Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af o0nodland0o »

Hej her på mandag får jeg min første yamaha det er også der jeg bliver 16 ;). jeg har nu kørt på knallert i knapt 2 år og har prøvet en yamaha fs1 2 gear engang og nu ved jeg bare at det var sådan en jeg skulle have og jo flere gear jo bedre. Men jeg vil gerne lige høre hvor mange omdrejninger sådan en taget standard og hvad jeg kan gøre for at få den til at tage lidt flere. jeg har set den her kromtap http://www.protunahandels.de/product.as ... n=24793012 så skulle den kunne tage 18000 omdrejninger i minuttet men det synes jeg nu er lige overdrevet så hvad vil i foreslå?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af Dewil »

Hvis din Yamaha tager 18.000 rpm, ville jeg gå lidt væk for ikke at få noget i hovedet når den springer i luften.... :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af T.B. »

Hej Behold du den alm.krumtap i motoren hvis den er ok og køb et tunsæt hvis du vil have flere omd. Altså cyl. sæt,udstødning,indsugningsplade og karb. Så får du flere omdrejninger :(y) :D
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af o0nodland0o »

jeg tænkte på noget mere simpelt end et tunsæt for den bliver nok lidt i øjefaldene så :) men kan man ikke file lidt i stempel hovedet og sådan? jeg regner også med at måske købe en 60cc cylinder. hvad vil det ca koste med stempel og det hele?
anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af anden77 »

ville måske foreslå en 43mm fsi og et topstykke dertil,og en 5,3 udstødning ,men lad lige være med at købe det hos protuna,da deres tolerancer er af r...n til,tror scooter deles er væsenlig bedre
Brugeravatar
brutalus
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 16:48
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af brutalus »

Og lad være med at købe en Mokini karburator. Dem har jeg meget dårlige erfaringer med. Køb istedet en brugt 16 MM Mikuni. De kan tit købes for omkring et par 100 kr.

MVH DJ
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af o0nodland0o »

Kan jeg sætte det her stempel på en standard cylinder? http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19065041 og hvis jeg ikke skal købe på protuna hvor kan jeg så få fat i tingene?
anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af anden77 »

Nope er til en alucylinder da den kun har en stempelring så duer ikke på en støbejernscylinder
anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af anden77 »

Har en stor 12.8 cylinder du kan købe
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af FS1originalen »

Vent nu lige til mandag og nyd så din første tur på din egen RIGTIGE knallert!!!!
Når du er blevet dus med den i løbet af et par uger eller ti, så vend tilbage og fortæl os hvad du gerne vil så skal vi prøve at guide dig:!: :!: :!:

Er det tophastigheden du vil prale med i skolen, så er det tuncylindre, udstødninger og store karburatorer vi snakker om, men er det en "frisk knallert" med gode optræksegenskaber og en moderat tophastighed vi snakker om så er der "næsten gratis" metoder...

Lad mig citere Jens MC - en af forums mest garvede nørder: "Hvad er der ved at kunne køre 100 hvis det er en kamp at komme derop - nej så hellere 70 og gode optræks og køreegenskaber"..... Er det ikke nogenlunde rigtigt Jens :?:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af o0nodland0o »

jeg vil sådan set bare have noget mere optræk. jeg vil ikke til at have en ny cylinder eller noget på men bare nogle småting der kan give den lidt mere i optræk
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af Jensmc »

Det er sjovt at læse:
16 år og fart på. Ligesom i 70`erne.
Men få nu lige snottet tørret væk først. Læs: lyt på Erik og træk vejret.
Til alle:
GLEM ALT OM 18.000 OMDREJNINGER. OG SLET IKKE MED FÆRDIGKØBT TUNINGSSÆT FRA FY-FIRMAET
BVADR!
Lyt til Nabojans råd. Han ved, hvad han taler om. Og har betalt lærepængene i kasserede dele. OGSÅ ORIGINALE; DER IKKE KUNNE BRUGES BAGEFTER.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
lks
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 31. jan 2010 01:32
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af lks »

