Ødelagt gevind i forhjulsnav

Her vil være nogen kendte problemer & løsningsforslag til dem.
Besvar
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af ejn »

Gevindet til forbremsen var ødelagt, så istedet for at kassere, køre med 2 møtrikker eller bare være ligeglad gjorde jeg som følger.
1. Borede hullet op så jeg kunne skære gevind til Heli-Coil
2. Skar gevind
3. De Heli-Coil som jeg havde til M6 var for lange, så jeg plejer at korte dem af på en bænksliber. En "ring" af gangen. Færdigt gevind bliver lidt længere en indsatsen.
4. I med Heli-Coil og slå medbringer tap af.
5. En bolt i
6. Med en Dremel slibes Heli-Coil så der er spor i gevindet igen.
7. Tror sgu selv det blev meget godt, Ihvertfald bedre end før.
Vedhæftede filer
For lang Heli-Coil.
For lang Heli-Coil.
IMG_2141 [1024x768].JPG (160.16 KiB) Vist 10813 gange
Spor åbnes igen.
Spor åbnes igen.
IMG_2142 [1024x768].JPG (136.07 KiB) Vist 10813 gange
Færdigt arbejde.
Færdigt arbejde.
IMG_2140 [1024x768].JPG (139.16 KiB) Vist 10813 gange
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af T.B. »

:(y)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af Dewil »

Ligner en rigtig ok løsning. :)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af strynboen »

hej fint arbejde,,men helicoil"ene bliver til småløse stykker ,,når du skære dem over...jeg ville bore op og skære 8 mm gevind..og tage en 8 mm bolt og bore hul i..og skrue den i gevind hullet,,med lockteit..og så skære slissen til sidst..det vil give en stærkere og sammen hængende løsning...tænk hvis helicoilene kolapser når du trækker hårdt i bremsen,,så giver kablet sig måske 10 mm..og bremsen er virknings løs..
måske var det bedst at der var et bryst på toppen af gevind niplen man skruer i..så niplen aldrig kan smutte neden ud
Senest rettet af strynboen tors 30. dec 2010 19:12, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:Jeg ville bore op og skære 10 mm gevind..og tage en 10 mm bolt og bore hul i..og skrue den i gevind hullet
Hvis man borer mere op end til det oprindelige 6 mm gevind vil jeg mene at man har fjernet så meget gods at hele konstruktionen er livsfarligt svækket (den er ikke for stærk i forvejen har flere af os erfaret med knækkede kabelholdere)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af strynboen »

jeg har rettet til 8 mm gevind..mem du har ret i at bremser er en sikkerheds faktor..så ændringer/lappeløsninger måske slet ikke skal anbefales.. folk skal grundigt tænke sig om ,,inden man ændre på noget
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
M.Ruseng
Fuldblods knallert
Indlæg: 332
Tilmeldt: lør 5. dec 2009 19:29
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af M.Ruseng »

:(y) :(y) :(y)
-Mathias Ruseng / 28553420

79´ DX Match under opbygning--77´ K1 Match under opbygning
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af ejn »

strynboen skrev:hej fint arbejde,,men helicoil"ene bliver til småløse stykker ,,når du skære dem over...jeg ville bore op og skære 8 mm gevind..og tage en 8 mm bolt og bore hul i..og skrue den i gevind hullet,,med lockteit..og så skære slissen til sidst..det vil give en stærkere og sammen hængende løsning...tænk hvis helicoilene kolapser når du trækker hårdt i bremsen,,så giver kablet sig måske 10 mm..og bremsen er virknings løs..
måske var det bedst at der var et bryst på toppen af gevind niplen man skruer i..så niplen aldrig kan smutte neden ud
Forstår godt hvad du mener, men har svært ved at se de kan gå løs når der er en bolt i som fylder "hullet" op og den bolt er spændt med en møtrik.Men man kan selvfølgelig sikre Heli-Coil med Lock-tite. Kan selvfølgelig ikke være for forsigtig.
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af Jensmc »

Helicoil er et godt forsøg. Og hvis det ikke dur, har man stadig et skud i bøssen (8mm). Desuden er en helicoil fjedrende, så den ligesom holder sig selv. Om det er nok, når den er skåret over, må tiden vise.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af Dewil »

Men sidste og nok bedste løsning er vel at tig-svejse hullet til, bore op og lave oprindelig gevind-størrelse?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af Jensmc »

:(y)
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ødelagt gevind i forhjulsnav

Indlæg af strynboen »

på honda cd-50 er der ingen slisser til at stikke kabler ind...kablerne er specielt fremstillet så enderne kan gå gennem holderene..
de er dobbelt så kraftige..og justeres midt på kablerne hvor justerings spindlerne sidder...til gengæld koster de 10 gange så meget som yamaha..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Kendte fejl MED løsningsforslag (STIL IKKE SPØRGSMÅL HER)"