max tuning

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
zyco
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 16:04
Kontakt:

max tuning

Indlæg af zyco »

halløjsa glade yamaha elskere :D

jeg har lidt i planerne at få max topfart og optræk på en yamaha fs1 blok som muligt.

opsætningen vil byde på:

21 mm Dellorto PHBG21 CS kaburator
18 mm indsygning med carbon membran (som jeg vil fræse mest muligt, regner med at ramme 19,5 mm)
15/43 gearing
La'franconi udstødning som blir svejset en bagpotte på
32 mm forrør som så får skåret kragen af og tilpasset cyllender

... men mit problem er at jeg ved ikke hva cylinder det ska være, overvejer at det IKKE ska være en fs1 cylinder men noget hen af en scooter cylinder... nogen der har nogle forslag til hva der ville være godt til den her opsætning ? .. vil nødig fræse/skære i motorblokken da af hva jeg erfare er umuligt at få det af nyt, så helst noget der passer deri eller noget der kræver mindst arbejde som overhovedet mulig men som yder mest :)

ellers så kom med andre forslag til opsætning, målet er bare at få så meget ud af fs1 blokken som muligt


mvh
zimmermann
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af Kvizzle »

Hej Zyco.

Spændende plan du har.

Havde du tænkt dig en vandkølet eller luftkølet cylinder?

For hvis du ønsker en luftkølet ved jeg at cylindre fra lodret minarelli passer over på FS1 blokken i forhold til pindboltene. Men jeg ved så ikke om de store skyllekanaler i cylinderen kan være på FS1 blokken, men det er der måske andre der kan svare på. Og så er der også det med kølingen, for scooter cylindere har forholdsvis små køleripper pga. scootere har blæserhjul på svinghjulet og blæseskjold over cylinderen, som sørger for en konstant luft gennemstrømning rundt om cylinderen. Så der skal du nok tilpasse et blæsehjul og blæseskjold for optimal køling.

Og til sidst så har cylindre fra lodret Minarelli indsugningen i cylinderen. Du kan enten lukke indsugningshullet i FS1 blokken eller den i cylinderen så. Hvis du vælger at lukke hullet i blokken, giver det også mulighed for størrere membran i cylinderen osv. så den kan komme til at rykke. :D

http://www.speedline.dk/da/scooter/yama ... -cylinder/ Her er nogle cylindere fra lodret Minarelli. Alt fra 50 ccm med mange skyllekanaler til de helt store 70 ccm cylindre. :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis vi snakker vandkølede cylindre så skal der tilpasses pindbolte, og så skal der også er køler på, og en vandpumpe (elektrisk er nok nemmest). Men så er du også sikrer optimal køling til cylinderen. De vandkølede cylindre fra vandret Minarelli har ikke nogen indsugning i cylinderen så du må "nøjes" med indsugningen i FS1 blokken.

Her er nogle vandkølede cylindere http://www.speedline.dk/da/scooter/yama ... -cylinder/ 8)


Håber du kan bruge det. :P

-Simon
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
zyco
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 16:04
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af zyco »

hey, mange tak for responsen :D ..

vil helst holde mig til luftkølet cyllender, da jeg tror en vandkølet blir lidt for vanskelig at bygge på, men det med at lukke hullet i motorblokken hvor den normale membran normalt sidder ka man ikke udelukke det ? altså finde en cylinder der passer med indsugning :) ? tænker nu på der er en herinde der har smidt en vandkølet cyllender på og en temlig stor kaburator (viewtopic.php?f=34&t=3371) men forstår ikke engang det halve af hva der står i det indlæg om hvordan han lii har gjort det eller hva cylinder det er og hva det er fra :)

planen var at få det til at yde mest på blokken uden at lave alt for meget om, bare skifte dele ud, og hvis jeg bruger en cylinder fra en bws som du henvender til så synes jeg ikke det nær så sjovt, ku jeg li så godt save bunden af stellet af og smide en 250 ccm motor fra en crosser på, vildt men igen ikke så meget motor tænkning i det hvis du forstår hva jeg mener :)
zyco
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 16:04
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af zyco »

men ELLERS så vil jeg høre hva for en cylinder man ka udnytte mest ? den jeg har haft til at gå hurtigst var en 43 mm støbejern... men jeg arbejder som smed, så havde lidt planer om at anskaffe en cylinder og fræse udstødnings kanal og skylle kanaler samt dem i motoren op i sådan en ... synes det blir lidt pebberet hvis jeg ska prøve at gøre det i en athena 43 mm alu, så ska nok lii prøve mig frem inden.... der er bare en del arbejde i det (og jeg er RIGTIG doven anlagt, hehe :D ) så det ville være nemmere at finde en cyllender der passer over på blokken der er vildere end dem man ka få der til :)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg ville gå efter en 45mm støbejern. Porte den til 23mm på ud støds porten ( fra top ) Hvis det skal se originalt ud. Og den er også billig.

Ellers er det Althena ALU cylindre 45mm. Men de en ikke gratis.

Eller en 44.5 DT50 cylinder. Den har membran i cylinderen så der kan komme en ordenlig stor membran og karburator på. Men så kan det ses :D :D :D

Tror ikke du skal regne med ret meget mere end 8-10 Hk på en med original placering af karburatoren..
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
zyco
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 16:04
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af zyco »

nielsfup skrev:Hej
Jeg ville gå efter en 45mm støbejern. Porte den til 23mm på ud støds porten ( fra top ) Hvis det skal se originalt ud. Og den er også billig.

Ellers er det Althena ALU cylindre 45mm. Men de en ikke gratis.

