Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

hvis du ikke har råd til at tage båden op..har du ikke råd til at sejle..den skal sgu op her tæt på juletid.
..det er kun olieklud som er prof sejler..og har en aftale med julemanden om transport her sent på året,,,som har et skib i vandet hele året...han er også i båden dagligt..og har føling med vejret og forholdene time til time...
når man er turist sejler som dig...bliver man nødt til at have ekstra sikkerhed...som at få skibet op ,på land...så det holder og sikkerheds mæssigt..
du risikere at den frost sprænges,,eller udvikler glasfiber pest..når den bare ligger og rådner..uden at blive tørret lidt på land..et par måneder om året.
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... faktisk er jeg så glad for at stå på land at jeg valgte at blive oppe vinteren over, derfor er den "nye" maskine ikke blevet afprøvet i praksis endnu... der er alle tegn på en hård vinter og så får man alligevel ikke sejlet ret meget.

det er på søndag jeg skal sejle med julemanden - til dette formål har jeg lånt en lækker frembygget Bredgaard 22 med alt i udstyr, jeg er blevet lovet at webastoen bliver tændt dagen inden så styrhus/kabine er gennemvarmet til 25 grader... godt så

pudsigt du nævner ventilator lige nu - jeg satte i sidste uge en ny solcelle ventilator i forlugen på LMèren, der sad iforvejen resterne af en gammel udluftning som var blændet af for at være vandtæt, idet den gamle udluftningsventil var faldet fra hindanden.

den nye jeg satte i var såment den 120mm som du nævner fra biltema - jeg havde ellers kikket på nogle fede modeller til en udsalgspris nær 2000 kr. selv om jeg kan købe den med en god rabat var jeg her nærrig... i stedet fandt jeg denne fra biltema spritny i indpakning på dba, sælgeren som var en pige havde arvet en masse skrammel efter sin far, og her var denne solcelleventilator iblandt...
hun havde den tilsalg for 155 kr - jeg skrev at den ville jeg gerne købe, men om det kunne tænkes hun kørte igennem køge engang imellem, for i så fald ville jeg da gerne havde leveret den - hun skrev tilbage at hun ville komme ned på havnen med den om 2 dage - lækkert tak, så sparrede jeg at køre hele 25 km til Haslev for at afhente den... det viste sig at hun kun ville havde 150 kr for den ( altså jeg sparrede 5 kr + kørsel ), og det tillige med var den model til 399 kr med indbygget batteri.

her om vinteren er der ikke meget sol, men lidt kører den da engang imellem - måske det med batteriet der bliver opladet virker når det er højsommer, men ellers ikke - sådan en giver ikke meget ventilation, men en smule... selv om solen ikke skinner og propellen står stille, ja da virker den alligevel som en alm udluftningsventil.

man kan købe nogle super effektive elektriske udluftningsventiler, man tilslutter 12 volt til dem fra bådens batteri... jeg tænkte selv på sådan en, jeg har jo lige monteret en stor solcelle på bådens faste tag, og den kunne nok drive sådan en ventilator selv om vinteren.

jeg har haft mange både igennem tiden, og jeg har været i endnu flere... jeg kender godt til kondens problemet om vinteren, men syntes mest det er når man opholder sig i en kold båd, eller ligefrem koger vand eller opvarmer kortvarigt.
min erfaring er at hvis vandet driver i en båd er den utæt - det er typisk ved vindueslister, skruehuller ved klamper/klys/gribehåndtag som ikke er sealet ordenligt, samling af over/underskrog ( typisk ved fenderliste ), skroggennemføringer til dæk ( ledninger til mast, antenne, dythorn, osv osv )

det har altid været diskuteret hvorvidt en glasfiberbåd har godt af at ligge konstant i vandet, ihverfald kræver det at primeren er 100% vandtæt samt båden er tør på indersiden, ellers kan osmose opstå.

