Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Mange tak for tippene; ud fra hvad jeg kan se har de kun krankørsel på Kastrup Havn fra oktober. Det jeg er mest nervøs ved for at få den op er at jeg så måske ikke må få den i vandet igen: Bådpladsen er reelt set ikke min, og det er ikke sikkert at jeg kan få plads i den havn - og der er lange udsigter til andre havne i København; det ender nok med at jeg ligger for svej fra 1. januar hvis jeg ikke er heldig når Tårnby Kommune tildeler deres bådpladser. Øvrige havne i området har minimum tre års venteliste; og hvis jeg ikke kan få båden i vandet igen, så har jeg ikke noget sted at stille den til den igen kan komme i. Men det var planen at den skulle op til foråret, når alle andre skulle i vandet igen, så er det også nemmere at låne bukke. Men det kan godt være at jeg skal prøve før alligevel.

Den blev klargjort i foråret (2016), hvor den også fik ny gelcoat - men har ligget stille i haven fra dengang og vi overtog den, da den fik stjålet motoren.

Jeg regner med at skulle ned på Havnen i weekenden og indlevere de sidste papirer til at søge om plads - så kan jeg jo lige vende muligheden for at få den op og ned omkring en weekend med havnefogden samtidig...
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Jps2
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: søn 15. mar 2015 09:26
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af Jps2 »

Tillykke med Båden Yuri/Crazycat ;) Hilsen fra en deltager på Rudbølturen 2009 ;) :D.
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Jps2 skrev:Tillykke med Båden Yuri/Crazycat ;) Hilsen fra en deltager på Rudbølturen 2009 ;) :D.
Mange tak. Alt vel på LOLland? ;)

Ang. en god nyhed; fandt ud af at mastekranen vist nok er til fri afbenyttelse (kræver dog at chipkortet er fornyet - og det ved jeg ikke om mit er) - så jeg får nok mast på igen snart: Dog har jeg stærkt overvejet det du skriver Claus, med at hive den op her meget snart bare en weekend, men jeg skal lige have min søster hjem fra sin Europatur, for gider ikke at stå med svineriet (og betalingen til Hellers kran) alene. Derudover skal jeg have far i den Nilfisk højtryksrenser min far har i sommerhuset så der kan blive spulet godt og grundigt på undersiden af Ofelia.

Øv øv øv! Alt det l**t man skal have ud af båden inden den skal hejses op; heldigvis holder jeg på at vi ikke skal have for meget liggende i båden; men jeg det er alligevel trælst at skulle have alt sammen op.
Når hun så er renset og klargjort ryger hun fluks i vandet igen; og får masten på - her er jeg dog lidt nervøs hvad rigning angår - men jeg ved at jeg kommer til at bruge meget kobberfedt ;)

Denne weekend kom jeg ud på en lidt blandet sejltur; først en herlig tur sydover forbi Nordre Røse Fyr (Danmarks ældste havfyrtårn), og videre ind af mod Saltholm; her ved jeg at der er lavvandet, så jeg forsøgte at holde mig tæt på øen, men stadig ikke for tæt - alligevel skete det; grundstød! Jeg skruede ned for kraften og forsøgte at komme ud igen for meget lav kraft - desværre med én ombord der ikke kunne forstå at sejle de veje jeg bad om (jeg satte mig ud i boven og holdte øje med rev og guidede): men fri kom vi! Og så ellers hurtigt i havn og inspicere båden indefra! Det ser ikke ud til at skroget er sprunget læk - men om kølen er fin og intakt ved jeg ikke før den kommer op - så nu er det helt alvorligt at den skal op en weekend og gennemgås!
Motoren tog umiddelbart ikke skader ved grundstødet.

Da vi vurderede at båden ikke var læk sejlede vi ud igen, og denne gang lidt nord og smed ankeret lige ud for Strandparken - og med 3-3,5 meter under mig, brugte jeg den dejlige solrige lørdag med at hoppe fra båden og ned i vandet, svømme rundt, kravle op igen (længere stige ønskes!) - og springe i igen.

