Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... godt du blev bådejer igen, du trækker ligesom jeg den gennemsnitslige bådejer alder ned i gennemsnit.
også fedt du vælger en lokal dansk båd - Rantzausminde joller er ved at få en kult status, de er bygget urimeligt godt, de kan holde til at sejle på grund, eller i svær is.

læste at man forsøger at registrere alle Ejvind/Rantzausminde joller i et register, samt at man vil lave træf for dem - gæt lige hvor - PÅ STRYNØ !

den gamle motor skal du nok få fixet, ellers ved jeg hvor der er mulighed for brugte reservedele... det ville dog være sjovt om der var en her fra knallertforum som havde sådan en gammel Volvo motor at stå som du kunne overtage.

din motor passer vist stumper med Volvo MD2 serien, MD2 og MD11 er nærmest samme motor, MD2 er bare den nyeste udgave.

har du fundet en vognmand der kan hente båden hjem for dig ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

hej ja motorene passer stumper som cylendre og topstykker..hvis man skifter dem i sæt..der er lidt forskelige vand kanal boringer. i gammel og ny modell.så de kan ikke mixes gamle med nye top gammel bund/..men.. man kan skifte hele sæt er der jo en chance..de plejer at tære den cylender nærmest svinghjulet..det er nok galvanisk tæring..forsaget af ædelmetallerne i kobber rørene..men 40 år gamle motore..skal vel have skavanker...de har jo holdt det de skulle..og en del mere..men med en kontrol af tæring og slitage..og rensning og justering..kan den jo tage 20 år mere..

jeg kikker på bådtrailere som kan tage 1000 kg+ lidt egenvægt...heidis Honda må jo slæbe 1600 kg..og med mit gamle kørekort er der nærmest lovligt..mon ikke man kan finde en god trailer til ca 10,000..

men nu står båden langt inde i en have..og skal kranes ud..så slipper ikke for vognmanden...
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

ja eller bare få vognmanden til at køre turen, jeg tænker det vel kun er en tur på 20-30 km.

det er jo også et spørgsmål om hvordan du fremadrettet vil flytte båden hjemmefra og til vandet, hvis ikke du har en aftale med en vognmand som vil gøre det fx for 1000 kr pr tur vil det hurtigt blive dyrt.

en trailer der kun må laste 1000 kg bliver sku noget presset, det bliver heller ikke sjovt at forsøge at søsætte den selv, eller hale den op.

jeg tror godt du kan finde en trailer til 10000 kr som du skriver, men jeg vil af erfaring advare imod brugte bådtrailere - sådan en der er 5-10 år gammel er gerne godt rusten i bremser og kabler, inden man har set sig om skal den også havde nye hjullejer.

det er ikke mange trailere jeg har lavet de sidste 10 år, men inden da lavede jeg mange, nogle gange flere hver måned - oftest var det bedst at montere en helt ny komplet aksel eller 2, det kunne bedre betale sig for kunden end at bruge timer + løsstumper, desuden fik man så også ny affjedring ifm ny aksel, der fulgte altid nye kabler med til en komplet aksel... dengang kostede en ny knott aksel typisk ca 4000 kr plus/minus afhængig af størrelse... det lyder skørt at det ikke kunne svare sig at renovere den gamle, men mange gange er det så medtaget af rust at det bliver dyrere at skifte det nødvendige, end at vælge en komplet ny aksel som modul der bare skal boltes på med 4 bolte.
ha, ja faktisk kunne man dengang købe et komplet hjul for 500 kr, det var samme pris som at købe et nyt dæk - det er det der hedder moduludskiftning.

jeg syntes du skulle kikke efter en brugt US trailer, de kan ikke og har aldrig været indregistreret i danmark, de er typisk kraftigt lavet, oprindeligt med bremser, men det er altid afmonteret... sådan en US trailer er typisk imellem 2000-3500 kg totalvægt, de er i næsten alle tilfælde fulgt med en brugt importeret amerikanerbåd, og ejeren sælger den fra pga køb af dansk trailer eller fast havneplads.
sådan en dobbeltakslet trailer kan du typisk finde til 2000-5000 kr.
sådan en trailer er typisk med 2 slidser, det er i hvert fald mere normalt end at se dem med kølruller og sidewobler.
en del US trailere er oprindeligt født med mekanisk/hydraulisk bremser, noget man kun ser på US trailer, nogle er også rent mekanisk bremse - som sagt er bremserne tit deaktiveret.

