Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
- CrazyCatman
- Gummi rocker
- Indlæg: 500
- Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Torsdag pillede jeg Jawaen fra hinanden - det var faktisk meningen at jeg kun skulle have motoren af og køre knallerten hjem i bilen og så arbejde på den i ro og mag på herreværelset, men jeg tog det beskidte arbejde på værkstedet. Gearkassen var samlet rigtigt, og lige nu virker det også til at den har den kompression og gnist den skal have nu, men jeg har ikke hældt olie i motoren endnu, for skal lige have fundet ud af hvordan jeg får pakdåserne ud (de skulle kunne tages ud uden at man behøver at åbne motoren, men de sidder godt fast. Jeg tror jeg at der mangler én og det ville jo forklare hvorfor der før lækkes olie.
Én ting må jeg dog sige om Jawaens motor: den er lidt irriterende at få udstødning og karburatoren af på! begge sidder med to 8 mm møtrikker, og på begge kommer de nemt af (på udstødningen kan den "frie" fjernes med topnøgle - på karburatoren skal der bruges en ring-/gaffelnøfle) - den anden møtrik kræver noget mere tålmodighed: den er delvist spærret af studs/afgangsrør så der har man ikke meget arbejdsplads at gøre godt med... Onsdag tager jeg nok ned i kælderen hvor Jawaen nu står og hygger sig med en meget flot, rød Suzuki FZ50 som en af de andre beborer har stående, og får kigget på de sidste pakdåser, og når det hele er klar, får hældt noget (60 ml) Castrol SAE30 i motoren, aftappet den lille sjat benzin der er tilbage (det gør jeg naturligvis udenfor, og ikke i en indelukket cykelkælder!) - og så tror jeg at jeg lige vil efterse karburatoren - for gaskablet hoppede ud.
I dag går jeg ned på værkstedet efter arbejde for at hente en brændstofdunk (det eneste jeg har hjemme er nemlig petroleumsdunke, og de er ikke tætsluttende i toppen, så kan ikke rigtig bruges til benzin, men jeg har vist et par ekstra dunke i den gamle militærmotorcykel, så jeg kan have en frisk dunk benzin klar onsdag så når der er pakket og klargjort så kan jeg give den en prøveopstart og (forhåbentligt) køre en tur rundt på parkeringspladsen
Når Jawaen er køreklar så tager jeg fat i forsikringen og får lavet papirarbejdet - og så tager jeg måske den næste knallert hjem... måske min svenske FS1-S...
Samtidig skiller jeg nok min Mobylette ad i hoveddele (den står hos min søster lige nu), sådan at jeg kan tage skærme, tank og stel ned på værkstedet og sandblæse dem - jeg tror at der er et lille hul et sted i tanken, omkring logoet, scooterskærmene er lidt grimme og kædeskærmene er en anden farve end resten af knallerten, så alt kan ligeså godt få en tur. Motoren kommer med hjem og bliver skilt ad og klargjort, jeg tror at der skal skiftes stempelringe, og forhåbenligt når alt er malet, serviceret og samlet kan jeg finde ud af hvad jeg vil... skal det beholdes - eller er det på tide at komme af med det franske vidunder...?
Til den pris jeg lige har set en istandsat én til salg for, kunne det overvejes, det er en hel del mere end jeg selv gav for den, men den når nok aldrig op på de voldsomme priser som de store gearknallerter ofte er sat til salg til...
https://www.dba.dk/mobylette-av-42-s-19 ... 091070167/
Farven på min bliver nok beholdt i den sorte farve den allerede har, jeg syntes ikke at der er nogen grund til at skifte.
Én ting må jeg dog sige om Jawaens motor: den er lidt irriterende at få udstødning og karburatoren af på! begge sidder med to 8 mm møtrikker, og på begge kommer de nemt af (på udstødningen kan den "frie" fjernes med topnøgle - på karburatoren skal der bruges en ring-/gaffelnøfle) - den anden møtrik kræver noget mere tålmodighed: den er delvist spærret af studs/afgangsrør så der har man ikke meget arbejdsplads at gøre godt med... Onsdag tager jeg nok ned i kælderen hvor Jawaen nu står og hygger sig med en meget flot, rød Suzuki FZ50 som en af de andre beborer har stående, og får kigget på de sidste pakdåser, og når det hele er klar, får hældt noget (60 ml) Castrol SAE30 i motoren, aftappet den lille sjat benzin der er tilbage (det gør jeg naturligvis udenfor, og ikke i en indelukket cykelkælder!) - og så tror jeg at jeg lige vil efterse karburatoren - for gaskablet hoppede ud.