Da vi kom i havn igen gik jeg igang med det elektriske; og nu har Ofelia fået det nye panel monteret og efter lidt besvær også fået alle ledninger monteret (jeg skal have lært at lodde rigtigt en dag!).

Til at begynde med har jeg valgt at bruge tre kontakter, med en fjerde reserveret til toplys. Det giver stadig to ledige kontakter. Skulle jeg (eller Claus) falde over en kortplotter så får den nok kompassets plads i elpanelet, og kompasset (lyset i kompasset) bliver monteret med lanternerne så alt lys tændes samtidig - det var min oprindelige plan, men glemte det lidt i kampens hede.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... sådan er det når man skal udforske specielle områder med lavt vand, der sker ikke noget ved at sejle på en sandbanke, men er der sten kan det godt give skræmmer, særligt hvis der er fart på... altid godt at holde øje med vind & strøm, skulle båden sætte sig fast vil den gerne lægge sig lidt til en side, presser vind, strøm, bølger den så videre ind på endnu lavere vand forværres problemet.

når sådan en sejlbåd sidder fast må man trække den fri ved at lægge den ned delvis på siden, man trækker simpelthen i toppen af masten med en anden båd, man bruger typisk bare et af de iforvejen monterede fald som man så forlænger med et reb.

det er meget normalt at en mastekran er gratis for havnens brugere, sådan en har vi også her i køge, den kan tage op til 200 kg, så den kan også løfte mindre motorer og andet grej ud af både... vi har ydermere en 2 ton kran til søsætning/optagning af mindre både - det er typisk trailer sejlbåde med centerløft, den kan så også tage en tung 6 cylinderet diesel ud af en båd om nødvendigt.

i behøver da ikke tømme båden for grej bare fordi den skal på land, grejet ligger sikkert fint hvor det er i båden.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja vi træk tit tyskere af Tåsinge grunden i 1970erne..de kom op over Østersøen.bag ind ved ærø..og så langelands broen...de troede så det var Svendborg sund broen..med masser af vand..
.men der er grundt vand ved Strynø/Tåsinge..så de gik i fælden i stimevis(før gps)..
vi sejlede så ud med motorbåden...fik en trosse op i maste toppen..og trak skibet om på siden,,,så kølen slap..og en anden jolle trak så baglænds..ud hvor de kom fra...der var Korsør 12 hk motoren med revers gearkassen..en ren slæbebåd...til normal sejllads var en 6 hk fin nok..men til buksering kunne den 12 hk trække ret store skibe fri..problemet var at de tit panikkede..og brændte motorene af..før vi nåede derover..
tyskere der ikke er i flok..er nogle tøser..de skal helst være så mange de kan marchere før de har selvtilid... alene er de udskadelige..nå det var vist off topic
strynboen på test profil
Jps2
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: søn 15. mar 2015 09:26
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af Jps2 »

CrazyCatman skrev:
Jps2 skrev:Tillykke med Båden Yuri/Crazycat ;) Hilsen fra en deltager på Rudbølturen 2009 ;) :D.
Mange tak. Alt vel på LOLland? ;)
Har sendt dig en mail ;).
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg kom heldigvis fri ved at skubbe lidt med bådshagen - desværre var det stenrev og ikke sandbanker (flak); så regner med at få fat i Hellers og "låne" deres lastbil og en af deres vinterpladser så snart at der er noget plus på kontoen igen.

Den gode nyhed er dog at jeg tror at jeg har fundet båden til den 10-hestes Johnson Sea Horse; En amerikansk tegnet runabout der kan laves som 10 (op til 12 HK outboard), 12 (10-15 HK) eller 14 fods (10-25 HK) båd - fordelen ved 10 fodsbåden er at den kan smides på toppen af en bil (dog nok ikke en Ka...) - eller på trailer. 12/14 fods modellerne har dog et lækkert dobbelt-cockpit og plads til 3-4 personer (10 fodsbåden har plads til to).
Tegningerne jeg har fået fat i er lavet af båddesigneren William D. Jackson (Naval Architect) som har designet mange selvbygger både og har været publiceret i Boat Builder's Handbook tilbage i gamle dage... Og så lige en til dig Claus; ligner den motor på billedet ikke lidt Sea Horse'n?
Billede
(Billedet er fra Svensons.com som har klippet det ud fra artiklen i Boat Builder's Handbook)
Både bygges i krydsfiner og eg/fyr - samt eventuelt mahogny til dækket - dog nævnes det ikke om motoren skal være kort- eller langbenet, men mon ikke vi taler en kort en?