her kommer din traktor ind i billedet, den kan trække sådan trailer - om det så er med prøveplade, trekant, eller bare gøre det ved jeg ikke.
måske skal du ikke bruge traktor/trailer til at hente båden hjem fra sælger, men så til den årlige transport frem & tilbage til den lokale havn.

det skal være en 2 akslet trailer til den båd - ellers bliver det for ustabilt.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

så er der billeder..

motoren ser pæn ud...der kommer olietryk når man turner..men den tænder ikke(nok for lille batteri)..jeg satte lige et 55 ah på med startkabler
de smeltede..men fik luftet dyserne ud og kørt olietryk på
skibet trænger til en rensning slibning og maling..og en ny ruf..og nyt lednings net..men ser ikke ud til at fejle noget mekanisk..ud over gearet

utrolig fin træ arbejde i skabe reoler styrepult og støbte vinduer- bronce støbte ror beslag..masser af kvalitet...men stadig erhvervs mæssigt solidt udført..så det kan tåle at arbejde
Vedhæftede filer
DSCF2367.JPG
DSCF2367.JPG (476.11 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2368.JPG
DSCF2368.JPG (464.36 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2369.JPG
DSCF2369.JPG (394.18 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2370.JPG
DSCF2370.JPG (580.22 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2371.JPG
DSCF2371.JPG (483.83 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2372.JPG
DSCF2372.JPG (516.64 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2373.JPG
DSCF2373.JPG (542.92 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2374.JPG
DSCF2374.JPG (395.38 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2375.JPG
DSCF2375.JPG (390.59 KiB) Vist 11490 gange
DSCF2376.JPG
DSCF2376.JPG (388.99 KiB) Vist 11490 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... nu har du fået lidt at lave lars - jeg ville fraråde alle andre end dig at købe en båd med defekt motor, men du skal nok få ordnet tingene.

motoren ser faktisk pæn ud ift gennemsnittet - kan dog se den er malet om, men det ser da rigtig ud... den skal du nok blive glad for.

husk at pille impellen ud når du forsøger at tørstarte den, så er du fri for motoren bruger energi på at nedsmelte den.
et godt trick med kolde motorer der har stået længe er at opvarme den lidt inden startforsøg, bare en 2 kw varmeblæser ned i motorkassen en time før startforsøget - så løber den meget hurtigere på starteren.

ja du må havde den gearkasse af og se hvad der er i vejen med den, bananskræller kan nok ikke gøre det denne gang.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja test af motoren viser at den ikke tager rpm nok til at starte..og kompresion føles ikke stigende når stemplerne går mod top..man kan ikke vugge motoren..op mod kompresionen....den møder så meget modstand fra gearet..at det hele føles dødt/blokeret....så gearet skal af..før motoren test startes...

piller lige pumpe imprelleren ud..eller giver den et skud olie..den skal skiftes..da jeg ikke vil køre/sejle med en gammel mør impreller..og risikere noget..
der kom olietryk på motoren ved få rotationer..så det virker som en sund motor..det rust man kan se er fra en utæt aftap hane..som har dryppet..
men det vigtigeste er jo indvendig...en pænt malet motor har snydt mange.....
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

så er reversen pillet ud...der var god plads..motoren er næsten i gulv højde..så ikke noget med at hænge ned i et hul og arbejde..

satte en varmeblæser op i styrehuset..og tog det stille og roligt..da ryggen ikke er god for tiden...men fik løsnet skrue aksel skubbet den 20 cm bag ud..,,pillet brændstof og vand pumpen manifolden..og så var reversen til at komme til...så ingen problem...motor fundamentet er af aluminium..meget lækkert lavet. solidt og enkelt.med plads til en 3 cylendert motor..hvis man korter skrueakslen lidt op..

gearet er ca halvering og er et planet gear bag revers skiftet...selve skiftet er en dobbelt konus,,som mekanisk skubbes frem/tilbage af en escentric aksel..med en lille skifte pal i bronce..medhærdet stål aksel loddet på..konusen køre i et gevind på akslen...så det strammer sig selv til..jo mere belastning ,,,jo mere pres på koblingen..det er temmelig smart
planet gearet fejler ikke noget.(edit det gør det).
Vedhæftede filer
DSCF2377.JPG
DSCF2377.JPG (567.15 KiB) Vist 11429 gange
DSCF2378.JPG
DSCF2378.JPG (525.99 KiB) Vist 11429 gange
DSCF2379.JPG
DSCF2379.JPG (567.14 KiB) Vist 11429 gange
Senest rettet af knallert fre 17. feb 2017 20:35, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

men det var jo ikke nogen fejl..udover det var utæt..så der manglede olie..og skifteren gik stramt pga manglende smøring....er det start motoren som er problemet...
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg sagde jo du kunne lave det, jeg vidste det.
ja det er smart med at konusserne selv spænder til, man kan sige at hvis først sådan et gear begynder at glide så er det helt sikkert gummiet der er slidt op, eller fejlagtig friktionsnedsættende olie.
jeg mener sådan set ikke du behøver at sætte nåleleje i til skifteren, hvis det bliver smurt er det sikkert fint og kan køre 40 år mere.

