Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
: man 30. maj 2022 08:47
Torsdag pillede jeg Jawaen fra hinanden - det var faktisk meningen at jeg kun skulle have motoren af og køre knallerten hjem i bilen og så arbejde på den i ro og mag på herreværelset, men jeg tog det beskidte arbejde på værkstedet. Gearkassen var samlet rigtigt, og lige nu virker det også til at den har den kompression og gnist den skal have nu, men jeg har ikke hældt olie i motoren endnu, for skal lige have fundet ud af hvordan jeg får pakdåserne ud (de skulle kunne tages ud uden at man behøver at åbne motoren, men de sidder godt fast. Jeg tror jeg at der mangler én og det ville jo forklare hvorfor der før lækkes olie.
Én ting må jeg dog sige om Jawaens motor: den er lidt irriterende at få udstødning og karburatoren af på! begge sidder med to 8 mm møtrikker, og på begge kommer de nemt af (på udstødningen kan den "frie" fjernes med topnøgle - på karburatoren skal der bruges en ring-/gaffelnøfle) - den anden møtrik kræver noget mere tålmodighed: den er delvist spærret af studs/afgangsrør så der har man ikke meget arbejdsplads at gøre godt med... Onsdag tager jeg nok ned i kælderen hvor Jawaen nu står og hygger sig med en meget flot, rød Suzuki FZ50 som en af de andre beborer har stående, og får kigget på de sidste pakdåser, og når det hele er klar, får hældt noget (60 ml) Castrol SAE30 i motoren, aftappet den lille sjat benzin der er tilbage (det gør jeg naturligvis udenfor, og ikke i en indelukket cykelkælder!) - og så tror jeg at jeg lige vil efterse karburatoren - for gaskablet hoppede ud.
I dag går jeg ned på værkstedet efter arbejde for at hente en brændstofdunk (det eneste jeg har hjemme er nemlig petroleumsdunke, og de er ikke tætsluttende i toppen, så kan ikke rigtig bruges til benzin, men jeg har vist et par ekstra dunke i den gamle militærmotorcykel, så jeg kan have en frisk dunk benzin klar onsdag så når der er pakket og klargjort så kan jeg give den en prøveopstart og (forhåbentligt) køre en tur rundt på parkeringspladsen
Når Jawaen er køreklar så tager jeg fat i forsikringen og får lavet papirarbejdet - og så tager jeg måske den næste knallert hjem... måske min svenske FS1-S...
Samtidig skiller jeg nok min Mobylette ad i hoveddele (den står hos min søster lige nu), sådan at jeg kan tage skærme, tank og stel ned på værkstedet og sandblæse dem - jeg tror at der er et lille hul et sted i tanken, omkring logoet, scooterskærmene er lidt grimme og kædeskærmene er en anden farve end resten af knallerten, så alt kan ligeså godt få en tur. Motoren kommer med hjem og bliver skilt ad og klargjort, jeg tror at der skal skiftes stempelringe, og forhåbenligt når alt er malet, serviceret og samlet kan jeg finde ud af hvad jeg vil... skal det beholdes - eller er det på tide at komme af med det franske vidunder...?
Til den pris jeg lige har set en istandsat én til salg for, kunne det overvejes, det er en hel del mere end jeg selv gav for den, men den når nok aldrig op på de voldsomme priser som de store gearknallerter ofte er sat til salg til...
https://www.dba.dk/mobylette-av-42-s-19 ... 091070167/
Farven på min bliver nok beholdt i den sorte farve den allerede har, jeg syntes ikke at der er nogen grund til at skifte.
Én ting må jeg dog sige om Jawaens motor: den er lidt irriterende at få udstødning og karburatoren af på! begge sidder med to 8 mm møtrikker, og på begge kommer de nemt af (på udstødningen kan den "frie" fjernes med topnøgle - på karburatoren skal der bruges en ring-/gaffelnøfle) - den anden møtrik kræver noget mere tålmodighed: den er delvist spærret af studs/afgangsrør så der har man ikke meget arbejdsplads at gøre godt med... Onsdag tager jeg nok ned i kælderen hvor Jawaen nu står og hygger sig med en meget flot, rød Suzuki FZ50 som en af de andre beborer har stående, og får kigget på de sidste pakdåser, og når det hele er klar, får hældt noget (60 ml) Castrol SAE30 i motoren, aftappet den lille sjat benzin der er tilbage (det gør jeg naturligvis udenfor, og ikke i en indelukket cykelkælder!) - og så tror jeg at jeg lige vil efterse karburatoren - for gaskablet hoppede ud.
I dag går jeg ned på værkstedet efter arbejde for at hente en brændstofdunk (det eneste jeg har hjemme er nemlig petroleumsdunke, og de er ikke tætsluttende i toppen, så kan ikke rigtig bruges til benzin, men jeg har vist et par ekstra dunke i den gamle militærmotorcykel, så jeg kan have en frisk dunk benzin klar onsdag så når der er pakket og klargjort så kan jeg give den en prøveopstart og (forhåbentligt) køre en tur rundt på parkeringspladsen
Når Jawaen er køreklar så tager jeg fat i forsikringen og får lavet papirarbejdet - og så tager jeg måske den næste knallert hjem... måske min svenske FS1-S...
Samtidig skiller jeg nok min Mobylette ad i hoveddele (den står hos min søster lige nu), sådan at jeg kan tage skærme, tank og stel ned på værkstedet og sandblæse dem - jeg tror at der er et lille hul et sted i tanken, omkring logoet, scooterskærmene er lidt grimme og kædeskærmene er en anden farve end resten af knallerten, så alt kan ligeså godt få en tur. Motoren kommer med hjem og bliver skilt ad og klargjort, jeg tror at der skal skiftes stempelringe, og forhåbenligt når alt er malet, serviceret og samlet kan jeg finde ud af hvad jeg vil... skal det beholdes - eller er det på tide at komme af med det franske vidunder...?
Til den pris jeg lige har set en istandsat én til salg for, kunne det overvejes, det er en hel del mere end jeg selv gav for den, men den når nok aldrig op på de voldsomme priser som de store gearknallerter ofte er sat til salg til...
https://www.dba.dk/mobylette-av-42-s-19 ... 091070167/
Farven på min bliver nok beholdt i den sorte farve den allerede har, jeg syntes ikke at der er nogen grund til at skifte.