Jeg har været lidt vildere med en anden af William's modeller, nenlig en "Playboy", men til en Sea Horse syntes jeg at en "Mustang" var et godt navn... Hvad den så skal hedde ved jeg først når jeg er færdig med at bygge... Først skal jeg studere planerne - og så skal der planlægges!

Jo tak, JPS, jeg så din mail; Jeg har bare ikke haft meget tid til at svare endnu :)
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... joo den motor ligner da den 10 hk johnson som du er forelsket i, men alligevel ikke helt - der findes rigtig mange modeller af de gamle, jeg aner ikke hvilken størrelse/årgang den på billedet er, men stilen er johnsom fra "dengang", altså før sammenlægningen imellem johnson & evinrude, som jo blev OMC.

næsten helt sikkert der er tale om en kortbenet motor ( 15")

sådan en træbåd er flot og stærk, men absolut ikke noget man bare lige reparerer på så det bliver ordenligt og som originalt - er det en du har kik på nu ? eller er det bare "drømme båden " til min gamle johnson seahorse 10 ?

nu er der jo rigeligt at bruge penge til med jeres carina sejlbåd, men hvis du er intresseret har jeg en fed synkefri helplanende åben fiberjolle med god bredde, den er tip top med rigtig flot fribord sprøjtemalet med 2 komp. polybest, total bundbehandling med epoxy primer & hardracing bundmaling, ny fenderliste, div nye rf beslag, øjer, fortøjningsklamper, osv... sådan en er du langt bedre stillet med end en gammel træbåd, altså rent brugsmessigt / veligeholdsmessigt - den måler ca 1,55 X 4,25 meter, båden hedder en ocklebo b14... den må tage 20 hk, men planer med ned til 8 hk bare man sejler alene, har også prøvet med 10 hk og der kan den lige plane med 2 personer... jeg har båden i vandet, jeg har senest sejlet med 30 hk Yamaha, da planer den med kun meget lidt gas, den har kræfter til at sejle lodret op ad et vandfald, den sejler med lethed 30 knob... den er noget ældre end du er, det er en af de gode både fra `70erne, måske lavet op til start firserne, helt ren og netop kølhalet... skal du havde et efterårs tilbud med den gamle johnson monteret ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

claus olieklud skrev:hej igen... joo den motor ligner da den 10 hk johnson som du er forelsket i, men alligevel ikke helt - der findes rigtig mange modeller af de gamle, jeg aner ikke hvilken størrelse/årgang den på billedet er, men stilen er johnsom fra "dengang", altså før sammenlægningen imellem johnson & evinrude, som jo blev OMC.

næsten helt sikkert der er tale om en kortbenet motor ( 15")
Jeg fik kigget nærmere på det billede jeg tog af din Johnson, og så at det ikke var samme type - men den har stilen Johnson'en er mere firkantet (men med afrundede hjørner), hvor denne er mere rund... jeg har ikke kunne finde ud af hvad det har været for en; det sjove er den lille tuttenas man kan se bagerst...
Men jeg regnede også med at det nok var en kortbenet
Oh well, anyway
claus olieklud skrev:sådan en træbåd er flot og stærk, men absolut ikke noget man bare lige reparerer på så det bliver ordenligt og som originalt - er det en du har kik på nu ? eller er det bare "drømme båden " til min gamle johnson seahorse 10 ?