nu nævner du startmotoren - er selve motoren let at dreje rundt med åbnet ventilløfter ?
du må lige åbne den starter, der er jo ingen grund til at finde en anden hvis en rens & smøring kan gøre det.

jeg er fan af den måde du angriber gammelt skrammel - hvis ingen andre kan, ja så kan strynboen. he he

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

så er fejlen fundet..det var nedgearingen..i slutgearet som havde spist mangenoten..så årsagen til de mærkelige lyde er fundet..akslen er hærdet stål..og helt perfekt ,uden slitage..det er de indvendige stråler som er totalt væk..nok blødere hærdet..
Vedhæftede filer
DSCF2383.JPG
DSCF2383.JPG (464.88 KiB) Vist 11403 gange
DSCF2384.JPG
DSCF2384.JPG (432.44 KiB) Vist 11403 gange
DSCF2385.JPG
DSCF2385.JPG (509.34 KiB) Vist 11403 gange
DSCF2386.JPG
DSCF2386.JPG (512.46 KiB) Vist 11403 gange
DSCF2388.JPG
DSCF2388.JPG (476.63 KiB) Vist 11403 gange
DSCF2389.JPG
DSCF2389.JPG (569.29 KiB) Vist 11403 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej... den er jeg spændt på hvordan du vil klare uden nye stumper - det er vel ikke sådan lige at svejse op og stikke nye stråler.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

skal lige tjekke om et koblings nav mangenot fra Volvo 140 kan drejes ned..og gear delen kan drejes ud. eller slibes til større inder diameter.og så presse mangenoten ind i akslemn..og så sølv slaglodde det fast i gear delen.(der kan ikke svejses i gear delen)..så har jeg nye stråler...men skal have målt diameter og tandantal..yder og inder tand mål..

det skal så svare til en højgears aksel i noterne..for at kunne bruge bil navet neddrejet til et rør bøs med indvendige tænder

jeg mangler en chepper til at stikke indvendige notgange....mangler altid maskiner...
man kan finde koblings nav data i alle bil forhandlere kataloger..så skal lige søge hele nettet gennem... :what2

akslen er 22 mm i diameter og tandantal et 10 tænder..så en højgear aksel som matcher..vil koblings navet passe på..(Volvo 140 b 18-b20 tidelige b21 har næsten det rigtige nav)

men ville helst købe et nyt tandhjul...da alle andre dele er ok i gearet...så der er kun dette tandhjul simmeringe og nogle tandhjul..så er det hele som nyt..så vil helst ikke fuske for meget med kritiske komponenter..man kan ikke gå hjem på vandet...
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

hvordan skal en bosch insats vende..filteret er ligesom" bundløst"..men har en metal overdel...som jeg regner med skal vende op...såindløbet ligeså vil fordele brændstof og skidt udover filteret..så det kan bundfælde i bunden..forventer at rent brændstof løber ind i centrum og up til udgangen
men er ikke helt sikker.. bosch tyskere..er nogle gange lidt modsatte.

..filteret er en sidste sikkerhed før indsprøjtnings pumperne..og fødepumpen presser olien gennem det..der sidder cav filter/vand udskiller ude på tankene
Vedhæftede filer
DSCF2390.JPG
DSCF2390.JPG (542.53 KiB) Vist 11387 gange
DSCF2391.JPG
DSCF2391.JPG (533.14 KiB) Vist 11387 gange
DSCF2392.JPG
DSCF2392.JPG (439 KiB) Vist 11387 gange
DSCF2393.JPG
DSCF2393.JPG (463.7 KiB) Vist 11387 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

