nok ha den største dysse i man kan få,den skal i hverfald ha noget benzin for at starte op.Står fint i tomgang og tar også gassen kvik så næste punkt er at sætte den på og få den testet.
Vedhæftede filer
Som i kan se skulle den krave i krumtaphuset slibes væk så cylinderen kan være der.
Som i kan se skulle den krave i krumtaphuset slibes væk så cylinderen kan være der.
20170308_181243.jpg (583.13 KiB) Vist 15361 gange
Slaglængden passer ikke 3 mm af blokken så passer det.
Slaglængden passer ikke 3 mm af blokken så passer det.
20170308_181030.jpg (473.29 KiB) Vist 15361 gange
Skyllekanalerne har fået et tur hele vejen rundt
Skyllekanalerne har fået et tur hele vejen rundt
20170312_225954.jpg (547.38 KiB) Vist 15361 gange
20170309_164212.jpg
20170309_164212.jpg (527.87 KiB) Vist 15361 gange
20170309_013839.jpg
20170309_013839.jpg (379.25 KiB) Vist 15361 gange
20170317_173517.jpg
20170317_173517.jpg (588.71 KiB) Vist 15361 gange
20170317_173644.jpg
20170317_173644.jpg (623.93 KiB) Vist 15361 gange
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Vil gerne høre om jeres mening om det nok at sætte den største dysse man kan få i karburatoren?
Eller man bliver nød til at få en større model :what2
Vedhæftede filer
Planslibning af motorblok
Planslibning af motorblok
20170309_210316.jpg (583.52 KiB) Vist 15351 gange
Fik også skiftet lidt ud i motorblokken
Fik også skiftet lidt ud i motorblokken
20170311_160231.jpg (615.7 KiB) Vist 15351 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er ikke sikkert, dysen skal være kæmpestor. :)

Karburatorens lysning tillader en vis mængde luft at komme gennem systemet.
For optimal forbrænding og ufarlig forbrændingstemperatur, skal der et bestemts forhold mellem brændstof og luft til; det bestemmes af hoveddysen fra (typisk) 3/4 til fuld gas. Fra 1/8-3/4 gas er nålen vigtigere, og fra tomgang til 1/8 gas er det samspillet mellem tomgangsdyse, spjældets bue og blandings-/luftskrue.
Bemærk at de nævnte afgrænsninger har varierende overlap på tværs af motorkonstellationer og karburatortyper, men det er en ok tommelfingerregel.

I og med cylinderens portlayout er langt mere effektivt end FS1 har fra fabrikken, og kølingen ligeledes er usammenligneligt bedre, er det muligt, at en original karburator slet ikke kan bruges.
Der kan være helt andre krav til spjældets bue (cut-away på engelsk), nålens slibning og tomgangsystemets kapacitet.

Personligt ville jeg sigte efter en karburator på 21-24mm, som gav adgang til forskellige nåle, spjæld og dyserør. F.eks. Dellorto PHBG21 eller Mikuni VM24.

Ydermere ville jeg få mokket en større membran i blokken, og en drejeventil havde jeg skåret 8mm af åbningsiden og 4mm af lukkesiden.

Udstødningsmæssigt vil jeg anbefale Homoet 4P SPI60, som langtfra er gratis, men det er omtrent den bedste (eneste?!) universal-udstødning til 60-70ccm med skrappe porte og et alm. 32mm forrør; jeg mindes en effektmåling med 48mm boring på en Kreidler, som viste et fornuftigt trækområde og mere end 12HK.

Lad dig ikke skræmme af, den er til Kreidler:

http://www.kreidlerservice.nl/?935,15.0 ... itvoering)

I modsætning til Proma, leverer den mere ydelse end larm. Proma-potten bør kun monteres af autencitetshensyn.


