Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Så kom det hele på plads i går!

20 fods polsk plastic (... eller glasfiber) skiftede hænder; fra en lille familie på fire til min søster og jeg selv. Det gode skib "Ofelia" af Kastrup blev beset første gang mandag, og derefter blev bestet og gennemgået et par gange - bl.a. med vores egen Claus Olieklud i telefonen, der træt måtte lægge øre til alle mine underlige spørgsmål...

"Ofelia" er en sejlbåd af modellen Carina 20, konstrueret i Stettin i 1977. Der er en lille kahyt med plads til to mennesker og to dværge eller andre småfolk. Langs hele kahyttens skot er indbygget hylder; der er fire bagagekister indbygget, hvoraf tre af dem er dækket af hynder, kahytten inkluderer også et lille bord (justérbart og aftageligt) og er belyst af elektrisk loftslys (ca 15-20cm lysstofsrør), samt tre vinduer - med gardiner. Loftet og den øverste del af skottet er beklædt med nappa. I bagbordsside findes også skibets pantry der er udstyret med et spritkomfur (... hmm... så må det jo være en spritbåd?).
Hynderne er helt nye, og meget behagelige: de tidligere redere har fået dem i julegave af en møbelpolstre. Værdien skulle have været omkring 7.000 kroner!

Udenfor sidder skipper i regn og blæst og styrer; er findes også to opbevaringskister. Instrumenteringen er pt. begrænset til en dybdemåler fra engelske NASA Marine - dog skal der monteres et kompas!

Masten er pt. ikke monteret, men bliver rejst igen til foråret: Hertil følger to storsejl (nyere og ældre) samt to fok'er (forsejl). Anker, redningsveste, søkort, og nødraketter er klar i skibet til brug.

Motoren er blevet købt af Claus Olieklud, og er en fin, langbenet, ældre 6HK Evinrude - en amerikaner motor bygget i Belgien; det er en to-taktsmotor med to cylindre (ligesom at køre RD350 på vand!). Den eneste ulempe er at gasrullen er lidt svær at nå når man sidder i styrbord for at styre skuden ud af havn - eller, som vi mø nøjes med indtil næste sæson, at sejle båden for motor.

What to do? Elektriciteten i båden har set bedre dage! Kondens indenbords har skadet kontakterne og jeg har stærkt overvejet at kontkatpanelet skal skiftes ud til et nyt. Korrosionen af det nuværende elpanel gør at dybdemåler og lanterner ikke virker på den dertil indrettet kontakt, men skal hot-wires for at fungere. Nye kontakter skulle kunne rette dette selvom det jo betyder at lege mr. el-mand. Det kompas jeg har haft kigget på kan også indbygges med lys, og jeg har da overvejet at det så skal kobles til lanternekontakten, så om aftenen kan alt tændes samtidig.

"Ofelia" sejler under det danske Yacht Flag.
Da jeg ikke er VHF certificeret er der ikke radio ombord. Men det kommer nok en dag. Der er heller ikke radar, AIS, eller andet brugbart sikkerhedsudstyr; end ikke GPS, eller vindmåler.
Men... en fishfinder kommer der nok på en dag. I kahytten er der installeret et mekanisk barometer, samt et batteridrevet ur: sidstnævnte er dog ødelagt af førnævnte kondens.

Billede Billede Billede Billede
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af juhl-drengen »

På den ene eller anden måde så passer en polsk båd bare perfekt til dig min ven :D

en skam med el fejlene, Men så har du da også noget at lege med henover vinteren :o
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Den polske båd er oprindeligt designet og bygget i Fürstenau (Onsabrück) i Tyskland på Marina Werft ("tæt" på den hollandske grænse) - og de blev senere bygget på licens i baltikum; min er bygget på Jachtowa værftet i Stettin - og passer mig fint at hun er lagt i Polen ;)
Sædehynderne er lavet i Tyskland sidste år eller for to år siden.