vinterferien er snart slut..men fik renoveret både generator og starter..der kom nye lejer/bøs..glasblæsning..maling og genmontage..med rustfrie skruer..generatoren er en del af rpm meteret..så måtte genbruge den..selv om den kun er 35 amp..
generatoren er uden kul..den bruger induktion til at oprette magenet feldtet i den dobbelte klo rotor..lige som sohc Honda serien...
Vedhæftede filer
DSCF2394.JPG
DSCF2394.JPG (533.03 KiB) Vist 11378 gange
DSCF2395.JPG
DSCF2395.JPG (528.13 KiB) Vist 11378 gange
DSCF2396.JPG
DSCF2396.JPG (642.03 KiB) Vist 11378 gange
DSCF2397.JPG
DSCF2397.JPG (467.81 KiB) Vist 11378 gange
DSCF2398.JPG
DSCF2398.JPG (519.94 KiB) Vist 11378 gange
DSCF2399.JPG
DSCF2399.JPG (476.27 KiB) Vist 11378 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

nyt fra skibs fronten..fandt et nyt tandhjul på e bay til 4000..men da jeg så billederne..var det helt magen til mit"slidte"..så tog op til en motor mand på havnen..som har nogle gear liggende..og sammenlignede..de var alle ens..
så mit fejler ikke noget...så har samlet gearkassen igen..bort set fra simmeringe..da jeg skal have nye hjem..men de kan presses ind ude fra..så ingen problem


men nu er spørgsmålet...er motoren defekt..???eller hvad fik sælger til at stoppe med at sejle..den var defekt de blev slæbt hjem på sidste tur..


fik selfølig samlet med akslen i den forkerte ende...så indgangen kon i udgang enden..det tog lige et par timer at presse alle lejer..og tandhjul ud igen...pokkers..men alt fungere fint...lejerne var alle gode..efter en gang vask og smøring...blev de alle genbrugt..efter en super kritisk kontrol
Vedhæftede filer
DSCF2456.JPG
DSCF2456.JPG (496.63 KiB) Vist 11182 gange
DSCF2448.JPG
DSCF2448.JPG (525.49 KiB) Vist 11182 gange
DSCF2449.JPG
DSCF2449.JPG (480.36 KiB) Vist 11182 gange
DSCF2450.JPG
DSCF2450.JPG (566.04 KiB) Vist 11182 gange
DSCF2451.JPG
DSCF2451.JPG (552.99 KiB) Vist 11182 gange
DSCF2452.JPG
DSCF2452.JPG (502.32 KiB) Vist 11182 gange
DSCF2453.JPG
DSCF2453.JPG (504.96 KiB) Vist 11182 gange
DSCF2454.JPG
DSCF2454.JPG (562.37 KiB) Vist 11182 gange
DSCF2455.JPG
DSCF2455.JPG (509.09 KiB) Vist 11182 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej... ja så er du ved at være sejlende lars, ind til videre har det så ikke rigtig kostet noget.
det skal blive spændende hvordan den motor kører, den er jo lige så gammel som vores Yamaha knallerter.
hvis bare den holder olie/vand adskilt og der ellers er nogenlunde kompression skal det nok gå.
jeg syntes du er kommet godt fra start med gear, starter, generator og brændstof tilførsel.
du nævner 35 amp som værende småt ? det syntes jeg ikke, den kunne lige så godt være lavet med dynastart, og der er som oftest kun 11 amp ladestyrke - nu er det let at få de 35 amp til at lyde stort ved at sammenligne med noget mindre, men faktisk er det kun et ganske kort øjeblik efter start generatoren laver fuld effekt, du vil nå 14 volt stort set med det samme, og så begynder generatoren alligevel at regulere - derfor mener jeg det er fuldstændigt ligegyldigt om den hedder 35, 50, eller 60 amp.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja men det er pga .jeg har en ide om at få en radar monteret..og frygter den bruger meget strøm...men det er bare at Google og se forbruget
jeg har købt en biltema skilde relæ..så et 10 ah tørgele batteri driver ekstra udstyret..(som der ikke er for meget af..det bliver en fiske finder log en i pad og lidt diode lys)..radaren kommer kun til at køre med motoren i drift..men vil alligevel ikke have den på start batteriet...det er KUN til start..
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... he he - så du tænker 10 ah som forbrugsbatteri ? det ville jeg ikke vælge, det er alt for småt, det burde være mindst lige så stort som dit start batteri... et start batteri på 50-100 ah ville være naturligt, tilsvarende til småt forbrug.
det er i øvrigt ikke unormalt at forbrugsbatteriet / batterierne er væsentligt større end start batteriet, vægten af dem betyder jo intet.
desuden kan sådan et lille batteri ikke tage imod særlig stor ladestyrke - hvis vi antager det som hurtig ladning kan man bruge faktor C5, dvs at dit 10 ah batteri højst bør lades med teoretisk 2 amp pr time, i praksis måske nærmere 3 amp, men kun i den første del af opladningen.
næ du skulle hellere vælge et forbrugsbatteri med lidt størrelse, det tager langt bedre imod strøm, og holder også meget bedre til at levere noget.
i praksis bør man undgå at bruge mere end ca halvdelen af de ah man har til rådighed, det betyder at man aldrig skal køre et 12 volt batteri ned under ca 12,2-12,4 volt ubelastet... dette er kun vejledende, nogle batterier tåler bedre dybdeafladning end andre, de mest hårdføre er gelbatteri, efterfulgt af agmbatterier, efterfulgt af våde forbrugsbatterier, det dårligste til dybdeafladning er rene startbatterier, de bør ikke aflades mere end 25%.