nu er der jo rigeligt at bruge penge til med jeres carina sejlbåd, men hvis du er intresseret har jeg en fed synkefri helplanende åben fiberjolle med god bredde, den er tip top med rigtig flot fribord sprøjtemalet med 2 komp. polybest, total bundbehandling med epoxy primer & hardracing bundmaling, ny fenderliste, div nye rf beslag, øjer, fortøjningsklamper, osv... sådan en er du langt bedre stillet med end en gammel træbåd, altså rent brugsmessigt / veligeholdsmessigt - den måler ca 1,55 X 4,25 meter, båden hedder en ocklebo b14... den må tage 20 hk, men planer med ned til 8 hk bare man sejler alene, har også prøvet med 10 hk og der kan den lige plane med 2 personer... jeg har båden i vandet, jeg har senest sejlet med 30 hk Yamaha, da planer den med kun meget lidt gas, den har kræfter til at sejle lodret op ad et vandfald, den sejler med lethed 30 knob... den er noget ældre end du er, det er en af de gode både fra `70erne, måske lavet op til start firserne, helt ren og netop kølhalet... skal du havde et efterårs tilbud med den gamle johnson monteret ?

hilsen olieklud
Faktisk er det en båd jeg tænker på at bygge; Tegnerne var udgivet i bl.a. Science and Mechanics hvor William Jackson var boating editior og i hver udgave havde nogle af disse planer, og Jackson tegnede dem ikke kun; han byggede dem selv og udviklede på dem så de var klar inden de kom i bladet. Rigtig mange byggede ud fra hans designs fra 1940erne og 50erne - og nogle har endda bygget flere af den samme båd - med årtiers mellemrum. En sjov lille historie jeg læste var om en mand der byggede en PM38 (38 fordi den tog ca 38 timer at bygge, for materialer for 38 dollars (i datidens priser - 1962) - og skulle kunne sejle 38 mph når den var færdig) - magen til den som hans far byggede i begyndelsen af 1960erne.

Mustangen er derfor en selvbyggerbåd - og skal ikke forvæksles med bådmærket Mustang, men som sagt syntes jeg at en Playboy (også Jackson design) er lidt mere attraktiv bl.a. på grund af det klassiske design:
Billede
(Kilde: DIY Wood Boats - taget fra artikel om planerne)

En drømmebåd kunne være Jackson's Riviera - meget tæt op af en klassisk Criss Craft - denne kræver dog en indenbordsmotor (100-225 hp auto motor converted for marine) - et interessant projekt, men ikke et jeg vil kaste mig ud i!
Billede
(Kilde: DIY Wood Boats - taget fra artikel om planerne)

Jeg tror at jeg vil lave en 12 fods mustang - med styrecockpit, og med det forreste cockpit lukket, men med mulighed for at åbne det til at tage en ekstra passager eller to. Jeg ville helst lukke cockpittet af med et trædæksel, men det gør det jo nok lidt svært at tage det af uden at det ligger i vejen eller skal efterlades.
Det kunne så være frækt at male køl og fribord i en candyrød farve - og med en råhvid/perlehvid stribe lige over vandlinjen: Meget tæt på motorens design.
Da designet er fra de gamle dage syntes jeg godt at man må snyde lidt og sætte en gammel motor på ;)

Nu ved jeg ikke om Den Grønne Hal har friskt krydsfiner, men med alle de hjemmebyggede huse der bygges på Christiania, så vil jeg næsten tro at de er leveringsdygtige i det... Dæktræet regner jeg i alt fald med at kunne finde dér; der må være noget flot, behandlet marhogny, eller andet flot træværk som kan ophugges eller bruges som det er... Nogle af de øvrige dele kunne nok også findes dér. Om jeg så kan få lov at lave det på værkstedet - ja det er så et andet, meget godt spørgsmål.
Og ja, går det helt galt og jeg ikke syntes at Mustangen var det rigtige valg, så behøver jeg jo kun at beholde hende i fem år fra søsætningen før end at jeg må sælge hende (dog bliver det nok uden motoren).

Her er en artikel om Jackson.
Og her er en del andre motorbådsplaner - vist nok alle sammen fra Jackson.