Eller en 44.5 DT50 cylinder. Den har membran i cylinderen så der kan komme en ordenlig stor membran og karburator på. Men så kan det ses :D :D :D

Tror ikke du skal regne med ret meget mere end 8-10 Hk på en med original placering af karburatoren..


gode ideer du kommer med :D ... men ja overvejer da lidt at være skide ligeglad med ideen om org. placeringen...

har aldrig hort om athena alu i 45 mm, kun i 43, så hvis du kender et sted den kan anskaffes må du gerne sige til :D ...

selve ideen med en 44.5 DT50 cylinder er os god men ved bare ikke helt hvordan den ska monteres, passer den direkte over mht. slaglængde og man ska vel ikke fræse i motorblokken ?
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af nielsfup »

Hej
DT50 cylinderen passer direkte. Man skal lave en 2mm tyk bundpakning
Ellers er det OK
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af nielsfup »

Sådan ser det ud

Og der skal skæres ca 4mm af skørtet på cylinderen
Vedhæftede filer
DSC01084.JPG
DSC01084.JPG (142.88 KiB) Vist 16138 gange
DSC01085.JPG
DSC01085.JPG (131.3 KiB) Vist 16138 gange
DSC01086.JPG
DSC01086.JPG (139.62 KiB) Vist 16138 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
zyco
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 16:04
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af zyco »

nielsfup skrev:Sådan ser det ud

Og der skal skæres ca 4mm af skørtet på cylinderen

hold kæft det var nogle dejlige billeder :D .. men ka se på dem at indsugningen i selve cyllenderen er lukket, dvs jeg godt ka bruge den orginale indsugning i motorblokken ?

ska så os lii siges at hvis jeg ikke ka bore en indsugningsplade op til 20 - 21 mm ca, så laver jeg sku min egen, har nemlig muligheden for det :)


men mht membran, er der såa andre valg muligheder ? har set en herinde der har smidt en med 3 flapper på, i stedet for 2 (viewtopic.php?f=34&t=886)

... tror hvis man blander det med sådan en dt50 cylinder så ville den vare lii i skabet :D



-----------------------------------------------------------
har lii surfet lidt rundt, men har kun kunne finde en 43 mm DT50 cylinder, men stemplet ligner dem til en normal fs1 cylinder, tror du så ikke man bare ka ta en DT50 cylinder og bore op til 45 (hvis altså det er passende) og så smide et stempel i med vinduer :) ?
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg har bare blændet indsugningen af. Men der skal laves en klods der kan optage det død-volumen der ellers kommer bag pladen. Det er jo direkte forbundet med krumtap huset og vil derfor dødlække under kompressionen.
Jeg ved ikke om der er plads til en større karburator/ membran.
For som du skriver kan man lave en anden plade med større membran.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af nielsfup »

Min cylinder er en 44.5mm
ved ikke om man kan købe dem længere.
Ellers er der normalt plads til at bore op :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
zyco
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 16:04
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af zyco »

nielsfup skrev:Hej
Jeg har bare blændet indsugningen af. Men der skal laves en klods der kan optage det død-volumen der ellers kommer bag pladen. Det er jo direkte forbundet med krumtap huset og vil derfor dødlække under kompressionen.
Jeg ved ikke om der er plads til en større karburator/ membran.
For som du skriver kan man lave en anden plade med større membran.

en klods sir du :) ? hvordan ka man lave den og har du evt billede af det :) ?
zyco
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 16:04
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af zyco »

fandt da lii en 45 mm DT50 cyllender fra eurokit og en 44.5 mm fra malossi :D !!

http://www.50cc.biz/ - herinde ;)

men spørgsmålet er lii hvor helvede man får et topstykke der passer, tror det fra det gamle 12,8 hk tunsæt ville passe godt dertil :)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af nielsfup »

Hej
Nej jeg har ikke lavet en endnu.
Her er forskellen tror der skal skæres lidt af vægen væk ved indsugningen.
Der er en udskæring i den originale ved skylle porten
Vedhæftede filer
DSC01087.JPG
DSC01087.JPG (134.86 KiB) Vist 16107 gange
DSC01088.JPG
DSC01088.JPG (134.9 KiB) Vist 16107 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af nielsfup »

Sådan kan det se ud
Vedhæftede filer
DSC01089.JPG
DSC01089.JPG (123.07 KiB) Vist 16107 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
fiskepeter
Fuldblods knallert
Indlæg: 438
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af fiskepeter »

Hej har du noget nyt :whew
yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af roberthandvask »

du kan sætte den her på: http://www.treatland.tv/yamaha-chappy-p ... chappy.htm

demostration:
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af anden77 »

Hvad må cylinderen koste,ville sætte en 45mm kreidler cylinder og top på,det duer bare,men kvalitet koster penge,og kreidler har nøjagtig samme slaglængde som yamaha har dog 8 mm pindbolte ,men kan fikses med nogle bøsninger i cylinderen/toppen,men er nok for dyrt,men måske kunne man finde en brugt,havde en gang en til at ligge,menn fik aldrig prøvet den af på yamahaen da den blev stjålet inden,men en 45mm støbejern eller en athena aluville sikkert også være godt.Lad os høre hvad du beslutter dig for? :teeth2
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af hybber »

Ikke for at forklejne jeres gode råd og ideer, men i har set at denne tråd er næsten et år gammel ikke?

Tror den tråd er død, men altid ok med lidt genoplivningsforsøg!
Hybber
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: max tuning

Indlæg af nielsfup »

:D :D
Ja jeg har ikke fået det prøvet endnu.
Men planen er da at prøve
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Tuning"