gearkasse

Her vil være nogen kendte problemer & løsningsforslag til dem.
Besvar
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

gearkasse

Indlæg af strynboen »

jeg er i gang med at samle gearkasse,,der har være køret uden olie,,så bøssene for enden af gear,akslerne er slidt,,den på koblingsakslen er desuden slidt over mål udvendig?? underligt,,men jeg har drejet en i overmål,og med et 3mm bryst på indersiden,for at få mere gods.
men så er spørgsmålet,,,der skal sidde en skive ,mellem bøs ogtandhjul
men er det strængt nøvændigt?jeg vil mene at koblingen vil holde akslen,spændt mod kuglelejet under koblingen,,så akslen aldrig kan slide mod bøsset i den anden ende,,selv om man trækker koblingen.
jeg har prøvesamlet uden skive og der er 1mm slør aksialt..men kunne montere en tynd schims,i stedet for skiven,,for en sikkerheds skyld,,
det skal med at tandhjulene er sikret med låsering,så de bliver hvor de skal ,på akslen.
Vedhæftede filer
husdyret-250.jpg
husdyret-250.jpg (58.53 KiB) Vist 7099 gange
koblings aksel,bøs-250.jpg
koblings aksel,bøs-250.jpg (54.37 KiB) Vist 7095 gange
koblings aksel1-250.jpg
koblings aksel1-250.jpg (56.74 KiB) Vist 7096 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: gearkasse

Indlæg af Kai »

En løs skive på enden af akslen, mellem låsering og bøsningen ?
Det har jeg aldrig set :?
Akslen bliver jo spændt mod lejet i den modsatte side, og kan ikke gi sig.

Nuser lille hjælper du har der i værkstedet 8)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: gearkasse

Indlæg af strynboen »

der var en skive for enden af begge tandhjuls aksler,men de bliver jo styret af kuglelejerne ,i henholdsvis kobling og kædehjul,så de burde være aksialt lejret.men der var plads nok til skiverne så jeg satte dem på,selv om de ikke har nogen funktion.den sidste motor jeg har adskildt havde ingen skiver,,det er svært at se i den dansk svenske service bog
om de overhoved skal være der
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: gearkasse

Indlæg af Henrik N »

Hej lars

Der skal ikke være nogle skiver inde i gearkassen, od det er en fin bøsning du har drejet men du skal nok fjerne den bryst
du har på bøsningen da den undersænkning der er i skålen er en smøre kanal til akslen og den lukker du med den bryst

hvis jeg tager fejl må i endelig rette mig :D
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: gearkasse

Indlæg af strynboen »

he he motoren er samlet for en måned siden,,der er smørespiral i akslen,
så jeg tror at dennok får olie trukket ind,,ellers opdager vi det til træffet,,på den hårde måde.. :wink:jeg skulle lige haft boret et 2mm hul med batteri boremaskinen,,skråt ned gennem bøsset,,kan jeg godt se nu,,,,,
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Kendte fejl MED løsningsforslag (STIL IKKE SPØRGSMÅL HER)"