en træbåd skal helst ligge i vandet altid, den kan højst holde til et par måneder på land om vinteren, eller en uge om sommeren.

det bliver sommer igen en dag - om et halvt år.

hilsen olieklud
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Ofelia har altid ligget i vandet om vinteren, og så hevet op en uge eller to om foråret for at blive serviceret, så havde tænkt at det kunne man jo så også gøre, indtil at jeg får skaffet nogle ordentlige støtter og derefter kan søge vinterplads. Problemet med klargøringen er jeg at sikkert kommer til at stå med det alene, jeg ved ikke om min søster får taget en uge ud af kalenderen til at arbejde intensivt på det, så fordelen ville jo være at have den oppe, trods problem med hjemløse overnattere på havnen (Ofelia havde faktisk indbrud i foråret mens hun lå på land; der manglede ikke noget, men den var brugt til at sove i). Men ja; den burde jo tages op - jeg håber dog stadig på lidt mild vejr - og helst inden lystfiskekvoterne træder i kraft.

Men i går gik jeg ned og lukkede op så der er mere udligning mellem inde og ude. Desværre var det også godt vejr: Kun 5 m/s og næsten ingen strøm... men det var jo desværre mens jeg var på arbejde.
Dog er jeg allerede nu igang med at gøre klar til klargøring i banjen og kistebænke, så jeg til foråret kun skal koncentrere mig om skrog
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja jeg tror også på hård vinter i år/og i starten af næste år...der er mange ligheder med sommeren 1978..som var den hårdeste vinter i mange år..Storebælt frøs helt til..det er sjældent
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

catman: hvis i må bruge træbukke eller træstativer ved jeg hvor du kan hente sådan nogen ganske gratis - de er nemlig blevet forbudt fra årsskiftet, og alle er nu skiftet til enten at bruge egne stålstativer eller havnens geniale stativsystem... derfor er jeg helt sikker på du kan få lov at afhente noget gratis hvis du gider at slæbe det.

desuden har skiftet til havnens eget stativordning gjort at der også er en del nye privatejet stålstativer til salg, jeg kender bla en der har et 3 tons stativ tilsalg ( den mindste model )

ja ang tyveri og indbrud ligger en båd typisk mest sikkert i vandet.

ja jeg har godt hørt om den nye lyst & fritidsfisker begrænsning, max 3 torsk pr person pr dag i jan, feb, marts, ellers 5 torsk de øvrige måneder.

jeg ved sku ikke hvor meget det hjælper, jeg syntes hellere man skulle stoppe hensynsløse fiskere som bevidst tænker ulovligt hele tiden... kender selv en del af den slags, men de er glatte som en ål og kryber uden om kontrollen, i hvert fald for det meste.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja det er de semi prof fiskere som rov fisker...tyskerne slæber også tonsvis af fisk op...og de lægger ikke en krone i havnen..de er lige så nærige som danskere...
heldivis blev min bror som er rov fisker taget sidste år..5000 kr i bøde..men så måtte han fiske endnu mere for at indhente tabet...sådan er det bare
strynboen på test profil
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Vores fiskekontrollører har været kaldt pionærer, i forbindelse med at de er begyndt at bruge droner til at undersøge for garn på steder hvor de ikke kan sejle ind til eller se fra land (f.eks. i siv-skove), så der bliver gjort en del mod det ulovlige fritidsfiskeri (privat ruse-fiskeri) - jeg ved ikke hvor meget der bliver gjort for lystfiskerikontrollen (stangfiskeri) - jeg ved at de er ude en gang imellem, men ellers er det mest erhvervet der bliver kigget efter, for tiden bliver der holdt øje med (især) hollandske bomtrawlere som muligvis fisker uden for deres kvoteområder, men registrerer det inden for deres kvote områder.

