Puch Maxi stoppet af politiet!

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Guess who »

Min noget ældre bror på snart 50år skulle lige en smut til Kalundborg og tog sin knallert ved 19.30 tiden mandag aften..

Den er ikke lovlig, dvs. boret cylinder og en udstødning med større forrør.. På ingen måde specielt hurtig! :hihi

Han kører afsted på cykelstien og kører ikke med fuld gas som han siger.. Pludselig kommer der en MC betjent op på siden af ham og vinker ham ind..
Han havde målt ham til at køre 42km/t over de sidst 500m og højeste tilladte hastighed på en knallert 30 er 32km/t - ja, det giver så 1500kr i bøde.

Så havde han ikke forsikring på knallerten - det var 1000kr oveni og da der ikke var signalgivende horn eller ringeklokke på, var det lige 1000kr oveni....

Altså 3500.-kr i bøde ja, så skulle han jo trække hjem og var heldig han ikke rekvirerede et rullefelt fra en patruljevogn, lød beskeden.

Surt show, men desværre nogle vilkår vi har :(n)

Mvh
Benny
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Morten - Webmaster »

Rigtig rigtig surt.. ØV
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af 12V »

Saftig bøde, til de penge kan man købe en Maxi mere!

Men den med forsikringen og ringeklokken; til 2000 kr,- kan man vidst nok få en klokke og en god forsikring :P

Heldigt han ikke gravede et rullefelt frem.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af juhl-drengen »

Den maksimale tilkaldte fart er altså 33.3 kmt :-)

Men ja 2000 kr så har man da både forsikring og guldbelagt ringeklokke :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Guess who »

Jo jo, men når nu politikarlen står der og mener han i forvejen havde trukket mere fra end han burde - så er det vist de færreste der hænger sig i 1,3km/t :-)

Tænker der er mange som suser rundt med en 3500.-kr's seddel i bagagebæreren - lige til at hapse for politiet.. Incl. mig selv, nogle gange..;-)
Jps2
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: søn 15. mar 2015 09:26
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Jps2 »

Dvs. han slap uden et "klip"? Isåfald, var han heldig at slippe med 3500 kr. 2. gang ryger knallerten jo til skrot.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af juhl-drengen »

Er det ikke når den er blevet målt som ulovlig, ergo rullefelt?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af strynboen »

sikkent et fjols...at ikke have forsikring på sin knallert..klokke/horn..det sad på fra ny..så hvorfor afmontere lovligt udstyr...boret..ja det køre jeg også...så ingen dobbelt moral over det...så de 2000 er helt hans egen skyld...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Jensmc »

En lovlig Maxi kan til tider sagtens køre 42km/t.
Hvis vi nu antager, at knallerten er lovlig, så KAN det da ikke være førerens problem, at den kører hurtigere.
Min umiddelbare mening er, at HR. betjenten har givet en hastighedsbøde på et forkert grundlag.
OK, jeg er udmærket klar over, at der er hastighedsbøder på knallerter også, men de er vel indført med henblik på nyere knallerter. MED speedometer og en mere effektiv hastighedsbegrænsning. Ingen af delene har en Maxi.
Jeg ville sende bøden retur med min her anførte begrundelse.
Bøden for klokken og forsikringen er jo i orden.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Twinsport »

Hej
Jensmc skrev:...En lovlig Maxi kan til tider sagtens køre 42km/t....
Jeps, det er set før. Her er det bare 42 km/t i gennemsnit, dvs. medmindre målingen er foretaget på helt lige vej, eller ned af bakke (og hvor har vi det, uafbrudt i 500 meter?), så har hastigheden nok været noget højere end de 42 km/t. Og det kan en Maxi altså ikke køre, vel?

Jeg tror ikke at man skal vræle for meget over en bøde, som formentlig ikke kan bestrides. Det er mange penge, men når man med fuldt overlæg vælger at blæse på reglerne (og jeg skal ikke fremstå som nogen engel her!), så må man altså tage skraldet med ophøjet ro. Det gør vi jo alle, for vi beregner vel alle risikoen, inden vi sætter os i sadlen, ikke? Det gjorde Benny's bror formentlig også - vi har vel ikke grund til at tro andet?

Jeg kan såmænd ikke hidse mig op over at knallerten kørte en smule for stærkt. Det er mit indtryk at manden kørte fornuftigt. Manglende ringeklokke.. - tsk, tsk. Manglende forsikring er en anden sag. DET kan blive dyrt, hvis man har et uheld.

