Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

Indlæg af Kai »

Både vægt og især vindmodstand er altafgørende for hvor hurtigt knallerten kan køre.
I en bil mærker man ikke så meget til det, men selv en alm str bil får svært ved at nå samme tophastighed med 4 velvoksne personer + bagage i selvom frontarealet forbliver det samme. På en lille knallert med 1-5hk er forskellen meget større.

Det kan ikke helt sammenlignes, og dog.. jeg tunede for nogen år siden en FS1, cylinderen var en alm40mm F5B der fik en tur, og med oplagt crosspotte. Ejeren af den er en smule højere end mig, ~183cm (jeg er 181 cm) men vejede kun ca 65kg, hvor jeg vejer godt og vel 90. Den blev klokket mange gange til 96-98 km/t med ejeren på nakken, også uden at lægge helt fladt over tanken.
Jeg prøvede den flere gange, men nåede aldrig over 85, selvom jeg gemte mig godt bag styret. Den trak fint 1-2-3 men 4... så var der bare ikke nok at gi af med den gearing den nu slæbte rundt på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

Indlæg af nielsfup »

Ser man helt teoretisk på det
Newtons anden lov ( konstant masse ) Der er osse en ligning med variabel masse ( den nederste )

http://da.wikipedia.org/wiki/Newtons_anden_lov

Eller omskrevet til ord
Kraft ( motoren ) = Masse ( samlet vægt føre + maskine ) * acceleration (Evnen til at ændre hastighed )

Denne ligning forteller at jo større vægt men har skal der mere kraft til at opnå samme acceleration.

Det er klart at en større vægt vil øge friktionen mellem dæk og vej og i lejer mm.

Men topfart hat ikke direkte noget med vægt at gøre. Kun acceleration
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

Indlæg af Nabo Jan »

roberthandvask skrev:
Nabo Jan skrev:
nielsfup skrev:Hej
Nej der er ikke plads til 47mm
desværre.
Jeg kører med 47mm i en uoriginal FS1 så det kan godt lade sig gøre.

//Nabo Jan.

Hvilket stempel bruger du? Evt link
Hej.
Jeg bruger et stempel fra Piaggo/Gilera. Krydspinden sidder ca 1.5mm længere nede end på et Yamaha stempel, så jeg bruger en tilpasset aluminiums plade til at hæve cylinderen.

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

nielsfup skrev:Ser man helt teoretisk på det
Newtons anden lov ( konstant masse ) Der er osse en ligning med variabel masse ( den nederste )

http://da.wikipedia.org/wiki/Newtons_anden_lov

Eller omskrevet til ord
Kraft ( motoren ) = Masse ( samlet vægt føre + maskine ) * acceleration (Evnen til at ændre hastighed )

Denne ligning forteller at jo større vægt men har skal der mere kraft til at opnå samme acceleration.

Det er klart at en større vægt vil øge friktionen mellem dæk og vej og i lejer mm.

Men topfart hat ikke direkte noget med vægt at gøre. Kun acceleration

Den lov ,,, er den ikke lavet på den tid hvor at man kun kendte til okser og æsler som træk dyr :teeth2 :teeth2 ,,,

for så skulle nasa jo ikke bruge flere tusinde HK for at sende den klat jern til månen og gud ved hvormange tons brændstof ,,, så kunne de jo nøjes med noget som svare til en 10 hk briggs og stratton til at trække ,,, den det ville jo så tage en ugestid mere at komme til månen men sikke meget brændstof de ville spare,,,, og nu du er i skibs farten så kan jeg jo heller ikke forstå hvorfor at skibene så skal have de kæmpe motore på 40~50 tusinde HK eller mere til at drive dem frem med 25 knob hvis samme skib kunne nøjes med en på 500 HK til at drive det op til 25 knob ,,, hvilket sandsynligtvis ville koste en del millioner mindre i motor indvisteringer og brændstof selv om det tog lidt længere tid at komme i fart,,,ville de nok tjene på det ,,, med små motore,,, husk at på søen går det altid "opad" bakke siger man,,, så modstanden vil være den samme for en lille som for en stor motor,,, nå skidt nu med det,,, ikke alt kan omskrives til div lov og regler ,,, man er nød til at forholde sig til praksis,,,, og den fortæller med alt tydelighed at vægten også har noget at sige på topfarten ,,,, på et kørtøj ,,, hest eller hvad transport midlet nu måtte være ellers lagde man jo ikke vægt på crossere ,,, i racerbiler,,, i sadelen til hesten osv osv for at de skal veje det samme,,,, for at alle skal være lige i konkurencen,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

Indlæg af Frandsen »

roberthandvask skrev:
Nabo Jan skrev:
nielsfup skrev:Hej
Nej der er ikke plads til 47mm
desværre.
Jeg kører med 47mm i en uoriginal FS1 så det kan godt lade sig gøre.

//Nabo Jan.

Hvilket stempel bruger du? Evt link
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=1 ... &mId=10571
http://speedline.dk/da/scooter/piaggio- ... -stempler/
Mvh
Frandsen
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

Indlæg af T.B. »

roberthandvask skrev:hvad lyder opsætningen på? :)
45mm Fs1 cyl.(ikke portet) 45mm top 16mm Mikuni 17mm indsugning 8,5 udstødning 15-43 gearing Dysse 170 :rocks
o0nodland0o
Junior knallert
Indlæg: 73
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 20:49
Kontakt:

Re: Ny topfart er sat idag 84.1 km/t efter GPS

Indlæg af o0nodland0o »

meget gammel tråd men selvom vægt kun ændre accelerationen ændre den jo sådan set også den topfart man kan opnå på en bestemt strækning og hvis accelerationen bliver sænket er det jo ikke sikkert at motoren kan trække sig selv op i højere omdrejninger så topfarten vil ikke blive den samme
Besvar

Tilbage til "Tuning"