Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage gas

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage gas

Indlæg af Morten - Webmaster »

Var i går ude og køre i min fars mazda 323 1.5 16v årgang 2000 med en Zl motor og bemærkede at den slet ikke var så kvik og velkørende i motoren som den plejer og være. Den føltes nærmest
Som om man holdte bremsen let nede men den hængte ikke i bremsen som jeg først troede.

Havde en mistanke om en kvædret katalysator så var nede under den i eftermiddag og slog lidt på den for at høre om den raslede. Lidt, men måske var det varmeskjoldet, det er jeg ikke sikker på.

Prøvede derefter en kort tur og den teede sig så helt tosset og dør hvis man træder speederen for hurtigt ned. Nu kan den dårligt slæbe sig frem.

Jeg syntes det er for dårligt den allerede går i stykker for første gang når den kun er 13 år og kun har kørt lige over 100.000 :hihi


Er der nogen der har et bud på problemet ?


" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Sv: Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at

Indlæg af Twinsport »

Hej
Har du checket gasspjælds-sensoren? Det er ikke unormalt at de slides. Ellers ville jeg checke luftmassemåleren. Det lyder ikke som fejltændinger.
/Steen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage

Indlæg af Morten - Webmaster »

Tjekkede luftmassemåler, er ret sikker på det er den.

Se gerne her:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage

Indlæg af Morten - Webmaster »

Denne dims.

1600 spir hos Mobila, 350 på eBay.
Vedhæftede filer
image.jpg
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage

Indlæg af Phycopat »

Går den på alle 4 ben?
Det er jo pludselig blevet vidt og fugtigt.. Kan måske være dårlige tændkabler?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har lige skildt mig af med min fantastiste 323 1.8 årg 2K. Selvfølgelig til fordel for en nyere Mazda 3...
Min havde 4 tændspoler, og den ene var på et tidspunkt blevet træt og svigtede når man skulle accelerere. Jeg har vist en eller to Ok på lager...
Du nævner at bremser er ok, men jeg har haft problemer med "let hængende forbremser" som bedst kunne konstateres ved "et varmt forhjul".

Ellers kan jeg kun sige at det er verdens næstbedste bil, og det kan ikke passe at den fejler noget :thunge

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har lige skiftet skiver og klodser på den for en uge siden og tjekkede naturligvis stempler og glidere der. Derfor er jeg 99.9 pct sikker på den ikke slæber. Den ruller også fint frem og skifter retning til at trille bagud når farten er løbet af.

Som video 2 viser så tyder det meget på at luftmassemåleren "giver besked på" at der løber meget luft igennem så den skal give godt med benzin så den faktisk drukner. Tager jeg stikket af bliver den mager og kan pludselig tage gas med jævne omdrejninger så jeg tvivler på at tænding fejler noget.

Prøver en ophugger imorgen da jeg kan se at luftmassemåleren er en nippon del som går igen på mazda, Suzuki, Mitsubishi m.fl. I mange årgange så den må være nem og finde.

En ny koster 1600, men kan fåes original til 700 på eBay. Vi starter med en brugt.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage

Indlæg af Toke »

Prøv lige at ligge luftmassemåleren i sprit i 5-10 min. Inden montering lader du den fordampe/blæse den tør. Man kan vist være heldig, den bare skal renses.
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mazda 1.5 16v trækker dårligt og nu helt sær til at tage

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det VAR liftmassemåleren. 100 kr hos huggeren. Godt nok fra en Yaris ;)


Morten - Webmaster
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"