Lås sidder fast

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Lås sidder fast

Indlæg af mads1987 »

Jeg har en lås som jeg ikke kan dreje med nøglen pga. Ir (hvidrust)
Jeg kan huske nogen bruger minuskalk, det har jeg så forsøgt med i løbet af 3 dag, det eneste er at det synlige ir er væk og alu'en er blevet tyndere. Gør jeg det forkert?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Lås sidder fast

Indlæg af claus olieklud »

hej... næsten ligegyldigt hvilken lås der er tale om er den lavet af flere forskellige metaller - imellem de forskellige metaller er spændingsforskel, når du så lægger det i elektrolyse nedbrydes det svageste metal. ( ikke god løsning )

når syre bruges til fjernelse af rust skal det være på rene metaller, og ikke blande forskellige metaller i samme rensekar.

prop du i stedet låsen i en kop dieselolie, det er meget bedre og ødelægger ingenting.

hilsen olieklud
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Re: Lås sidder fast

Indlæg af mads1987 »

Kan det være for sendt nu. Efter de her 3 dag?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Lås sidder fast

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ja det kan sagtens være for sent, i hvert fald er låsen ikke blevet bedre af det... du skriver også du fornemmer noget alumilium som er blevet tyndt, jeg er næsten sikker på væsken også blev sort og der var bundfald i bøtten.

når syre bruges til fjernelse af oxidering fx rust på rene metaller, ja da tager syren som regel farve i retning af grøn - hvis væsken bliver sort eller der ligefrem er bundfald, ja så er det fordi syren ikke kun spiser oxideringen, men også selve matrialet.

fx kan man fjerne rust på en forkromet fjeder fra en støddæmper, men kun hvis forkromningen er hel - har syren kontakt med jernet under forkromningen sker der det jeg nævner med at blande flere metaller i samme kar.

så man kan sådan set se på syrens farve efter kort tid om det vil gå godt eller skidt.

desuden er 3 dage i syre urimelig lang tid - det skulle gerne virke i løbet af få timer eller måske over natten.

prøv alligevel at smide låsen i olie - dieselolie er fint til alt... jeg er blevet belært at en blanding af acetone & atf olie skulle være særdeles effektivt, men det skal man nok være lidt varsom med hvis man ikke er sikker på indholdet af den ting som man forsøger at rense, fx vil plastik og lak være udsat pga acetonens opløsende virkning - derfor vil den hidsige blanding ikke være velegnet til fx en tændingslås.

alt olie virker uden at skade - dieselolie er tyndt og billigt, desuden fordamper den sidste rest væk over tid.

nu har du ikke fortalt hvilken lås der er tale om ? det er også lige meget - ned i et gammelt rødbede glas med dieselolie, på med låget og du kan lade det stå et helt år hvis du har lyst.

hilsen olieklud
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Re: Lås sidder fast

Indlæg af mads1987 »

Tak Claus. Væsken blev godt mørk med bundfald som du beskriver. Det er bagagerumslåsen til bilen. Den må en tur i olien


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"