/Steen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Jensmc »

Nu er 500 meter jo ikke en særlig lang strækning, så jeg betvivler lidt, at det ikke har været en jævn hastighed.
Hvor mange bakker er der på 500 meter? Uden at kende til området, vil jeg mene. at det på 500 meter ikke varierer meget.
OK han har kørt for hurtigt.
Og betjenten er noget emsig med hastigheden.
Og med 42 km/t har han målt ham i 42,85 sukunder. Det tager det at køre de 500 meter. Er det mon nok tid? Jeg har heldigvis ikke de store erfaringer i det.
Kun med den satans fotovogn. 1. april. 7 km for hurtigt. 1000 dask i bøde. ØV.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Er det ikke når den er blevet målt som ulovlig, ergo rullefelt?
Det er først ved 43km/t, man pr. automatik konkluderer, at knallerten ikke er lovlig. Rullefelt eller ej.

Den omtalte har fået en fartbøde I kategorien "39-48km/t", som takseres til 1.500kr.

"31-38km/t" koster 1.000kr. Hvordan man reelt effektuerer denne kategori ift. en ældre knallert, som er født uden speedometer, ved jeg ikke. Det virker tarveligt, omend jeg går ud fra, man stadig modregner de første 3km/t.

Omvendt kan man måske udnytte lovgivningen (eller måden den effektueres) til at være kreativ, hvis man nu antager, at den manglende trækkraft (altså, ikke max 30km/t) fra en lovlig motor er problemet :

Ud med plomben! Og så lige en CDI-tænding samt en omdrejningsbegrænser, der ikke kan slås fra.
Det er stadig en konstruktiv ændring, bevares, men hvorfor skulle den ende i synshallen?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Allan M »

Den kære betjent har vist brugt et forkert regelsæt. Jeg mener at huske at Morten B herindefra har researchet frem, at de gamle TUM-knallerter ikke må udsættes for rullebrættet. For dem gælder kun de gamle regler, nemlig at stumperne skal være lovlige.

Nu kommer så 1000-kroners spørgsmålet, som gør, at jeg muligvis ville tage den i retten: Har betjenten sikret sig en af de ændrede, typegodkendte stumper incl konfiskationsseddel?

Når jeg muligvis IKKE ville tage den i retten alligevel, så er det fordi bøden for den manglende forsikring og ringeklokken under alle omstændigheder står fast.
Dernæst også fordi der muligvis KAN gives hastighedsbøde på baggrund af en policepilot-måling frem for rullebrættet, og at der tilsyneladende netop ikke er givet bøde for "konstruktiv ændring af typegodkendt knallert".
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af 12V »

Allan, så vidt jeg husker gælder regler med rullefelt og TUM for gearmaskiner, mener det var sådan Morten fik det oplyst. Jeg kan ikke finde noget officielt dokumentation på det.

Men den nye regler for den kørte hastighed gælder for alle. Selvom din knallert kan køre 37 km/t på rulleltet, gps, speedometer etc. Så er det førerens opgave at holde farten på 30 km/t. Så det er slut med at køre bundgas på ens lovlige knallert, når politiet står med laseren eller kører bagved i hvert fald ;)
Selv min en gang 100% lovlige Puch MS eller Ciao ville få bøde hvis de havde målt mig på lige vej med bundgas. Med mindre der trækkes 3 km/t fra, så havde de nok været under 31 km/t.

Fartbøderne ses her:
https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vid ... llert.aspx

Regler om rullefelt:
https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vid ... efelt.aspx
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Guess who »

Ja, jeg har lige et par supplerende oplysninger som Mads fra monopolet siger... :D

Strækningen hvor han har målt ham går nedad og flader derefter ud, betjenten sagde han havde målt ham til 42km/t og endda trukket noget fra, hvortil min bror svarer: Nå, jeg vidste ikke hvor hurtigt jeg kørte, da jeg har ikke har speedometer på!! Betjenten: Det skal man ha'

Min bror: Neejjj, det mener jeg ikke man skal ha' på en puch maxi. Derefter ikke yderligere uddybet.

