Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
det burde stadigvære en folke knallert...selv efter 50 år...motoren er u opslidelig...behagelig at køre på..fjeder for og bag..meget økonomisk den blæserkølede motor sætter sig aldrig..og varmer dit ene ben(lidt)..indkøbs prisen var også rimelig for basis modellen
lidt mærkeligt at japanerne ikke faldt for den...de kunne jo godt lide tysk/østrisk kvalitet...eller kineserne i dag..men honda cup en..er jo også en legende...som køre på ren bensin..jeg har også en 2 gear kickstarter puch ms..som jeg skal vidre med..det hænger lidt i hilux bremsen..så bliver nok først om nogle år...
lidt mærkeligt at japanerne ikke faldt for den...de kunne jo godt lide tysk/østrisk kvalitet...eller kineserne i dag..men honda cup en..er jo også en legende...som køre på ren bensin..jeg har også en 2 gear kickstarter puch ms..som jeg skal vidre med..det hænger lidt i hilux bremsen..så bliver nok først om nogle år...
- Vedhæftede filer
-
- DSCF1816.JPG (220.11 KiB) Vist 7321 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har lavet 3 Maxi K motorer i denne uge, her er billeder af den sidste som blev færdig i dag. Min makker har fået blokkene vandpoleret, det ser nydeligt ud.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20210207_130154.jpg (180.64 KiB) Vist 7260 gange
-
- IMG_20210214_172350.jpg (168.03 KiB) Vist 7260 gange
-
- IMG_20210214_175505.jpg (155.21 KiB) Vist 7260 gange
-
- IMG_20210214_203955.jpg (189.89 KiB) Vist 7260 gange
-
- IMG_20210214_211733.jpg (165.22 KiB) Vist 7260 gange
-
- IMG_20210214_211750.jpg (159.66 KiB) Vist 7260 gange
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Carsten
Er det et eftermarkeds tændingsanlæg på den Maxi-motor?
/Steen
Er det et eftermarkeds tændingsanlæg på den Maxi-motor?
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Steen. Kun svinghjulet, det der fulgte med var til gear modellerne med omvendt rotation.
Et ok produkt, skruede kraftige magneter og virker til at løbe rundt uden slinger. Jeg måtte dog justere platiner til 0,3 mm og ankerpladen helt i bund mod sen tænding. Inden den ramte 1,5 mm tænding før top. Så enten er knasten eller noten lidt forskudt, eller Effe platinerne driller? Men afrivning passer og den laver kraftige lange gnister.
Et ok produkt, skruede kraftige magneter og virker til at løbe rundt uden slinger. Jeg måtte dog justere platiner til 0,3 mm og ankerpladen helt i bund mod sen tænding. Inden den ramte 1,5 mm tænding før top. Så enten er knasten eller noten lidt forskudt, eller Effe platinerne driller? Men afrivning passer og den laver kraftige lange gnister.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har ribbet hiluxen for karosseri..så nu kan jeg rense vanger..og fortøj...motoren skal også af..tror jeg skifter koblingen..tandrem og vandpumpe..og skifter leje i generatoren..og diverse strammeruller..nu det hele er frit fremme
vi fik også svejst bjælke i hallen..så der kan komme eltalje op..
vi fik også svejst bjælke i hallen..så der kan komme eltalje op..
- Vedhæftede filer
-
- hilux ramme1.JPG (219.57 KiB) Vist 7050 gange
-
- hilux ramme2.JPG (221.19 KiB) Vist 7050 gange
-
- 20210222_150435.jpg (179.41 KiB) Vist 7050 gange
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4250
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Overskriften bør vel være "Når mænd keder sig"
Nå men i efteråret lavede jeg et 77 laksæt til John, og synes jo det var rigtig fint.
Så blev det juleferie med god tid, og jeg gik i gemmerne og fandt en tank og et par originale sideskjolde - alt i "godt brugt stand". Det fik jeg nogle dage til at gå med at afrense, tankcure behandle, spartle, slibe og male.
Så blev det hverdag igen, men nu fik det alligevel transfers og klarlak, så nu har jeg mit helt eget 77 laksæt
Hvad skal det så bruges til? Aner det ikke! Og hvorfor lavede jeg det? Hmm nok bare fordi jeg kunne
Nå, men indtil videre kan det da pynte lidt i gæsteværelset...