Personligt tror jeg ikke på at hvis en lystfisker fanger to eller fem torsk gør den store forskel (sålænge at man er udenfor fredningsområderne!) - men driver man nærmest industrifiskeri når man er ude så er det lige groft nok... Jeg har været med i sådan en "blankrus" når hornfisken kommer forbi Kronborg - og 30 hornfisk holder MEGET længe i fryseren: og her taler jeg ikke om holdbarheden, men om at de kan ligge der længe hvis man ikke spiser fisk en gang om ugen. Set i bakspejlet kunne vi godt have nøjes med de 10 vi grillede samme dag - og så måske 10 til fryseren. Morfar fik naturligvis også tre af de friske til aftensmaden den dag.
Turbådene er især dem der kan se at de får det svært med kvoterne, for folk tager jo ikke ud hver dag som de siger: Det er noget nemmere når man har sin egen båd at tage ud tit og (hvis man er heldig) komme hjem med et par torsk til torsdag, men på turbådene er det jo som regel idéen at komme hjem med nogle stykker, spise lidt, og så ellers fryse ned.

Jeg må lige have undersøgt det med bukkene; men det kræver også en ændring i min havnekontrakt, for den er lige nu uden vinterplads.

Men når jeg kigger på vejrmeldingen der har været en del af denne uge, er jeg ked af at jeg er på arbejde! Maksimalvinden har været 5-6 m/s og med minimal strøm - det har mindet meget om de sensommer- og efterårsdage jeg har sejlet, og er helt omvendt end sidste uge hvor der næsten ikke var en dag på under 8 m/s udenfor havnen.

En ting jeg er kommet til at tænke på er hydroelektricitet (eller hvad det nu hedder) - altså generering af strøm via vand. Vi ved jo at det kan lade sig gøre via f.eks. en dæmning, men jeg tænker jo lidt om ikke det kunne være en naturlig ting på en båd at generere strøm via vandet? Det er jo aldrig stille, heller ikke når båden bare ligger i havnen.
Naturligvis går det jo ikke så stærkt som i en dæmning eller et fos/vandfald - men hvad nu hvis man lavede en "vandtunnel"; et rør hvortil der inden i sad en turbine, når denne bliver drejet rundt af vandet vil den generere strøm til at lade på. Bevares måske ikke så meget, og måske endda for lidt til at det kunne give mening når båden ligger stille, men lidt mere når båden er let.
Det er meget teoretisk, men måske muligt? Og lad os nu sige at det er en mulighed, hvor skulle man så lave sådan noget? Foran kølen? Eller igennem kølen?
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ju undervand vindmøller..findes..strømmen løber normalt,, ofte med 3-8 knob..ude i renden..men inden i havnen er der oftest ikke noget. derfor bruger man ikke vand turbiner på skibe...de tager også meget af fa´rten..og hænger i alt der flyder rundt..men som fart log er de fine.man kan se på bøjerne hvor stærk understrømmen er..de plejer at dykke bøjerne ved +5 knob..men med de nye plast bøjer..ved jeg ikke hvordan det er.
..jeg har jo sejlet dagligt..indtil for 4 år siden..da vi flyttede til næsten fastlandet...har ofte fået lov at styre færgen..både i tåge og storm..og sejle under radar ..it total tåge...det var vanskeligt..men interesant
med de nye systemer er alt automatisk..og det er forbudt at besøge styrhuset...det var lidt mere menneskligt før i tiden..men der skete jo uheld ind i mellem
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

det er sku en meget god tråd den her, måske der er andre med både der kunne komme med deres historie.

nej den med vand energi inde i en havn er nok nærmest umuligt - jeg så engang en båd fortøjret i et hurtigt vandløb, bagpå sad benet fra en påhængsmotor, men uden selve motoren monteret, i stedet sad der et kileremshjul i toppen af den lodrette trækaksel og trak en generator...
det kræver enorm vandstrøm og en stor propel - aner ikke hvad der kom ud af den, men den kunne dreje rundt.