fint med ladeseptor, det er bedre end dobbelt diodebro, man undgår det typiske spændingstab der er i dioder ( 0,4-0,7 ) volt - mange der alene bruger dioder som separering kører med lidt højere generatorspænding ( typisk 14,8 volt ) for at kompensere for dette diodetab, men det har den uheldige effekt at ifm absolut opladte batterier, og uden belastning ( forbrug ) sniger spændingen sig væsentligt op over gasgrænsen i batteriet ( det koger for meget ) - det skyldes at dioders spændingstab er varierende ift strømmen de skal lede - det betyder at hvis man siger en diode har et spændingstab på fx 0,7 volt, ja så er det ved en givet procentvis belastning af opgivet maximal ledestrøm for dioden.

fint du har valgt en rigtig ladeseptor, men dit valg af forbrugsbatteri er meget forkert, du burde bruge det som værksteds/forsøgsbatteri i stedet, og købe et ordenligt forbrugsbatteri til båden i stedet... biltemas batterier er sikkert fint nok, især til prisen, men du burde vælge et på 80-100 ah til forbrug - en god mellemting der vil være langtidsholdbart er et agm forbrugsbatteri.

det er jo meget rart at man kan havde lidt forbrug uden motoren absolut kører, uanset om det er en kølebox, en radio, skibselektronik, osv osv.
det kommer du aldrig til med det lille 10 ah batteri du har købt, jo måske en spilleradio, men så heller ikke andet.
normalt har man jo en elektrisk lænsepumpe med føler så den starter selv hvis der kommer vand i båden, den skulle helst kunne køre mindst en dag eller 2 hvis der skulle opstå et problem med vandindtrængen, det kan den kun hvis ens batteri/batterier har en hvis størrelse.

i min LM23 er der kun et system bestående at 2X100 ah parallel koblede kombinations våd batterier, dvs velegnet til start og mindre forbrug - jeg kan så ud af de 200 ah tillade mig at bruge op til 100 ah med rimelighed uden batterierne opslides for hurtigt, men skulle fanden være gal og en evt lænsepumpe hænger sig i føleren, ja så er der altså 200 ah til rådighed for den ene gangs skyld - det er 3-4 dage konstant for en mindre lænsepumpe... dvs i praksis vil den lænse hver eneste dag, for der sidder jo et 80 watt solpanel på taget. he he

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

du har helt ret..grunden er self at jeg har et 10 ah batteri.men må nok skifte til et 70/70..fra jem og fix..så har jeg ens batterier til start og drift...

men har i prinsippet ingen strømforbrugere..uden motoren køre..kun lidt diodelys..og fish finderen..men har kik på en radar..så vil få et stort forbrug senere


ja den starter entelig fint..ryger lidt hvidt fra den ene..nok en dårlig dyse..og luft i systemet...det var ikke vand og gear på..så krumtap huset var åbent..så lidt olie løb ud..men det var vigtigt at få konstanteret den er ok..
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hej... den går da fint den gamle volvo, den tager jo gassen fint selv om du kører omdrejningerne langt under tomgangsomdrejninger.
jeg syntes bestemt du skulle tage første sommer uden at gøre noget ved motoren - de gamle volvo motorer ryger altid lidt, især når de er kolde.
som du selv er inde på står der måske stadig lidt luft i systemet, lidt gammel olie og aflejringer hist og her - den skal bare havde en gang frisk motorolie og fuld gas et par timers tid, så oser den sikkert ikke mere end hvad der er normalt acceptabelt.
den ser fin og ren ud den gamle motor.

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"