Jeg er vildt spændt på at følge dit projekt! Og lad mig påpege, det er små totaktere, jeg er fan af, og jeg er ikke mærke-rytter. Jeg er tillige med endnu større fan af hårdt pumpede totaktere, der sparker røv; i særdeleshed klassikere/veteraner! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Per P »

Spændende projekt, passede Aerox cylinderen ned over støtteboltene eller måtte du ændre på dem ?
Mvh

Per P
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Tak for de kloge ord.Tror også du har ret i det med Karburatoren og membranen det vil jeg bestemt forske i når jeg får sat motoren på samt testet.Havde bare håbet at jeg kunne slippe for at have en kæmpe grim Karburator til at hænge ud på siden af motoren.Udstødningen er også bare en jeg havde til at lægge så der skal jeg ikke spare, det altafgørende med god udstødning til en totakt motor det har jeg oplevet mange gange.

Men som sagt kørte den forbløffende godt ved opstarten og fik også sat den største dysse i jeg havde her i formiddag ville lige lave en opstilling så den kunne få noget vandkøling og få den startet op igen,,,men ak man får hvad man betaler for,vandet begynder at piple ud ved de messingrør der er støbt sammen med topstykket og der er også en lille revne i cylinderen (tjek billedet) så det kit må jeg lige sende retur og få et nyt som er tæt.Men ok det gik nu også lidt for nemt med hele projektet så der vil altid komme et eller andet der ikke dur.Kan da bruge cylinder kittet til et springvand i haven hvis forhandleren ikke vil have lortet retur.
:hihi
Vedhæftede filer
Der hvor skruetrækkerne peger på kommer der vand ud(suk)
Der hvor skruetrækkerne peger på kommer der vand ud(suk)
20170318_111357.jpg (553.06 KiB) Vist 15316 gange
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Nej støtteboltene passede ikke borede bare et 10mm hul halvt op i cylinderen ,så kunne det fint passe og unden problemer spændes godt sammen.Som jeg før har sagt er det billige sæt bare til et forsøg og det holder nok ikke lang tid,men kommer det til at virke vil jeg have et ATHENA RACING 70CC CYLINDER KIT det er samme udformning men meget bedre kvalitet og det yder sikkert mere...nu ser vi, Rom blev ikke bygget på en dag :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis det holder tæt mod pakfladerne, og stemplet går tilpas langt op i cylinderen, så virker det. Der er intet at være i tvivl om.

Stage6 Racing fås i hvert fald med 12mm krydspind. Jeg vil fraråde at købe (for) billigt.

Jeg forstår udmærket betænkeligheden ved at have en karburator, som ikke kan gemmes væk bag dæk-pladen. Med lidt kreativitet kan man lave en pæn og kompromisløs udformning med en tragt ud gennem pladen, og det ville jeg gøre, når nu motoren afviger så meget fra den originale, alligevel.
Bigbore-motorerne med YG1-cylinder har et langt mindre aggressivt port-layout, så de klarer sig fint med en 16mm Mikuni.
Satser man på noget 70ccm scooter-gøjl i racing-klassen, er man bedst tjent med noget større efter min mening.

Jeg mindes ikke at have set en anden karburator, der er helt så kort, som den originale.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Du har da ret i man kan da godt lave noget lidt smart ved det sidedæksel for at lukke ind til karburatoren .
Har da et sidedæksel til at lægge magen til den på MR 50 motoren på billedet. der kunne man da skærer lidt ud og svejse sammen så med lidt spartel og maling kan det nok blive fint.så kan man stadigvæk bruge det samme luftfilter.Tak for tippet :D
Vedhæftede filer
20170318_183655.jpg
20170318_183655.jpg (488.31 KiB) Vist 15291 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var nok en mindre støjende udgave af min tanke.