Hvis den står helt lovlig. Så kommer du altså langt med lovlig cylender 16 mm indsugning, 16 mm karburator, 5.3 hk udstødning og andet fortandhjul.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af o0nodland0o »

og hvor meget giver det at sætte en 5,3 udstødning på når alt andet er standard?
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af roberthandvask »

det giver ikke rigtig noget. du skal have plumben ud og andet tandhjul evt 16 mm karburator.
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

roberthandvask skrev:det giver ikke rigtig noget. du skal have plumben ud og andet tandhjul evt 16 mm karburator.
det er ikke helt rigtigt Roberthåndvask,,, en 5,3 hk udstødning giver i sig selv 5~10 km/t afhængigt af den almne beskaffenhed motoren har,,, men det går udover optrækket,,, samt at den bliver lidt død på bakkerne og i modvind,,, samt at det giver sommetider problemer med at få den til at gå rigtigt i tomgang,,, en 2 tands gearing ( 11 tands ) foran ,,, vil være at foretrække istedet for ,,, det vil også få den op inærheden af de 40 km/t men du bevare motorens korrekte opsætning så den vil køre / trække pænt ,,, den vil dog være lidt mere følsom for bakker og modvind,,, imodsætning til at den var / er helt lovlig,,, tilgengæld har man ikke en synlig ændring på køretøjet,,, man skal fjerne koblings / tændings dækslet for at se ændringen med det blotte øje,,,

en 5,3 udstødning vil kræve en boret indsugningsplade samt mindst en større dyse samt en gearing på 4 tand ( 13 tands ) foran ,,, for at få noget ud af den ,,, det vil give en fart på 50~60 km/t med et moderat optræk og træk evne igen afhængigt af motorens almne stand,,,

jeg ville selv foretrække en lovlig maskine med kun et 11 tands foran,,, man ungår unødvendigt slid på motor osv ,,, samt man kan køre i rimeligt fred for politiet,,, da det ikke lyser ud af den ,,, at den er ulovlig,,,

men husk at begge dele er ulovligt,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af o0nodland0o »

Den er fuldt lovlig lige nu og med det 9 tands tandhjul jeg har lige nu trækker den sgu ikke alt for godt opad bakkerne eller hvis der er mod vind.
Jeg har lige købt 2 nye indsugningsplader da den gamle var knækket og nu har jeg sat den ene på og overvejer at fjerne plomben på den anden men hvad er bedst at bruge til at fjerne svejsningen med? og hvor meget vil det give at fjerne den?
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af Stange »

o0nodland0o Hvis din fs1 er rigtig død med et 9 tands fortandhjul kunne det tyde på at karburatoren skal gennemrenses en gang, tændingen efter indstilles, og måske et par nye stempelringe/stempel.

For jeg kører med et 11 tænder foran, og der mister den kun 4-5 kmt ved at jeg rammer bakker og modvind, men tilgengæld trækker den stadigvæk som en sindsyg.

Og desuden har jeg lige været på rullefelt med min FS1 og der kørte den 36.2 med 11 tænder foran og std. opsætning for resten, dog tror jeg at den ville køre stærkere hvis ikke det var fordi at chokeren stadigvæk var til.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Stange skrev:Og desuden har jeg lige været på rullefelt med min FS1 og der kørte den 36.2 med 11 tænder foran og std. opsætning for resten, dog tror jeg at den ville køre stærkere hvis ikke det var fordi at chokeren stadigvæk var til.

:bravo :hihi :thunge Det opdagede de ikke ??
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Min første Yamaha FS1 (4 gear)

Indlæg af Stange »

Nej det tror jeg ikke, forklarede dem bare at den ikke var så glad for at stå i tomgang når den var "kold" (havde lige kørt 13 km og 10 min efter jeg slukkede skulle jeg starte den igen) så chokeren skulle være slået til for at den ville starte.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Besvar

Tilbage til "Tuning"