Erik
Nå men i efteråret lavede jeg et 77 laksæt til John, og synes jo det var rigtig fint.
Så blev det juleferie med god tid, og jeg gik i gemmerne og fandt en tank og et par originale sideskjolde - alt i "godt brugt stand". Det fik jeg nogle dage til at gå med at afrense, tankcure behandle, spartle, slibe og male.
Så blev det hverdag igen, men nu fik det alligevel transfers og klarlak, så nu har jeg mit helt eget 77 laksæt
Hvad skal det så bruges til? Aner det ikke! Og hvorfor lavede jeg det? Hmm nok bare fordi jeg kunne
Nå, men indtil videre kan det da pynte lidt i gæsteværelset...
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej rødder!
Der har været en usædvanlig udvikling i min garage. Jeg har faktisk afsluttet et projekt!
Min gamle MS er nu blevet køreklar efter en mild overhaling med pudsekluden. I får lidt et "før" og et "efter" billede
/Steen
Der har været en usædvanlig udvikling i min garage. Jeg har faktisk afsluttet et projekt!
Min gamle MS er nu blevet køreklar efter en mild overhaling med pudsekluden. I får lidt et "før" og et "efter" billede
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Lækker MS, den ser lidt rå ud. Er det en start 60er med lidt nyere motor på?
Et eller andet driller mig ved den baglygte, vender den på hovedet?
Et eller andet driller mig ved den baglygte, vender den på hovedet?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Carsten
Jeg kan godt forstå at baglygten forstyrrer din OCD. Jeg har det på samme måde . Imidlertid er det den rigtige baglygte. Jeg har dog overvejet at skifte den til den lidt senere model, da den sidder "mere rigtigt" på bagskærmen. Ellers er knallerten helt original. Helt standard, som de så ud i 1959.
/Steen
Jeg kan godt forstå at baglygten forstyrrer din OCD. Jeg har det på samme måde . Imidlertid er det den rigtige baglygte. Jeg har dog overvejet at skifte den til den lidt senere model, da den sidder "mere rigtigt" på bagskærmen. Ellers er knallerten helt original. Helt standard, som de så ud i 1959.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ok, dvs. halvnav bremser, men den store cylinder og tank?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeps. Halvnav, stor blæs, snøfter og mellem tank (4,5L).
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Der lærte jeg noget nyt, kendte kun til ~3 og ~5 liters modellen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
samler bådemotor....håber at kunne sejle i sommerferien...måske..motoren mangler lige nye dyser..og lidt småting
den lille drejebænk er færdig..og udlånt..da pladsen i værkstedet er slupper op..
den lille drejebænk er færdig..og udlånt..da pladsen i værkstedet er slupper op..
- Vedhæftede filer
-
- bådmotor malet.JPG (205.75 KiB) Vist 6107 gange
-
- bådmotor samle arb.JPG (200.86 KiB) Vist 6107 gange
-
- gear1.JPG (174.1 KiB) Vist 6107 gange
-
- drejebænk færdig.JPG (192.94 KiB) Vist 6107 gange
-
- båd motor.JPG (211.85 KiB) Vist 6107 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det ligner en motor med nogle år på bagen. Hvilket fabrikat er det?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
I dag nyt bagdæk på den ene havelåge.
- Vedhæftede filer
-
- 16230840021791599506474.jpg (137.09 KiB) Vist 6022 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2144
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har været i "fuskerhjørnet" for at prøve renovering af en gammel model benzinhane til bl.a. 1974. Der er flere velkendte fejl med den, for det lille håndtag til at dreje med, bliver typisk skævslidt i et spor af en lille skrue til at holde og sikre stop i yderpositionerne. Metaldelen kan stadig fåes i Holland - men den kegleformede nylondel, der typisk får kærven slidt "rund", kunne jeg ikke finde nogen steder.
