Carsten's 78'er FS1 K1

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Fik monteret et komplet std. 28 mm udstødning fra Benny i dag, sikke en fornøjelse, den passede bare lige på uden at gabe eller være under spænd. Og så er den dejlig lydløs, især hvis man lige kommer fra en ny Luhac 5,3 version.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Blev endelig færdig med FS1'en efter en del bøvl med falsk luft og en defekt karburator. Har lige kørt min første "lange" tur på 8 km og den kører bare godt. Den er gearet en enkelt tand foran og render en 40 stykker, holder farten rigtig godt op ad bakke :)

Fik monteret sidetasker og tanktaske i går, i morgen tidlig kører vi en 10 stykker fra det vestlige sønderjylland til fyn og så en gang rundt om fyn og tilbage på fire dage.
Vedhæftede filer
2013-08-07 08.06.21 (Medium).jpg
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af Dewil »

Tillykke med den, godt at den artede sig til sidst.. :(y)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Utrolig nok, så skal jeg have den åbnet igen. :crying

Har aldrig haft så meget bøvl med en motor renovering! Sidste gang jeg adskildte den brugte jeg den orange Loctite til samling af midter blokkene, selvom der ikke er nogen rigtige skader på anlægsfladerne, så er den utæt mellem blokkene i bunden. Har ikke kørt på den i nogle uger, da jeg kom ud til den forleden dag fandt jeg en lille olieplet på et par cm i diameter. For fanden da!

Nå, men så kan jeg også få testet mit nye ThreeBond 1104 flydende pakning :(
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af Kai »

ØV ! at den skal skilles igen :(

Men Threebond 1104 neo, det bliver du helt sikkert glad for.
Det er noget tyndt stads og løber ud til alle sider hvis du gir den for meget, og det er kun "åben" i ca 20min før det hærder op. Men holde tæt.. DET kan det :(y)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Efter lang lang tid fik jeg lyst til at pille lidt Yamaha igen.

Startede med oliedrypperiet. Det var heldigvis bare fra simmeringen ved fortandhjulet. Tandhjulet sad løst, jeg har brugt en glat møtrik, så den kunne ikke spænde bøsningen ind mod lejet. Så olien krøb den vej ud, og dryppede så fra det laveste sted på blokken. Er meget glad for at det ikke var mellem blokkene :)

Men køre, det kan den ikke mere. Jeg startede den op sidste gang i september, da en kammerat skulle prøve den. Kunne slet ikke tage gassen, stod bare og stammede løs. Har så ikke kigget på det før nu, det er ikke på benzin/karburator/membran siden. Den har kørt 600 km uden bøvl, siden har den stået med denne fejl. Jeg tror kondensatoren er røget igen, skiftede den med en god Daiichi da jeg byggede den. Hvordan skulle den kunne dø mens knallerten står stille? Tændrør er testet med et andet, samme problem.
Tog strobo lampen frem, det ses tydeligt at den kun gnister hver gang motoren slår en prut - ikke ved hver omgang som den skal.

Skød lidt video, kameraet er ikke så godt til at vise blitzen - men jeg tror i kan fornemme tændingen sætter ud.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Er i enige med mig at kondensatoren er det næste jeg tester? Den gnister også mere end jeg synes den burde mellem platinerne. Hvis det er kondensatoren, så bliver den flyttet ud af svinghjulet, som strynboen har anbefalet så mange gange :)

Og noget andet, så skal den have den store tur med vaskebørsten og autosol bagefter. Mistede taget i stormen sidste år, alt møg fra gulvet blev slynget rundt og satte sig bla. over alt på FS1'en. Der kom meget vand ind i værkstedet, og selvom den stod i et hjørne hvor det ikke regnede på maskinen, så har den stået fugtig. Selv de dyre chrom dele har fået små rustpletter, nåede aldrig at gøre den vinterklar med lidt voks på krom delene :oops:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg tror nu ikke det er kondensatoren der er defekt, jeg tror mere på platinerne... jeg husker engang for 25 år siden hvor jeg hjalp en med at tune hans yamaha lidt op, den var hurtigst med lidt for stor platinafstand, men det gjorde at når den var kold lød den precis som din - efter 1 min i tomgang begyndte den at overvinde dette problem, når den var varm var problemet ikke tilstede... efter platinafstanden blev gjort bare en lille brøkdel mindre blev alt normalt igen !

ved ikke om det hjælper for dig, men det kan du da teste på under 1 min.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Fik testet fra 0,3 til 0,5 mm i dag, ændrer intet. Efter lidt mere test døde den fuldstædning, kan slet ikke starte mere. Gnisten er blevet svagere, den kan kun trække 3-4 mm fra ledningen nu. Jeg testede med en anden original tændspole, heller ingen forandring. Nu gnister den voldsomt fra platinerne, så jeg skifter kondensatoren igen. Platinerne er i øvrigt originale Yamaha i meget god stand.