Drømmebåden er nok en Southwind eller Star Lite (begge findes under "Sail boats) - men det ligger noget længere ude i fremtiden at prøve kræfter med at bygge sådan én!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

jeg kører lige lidt i din tråd catman, der er ingen grund til jeg selv laver en tråd om bådting når nu du har gang i en.

jeg syntes kølkøling er skide smart, derfor har jeg besluttet kølesystemet med min nyinstalleret motor skulle være kølkøling... havde ellers fundet et brugt gammel varmeveksler frem og brugt flere timer på at pudse den så den stod flot i kobber, men fornæmmede at den var noget tyndgodset i bunden, derfor blev den igen lagt til side.

det udvendige kølerør er 34mm tykt udvendigt, det er lavet af 1" rørfittings i søvandsbestandig messing - jeg måtte varme det op med en stor brænder for at bukke det så det svejer med skrogets facon... alt bliver i søvandsbestandig messing, jeg laver det hele selv, jeg har købt stumper for en mindre formue.

jeg bruger stadig våd udstødning, søvandspumens eneste opgave er at pumpe vand i udstødningen, resten klarer cirkulationspumpen - den pumper så kølevæske rundt i ferskvandssystemet, jeg regner med at montere en kalorifere så jeg også har motorvarme ganske lige som varmeapperatet i en bil.

havde det nu været en fiskekutter med styrhus lige over motoren, ja så ville den fuldendte løsning være tørudstødning, det giver en lidt anderledes lyd, men man er da helt ud over af bruge havvand til noget som helst... det er nu ikke fordi det er slemt at bruge det til køling af udstødningsslangen, men man har dog stadig nøde at vinterkonservere systemet efter brug i vintermånederne, alene af hensyn til søvandspumpen og søvandsfilteret, en liter tynd blanding af kølervæske/vand er dog tilstækkelig.

de lurer lidt nede på havnen, kan man det siger de, er det virkelig nok til at køle motoren ? hvis det virkelig er så godt hvorfor har de andre både det så ikke ?

nu må vi se om det virker, kølerøret er ikke så langt, men tilgengæld er det tykt, desuden er det jo kun en et cylinderet diesel med 10 hk... jeg har selvfølgelig set hvor meget kølerør der sidder på en 48 hk Perkins, også på en 10 hk saab, begge med kølkøling - jeg vuderer at der er rigeligt overflade til at veksle varme.

ind til vidre et par billeder af det dyrebare kølerør - der kommer siden hen billeder af den færdige installation, det bliver så flot med den røde motor med sorte slanger og kølevæskepåfyldning / expansionsbeholder i ren messing.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0251.jpg
IMAG0251.jpg (329.22 KiB) Vist 14196 gange
IMAG0252.jpg
IMAG0252.jpg (270.75 KiB) Vist 14196 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

den er godt nok kort.kan du drøvle så vand hastigheden kan sænkes...så har den længre tid til at afsætte varmen til vandet
..min gik i 19 fod længde med et tyndt rør..for at holde cirkulation hastigheden lav...du får ikke sænket temp med et tykt kort rør..vandet fosser gennem uden at kunne nå at afsætte temp nok
..jeg havde også en 10 litter radiator/tank i stævnen..og alligevel blev motoren meget varm..men nok mest pga min tørre udstødning..og tørre manifold...som satte en masse varme i motor kassen
det virker altid om vinteren..det er sommer med 20 grader varmt vand..og hård manovering som går galt...det er ikke sjovt at køre motoren varm..med en stor coaster i røven..eller ud for indsejlningen hvor færgen vil ind..der skal være 25%overskud på kølesystemet..men bukh har jo en manual for dimensionering af fundament og udstødning og køling..hvad anbefaler de for køl køling
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... når termostaten er lukket bliver der bypasset vand uden om cylinderen som også cirkulerer igennem kølerøret... sådan en lille bukh har ikke meget tilgang/afgang fra motoren, faktisk kan der kun sidde 12/13 mm slange på studsene, dvs med ca 10mm lysning - derfor bliver vandets hastighed enormt nedsat igennem kølerøret som er 25 mm indvendigt, derfor tror jeg på varmeveksling når at finde effektivt sted. hmm
cirkulationspumpen er elektrisk og pumper 15 ltr min ved 1 mtr løft ( 0,1 bar ), slangestørrelsen er 16 mm...
som havvandskølet motor pumper saltvandspumpen 10 ltr min ved fulde omdrejninger, når termostaten er lukket bliver vandet bypasset over termostathuset uden om blokken.