Hvad går man så ? Tja tjo, jeg forsøgte at kopiere den gamle ved at måle den med skydelære og så tegne den 10 gange forstørret på papir og herefter kunne jeg måle dens vinkel på 18 grader. Jeg fandt så en nylonstang på arbejde og så blev drejebænken indstillet på 18 grader - men her opstod en tanketorsk, for drejebænken skulle jo kun stilles på det halve, altså 9 grader, for at få den rette vinkel. Dernæst kunne en skæreskive lave kærven og så skulle der bores hul så præcis som mulig, for at få åbn og res til at passe.
Indtil videre virker det.
Hvad går man så ? Tja tjo, jeg forsøgte at kopiere den gamle ved at måle den med skydelære og så tegne den 10 gange forstørret på papir og herefter kunne jeg måle dens vinkel på 18 grader. Jeg fandt så en nylonstang på arbejde og så blev drejebænken indstillet på 18 grader - men her opstod en tanketorsk, for drejebænken skulle jo kun stilles på det halve, altså 9 grader, for at få den rette vinkel. Dernæst kunne en skæreskive lave kærven og så skulle der bores hul så præcis som mulig, for at få åbn og res til at passe.
Indtil videre virker det.
Senest rettet af Poul-Erik A. ons 27. apr 2022 18:23, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Har brugt nogen tid på at bygge en kopi af en gammel "Sirius" Tændspole /kondensator tester, med moderne komponenter da der er flere ting i den gamle der er håbløs at finde i dag.
Fik (naturligvis...) vendt printfilmen forkert så det færdige print blev spejlvendt. I andet forsøg lykkes det dog, og det hele virker også fornuftigt, det sværeste var at lave det justerbare gnistgab og især at få det til at skalere med kiloVolt/gnistlængde, men det fungerer fint nok til det jeg har brug for.
Fik (naturligvis...) vendt printfilmen forkert så det færdige print blev spejlvendt. I andet forsøg lykkes det dog, og det hele virker også fornuftigt, det sværeste var at lave det justerbare gnistgab og især at få det til at skalere med kiloVolt/gnistlængde, men det fungerer fint nok til det jeg har brug for.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Kai er det noget du vil dele med os billeder diagrammer ??
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg ved faktisk ikke om det er tilladt, den er i det hele taget ret svær at finde noget om, og om nogen stadig sidder på rettighederne til den.
Jeg har fundet frem til det er en Kai Høiberg-Nielsen fra det hedengangne firma ved navn "Ing firmaet Industri Kontrol" der har solgt den, hans navn figurerer også på nogle patenter helt tilbage fra 1930érne eller måske det er anden person af samme navn ? jeg har ikke fundet om Sirius testeren hverken i ingeniørens arkiv eller i den danske patentdatabase. Firmaet gik konkurs/tvangsopløst i 1996.
Den findes i flere udgaver, den ældste jeg kender til er uden transformer og indeholder i stedet en vibrator til at steppe spændingen op til kondensatortest, og et tørcelle 48V batteri som udgik af produktion for meget længe siden.
Jeg har kopieret den nyere model, på nær gnistgabet - viserinstrument, powertransistor, germanium transistor og brokobling som er håbløs at finde, og en sikkert specialviklet no-name transformator/spole der bruges til kondensatortest.
Viserinstrumentet kunne jeg ikke finde nogen data på, og jeg har brugt et "10ma fuld udslag" klippet modstanden ud af det og justeret potmetre til det viser det samme som på den originale tester. Transformatoren er erstattet en almindelig lille 30kr´s 240/6V 1.9VA
Gnistgabet er lidt tricky, det er oprindelig lavet med koniske metalspyd der sammen med drejeknap og excentrik passer til skalaen på den gamle tester, det opgav jeg at få til at passe og bruger 3KV pr mm gnist i fri luft i stedet for, og har bare sat nogen streger/tal udenpå kassen hvor det passer med afstanden i gnistgabet. Til afprøvning og sammenligning mellem forskellige tændspoler fungerer det fint.
Billederne er gamle, den har fungeret og er blevet brugt jævnligt gennem et stykke tid hvor jeg ind i mellem har ændret lidt på den.
Er der interesse for det, skal jeg se om jeg kan finde mine noter og printlayout og lave en noget bedre byggeanvisning, det er ikke så let at finde rundt i hvor diverse ledninger skal sidde ud fra printtegningen.