Elektriciteten er ikke det store problem; jeg har sikret mig at både ekkolod og lanterner faktisk fungerer ved at sætte dem direkte til strøm (hvor det fungerende loftslys også sidder), og det fungerede fint, så alt el ser ud til at virke - dog virker kontakterne ikke. Selve anlægget ser også ud til at være det originale fra '77; en metal (aluminium?) kasse med nogle træk-kontakter, og sikringer. Billeder har jeg desværre ikke (ikke så tæt at man kan se dem). Så det kan godt være at det under alle omstændigheder er på tide at få nyt. Det gamle kan nok godt reddes hvis man prøver - og måske skifter selve kontakterne
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af Jensmc »

Har kigget på Børsen i dag.
Jeg troede, du skulle på aktier. Ligesom Mærsk.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hejsa...

det er da en nydelig lille sejlbåd i har købt jer, faktisk ser den på billederne rimelig fin ud ift hvad jeg ellers har set af carina både stå forladt billigt tilsalg rundt omkring.

også fint billede af dig Jørgen, man ser tydeligt at du er kaptajn på båden, din søster må så være dæksmatros, men det er jeg heller ikke i tvivl hun sagtens kan klare med hendes evne til at sætte sig ind i tingene.

ang. dit elpanel så har jeg noget på lager du sikkert kan bruge til at erstatte det gamle - ny monteringsplade med 6 stk metal vippekontakter & udskiftelige glassikringer, det er meget billigt og ganske funktionelt ( måske 200 kr )... i må for guds skyld ikke købe de paneler som de har rundt omkring ( bla biltema ) med røde plastik kontakter med lys og plastik sikringer - de splittes ad iløbet af meget kort tid.

intet forhindre jer i at havde en vhf radio - sådan en må bruges i begrænset omfang uden nogen form for tilladelse, og absolut ikke forbudt at eje.
desuden kan i ved henvendelse til det tideligere telestyrelsen få en sendetilladelse i begrænset omfang - derved bliver i registreret og får kaldenummer samt mmsi nummer som i kan indprogramere i en nyere radio med dsc... sådan en tilladelse koster vist 800 kr en gang for alle og gælder resten af livet - jeg ved det da jeg selv har sådan en tilladelse, dog er det mange år siden jeg fik min, dengang var det gratis, men mener prisen er 800 kr i vore dage.

hvis du ønsker det kan jeg sikkert godt skaffe dig noget brugt marine elektronik, det er tit jeg bliver tilbudt noget brugt grej ifm udskiftning, men normalt opfordre jeg folk til selv at sælge det... brugt grej betyder ikke noget gammelt lort, det kan sagtens være en 3 år gammel farveplotter med søkort og alting, det kan være lige så godt som nyt, men til en brøkdel af nyprisen.
folk er nemlig helt skøre med at udskifte til det mest moderne.

du har jo mit nummer så du kan bare ringe eller skrive.

for 30 år siden var en sejlbåd på 20-23 fod en hel familiebåd - i vore dage skal alting være så stort og forkromet.
lykken er ikke en kæmpe båd større end man magter - jeg tror i får vældigt meget gavn af jeres lille carina 20

god vind til jer begge.

hilsen olieklud
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Jensmc skrev:Har kigget på Børsen i dag.
Jeg troede, du skulle på aktier. Ligesom Mærsk.
Når flåden begynder at vokse, så ryger vi nok på børsen men indtil da nøjes vi med at være et lille anpartsselskab ;)
claus olieklud skrev:hejsa...

det er da en nydelig lille sejlbåd i har købt jer, faktisk ser den på billederne rimelig fin ud ift hvad jeg ellers har set af carina både stå forladt billigt tilsalg rundt omkring.

også fint billede af dig Jørgen, man ser tydeligt at du er kaptajn på båden, din søster må så være dæksmatros, men det er jeg heller ikke i tvivl hun sagtens kan klare med hendes evne til at sætte sig ind i tingene.