Edit: Er det normalt med meget stor afstand mellem spoler og svinghjul? En Puch skal jo justeres til ca. 0,4 mm frigang, jeg tror min FS1 har 3-4 mm :shock:

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af Kai »

Nej der er normalt ikke så stor afstand.
Kan se der er hvidt plastik ved magneterne i svinghjulet, det ligner et svinghjul til en 2Gear ? Det er nemlig ikke samme diameter indvendig som et til 4Gear.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

BUM! Ja, det har oprindeligt været en 2 gears motor, der er bygget om til 4G (stellet er 4G). Tænkte nok at der var noget galt, utroligt at den klarede 600 km uden problemer sidste år, i et huk. Men så forstår jeg bedre hvorfor lyset er så ringe :oops:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Har brugt fem timer på at fejlsøge tændingen, har aldrig været så tæt på at skubbe knallerten i vidåen som i dag. Og fejlen var så simpel!

Endte med at montere næsten hver del fra min makkers tyske FS1, og den ville stadig ikke starte. Målte spoler, testede med tre forskellige tændspoler, utallige tændrørshætter og tændrør, to forskellige svinghjul. Den ville bare ikke andet end et enkelt skud/tøf en gang imellem. Da jeg så monterede min makkers svinghjul kunne den pludselig starte og tage gassen, på igen med det svinghjul jeg lige har købt af Knud, så kunne den også starte, men tog ikke meget gas. Kiggede ind til platinerne og så dette:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Fjederstålet fra platinerne slæber simpelthen på knasten, så simpel en fejl! Med alt det frem og tilbage har jeg nok fået den bukket lidt op igen ved montage af svinghjulet. Lige nok så den ikke kortslutter hele tiden, inden har den nok været helt nede og røre og dermed stjæle al gnist.

Et billede af hvor den rammer:
2014-03-29 18.01.30.jpg
2014-03-29 18.01.30.jpg (153.41 KiB) Vist 9351 gange
Jeg kunne sikkert flytte rundt på fjederstålet, udvide hullet og flytte den længere op ved kabel montage punktet. Men gider ikke risikere at den laver bøvl senere, så der kommer nye på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af Knud »

Ja det er da helt vildt med den "stjerne kaster" og fedt at du nu har fundet fejlen
:mrgreen:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Det var også det første konen sagde, det ser da flot ud, som en stjernekaster :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Der er sket lidt med mit problembarn igen. Har været så heldig af få en rimelig hærget tysk FS1 motor af min gode ven prinslauge, en med den gamle model kobling. Den så meget medtaget ud, men skruerne og den grå flydende pakning tyder på den aldrig har været åbnet på midten.
Den fik den store tur med nye lejer og simmeringe, koblingen blev renoveret hos SigSauer og det hele samlet med ThreeBond 1104 Neo - nøj en dejlig flydende pakning. Meget flydende som Kai skriver, men det gør at den bare løber sammen og man kan lynhurtigt smøre det på med en lille pensel. Alle streger penslen trækker forsvinder efter få sekunder og man har et jævnt lag. Der kommer næsten intet ud af samlingerne når blokken samles, dejligt.

Fik den startet op i nat, og grovjusteret. Den går rigtig godt, skal lige have en smule mindre hoveddyse og to tænder mere foran. Har monteret en 16 mm Mikuni, så der er masser af trækkraft nu, som jeg altid har savnet. Udstødningen holder omdrejninger nede (kopi af original), måske får den lov til at blive, behøves ikke gå mere end 50-60 stykker.

Og så er der ikke det mindste hylen fra gearkassen mere, skønt! :dust
Senest rettet af 12V tirs 4. nov 2014 20:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jamen hov - er der derved 2 brugere med det mystiske problem med olie ud af overløbsstudsen, eller blander jeg noget sammen ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af 12V »

Nej der var en bruger mere, kan ikke huske hvem.

Min har ikke gjort det da jeg kørte 600 km på knallertferie sidste år, det er først lige startet. Prøvede for sjov at sætte en lang slange på studsen, og føre den helt op i toppen af stellet. Den kunne stadig presse det ud. Motoren har fået nye simmeringe og loctite benzinfast pakning, og stadig sker det. Har ikke voldtaget nogen simmeringe under samlingen, ingen læber der blev vendt. Blokken var helt plan uden skader i pakfladen, fatter ikke hvor den puster luft ind i gearkassen.

Men nu er der ro, en dag jeg har lyst adskiller jeg den anden motor igen for at stille min nysgerrighed.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af Poul-Erik A. »

OK og hvis jeg husker ret, var det en fynbo. Yderst mærkelig at det kan lade sig gøre, men min teori med fynboens var en form for underkompression kombineret med en utæthed mellem blokkene OVER gearolie-niveau...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Carsten's 78'er FS1 K1

Indlæg af Kai »

Godt du fik lavet en motor der kører som den skal :) Og Threebond 1104 er nemlig bare rigtig godt :(y) og så kan de færreste se forskel på 1104 og den originale (sikkert Yamabond) lim den er samlet med fra ny.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."