Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Ja det kunne godt ligne en 4 gears, ved 3 gears er det midterste tandhjul bredere. Hvis der er 4 tandhjul (et fastmonteret), så er det 4 gears.
Der er ingen låseringe på den aksel, den fungerer som stopper/bryst for at man kan spænde det store tandhjul fast, som koblingen driver.
Hvis kanten mangler vil det hele ikke kunne spændes korrekt sammen.
Og så mener jeg den låser 2. gear til akslen?

Vedhæftet en uden skade, hvis man ser bort fra rusten ;-)
Vedhæftede filer
3G vs 4G primær gearaksel.jpg
3G vs 4G primær gearaksel.jpg (201.45 KiB) Vist 10724 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

fik drejet en adapter..med maskin konus..for min russer fræser...havde engang i fortiden..drejet en holder til klembøs...den kunne bruges som konus de3len..fik så drejet enden ned til 38mm...men ved nærmere kontrol,,var stigningen 18 gevind pr tomme..men alligevel diameter 38mm..?? kina standart

fik skiftet vekselhjul i drejebænken til tommegevind...og sat op..sleb mit hs stikstål til 55 grader..og skåret et fint stramt gevind..så nu kan jeg udbore Monza de3lene til kina forgaffel rørene..og samtidig beholde alle puch delene orginalt
Vedhæftede filer
borehoved1.JPG
borehoved1.JPG (192.14 KiB) Vist 10658 gange
borehoved2.JPG
borehoved2.JPG (165.35 KiB) Vist 10658 gange
borehoved3.JPG
borehoved3.JPG (173.26 KiB) Vist 10658 gange
borehoved4.JPG
borehoved4.JPG (148.45 KiB) Vist 10658 gange
strynboen på test profil
Jesperj
Junior knallert
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 4. dec 2019 15:58
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jesperj »

Det som du ikke kan løse Lars det er ikke værd at løse.....
Rigtig glædelig jul til dig og alle andre

Vh Jesper
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

WHI3992-AWG.jpg
WHI3992-AWG.jpg (8.54 KiB) Vist 10582 gange
Et spørgsmål der godt nok ikke har med knallerter at gøre, men det er hvad jeg forsøger mig med i juleferien: Sønnens Bauknect vaskemaskine vil ikke noget længere - bortset fra at lænse/udpumpe. En rød service lampe lyser efter ca 15 sek. ved at forsøge de øvrige programmer. Jeg har lidt mistanke til niveauføleren/pressostaten, som er udstyret med 2 multistik. Det ene med kraftige ledninger reagerer OK med en kortslutning ved at blæse i studsen, men det andet multistik reagerer ikke på ohmmetret ved at blæse. Er der en erfaren tekniker, der ved hvordan denne skal reagere?
20191229_192102.jpg
20191229_192102.jpg (79.87 KiB) Vist 10550 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej og godt nytår!

Jeg har endelig fået taget mig sammen til at skille min Puch VZ, så den kan få den store omgang. Jeg har tidligere vist billeder af den, men jeg synes lige at i skal se en M-motor (med blæserskjoldene pillet af), sammenlignet med en almindelig Monza-motor.
20200105_155223.jpg
20200105_155223.jpg (96.76 KiB) Vist 10392 gange
20200105_155216.jpg
20200105_155216.jpg (95.18 KiB) Vist 10392 gange
20200105_155106.jpg
20200105_155106.jpg (92.78 KiB) Vist 10392 gange
20200105_155100.jpg
20200105_155100.jpg (97.68 KiB) Vist 10392 gange
20200105_155048.jpg
20200105_155048.jpg (79.24 KiB) Vist 10392 gange
20200105_155042.jpg
20200105_155042.jpg (82.28 KiB) Vist 10392 gange
20200105_154948.jpg
20200105_154948.jpg (86.61 KiB) Vist 10392 gange
20200105_154940.jpg
20200105_154940.jpg (93.77 KiB) Vist 10392 gange
2019-05-24 14.43.33.jpg
2019-05-24 14.43.33.jpg (93.77 KiB) Vist 10392 gange
2019-05-24 14.44.17.jpg
2019-05-24 14.44.17.jpg (93.38 KiB) Vist 10392 gange
Der er ligheder, men ikke meget :-)