nej catman - en lille vindgenerator er sagen, det giver fin ladestrøm hvis ellers vinden blæser - alt under 5 mtr sek giver intet, men fra 5-6 mtr sek og opefter er det fint.

i dag var vejret rigtig fint - vi talte sammen at 11 fiskebåde fra "vores" hjørne af havnen var ude her til morgen/formiddag.
der var godt gang i harperne bag efter - i øjeblikket er det rødmøg, det er dog let at få ud af garnet igen, det skal bare et par gange igennem harpen.

det er ikke mange fisk der bliver fanget.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

tænker på at bygge en vindmølle..bruge bil generator..og lade et stort batteri op i rundbuehallen..batteriet er en plastbeholder med løse plader..som hænger ned i karret...på Strynø kalv var der et elværk med glas accumulatore..det er dem som jeg tænker at kopiere..
men alt det skibs snak..har jeg også overvejet om cbx en skal skiftes til en gammel motor sejler..med en Perkins diesel...så kan jeg tage nogle ture rundt..uden at få ondt i ryggen..en som ; claus.es LM eller en svensk albin er min favorit..motorene i albinerne er dog noget lort penta med løse cylendre..de er slidt op..og tæret ...så en Perkins i i stedet..var løsningen...
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

det med at bygge en vindmølle er en sjov ting - i stedet for en bilgenerator bør du bruge en der er beregnet til direkte montering uden udveksling - jeg kan pege på nogle rigtig gode bud hvis det skal være - en halvstor generator med neodym permanent magneter kan trække energi ud allerede fra 100 omdrejninger min, ingen tab i udveksling, støjsvag, super stærk konstruktion, med flange til fastgørelse af hub - tjeck det, 3 faset vekselstrøm der bliver ensrettet i kraftig ensretter, energirigtig & højeffektiv - desuden forgår nedbremsning i tilfælde af storm ved kortstutning - kortslutter du de 3 faser kan du dårligt drive akslen rundt med en stor rørnøgle, afbryder du kortslutningen kan du dreje afslen med din finger, det fortæller lidt om hvor effektive neodym magneter & højeffektive kobberspoler er.

et stort og yderst spændende emne som næsten kræver sin egen tråd - denne tråd kan så blive spækket med data vedr alternativ energi.

lars: selv om du ikke kan køre så meget på motorcyklerne, kan du jo godt samle på dem ikke ? omvendt ville du selvfølgelig kunne bytte cbxèn til en fin damper - det er svært at afgøre hvad man skal havde når man gerne vil det hele... kender det selv alt for godt

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja det er positivt at ville det hele..og gode ideer holder en i gang..men man må nogle gange tilpasse sig med virkeligheden og økonomien..

ja elektro magenetiske bremser er de stærkeste i verden..og kan bremse en bil..forstår ikke at elbiler ikke kan nøjes med motoren som bremse..nok noget med abs systemer differencialer og ander ting som udfordre den simple ide...de findes på rundsave..som kortslutter motoren..når strøømmen afbrydes..det får den til at stoppe rotationen super hurtigt..men nogle gange kan kontaktorene ikke klare det..så har reppet en del,,som har brændt omstillingen af..
..hold da op ..off topic vi må hellere gå tilbage til skibe...de er også sjove
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... så kom dagen hvor jeg sejler til Grønland og henter julemanden, det var en lang og barsk tur med kraftig vind fra nord.
jeg sejlede denne gang i en lånt motor/fiskebåd, den var forbavsende stabil i de store bølger, bådtypen hedder en frembygget Bredgaard 22.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0360.jpg
IMAG0360.jpg (365.1 KiB) Vist 14456 gange
IMAG0362.jpg
IMAG0362.jpg (243.77 KiB) Vist 14456 gange
IMAG0365.jpg
IMAG0365.jpg (369.05 KiB) Vist 14456 gange
IMAG0368.jpg
IMAG0368.jpg (361.65 KiB) Vist 14456 gange
IMAG0361.jpg
IMAG0361.jpg (374.34 KiB) Vist 14456 gange
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Det var alligevel en lille båd at sejle til Grønland i - men det så ud til at være flot vejr I havde - og en hyggelig dag må det have været på havnen
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