Jeg tænkte på at jokke hul i pladen, sætte en tragt på karburatoren og lade den rage udenfor med et (finurligt afskærmet) filter på. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Med lidt (meget) snilde kan en 19/21mm Dell'orto mokkes på plads sammen med en stor membran, dog kræves at der laves en spacer til "AHA" dækslet. Det er lykkedes for mig. Men vær forberedt på meget fint tilpasning og graven i olieskjoldet
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Det var også en god ide, kan godt høre på dig det tar en del tid men kan godt li at makke noget svært sammen,så går tiden hurtig.
Tak for tippet.
Lige en opdatering på hvor langt jeg er i projektet
Fik samlet det hele og satte den største dysse i så den nye cylinder kunne få noget at leve af samt monteret nogle slanger til test med vandkøling,men ak topstykket havde en lille revne ved udluftnings rørene og der kom også vand ud ved cylinderen midt i vandkammeret ...nå det skulle nu ikke slå mig ud hev top og cylinder af og gav det noget epoxymetal så var det tæt.Fik startet den op
men den skulle have en ordenlig gang choker inden den gik igang,men det er måske fordi den standart karburator ikke kan give nok benzin på chokeren.Fik justeret den ind på luftskruen og den står perfekt i tomgang og tar omdrejninger lynhurtig så alt i alt tror jeg det bliver en ok motor,men det vil vise sig når den bliver monteret i stellet og skal til at trække 85kg dødvægt :D

Vil nok ikke anbefale at købe det billige cylinder sæt ved scooterdele.dk Kun hvis man gerne vil bruge mange penge på fragt frem og tilbage på defekte og forkerte reservedele.Selv når man henvender sig med billeder af de defekte dele sker der ikke noget.Standart beskeden er ...Vi ringer dig op senere...Men skidt så blev man da så klog,ved godt det er et billigt sæt til et førsøg men det burde i det mindste være tæt. :x Et er sikkert handler ikke det sted mere det er livet for kort til :)

Vender tilbage når motoren kommer i stellet (ca 14 dage) så bliver det udstødning og karburator der skal forskes i :teeth2
Vedhæftede filer
20170325_165740.jpg
20170325_165740.jpg (555.94 KiB) Vist 15159 gange
Vandet kommer ud der hvor skruetrækkerne peger på.Hårfin revne i alu og støbejern
Vandet kommer ud der hvor skruetrækkerne peger på.Hårfin revne i alu og støbejern
20170318_111357.jpg (553.06 KiB) Vist 15159 gange
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af ølhunden »

Hej Leo. Hvad har du brugt til at planslibe pakfladen de 3 mm ned? Kanon fedt projekt du har gang i :)
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Begge motorblokke var selvfølgelig helt afmonteret,samlede de to motorblokke og skruede dem godt sammen igen.
Som du kan se på et af billederne har jeg brugt en glasbordplade som er helt plan (eller en gammel termo rude) tag et langt stykke sandpapir og sæt den ene ende fast med en skruetvinger.så starter man stille og roligt med at køre i en bevægelse hen ad på sandpapiret med krumtapsåbningen nedad .De første par træk går lidt sej men når der er kommet lidt slibespor på pakfladen gå det faktisk hurtigt med at slibe de 3 mm af.Men tjek lige efter de første par træk på sandpapiret om du sliber på hele pakfladen ellers kan du nå at rette det op.Du kan bruge samme metode hvis du planer et topstykke :D
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Omsider fik jeg testet min lavpris tuning af i dag .tjek video
Fik omsider gjort det skod cylindersæt tæt med en tube epoxymetal så den ikke lignede et springvand mere,efter flere henvendelser til scooterdele.dk der var spild af tid, måtte jeg selv gøre noget.
Fik også monteret et( http://www.mopedspeed.dk/produkter/tend ... ha-fs1.htm )
Elektronisk cdi tænding nem at monterer og virker fint samt der er også indbygget lysspole.så super sæt til pengene.
Fik også en større dysse i og en original membran monteret ,så manglede kun køler og slanger så var jeg klar til at starte op.
Der må gerne grines :D af min fine gang vandkøling der er monteret med strips og andet godt, men det var hvad jeg havde i min brok kasse.Skal nok få fundet noget der ser mere smart ud :lol: .
Til min overraskelse startede den 3 gang og kører som en symaskine i tomgang,den tar også gassen kvik men mangler en udstødning med det rette modtryk.Den lider af det samme problem som det 8,5 hp tunsæt der kom frem i 76 havde,det var samme cylinder som 5,3en der var bare en større udstødnings port,så nul bundtræk og ingen træk i 4 gear og satte man den på en 5 gears kunne den bedre hives op i omdrejninger men bare lidt op af bakken gik den død.Fik monteret en 100cc udstødning på den og det hjalp på bundtrækket så i stille vejr og på lige vej samt strømlinet med tanken kunne den faktisk bankes op på 105 efter speedometer (nok 90-95 reel)og kunne også holde sig selv ved en lille bakke.Nå det var lidt udenomssnak men det jeg vil frem til, er at jeg vil monterer en billig 100cc udstødning fra en Yamaha for at se om det kan give det bundtræk jeg mangler.
Status er lige nu med 70cc.en er manglende træk i 4 gear kan presses op på 75 i 3 gear men mister total pusten når man skifter i 4.
Den får benzin nok kan kvæle den med choker luftskruen er ca 4 omgange ude.Tænding har jeg ikke flyttet står på 15 grader men der har jeg en mulighed for at flytte, kan bare justere bagpladen ved svinghjulet.Første omgang vil jeg forsøge med det større udstødning så må jeg se hvad der kommer ud af det. :)
Gode råd og hård kritik modtages med tak :lol: Det man ikke dør af bliver man stærk af :teeth2
Vedhæftede filer
20170415_184138.jpg
20170415_184138.jpg (582.97 KiB) Vist 14888 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Som sagt, bare den er tæt og stemplet kører nok til tops, skal den nok virke. På dén konto er totakteren ukompliceret, meeeeen tillykke med det, uanset! :D