jeg er godt med på der er en væsentlig forskel på sommer og vinter, faktisk 20 graders forskel på havvandet i sejlbar form - jeg hører faktisk tit om sommeren at en motor pludselig begynder at sætte temperatur alarm ved fuld last, men at den ikke gjorde det 14 dage forinden, her har havvandets temperatur selvfølgelig indflydelse - det hjælper gerne med en rensning/afsyring af varmeveksleren.

vi for at se hvordan det går, båden skulle gerne snart være klar - desuden har jeg lovet julemanden at han i år kan sidde indendørs, han har nemlig tideligere frosset noget på den lange tur fra Grønland til køge... jeg har desuden lovet ham et juletræ på taget med kulørte lamper, det får han selvfølgelig.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

tror det måske går..når du ikke køler manifold og udstødning med kølvandet.
..det er nok 30%af varmen som du undgår ved at køre det separat...til gengæld bliver uds ventilerne skoldet/tæret grubet . af saltvand/damp.og skal skiftes ca hvert 10 år..men bare de kan fås er det meget bedre end at motoren tære op af saltvand i direkte køling...alt er bedre end salt køling
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

for resten..hr olieklud..da jeg ryddede mine ting på elektro...fandt jeg et par bukh" betjenings beskrivelser.".skal jeg sende dem til dig
der er dv 10 og dv 20 M - ME..

der er ikke så detalieret data..men beskrivelser af div el diagrammer..ikke for teknikere men mere daglig brugere
der er div kølesystemer fundamenter stævnrør..udstødnin systemer....
Vedhæftede filer
DSCF2183.JPG
DSCF2183.JPG (444.72 KiB) Vist 14030 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... jo den vil jeg da vældig gerne havde, jeg kan nemlig godt lide tingene på papir... jeg har i forvejen papirmapper over de forskellige modeller og reservedele, den slags findes ikke mere, i vore dage er alt digitalt.

hvorfor har du ryddet op ? er du færdig på elektro ? ikke fordi man kan vel godt rydde op alligevel, men spørgsmålet er nærliggende når man kender dine problemer med ryggen.

jeg kunne evt. sende dig nogle zenerdioder, eller skal jeg støbe en spændingsbegrænser, jeg kan lave dem så fine at man næsten tror det er originalt - jeg købte nemlig vel rigeligt sidst jeg handlede med RS, skulle egenligt bare bruge nye kondensatorer til en Marshall forstærker, men for at opnå fragtfri levering skal man købe for min 500 kr + moms, derfor købte jeg mange zenerdioder med henblik på at bygge spændingsbegrænsere til knallert.

jeg sender dig lige pb.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja elektro er afgået ved døden.
..den yngre mand torben..som købte det af de polske efterkommere.(stempin familien).blev skildt fra konen.
.og blev så forvirret af det at han kørte firmaet ned..damejagt tager tid og koster kassen.
..så det gamle hæderkronede kvalitets værksted..blev sjusket væk..surt at stå på sidelinjen og se det gå i hundene..
strynboen på test profil
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af Poul-Erik A. »

knallert skrev:ja elektro er afgået ved døden.
..den yngre mand torben..som købte det af de polske efterkommere.(stempin familien).blev skildt fra konen.
.og blev så forvirret af det at han kørte firmaet ned..damejagt tager tid og koster kassen.
..så det gamle hæderkronede kvalitets værksted..blev sjusket væk..surt at stå på sidelinjen og se det gå i hundene..
Nå, Langelands Elektro er åbenbart lukket, desværre. :shock: Der har jeg godt nok sendt/modtaget mange ankre til/fra først i 80'erne og der var aldrig problemer med kvaliteten. :(y) :offtopic
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Snart bliver hun 40!
Faktisk næste år er det 40 år siden at Ofelia blev støbt i Stettin - så nu er det snart på tide at den gamle dame får en smule plastikoperation....? Det har særligt slået mig her hvor jeg har været på vintervisitter (jeg prøver at nå ned på havnen engang om ugen for at tilse hende) - og jeg må konstatere at det driver med vand indenfor! Ikke voldsomt meget, men alligevel nok til at det er begyndt at gå ud over apteringen, særligt i den ene side; den ene loftsplade har allerede haft tegn tidligere på fugt, men har ikke vidst om det har været regn eller kondens, men jeg har nu på fornemmelsen at det nok, eller i alt fald primært, er kondens...