(..)

for 30 år siden var en sejlbåd på 20-23 fod en hel familiebåd - i vore dage skal alting være så stort og forkromet.
lykken er ikke en kæmpe båd større end man magter - jeg tror i får vældigt meget gavn af jeres lille carina 20
Jo, tak for de fine ord! Jeg syntes også selv at hun er i ret fin stand for hendes alder (båden altså!) - jeg er sikker på at vi nok skal få glæde af hende. Vi var også ude på en kort tur i sundet og tilbage igen - motoren "knurrer" lidt når den hiver snoren til sig, fordi vi er nød til at trække skævt, men det er jo bare noget med dårligt design af mådens motorbeslag.

NU du nævner det med at det er en hel familiebåd, vil jeg da lige dele den tyske salgsborcure, som bl.a. viser nogle fine billeder af de to Carina-modeller (en luxus udgave og denne udgave), hvor der også er et billede af en familie der får sig en usynlig ostemad og kaffetår: http://www.barleben-ing.de/segeln/prospekt_carina20.pdf
claus olieklud skrev:ang. dit elpanel så har jeg noget på lager du sikkert kan bruge til at erstatte det gamle - ny monteringsplade med 6 stk metal vippekontakter & udskiftelige glassikringer, det er meget billigt og ganske funktionelt ( måske 200 kr )... i må for guds skyld ikke købe de paneler som de har rundt omkring ( bla biltema ) med røde plastik kontakter med lys og plastik sikringer - de splittes ad iløbet af meget kort tid.
Det ville være fantastisk! Jeg havde overvejet at købe et kontaktpanel i Hellers, enten af denne type, eller denne (fire kontkter) - den første lyder lidt som den du advarer imod! Og det andet er næsten for fancy til båden (Keep it simple) - så et panel som du kan sige god for - er klart at foretrække! Jeg er køber!
claus olieklud skrev:hvis du ønsker det kan jeg sikkert godt skaffe dig noget brugt marine elektronik, det er tit jeg bliver tilbudt noget brugt grej ifm udskiftning, men normalt opfordre jeg folk til selv at sælge det... brugt grej betyder ikke noget gammelt lort, det kan sagtens være en 3 år gammel farveplotter med søkort og alting, det kan være lige så godt som nyt, men til en brøkdel af nyprisen.
Det lyder interessant; jeg lytter gerne med på hvad du finder - jeg ønsker ikke at geare den lille båd helt op med elektronisk udstyr (jeg skal jo også tænke på batteriet, som jo ikke bliver opladet på samme måde som i en bil - eller motorbåden, og lige nu ved jeg ikke hvor længe batteriet holder strøm (bevares; det er et fritids-/campingvogns-/bådbatteri, så det burde jo holde lidt længere end hvis jeg glemmer at slukke lyset på en bil natten over) - men sådan en plotter har jeg godt kunne tænke mig! Og har haft tænkt på at jeg på et tidspunkt skulle have en fish finder - men falder du over noget må du da gerne sige til; mange gange finder man jo noget man godt kan bruge :)
Nasa Target er at foretrække; det ser pænest ud sammen med den Nasa Target dybdemåler jeg har ;)
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af juhl-drengen »

Nu er det ikke for at være en drillepind, men den var da fin den luksus model kontra den alm. :P :P ej mon ikke du bliver glad for den alligevel ;)

Men fik nu et mindre chok da jeg så luftfotoet af værftet... forventede pomp og pragt, men fik en lade med en masse både smidt omkring :O
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

juhl-drengen skrev:Nu er det ikke for at være en drillepind, men den var da fin den luksus model kontra den alm. :P :P ej mon ikke du bliver glad for den alligevel ;)