Jeg har svært ved at forstå, den ikke buldrer mere afsted. 70ccm med flere og større porte og formentlig højere kompressionsforhold er en kæmpe ændring.
Selv med en tåbelig portning til en billig replica-udstødning i standardkategorien, render en Kreidler med 60ccm (44mm boring) lige så stærkt med en sølle 18mm karburator.
Bemærk at jeg ikke vil nedgøre FS1. Jeg vil bare gerne finde ud af, hvorfor der er så markant forskel! :(

Proma kan bare larme. Der er ikke rigtig nogen effekt i den, så vidt jeg har oplevet. La Franconi er endnu værre.

Har du dobbelttjekket tæbdingstidspunktet med tændingspistol?

Har tændingen nogen form for forskydning ift. RPM? (Tjekkes med tændingspistol)

Squishafstand?

Målt forbrændingskammerets volumen ud?

Hvor langt er der fra topstykkets pakflade og til squishbandet begynder? (Dybden)

Portenes afstand fra top?


Umiddelbart lyder den næsten som om, kompressionsforholdet er til den høje side. Det kan skyldes en snæver squishafstand (loddetin ind gennem tændrørshullet, kør stemplet forbi top og mål tinnets tykkelse. Målet tages sideværds).
Samme oplevelse kan fås med for sen tænding ved lave rpm og for tidlig tænding ved høje rpm = omvendt tændingskurve.

Det lyder, for mig, som om den virkelig skal kæmpe sig op fra tomgang, og først sent kan den tvinge sig selv rundt.
Sammenholdt med den udeblivende trækkeaft i fjerde gear kan det meget vel tyde på, at netop fortænding eller/og kompressionsforhold ikke stemmer.
Meget sen tænding kan også forårsage dette. Derfor dobbelttjekkes med micrometer, referencepunkter mellem svinghjul/krumtaphus og tændingspistol. Som udgangspunkt bør 15-18 grader (0,85-1,0mm) mellem 7-9.000rpm passe.


YB100-udstødningen er beregnet til en motor, der er helt anderledes end din; bogstaveligt talt proppet i hoved og r*v med LAVT kompressionsforhold, latterligt lave porttimings og deraf følgende ditto rpm. Den er begrænset til ca. 8.500rpm fra fabrikkens side, så jeg tvivler på, den vil gavne dig. Omvendt er det altid et forsøg værd.
Hvis portene åbner tilpas tidligt, kan du ikke "bare lige" tæmme den med en mildere udstødning. Du bør istedet have en, som er designet specifikt til portning og ønsket omdrejningstal; høje porte og lave omdrejninger vil kræve en TYK og relativt lang potte, som ikke kan være på højre side pga. bremsepedalen.


I første omgang vil det være bedst at få styr på portmål, kompressionsforhold, squishafstand og tændingstidspunktet ved høje rpm.