Jeg har fundet frem til det er en Kai Høiberg-Nielsen fra det hedengangne firma ved navn "Ing firmaet Industri Kontrol" der har solgt den, hans navn figurerer også på nogle patenter helt tilbage fra 1930érne eller måske det er anden person af samme navn ? jeg har ikke fundet om Sirius testeren hverken i ingeniørens arkiv eller i den danske patentdatabase. Firmaet gik konkurs/tvangsopløst i 1996.
Den findes i flere udgaver, den ældste jeg kender til er uden transformer og indeholder i stedet en vibrator til at steppe spændingen op til kondensatortest, og et tørcelle 48V batteri som udgik af produktion for meget længe siden.
Jeg har kopieret den nyere model, på nær gnistgabet - viserinstrument, powertransistor, germanium transistor og brokobling som er håbløs at finde, og en sikkert specialviklet no-name transformator/spole der bruges til kondensatortest.
Viserinstrumentet kunne jeg ikke finde nogen data på, og jeg har brugt et "10ma fuld udslag" klippet modstanden ud af det og justeret potmetre til det viser det samme som på den originale tester. Transformatoren er erstattet en almindelig lille 30kr´s 240/6V 1.9VA
Gnistgabet er lidt tricky, det er oprindelig lavet med koniske metalspyd der sammen med drejeknap og excentrik passer til skalaen på den gamle tester, det opgav jeg at få til at passe og bruger 3KV pr mm gnist i fri luft i stedet for, og har bare sat nogen streger/tal udenpå kassen hvor det passer med afstanden i gnistgabet. Til afprøvning og sammenligning mellem forskellige tændspoler fungerer det fint.
Billederne er gamle, den har fungeret og er blevet brugt jævnligt gennem et stykke tid hvor jeg ind i mellem har ændret lidt på den.
Er der interesse for det, skal jeg se om jeg kan finde mine noter og printlayout og lave en noget bedre byggeanvisning, det er ikke så let at finde rundt i hvor diverse ledninger skal sidde ud fra printtegningen.
- Vedhæftede filer
-
- 20200304_214713.jpg (153.43 KiB) Vist 5420 gange
-
- 20200426_222557.jpg (90.77 KiB) Vist 5420 gange
-
- 20200426_224917.jpg (112.37 KiB) Vist 5420 gange
-
- 20200501_155226.jpg (97.68 KiB) Vist 5420 gange
-
- sirius.jpg (57.78 KiB) Vist 5420 gange
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har fået en gammel prøvetavle..den er støvet af..renset i div kontaktore..men mangler at blive forbundet...til 3 faser og nul og jord
min volvo penta md-11.c er klar til at blive monteret...men skal lige have køl kølerøret monteret på skivet...
på knallert værkstedet..har vi fået monteret spedodrev..på alufælget..den orginale snekke i bremse navet manglede alt..så en løs drev til et eger nav.blev monteret i skivebremse siden...ved hjælp af en bøsning..og en skive presset ind forand lejet,hvor der er filet medbringer huller..
nu bixer vi med en rpm tæller..den er helt knust..men kan måske reddes..ellers kan en u orginal gøre det
min volvo penta md-11.c er klar til at blive monteret...men skal lige have køl kølerøret monteret på skivet...
på knallert værkstedet..har vi fået monteret spedodrev..på alufælget..den orginale snekke i bremse navet manglede alt..så en løs drev til et eger nav.blev monteret i skivebremse siden...ved hjælp af en bøsning..og en skive presset ind forand lejet,hvor der er filet medbringer huller..
nu bixer vi med en rpm tæller..den er helt knust..men kan måske reddes..ellers kan en u orginal gøre det
- Vedhæftede filer
-
- prøvetavle.JPG (164.7 KiB) Vist 5316 gange
-
- penta færdig..JPG (194.07 KiB) Vist 5316 gange
-
- penta færdig.JPG (195.01 KiB) Vist 5316 gange
-
- monza.JPG (181.1 KiB) Vist 5316 gange
-
- spedo drev.JPG (174.96 KiB) Vist 5316 gange
-
- spedo forgaffel.JPG (170.98 KiB) Vist 5316 gange
-
- spedo.JPG (180.25 KiB) Vist 5315 gange
strynboen på test profil