Der blev ikke konfiskeret eller skruet noget af knallerten. For den sags skyld heller ikke kigget på udstødningsrør. Men der blev tjekket bremser for og bag, som var iorden! - ( ellers havde det været 1000.-kr pr. brems som var i uorden)
Til slut kom beskeden om han kunne vedkende sig at køre for stærkt - ingen forsikring og manglende ringeklokke. Ja, hvad skulle jeg ellers gøre?
spørger min bror.
Han skulle være glad for rullefeltet ikke blev rekvireret og ellers trække hjem, svarede betjenten.
( Og ja, så havde den vist mere end de 43km/t, så havde bøden formentlig været højere)

Det er bare at betale de 3500kr se glad ud, og derefter få styr på forsikringen, ringeklokke på, speedometer og derefter holde den på 30km/t velvidende den stadig er úlovlig :thunge

Mvh
Benny
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er en fartbøde baseret på en måling over en vis strækning - ned ad bakke, medvind eller andre gunstige forhold er ligegyldige, da man må køre 30km/t og ikke en bønne mere.

Hvis knallerten kan køre stærkere end 43km/t, ryger man gennem møllen vedr. konstruktive ændringer, som man kan straffes særskilt for.

Ingen kan (endnu?) forlange, der skal monteres mere udstyr, end knallerten havde fra fabrikkens side. Ellers kan man straffes for manglende fjernlys, bremselys o.lign.
Så her har Herr Betjent misforstået noget!
At man så, for sin egen skyld, kan eftermontere et speedometer, er en anden snak. De penge er potentielt givet godt ud, og det er da ingen skade til, idet de findes som originalt ekstraudstyr = lidt henad lir.

Uanset, om rullefeltet er tilladt ift. TUM-knallerter eller ej, skal man ikke ønske sig, en emsig betjent rekvirerer det. Om man så har retten på sin side og ender med at bøde etc. underkendes, er det en hulens masse bøvl forbundet med det.

Manglende advarselsapparat og forsikring er på grænsen til dumt at mangle. En ringeklokke koster ikke alverden, og en veteran-/klassisk forsikring koster heller ikke det store. Det er så, hvad det er - jeg er heller ikke for fin i kanten. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jps2
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: søn 15. mar 2015 09:26
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Jps2 »

Mine lovlige Big's kan ramme de 35-38 km/t, så det kun fartbøder, det kan give. Og jeg holder mig bestemt ikke, på de 30 km/t. Og der er kun MC betjente her på Ø'en, når der er større razzia'er. Jeg fik prøvet rullefeltet i 2012 og det gav 1500 kr i bøde plus et "klip". Straffen udløber D. 2 August i år. Jeg blev målt til 53,2 km/t, men GPS'en sagde 57 km/t, lige før jeg blev stoppet.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af juhl-drengen »

Sådan som jeg husker reglen med speedometer er det efter en bestemt måned 2002, knallerten SKAL være monteret med speedometer
alle knallerter før skal have hvis den fra fabrikken er født med det, hvis dette ikke er tilfældet så er der ingen krav om det.. og i disse dage hvor der fluekneppes for at tjene skrabe ekstra "skatter" ind så er det måske ikke en dum ide at anskaffe en cykel computer..

Sjovt som betjente sjældent helt har styr på alle reglerne og ofte lige skal have en 10 sekunders uddannelse af offeret/synderen..
Måske de i deres udannelse bliver trænet/informeret efter at alle knallerter der er på vejen er af nyere dato?? har endda hørt om en betjent der gav en ung mand en bøde for ikke at have nummerplade på sin knallert fra 2004.. (den unge mand gad dog ikke bruge sin tid på at gå i retten med sagen)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jps2
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: søn 15. mar 2015 09:26
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af Jps2 »

juhl-drengen skrev:Sådan som jeg husker reglen med speedometer er det efter en bestemt måned 2002, knallerten SKAL være monteret med speedometer
alle knallerter før skal have hvis den fra fabrikken er født med det, hvis dette ikke er tilfældet så er der ingen krav om det.. og i disse dage hvor der fluekneppes for at tjene skrabe ekstra "skatter" ind så er det måske ikke en dum ide at anskaffe en cykel computer..
Har haft cykelcomputere monteret på mine knallerter siden 1990'erne. Den trådløse udgave dur så ikke, da signalet bliver forstyrret, så det viser forkert. Jeg har pt denne monteret på min ene Big:

Billede

Billede

Man kan bruge denne guide til at få "computeren" til, at vise det korrekte tal.
http://www.stalkerzone.dk/html/dk/daek.php
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Puch Maxi stoppet af politiet!

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... din bror skulle bare havde kørt ud over marken så havde han sluppet for den bøde !

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"