Bigbore-maskinerne (YG1-cylinder ø47-49mm, 42mm slaglængde) arbejder ret godt med 5,3-potten, selv med halvgrove porttider. Ydelsen er ikke gigantisk, men karakteristikken er herlig uden hysteri.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Tak for de gode råd Kreidlerhansen,nu har jeg lidt gå i gang med. :D

Må indrømme jeg ikke har gået meget op i de port tider og mål som du snakkede om og det er selvfølgelig en fejl hvis man vil vide hvordan motoren arbejder som den nu gør,Gik mere op i at få slaglængden til at passe med den 70cc cylinder som er tilpasset så når stemplet er i bund stopper den i bunden af de laveste skyllekanaler og når stemplet er i top stopper den 0,5mm fra cylinder top,stemplet har rund top og går op i topstykket uden den knævre i toppen ved bundgas.Mener også det tog gassen mere kvik da den gamle tænding var monteret men der har jeg muligheden for at flytte tændings tidspunktet ,men skal lige have købt en tændingspistol til formålet.

Så kommer vi til det udstødning glemte at fortælle det er ingen YB100 men en af de kopi skråudstødninger jeg ville prøve, der er 5-6 cm længere ,nogle kalder dem 100cc udstødninger ved ikke om det passer.Vil ha købt det kreidlerudstødning du anbefalede det kan man da altid bruge når man makker i tun.Et ved jeg, det er vigtig at finde det rigtige udstødning der passer til motoren ellers kommer det aldrig til at virke.
Købte engang en Yamaha 125dt vandkølet den kørte fint med et hjemme lavet udstødning men kunne lige presses op på 70 km/t så var det slut.
Var så heldig at købe et lig af en dt og der sad en næsten ny original udstødning på,fik den monteret og for fanden jeg fik et chok var nær røget af cyklen da den fik bundgas,det var slut med det døde punkt i omdrejningerne og den kunne æde alle 5 gear som en mis og 115 på toppen uden problemer.

Men for at vende tilbage til mit lavpris tuning projekt er formålet at.lave noget nem-sjov og billig tuning så alle kan være med uden den store videnskab og uden brug af dyre værktøjer og uden den store udregning.Tror de fleste opgiver når de ser hvor meget tid og penge der faktisk skal bruges for at få en gammel Yamaha knallert til at køre en 90-100 stykker,det er de få det lykkes for.Så jeg prøver mig frem med nogle dele alle har råd til og nem at gå til.

Men mit vinter projekt bliver af en helt anden kaliber,vil ombygge en FS1 motor til større slaglængde og flere cc og er så heldig at have en god ven som er industritekniker så det bliver vildt spændende.han mener han kan lave en længere plejlstang som passer til det store cylindersæt som skal proppes i motoren.Der skal også bygges større membraner kobling og karburator i så det bliver en dyr omgang men sjovt :D

Om det lykkes ved jeg ikke men vil gøre et forsøg ,men det har altid kostet mindst 200% at hive de sidste 5-10 % ud af en motor og det gælder alt.

Lige til sidst an.g Yamaha og Kreidler der har du evig ret i at en Yamaha er svær at få til at yde det samme som en Kreidler,kan svagt huske jeg blev jordet af en gammel grim Kreidler med et 10hp tunsæt og med 3 gear tror han overhalede mig med 110,så det var en dårlig dag :(
Det er stadig mig en gåde der kan hives så meget ud af en så lille motorblok på en Kreidler...det meste er jo karburator insugningsrør og cylinder :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Din metodik fejler ingenting. Jeg dog ville rangere kompressionsforhold og squishafstand højere, end hvorvidt stemplet blotlægger kanalerne helt... men jeg har også brændt hul i et stempel pga. for meget af det gode. ;)

Porttiderne kan give et fingerpeg i retning af, hvilken udstødning, der vil give dig et godt udgangspunkt.
Evt. kan det være nødvendigt at trimme højden på f.eks. et par skyllekanaler, hvis udstødningsporten åbner for tidligt.