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Super spændende at se! Hvad er planen? :)

Er det egentlig en 4 gearet? Hvad med slaglængden, også 43 mm?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej Carsten

Ja, den er 4-gearet og slaglængden er 44mm :-)

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

12V skrev: tirs 7. jan 2020 14:22 Hvad er planen? :)
Planen? Den får den store tur :-). Foreløbig skal delene lige sandblæses. Jeg har skiftet bagstykket i stellet, men skal lige have blæst det indvendigt, inden jeg sætter inderskærmen i.
20200107_192337.jpg
20200107_192337.jpg (66 KiB) Vist 10344 gange
/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Steldele er vel næsten almindelig VZ det hele? Synes det er et super interessant projekt at følge, virkelig noget man ser sjældent.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

Det er helt normalt VZ på nær motoren. Dog havde denne model moderne forgaffel med gummimanchetter allerede i 1969, altså flere år før vi så det på den normale VZ i Danmark. Dertil kommer at der er lidt forskel i ledningsnettene, men det er småting.

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har stellet afstands bøs. ved motoren.som et vz stel..eller fylder motoren stellet ud.?..mon ikke denne motor type aldrig har haft pedaler eller håndskift..og har plads til en kæmpe kobling..en rendyrket mc motor
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

Stellet har afstandsbøsninger ved de to øverste bespændinger, så det ligner det vi kender.

Motoren er en videreudvikling af R-motoren, der startede med tre håndgear, men senere fik tre fodgear. M-motoren har dog ingen rester af hverken pedaler eller håndskift.

/Steen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Her i eftermiddag har jeg sat de rigtige spoler og svinghjul på min Ciao fra 1968. De er helt anderledes i udseende og svinghjulet er rigtig tungt og 7 mm større i indvendig diameter. Så det bliver spændende til foråret, om motorgangen er anderledes med dobbelt svinghulsvægt.
Desuden har den fået nye bremseklodser på forhjulet. Den er jo med fælgbremse.
Fik også sat de tykke spændeskiver med afskæring i periferien på alle 3 ophængsbolte.
Til sidst satte jeg et lyst/kremfarvet luftfilter på. Det er afbildet i en ældgammel brochure, så det er nok det rigtige. Den komme helt sikkert til at køre hurtigere, når filterhuset ikke længere er sort. :(n)
Vedhæftede filer
IMG_20200110_172432.jpg
IMG_20200110_172432.jpg (136.86 KiB) Vist 10249 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej Jens

Det bliver spændende med det tunge svinghjul! I øvrigt en lidt speciel form på spolekernerne, ikke? Gad vide hvorfor?

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Jeg har også et spolesæt med den sjove form, skulle du bruge flere.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Pas nu på med den luftfiltertuning Jens. Husk at du kun har fælgbremser :hihi

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

det er så man kan skubbe spolen ud af anker/ kernen..det gør spoleskift nemt/muligt...
strynboen på test profil
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Spolerne sidder ganske rigtig løst på kernerne.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Aha! Det er smart og letter viklearbejdet noget.

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

vi har et lille næb..nærmest som en fladtang i viklemaskinen..som holder spole ankeret..det bliver kun lige rettet let til. så det betyder ikke så meget for vikle manden.om spolen er demonterbar...
.men at kunne købe en spole som reservedel..er nok den store fidus ved dette system.

så køres tråden på til ohm"ene er noget højere end databladet..og så køre man tråd af igen,, til den har de rigtige ohm...problemet er at man skal rense lakken af tråden for at teste ohm..det kan derfor bedst betale sig at ofre lidt tråd..og få et perfekt resultat
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"