Men fik nu et mindre chok da jeg så luftfotoet af værftet... forventede pomp og pragt, men fik en lade med en masse både smidt omkring :O
Ja den er fin med forlænget skot og et ekstra sæt vinduer - men det eneste pomp og pragt er vist nederst på side 5 ;)
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

den ser meget øst tysk ud..men de ville jo være flygtet til vest..med sådan et luksus fartøj.
..kan huske da disse små både var normale..i midt 70 erne..de kom sejlende fra Tyskland i de små baljer,,helt uden problemer..og havde nok meget mere sjov end de store luksus både..med stjerner på siden..som ikke kunne sejle uden for de mærkede render..som claus er inde på..er det meget lettere at sejle og manøvre disse små men solide søstærke skibe..men man er lidt krampet i sådan en..sove skide skifte tøj tørre tøj lave mad på 1,5 m3..så skal man være rimelig venlig bo..
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... faktisk kan den gamle evinrude godt lave strøm til batteriladning... som du ser på den ene side af motoren er der et strømudtag, dette er dog 3 faset vekselstrøm - den lette måde at gøre det på er ved at kappe de 3 gule ledninger indvendigt i motoren og montere en 3 faset ensretter, det er en sammenbygget enhed bestående af 6 dioder indbygget i en køleplade... udgangen på ensretteren monteres så via en rød/sort tvillingeledning direkte til batteriet der skal lades... der er dog ingen beskyttelse imod overladning, men da sådan en motor højst laver 5-6 amp ved 12 volt, er regulering ganske unødvendigt, især hvis batteriet har en størrelse på fx 50 ah eller mere.

mange især sejlbåde har en solcelle monteret - til småt brug ( uden køleskab ) er en 25 watt solcelle mere end rigeligt, faktisk ville en 10 watt solcelle nok sagtens holde spændingen oppe, således i aldrig havde nøde at lade batteriet med batterilader.

jeg har sådan en ny ensretter som kan bruges til at indbygge i motoren, det er en universal vare som bla bruges til gamle motorcykler & vindgeneratore... ja jeg har nok meget som i kan bruge, vi finder ud af det.

hilsen olieklud
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

knallert skrev:den ser meget øst tysk ud..men de ville jo være flygtet til vest..med sådan et luksus fartøj.
..kan huske da disse små både var normale..i midt 70 erne..de kom sejlende fra Tyskland i de små baljer,,helt uden problemer..og havde nok meget mere sjov end de store luksus både..med stjerner på siden..som ikke kunne sejle uden for de mærkede render..som claus er inde på..er det meget lettere at sejle og manøvre disse små men solide søstærke skibe..men man er lidt krampet i sådan en..sove skide skifte tøj tørre tøj lave mad på 1,5 m3..så skal man være rimelig venlig bo..
Jeg har også læst at tegneren (som også var værftets ejer) var østtysker. Jeg har faktisk overvejet hvor søstærk sådan en Carina er; Jeg har læst om én der har sejlet til England i sådan én - og det er da lidt af en tur, selvom det helt sikkert kunne være en fed tur!
Men hvis den kan, er det ret stærkt gået! Dog tror jeg ikke at den er god at sejle til Island i... og nok heller ikke Færøerne. Norge kan gå an - og lidt rundt i Østersøen, i alt fald hvis man følger kysterne.
claus olieklud skrev:mange især sejlbåde har en solcelle monteret - til småt brug ( uden køleskab ) er en 25 watt solcelle mere end rigeligt, faktisk ville en 10 watt solcelle nok sagtens holde spændingen oppe, således i aldrig havde nøde at lade batteriet med batterilader.
Ja jeg har set nogle af dem; og har stærkt overvejet sådan én! Nasa har en som er en smule fleksibel så den passer på dækket selvom det buer lidt, og er solidt nok til at kunne gås på "med bløde såler" - hvordan man så definerer hårdheden af sålen og hvor grænsen så er, er jo så spørgsmålet ;)
Ulempen ved Nasa "måtten" er at sammenlignet med Hellers "egen" udgave er 10w 150 kroner dyrer (749 contra 595), dog er den også lidt tyndere (3,5mm contra 4,12mm) og lidt længere (360 contra 356) - men om den er 150 kroner bedre ved jeg ikke... (Hellers kan trædes på med bløde såler "hvis monteret på en vandret flade" - samme gælder nok for Nasa selvom de ikke specificerer om den godt må bue). Prisen for 20w er 1299 contra 899...