Om en Kreidler replica-udstødning kan gøre udslaget, ved jeg ikke. Der findes en lige model, hvor endekappen kan afmonteres; hullet i midten af denne kappe skal øges fra ø10 til ø12-13mm for at den matcher mere end 50ccm.

Jeg tænker, du vil blive LANGT gladere for en Homoet 4P SPI60 til rundt regnet 1.000kr; et ukompliceret design til løst 32mm forrør, som har vist ~10HK på en Kreidler med 48mm boring.


Jeg ved ikke, hvad der gør sig gældende for tyskermotoren ift. FS1. Men det er helt vildt, som den opfører sig anderledes og endda kan bevare en smule sejtræk, trods en kompromisløs opsætning.
Vi er et par stykker, herinde, som i smug forsøger at rode med, om FS1 kan få lidt af denne karakter på en enkel måde... med "enkel" menes alt andet end at bygge en udstødning og at støbe sin egen cylinder.
Indtil videre svarer en FS1 med 47mm boring og 42mm slaglængde til en Kreidler med 44mm boring og 39,7mm slaglængde... 72ccm svarer til 60ccm i ydelse på gaden. Det er underligt, for selv om FS1 leverer ~1HK mere, bliver den kørt agterud.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

FS1 med drejeventil, 16mm Mikuni, YG1-cylinder, squishbandtopstykke og JT1-krumtap på rullefelt:



Kreidler med membranindsugning, 21mm Dellorto, billig replica-potte, squishbandtopstykke og 44mm Kina-cylinder:

Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Leo P skrev:Tak for de gode råd Kreidlerhansen,nu har jeg lidt gå i gang med. :D

..

Men mit vinter projekt bliver af en helt anden kaliber,vil ombygge en FS1 motor til større slaglængde og flere cc og er så heldig at have en god ven som er industritekniker så det bliver vildt spændende.han mener han kan lave en længere plejlstang som passer til det store cylindersæt som skal proppes i motoren.Der skal også bygges større membraner kobling og karburator i så det bliver en dyr omgang men sjovt :D

.:)
Jeg har et plejlstangskit til en Kreidler 80cc som er 10mm længere end en FS1, du kan købe. Der skal tilpasses på FS1 slagene: fordi bigend lejet er bredere på dette kit og dermed kan holde til meget mere
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Vandkølet 70cc cyl. kit til FS1

Indlæg af Leo P »

Min makker mener han selv vil lave en,men tak for tilbudet :)

Har helt glemt at opdatere status på min fattigmandstuning :teeth2

Fik sat den gamle og lidt længre skrå udstødning sat på og hævet nålen det den kunne samt montere en god køler + en 6 $ omdrejningstæller fra ebay så var alt klar til test.Resultatet er faktisk ok,den trækker kun fra 7000 omd. men så sker der også noget. ryger op på max omd. og æder alle gear som en mis så koblingen er næsten brændt af efter 50 km men det havde jeg forventet.
Bundtræk er en by i rusland men er den først kommet op på 85 med max gas så skal der noget af en bakke til før den taber pusten,nu er det bare koblingen der begynder og glide op af en bakke og der er der råd for.Vil ha lavet en 3 pladers kobling så må det hjælpe lidt på trækket.

Men med andre ord tuning behøver ikke koste en krig,har brugt godt en tusse på dele og selvfølgelig masser af tid.Så kast dig bare ud i lave dette projekt her kan enhver være med og du får en sjov motor med lidt turbospark i hvis du er til det.
Nu har jeg selvfølgelig renoveret min motor men det skulle jeg alligevel så det holder jeg uden for mit fattigmandstuning,men der er nok dumt at lave samme nummer på en motor der har en del kilometer på bagen.DET VIL JEG FRARÅDE,,,,,,,,,,,

Vil du lave den mere dynamisk kan du sætte en god udstødning og karburator på, så tror jeg den godt bankes over de 100 km/t.
Det vender jeg tilbage med når får de ting afprøvet :D
Vedhæftede filer
20170609_201536.jpg
20170609_201536.jpg (578.17 KiB) Vist 14444 gange
Senest rettet af Leo P fre 9. jun 2017 23:35, rettet i alt 2 gange.
Besvar

Tilbage til "Tuning"