ja dejligt med nord vind.(.uden højvande)..en god tradision i har banket op på havnen..det giver ekstra liv her om vinteren...
ps de lover vestlig vind, de kommende dage...så nyd mandagens gode vejr..det bliver nok lidt gråt de næste dage
strynboen på test profil
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

knallert skrev:ja dejligt med nord vind.(.uden højvande)..en god tradision i har banket op på havnen..det giver ekstra liv her om vinteren...
Helt enig! Det ser ud til at være en rigtig god og hyggelig tradition de har! :)

knallert skrev:ps de lover vestlig vind, de kommende dage...så nyd mandagens gode vejr..det bliver nok lidt gråt de næste dage
Jeg skal nyde mandagen i aften ombord på MHV 907 "Hvidsten", hvor jeg skal påmønstre klokken 1845 til patruljesejlads.

Billede
(billede: Wikipedia)

Hvidsten er den syvende af indtil videre 12 skibe i Marinehjemmeværnets 900-klasse, bygget på Søby Værft, og er søsat 2007. Hun er 27 meter lang (88 fod), 6,5 meter bred og stikker lige omkring to meter ned.
Motorene er et sæt Scania diesel motorer på omkring 500 hk hver samt to mindre Scania hjælpehakkere. De to grå presenninger dækker over flydespærringer til indkredsning af olie ved miljøopgaver, og hver er 180 meter lange og kan hægtes sammen med andre bådes flydespærringer hvis det skulle være. Det er virkelig et stort arbejde at lægge dem ud...
Bagved er vores RHIB med en 100 hestes Suzuki der kan komme hurtigt ind til en opgave på lavt vand, mener den kan skyde lige over 30 knob. Hvidsten går omkring 13 knob når hun får lov at rende.

Som Marinehjemmeværnets andre fartøjer bruges hun til farvandsovervågninger, redningsopgaver, miljøopgaver, samt opgaver for bl.a. Politiet og SKAT - og hun er faktisk en af de mest aktivt sejlende skibe MHJV har.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

kender den godt..min nevø hans kristian..har kørt service på den i årevis.( og de andre i serien)..indtil de blev lagt i udbud..og tabt.
.et stort tab for ærø..og arbejdspladser..og nok dyrere da ærøværftet havde super thek på at passe den til en god pris..alle reservedele blev kasseret..pakningssæt oliefiltre små pumper pneumatik og elektriske styringer..ud med det hele...typisk militær....
en sjov detalje er alle bensin tankene til autbord motorene..er rustfri jerrycans...som kan dumpes med et træk i et håndtag(i tilfælde af brand)

har i været på langelands fortet.
??
.der ligger en af minestrygerne/hjemmeværn både..i en stor vand bassin
..den af antimagenetisk træ..et stelth materiale fra 1930 erne..den har en grenaa diesel 6 cylender.(.samme som Strynø færgen havde)
.den var lige i tysk tjeneste et par år under krigen (ww nr 2)..men blev hentet hjem i 1945..netop lige før at havnen i kiel exploderede ved et uhæld..noget tabt grej gik af....så næsten alle skibe blev ødelagt..
strynboen på test profil
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg har ikke kunne finde meget om sagen; det sidste jeg har kunne (juni 2016) finde er at fem værfter er prækvalificeret, men der er ikke lavet en afgørelse med et enkelt væft til Marinehjemmeværnets 30 skibe, dog er der vist ikke kommet noget nyt omkring den store delkontrakt på Søværnets skibe.