Af flere årsager kan jeg meget godt lide Nasas produkter; jeg syntes at kvaliteten virker ret god, og så er de fra min søsters borrugh (Hertfordshire) og fra den by min svoger arbejder i (Stevenage).
De skal ikke forvæksles med National Aeronautics & Space Administration i USA, selvom de sikkert også kan finde ud af det dér med solfangere ;)
Som nævnt tidligere sidder der en ældre Nasa Target dybdemåler på båden nu, som ud over at gevindet på transducer'en er knækket stadig er i fin stand. Jeg har endda tænkt at købe et lille dæksel til den så den kan få lov at få en pause for vejr og vind selvom den er bygget til det.

Men ja; som sagt Claus, så er jeg køber til det el-panel du talte om! Jeg kan muligvis hente det i weekenden.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... i stedet for et flexibelt solcelle panel kunne du vælge et fast med aluramme, man må dog ikke gå på det... det er gerne de faste jeg monterer, og man får 5 gange så mange watt til prisen.

fx sidste søndag satte jeg en 140 watt solcelle på taget at en 32 fods motorbåd, den kan fra midt forår til midt efterår trække et mindre kompressor køleskab kontinuerligt.

jeg har de senere år brugt meget af mærket victron, de laver rigtig gode produkter - mit hus er udelukkende forsynet med victron, og omtalte solcelle anlæg på den 32 fods motorbåd var selvfølgelig også victron... bare som et eksempel vejer en ægte sinus inverter ca 1 kg pr 100 watt, det er fordi den er lavet af ordenlige tunge komponenter og ikke af plastik - sådan er victron hele vejen igennem... dette er ikke en reklame for noget - alle kan købe victron fx over nettet, jeg har bare brugt og gennemtestet en del af de produkter de laver, det er i mine øjne noget af det bedste man kan købe.

hilsen olieklud
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

En stor tak til Claus for super service! Motoren starter HVER gang nu! CDIen i den fine Evinrude (fra 1984) havde vist en wobbly CDI som pludselig stod af - en enkelt overnatning hos Claus der skiftede træksnoren (som jeg fik knækket med alle de træk jeg måtte bruge hver gang) og CDIen til en helt frisk og ny én!

Jeg er stadig lidt (= meget) forelsket i den smukke 10-hestes Johnson Sea Horse han har hængende fra 1950erne - så nu mangler jeg bare en fin båd til den candyrøde motor - og når jeg har sådan en, ja så kan Claus godt overveje hvad han skal have for at slippe af med den! ;)

Jeg har efterfølgende været på en hel del dejlige ture, bl.a. en herlig aftentur til Trekronerfort (som lod mig fortøjre selvom de var ved at lukke da jeg lovede kun at være der en halv times tid til at spise i båden - som var forloren skildpade) - retur sydpå gennem det mørke Øresund tilbage til hjemstavnen. På vej ind gennem Lynetteløbet kom en af Marinehjemmeværnets RHIB forbi - efterfulgt af dens moderskib - ikke Hvidsten som jeg havde forventet, men MHV 809 Antares fra Skovshoved. Hvidsten (MHV 907) plejer ellers ofte at være ude på patrulje om onsdagen, hvis jeg da ellers husker rigtigt...

Selv min søster fik gang i motoren uden mig ombord efter at Claus' dygtige hænder har været igang!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

har du haft den på bedding..for kontrol af køl bolte/vægte...og bundventil...?
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej og tak for de pæne ord...

det er klart at selv om der ikke er garanti på en gammel motor købt ved privat handel, så må der være tilfredshedsgaranti - uanset hvordan man behandler en motor er brugeren uden skyld i defekt cdi box - så uanset om det er dig eller en tilfældig person ville jeg tilbyde at reparere eller give pengene retur - det var noget helt andet hvis man havde opslidt lejer/stempel ved at undlade olie i benzinen, eller hvis den var blevet kørt varm.

godt du får brugt båden meget, de fleste både ligger altid stille i havn, så det er glædeligt du bryder dette mønster... du må se og få monteret den mast så du kan prøve sejlene.