I dag går jeg ned på værkstedet efter arbejde for at hente en brændstofdunk (det eneste jeg har hjemme er nemlig petroleumsdunke, og de er ikke tætsluttende i toppen, så kan ikke rigtig bruges til benzin, men jeg har vist et par ekstra dunke i den gamle militærmotorcykel, så jeg kan have en frisk dunk benzin klar onsdag så når der er pakket og klargjort så kan jeg give den en prøveopstart og (forhåbentligt) køre en tur rundt på parkeringspladsen
Når Jawaen er køreklar så tager jeg fat i forsikringen og får lavet papirarbejdet - og så tager jeg måske den næste knallert hjem... måske min svenske FS1-S...
Samtidig skiller jeg nok min Mobylette ad i hoveddele (den står hos min søster lige nu), sådan at jeg kan tage skærme, tank og stel ned på værkstedet og sandblæse dem - jeg tror at der er et lille hul et sted i tanken, omkring logoet, scooterskærmene er lidt grimme og kædeskærmene er en anden farve end resten af knallerten, så alt kan ligeså godt få en tur. Motoren kommer med hjem og bliver skilt ad og klargjort, jeg tror at der skal skiftes stempelringe, og forhåbenligt når alt er malet, serviceret og samlet kan jeg finde ud af hvad jeg vil... skal det beholdes - eller er det på tide at komme af med det franske vidunder...?
Til den pris jeg lige har set en istandsat én til salg for, kunne det overvejes, det er en hel del mere end jeg selv gav for den, men den når nok aldrig op på de voldsomme priser som de store gearknallerter ofte er sat til salg til...
https://www.dba.dk/mobylette-av-42-s-19 ... 091070167/
Farven på min bliver nok beholdt i den sorte farve den allerede har, jeg syntes ikke at der er nogen grund til at skifte.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg kører ikke så mange kilometer, så jeg plejer at kunne nøjes med en omgang.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg er ved at bygge en Bravo ud af alle de stumper jeg hentede forleden, en kammerat mangler en kør til arbejde knallert. Så den bliver lavet så den render under 40 km/t, det bliver helt uvant for mig 
Indtil videre er det bare at plukke gode dele, rense dem, skifte lejer og tætninger og så konservere i et tykt lag Owatrol.
Indtil videre er det bare at plukke gode dele, rense dem, skifte lejer og tætninger og så konservere i et tykt lag Owatrol.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20220702_001933.jpg (301.78 KiB) Vist 574 gange
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4208
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det er fedt bare at kunne "rode i stumperne og finde det bedste" - har selv prøvet det med min hønsegårds Bravo
Og den ser jo nylakeret ud på billedet - er der Owatrol der gør den så skinnende?
Erik

Og den ser jo nylakeret ud på billedet - er der Owatrol der gør den så skinnende?
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ja det er virkelig rart, eneste der bremser lige nu er dæk og slanger, gider ikke brugte, hvis den skal bruges dagligt.
Den ser bestemt ikke nylakeret ud når man kommer tæt på. Men Owatrol er fantastisk, det ligner og lugter af linolie. Jeg smører bare tyk på og tørrer efter med en fnugfri klud. Striberne løber rimelig godt sammen og så er det hærdet efter ca 2 døgn. Det giver en fin blank overflade, selv matte steder på lakken fik lidt glans igen. Har set folk bruge det fortyndet i en lak sprøjte, så det kan også lade sig gøre.
Forestil dig en blanding af klarlak og konserveringsolie.
Perfekt til patina maskiner med huller i lakken og galva/chrom dele der har åbne sår.
