Knækket luftskrue i kaliber

Her vil være nogen kendte problemer & løsningsforslag til dem.
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Knækket luftskrue i kaliber

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej,

Jeg vil lige beskrive en metode som jeg med succes har benyttet på en fastgroet udluftningsskrue der er knækket i en kaliber.

Tricket har jeg for mange år siden lært da jeg gik på teknisk skole. tricket er også godt på manifolder & topstykker m.m.

Allerførst er det en god idé at lade caliperen (skruen) svømme i rustopløser i flere dage.

Men tricket går simpelthen ud på at man renser overfladen på den knækkede skrue, derefter ligger man en godt gennembrændt svejsning ned i hullet af den knækkede skrue.

Nu ligger du en M8 møtrik over hullet og ligger en god varm svejsning præcist ned i midten af møtrikken så den brænder godt fast i luftskruen (møtrikken bør være helt rød når du stopper)

Herefter lader du det køle helt ned. Nu er det tid til at se om svejsningen er god :wink:

Hvis du har adgang til en gasbrænder ( IKKE ILT/GAS!!! ) så varmer du rundt på kaliberen rundt om hullet (på siden) men IKKE på møtrikken da den helst skal holdes så kold som muligt. Det er en MEGET stor fordel at opvarme calipenren !!

Når du har varmet godt så tager du en fast nøgle og rokker forsigtigt mod uret. Giver den sig bare en anelse så strammer du en anelse igen. sådan vrikker du frem og tilbage ganske forsigtigt. Det kan godt være møtrikken knækker af de første fem gange, men pyt med det, 10. gang er lykkens gang :mrgreen:

Hvis du bare er nogenlunde præcis når du svejser møtrikken på så sker der INTET med caliberen, man kan slet ikke se nogen skader efter mine mindst 15-20 svejsninger !

Skulle du få lavet en lille skade på kanten af hullet kan det sagtens repareres med kemisk metal eller lign inden du maler kaliberen.


Dette er bare een mulig løsning på problemet, der er også muligheden med at bore lidt op og skrue en skrueuddriver i (ornepik) dette har jeg dog personligt ikke gode erfaringer med da de ofte udvider skruen lidt, desuden vil jeg helst ikke have bor eller lign i nærheden af tætningssædet i bunden af hullet.

God arbejdslyst
Vedhæftede filer
IMG_5671 [320x200].JPG
IMG_5671 [320x200].JPG (17.39 KiB) Vist 12863 gange
IMG_5673 [320x200].JPG
IMG_5673 [320x200].JPG (22.28 KiB) Vist 12863 gange
IMG_5674 [320x200].JPG
IMG_5674 [320x200].JPG (15.5 KiB) Vist 12862 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Knækket luftskrue i kaliber

Indlæg af strynboen »

ja det gælder om at få så store temperatur svingninger,da de løsner,nogle gange er det en fordel at køle enmet med en våd klud,evt tilføre vand mends man varmer.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Rasmus H
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 18:14
Kontakt:

Re: Knækket luftskrue i kaliber

Indlæg af Rasmus H »

Den den metode fik jeg også af en gammel lærer på teknisk skole. :)
Yamaha ska' man ha'!
Yamaha FS1 4-gear DX '78
Puch 3 gear *årstal ukendt, skriv hvis du ved hvilket årstal det kan være*
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Knækket luftskrue i kaliber

Indlæg af Henrik N »

Rasmus H skrev:Den den metode fik jeg også af en gammel lærer på teknisk skole. :)
Hej Rasmus
Morten B er din gamle faglære han ved alt og kan alt :lol: 8) :mrgreen: he Morten der fik du den ,hva min Dreng
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Knækket luftskrue i kaliber

Indlæg af dexta »

Det var godt du fik bragt det emne på banen, for det skal jeg ud og gøre ved min kaliber på yamsen.. Jeg opdagede desværre først at den var knækket da den var malet ( KÆMPE tanketorsk), nå, men det er der ikke noget at gøre ved, jeg må ud og fylde op med rustløsner.. :mrgreen: :wink: :D
Senest rettet af dexta man 11. aug 2008 20:23, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Knækket luftskrue i kaliber

Indlæg af strynboen »

kan du ikke bare lade den være,evt pille stemplet ud og fylde vædske i der,,når den er i orden køre den i flere år,uden udluftning
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Knækket luftskrue i kaliber

Indlæg af dexta »

Kan man godt bare pille stemplet ud og fylde væske i der ??
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Knækket luftskrue i kaliber

Indlæg af Morten - Webmaster »

det kan du sådan set godt, men den bliver ikke helt god da du ikke kan lufte systemet rigtigt ud. desuden er stempelt ikke sådan lige at skubbe i så du får med 435% sikkerhed bremsevædske ud over det hele og malingen kan IKKE lide bremsevædske.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Kendte fejl MED løsningsforslag (STIL IKKE SPØRGSMÅL HER)"