De fem til MHV-kontrakten er blevet Faaborg Værft A/S, Hvide Sande Shipyard, Steel and Service, Jobi Værft A/S, Søby Værft A/S og Vestergaard Marine Service A/S
Men jeg kan ikke ud fra materialet læse om de skal dele kontrakten eller om der stadig er kamp om den. Men må da sige at fem værfter om at dele 30 skibe - og 100 millioner heller ikke er en ret stor bid af kagen til dem hver :(
Umiddelbart tror jeg at Hvidsten bliver serviceret på Søby eller eller Faaborg: De tre øvrige er i Nordjylland, hvor Hvide Sande nok er længst væk. Rent sømilsmæssigt er de fire af dem nok lige langt fra hinanden. Men det kan være min fartøjsfører ved noget mere...

Den store kontrakt (op til 600 millioner for Søværnets skibe) kan jeg ikke se hvem der er ledende i det kapløb.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

de er alle fyret..så søby må være ude af spillet
..hc har heldivis fået job på Marstal værft..hvor han står for den gamle ( bygget1936) flydedok..
og har fået kran sertifikat..men de er hjemsendt i lange perioder.
.skibsfarten har det slemt i i konkurencen mod de østlige værfter..og medarbejderne rejser til danmark og får job på de danske værfter...tror ikke der er nogen danskere tilbage i søby..den er blevet en by i polen...

edit jeg har netop læst at der igen bliver frie udbud runder..så søby kan byde ind på lige vilkår som de andre..så de har stadig en chance..det er da bedre end ingenting
Senest rettet af knallert ons 1. feb 2017 14:54, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

Indlæg af knallert »

så blev jeg båd ejer (igen)...har altid haft en lm eller albin eller Ejvind jolle/motorsejler i baghoved..og claus"es flotte lm satte det hele i gang igen

den åbne fiskejolle jeg har haft i årevis..bvlev afsat til min nevø...så den blev i familien(den del jeg kan lide)..så det er jo super..og pengene for/fra den har været gemt til nye udfordringer...
det blev så en Ejvind 21 fod motorsejler...den er tilpas lille.(.der er en 25 som er mere luksus )..men det er kun til en dags sejlads..så jeg sparede ca 25,000 ved at vælge den lille variant..der er næsten stå højde i styre kabinen..den har ikke fast bagvæg som 25 modellen...så må nøjes med ruffet....motoren er en Volvo penta 2 cyll diesel..som er lettere defekt..men jeg elsker jo defekte motore..og prisen på båden var derefter

alt træ trænger til lakering..men er ikke råddent..en gang maling og rens og nye ledninger og kontakter..og en motor renovering..så sejlde den igen

der er heldivis toielet om bord,, så man ikke behøver at have måsen ud over siden..med mindre man har lyst til det..

hvis i har /kender nogen som har skiftet en Volvo penta( md 11c) ud vil jeg gerne købe den til reservedele også defekte motore..eller større mindre modell mange dele passer over mellem motorene..
Vedhæftede filer
ejvind jolle-1.jpg
ejvind jolle-1.jpg (19.8 KiB) Vist 13907 gange
ej-4.jpg
ej-4.jpg (23 KiB) Vist 13907 gange
ej2.jpg
ej2.jpg (29.12 KiB) Vist 13906 gange
ej3s.jpg
ej3s.jpg (25.46 KiB) Vist 13906 gange
Ejvind 20' Motorbåd (Katalog) (1).jpg
Ejvind 20' Motorbåd (Katalog) (1).jpg (474.63 KiB) Vist 13870 gange
ejvind 20 motorbåd snittegning.jpg
ejvind 20 motorbåd snittegning.jpg (157.68 KiB) Vist 13870 gange
Motorbåd 20' tegning (snit)-sjov.jpg
Motorbåd 20' tegning (snit)-sjov.jpg (170.87 KiB) Vist 13870 gange
Senest rettet af knallert lør 4. feb 2017 22:34, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"