Den ser bestemt ikke nylakeret ud når man kommer tæt på. Men Owatrol er fantastisk, det ligner og lugter af linolie. Jeg smører bare tyk på og tørrer efter med en fnugfri klud. Striberne løber rimelig godt sammen og så er det hærdet efter ca 2 døgn. Det giver en fin blank overflade, selv matte steder på lakken fik lidt glans igen. Har set folk bruge det fortyndet i en lak sprøjte, så det kan også lade sig gøre.
Forestil dig en blanding af klarlak og konserveringsolie.
Perfekt til patina maskiner med huller i lakken og galva/chrom dele der har åbne sår.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
heidi"s 2 gear har været brugt som reserve knallert af begge knægte..nu er de ved at være vokset fra den..så den får en velfortjent renovering af motoren...den havde tabt en fjeder i den simmering bag tændingen..så det har nok mageret lidt ud..selv med den stilbare strålespids...så krumtappen var slidt..overalt...tændingen fik også nye ledninger på spolerne..og alle lejer og simmeringe skiftet..krumtappen blev chimset..og snød lidt da..det passede perfekt med 2 pakninger mellem blokdelene..så var de ca 0,02 slør..bøvlet med de BO_17 lejer..men de holder længe..det er det vigtigeste
det er århus maxien som erik skaffede for en del år siden..noget af en evigheds maskine..den køre altid
fik monteret bagtøjet..med de rensede bladfjeder..og opsvejsede bolte(gjort runde igen). nye møtrikker.og nye støddæmpere på hilux"en...
det er århus maxien som erik skaffede for en del år siden..noget af en evigheds maskine..den køre altid
fik monteret bagtøjet..med de rensede bladfjeder..og opsvejsede bolte(gjort runde igen). nye møtrikker.og nye støddæmpere på hilux"en...
- Vedhæftede filer
-
- maxi 2 gear.JPG (206.5 KiB) Vist 502 gange
-
- maxi 2 gearr.JPG (202.2 KiB) Vist 502 gange
-
- bagtøj.JPG (200.92 KiB) Vist 502 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tænker den kan samles færdig i morgen. Min kammerat kommer lige med understellet, den trængte til forstærkninger. Forhjul har fået faste lukkede lejer, motor og gearing ligger klar. Samlet af de bedste stumper og nye lejer og pakninger alle steder.
- Vedhæftede filer
-
- IMG20220709220458.jpg (321.35 KiB) Vist 408 gange
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
monteret fortøj på hilux...
- Vedhæftede filer
-
- hilux fortøj monteret.JPG (218.29 KiB) Vist 384 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Papkasse modellen blev færdig og min kammerat kørte den hjem i går 
- Vedhæftede filer
-
- IMG20220710174900.jpg (319.06 KiB) Vist 364 gange
-
- IMG20220710174907.jpg (354.42 KiB) Vist 364 gange
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
maxien er samlet...opgav twinsædet..de er for hårde de u orginale..et standart maxi er meget bedre for gamle røvhuller 

- Vedhæftede filer
-
- maxi 2.JPG (283.43 KiB) Vist 350 gange
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4208
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har givet sidste gang lak på et Gilera sæt som jeg havde lovet vores formand i Veteranknallert klubben at lave rød
Erik

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har bygget en holdekreds/relæ..og timer,i vaskekarret..det slukker efter 8 minutter...så pumpen ikke køre varm..(hvis man glemmer den),og den køre i timevis..med lukket hane..(.den er vædske kølet)( en ups cirkulations pumpe)..som er perfekt til at pumpe rensevædske
- Vedhæftede filer
-
- timer for vaskekar1.JPG (166.24 KiB) Vist 191 gange
-
- timer for vaskekar.JPG (165.75 KiB) Vist 191 gange
-
- timer for vaskekar 2.JPG (197.85 KiB) Vist 191 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har lige skiftet til brugt dæk og slange på Stafetten.
Slangen var revnet ved ventilen og dæk taler for sig selv
Slangen var revnet ved ventilen og dæk taler for sig selv
- Vedhæftede filer
-
- 20220723_192702.jpg (90.1 KiB) Vist 184 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.