Så ud over at jeg jo nok er nød til at få hevet loftet ned og muligvis også det smukke, brune 70er nappa, så tror jeg også at jeg må have monteret en ventilator! Jeg har haft kig på en solcelledrevet én; Biltema har en til 299 - og bådudstyrspusheren på havnen, Hellers, har en på tilbud til 389,- (normalpris: 486,-) - og jeg overvejer om de 90 kroner ekstra er givet godt ud, hvad kvaliteten og holdbarheden angår - men også funktionaliteten. Hellers er ikke alt for gode til at lave beskrivelser på deres ting, desværre, og det eneste jeg egentligt ved er derfor at monteringsdiameteren er ø102mm - det gør at blæseren vel er lige omkring, eller lige under ø100mm. Biltemas har en monteringsdiameter på 120, men det ser også ud til at der er længere mellem monterings"ringen" og blæseren, så måske er blæseren i sig selv ikke meget større.
Begge er uden batteri, hvilket jo nok ikke hjælper meget om natten, desværre...

Idéen er at montere den på taget ved siden af masten: Og hvis jeg alligevel skal pille loftet ned så kan jeg jo alligevel gøre indeklimaet mere behageligt. Spørgsmålet er bare om én er nok eller om jeg skal ud og have to - men ved to, skal de så monteres forskelligt, altså en foran og en bagved f.eks.? Eller skulle jeg kunne montere dem ved på hver sin side af masten?

Jeg har i går aftes spændt en kraftig presenning over båden for at teste om det var regnvand: jeg jeg har senere læst at andre har gjort dette mod kondens; de har spændt en presenning løst over, og så åbnet en luge... dette har jeg så nu overvejet om ikke jeg også burde gøre: Min dør er jo tredelt, så jeg kunne tage f.eks. midterdelen ud så der er åbnet op for luften.

Er der andre gode idéer til hvad der kan gøres ved dette kondensproblem?
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja luk op..det burde løse problemet.
.det er temperatur forskelle som driver fugten ud af luften..den fortætter sig på overfladerne..og bliver til dråber..som evt regner ned..og giver fugt prikker/plamager...
så hvis du kan udligne temperaturen ude og inde i båden..og pressæningen er mere for at forhindre sollys at opvarme kabinen..end den er afskærmning af vand
..det er en båd..så burde være vandtæt.....men thek alligevel samlingerne mellem dæk og skrog..og tag bundpropperne ud...så der ikke samler sig vand i bunden...det sætter også fugt op i skibet...men fjern alle de fine 70 sofa stoffer..og mal i stedet skroget så der ikke kan ophobe sig fugt i alle de plader og tæppeligende ting de limer på alle steder....og få alt hynder og tæpper ud ..og hjem på loftet..det høre ikke hjemme i skibet.. når båden er på land
strynboen på test profil
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Båden er ikke på land, men bliver i vandet; derfor kan jeg ikke bare tage bundproppen ud (hvis jeg altså kan finde den). Men presenningen holder så i alt fald regn- og røgvand ude mens der er åbent til kahytten. Men jeg ville helst være helt foruden presenning og åbent til banjen, men at fugten blev holdt udenfor båden.

Det jo list som med både som med kvinder; de skal helst kun være våde forneden ;)

Og ville jo gerne have en båd der var rar at være i når jeg skal ud og fiske, snart. Men hynderne er fjernet; de ligger nu i stuen (har ikke loftsrum, og kun et fugtigt kælderrum).

Noget af væsken, i alt fald i pantryet, har vist også været fordampet sprit der ikke var blevet brændt af i spritkogeren, for det lugtede lidt af sprit og føltes anderledes end det øvrige vand
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"