som lars skriver er det godt at kikke til bunden en gang om året, temmelig sikkert den trænger til vask/højtryksspuling af bunden samt frisk bundmaling, der er muligvis også en zinkklods der skal efterses ved beslag til ror.

det er fint at komme på land nu inden alle de andre kommer op, du behøver jo bare at stå på land et par dage.

jeg har også lige fået en lille sejlbåd jeg er ved at istandsætte, det må helst ikke tage mere end 14 dage, jeg har vasket, renset, poleret, slebet, vasket & impreneret kaleche, afmonteret gammel motor, rengjort motorrum, indkøbt ny brugt renoveret motor + udskiftet forskelligt...
den gamle motor er en bukh dv10 som er godt slidt og taber olie, jeg har så købt en tilsvarende bukh dv10 som på et tidspunkt er blevet renoveret med nye lejeforringer, plejlleje, ringe, cylinderforring, oliepumpe, ventiler, løfter, dyse og rør - nu håber jeg bare den er noget værd, hvis ikke har jeg brugt 15000 kr på en dårlig motor, man finder først ud af om en motor er god når man får den opstartet og afprøvet igennem nogen tid.

jeg var faktisk inde og hente masten til båden i din havn tideligt sidste søndag morgen - jeg listede hjem på motorvejen med en komplet alumast med sallingshorn, samtlige vant og rulle forstag - alt rebet sammen og op på taget af vognen, det gik forbavsende godt, men jeg havde også brugt mindst en time på at binde den forsvarligt imellem tagbøjlerne.

båden er en LM23 fra 1978 - båden har i dag været 7 dage på land - om 7 dage mere skal den i vandet, forhåbenligt med frisk motor der er tæt.

ang den 60 år gamle johnson seahorse: du skal som lovet få lov at høre den køre en dag, faktisk kører den helt perfekt og har ingen spor af slid i lejer og stempler - du kan da bare købe den selv om du ikke har jollen til den endnu - der er ingen der siger jollen kommer før motoren.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0229.jpg
IMAG0229.jpg (396.2 KiB) Vist 14734 gange
IMAG0228.jpg
IMAG0228.jpg (399.55 KiB) Vist 14734 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

sådan en lm motor sejler er verdens bedste båd..den kan sejle over Atlanten..eller til den svenske skærgård lige godt..den har en køl i fuld længde..som gør den lidt tung at styre /manovere..men når det går lige ud..er den som et lokomotiv...den er lige så højt på min liste som en albin motorsejler...som lige er enn tand mere motor end sejler..lm er mest sejl...men går fint på motor alene...men stikker lidt dybere som en sejl skib nu gør..det er ikke så godt her i sydfynske farvande...men oppe i Øresund er det ligemeget..i svømmer i vand deroppe
ja gamle bukh af den nyere type..er dyre at reppe på...men er delene først skiftet er den bedre end Volvo penta/albin motore..eller de kopi perkins
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja det er dælme dyrt at købe reservedele til bukh motor, eller rettere er det blevet meget dyrt... jeg regnede lidt på hvad de nødvendige slidstumper ville koste hvis jeg skulle renovere den gamle motor - det er tæt på 20000 kr og det kræver at man bruger std størrelse lejer, skal man havde understørrelse 0,3 eller 0,6 mm skal der slibes af sølerne, aner ikke hvad cylinderservice taget for det, men nok mindst 2000-3000 kr.
dertil kommer et råddent fordæksel, samt muligheden for tærring andet sted - derfor valgte jeg at købe en anden tilsvarende motor som sælger påstår altid har kørt med ferskvandskøling, det er svært at kontrollere med sikkerhed, men kan da se den ser fin ud når man afmonterer termostathuset.

jeg syntes nu ikke det er fordi sådan en LM stikker særligt dybt, tror det er under en meter eller der omkring.

jeg aner ikke hvad jeg skal med alle de både - nu har jeg 5 stk og 2 faste havnepladser - sådan er det altid i mit liv, jeg har mange knallerter, mange katte og mange motorer - det er mærkeligt at jeg ikke bare kan nøjes med en af hver ting... hmm

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

der er noget med at LM kan leveres med en ekstra sejl køl..som er 30 cm højere/dybere..end den rene motor udgave..den boltes vist på,i stedet for den anden(tror ikke den sættes sammen med den anden)...LM får mig altid til at tænke på månelandings modulet-LM fra Apollo..det var vist off topic...
strynboen på test profil
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Rigtig flot sådan en LM! Ser ud til at blive en rigtig fin båd du får ud af det, Claus! Hvad står sådan en lækkerbisken i?

Kan en 23" der stikker ca en meter virkelig gå over Atlanten? Så er det jo en fantastisk båd for mig! Jeg drømmer om en tur til Island (selvom at med sådan en lille én så tager det jo noget tid!). Jeg læste at der var en der for nogle år siden havde taget turen fra Danmark til England i en Carina - det må tage en tid at smutte igennem Nordsøen med 5 knob (det er hvad jeg har målt min til for fuld gas med den 6 hk Evinrude - og syntes ikke at det giver så meget mere i forhold til 4 knob på 3/4 gas). Men min forsikring rækker ikke så langt som til England lige nu (men i England kræver de vist også Yachtskipper certifikat..?) - men en tur til Bornholm skal jeg da til! Og ville også gerne sejle til Stettin hvor båden er bygget...

Jeg fik for resten endelig lavet ud til el-panelet! Nu skal det bare tilsluttes og så er vi jo klar til vinteren!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej... den fart du opgiver vidner om du sejler rundt med størstedelen ad Øresund & køge bugt`s plante og dyreliv fastgroet til bunden af din båd.
du kan typisk sejle bådens vandlinie målt i meter omsat til knob... du har en vandlinie på godt 5 meter, men for små både gælder det at 6 knob næsten altid er muligt selv med beskeden maskinkraft... endnu mere vidner dine opgivelser om begroning når du nævner 4 knob med 3/4 gas, normalt vil du stort set sejle lige så stærkt med 3/4 gas som med fuld gas.

nej jeg tror du skal til at skrabe ruer når du en dag kommer på land... normalt kan man på en båd der er frisk bundmalet inden søsætning, nøjes med afvaskning/trykspuling efter 6-8 månder i vandet, der er kun et slimet lag der skal fjernes - ligger en tilsvarende båd 12 måneder i vandet begynder forkomsten af algetråde samt de første ruer sætter sig strategiske steder - efter 2 hele år i vandet skal der for alvor skrabes ruer...
er båden ikke frisk bundmalet inden søsætning kan algetråde og ruer opstå på få måneder i varmt og solrigt vejr.

jeg vil tro du med en frisk bund kan sejle 4-5 knob med 1/3 - 1/2 gas, og nærmest 6 knob med fuld gas.

som nævnt tideligere ville jeg vælge at tage båden på land straks og få den kølhalet - det er nu der er plads på land, om 2 måneder er der måske lukket for vandet i vandhanen, du behøver bare nogle få dage på land, fx over en weekend.

sådan en LM23 koster afhængig af tilstand & rig 25000 - 70000 kr - en til 70000 kr har typisk en nyere dieselmotor, gode sejl + lidt udstyr, samt er pæn i overfladen - en til 25000 kr er godt slidt og motoren synger på sidste vers.

du skal havde en spartel og en højtryksrenser klar når jeres båd kommer op, ikke noget med at vente til en time efter, så sidder snavset bare 10 gange så fast... formår du ikke at afrense ordenligt fra start kommer du til at slibe, det er et værre grisseri og hårdt arbejde...
start altid med at fjerne skidt med højtryksrenseren, bagefter skrabe ruer, og igen grundigt med højtryksrenseren - det er den rigtige rækkefølge.
om nødvendigt slib lidt efter båden er tørret, ihvertfald der hvor der har siddet ruer - det eneste rigtige er en exentersliber med korn 40

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"