Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af strynboen »

jo der er fint håndværk dit svejse arbejde..det er bare lidt imod vores ideer..men ingen tvivl om det virker..vi prøver bare at holde en old school stil..der er du nok lidt for radikal...men blandt de hurtige på vejen er du top dollar...så ikke noget negativt om dit arbejde.....svejser du beabejdede stumper i..eller bygger du" pølser "op af alu..der skal meget matriale i(og slibearbejde) hvis der ikke bruges beabejdede stykker
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af juhl-drengen »

Dav oliver :teeth2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af oli-stav »

Har lavet en maxi hvor membranhuset er fræst ud i en klods og så er det svejst en aluplade på under cylindern, og så er resten pølset op Og så har jeg lavet en yamaha 4 gear hvor der er pølset på med alu og derefter planfræst og boret op og filet skyllekanaler :) Men er igang med en ny 4 gear hvor jeg har fremstillet skyllekanaler og pinbolthuller i en klods som jeg så har svejst på :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:jo der er fint håndværk dit svejse arbejde..det er bare lidt imod vores ideer..men ingen tvivl om det virker..vi prøver bare at holde en old school stil..der er du nok lidt for radikal...men blandt de hurtige på vejen er du top dollar...så ikke noget negativt om dit arbejde.....svejser du beabejdede stumper i..eller bygger du" pølser "op af alu..der skal meget matriale i(og slibearbejde) hvis der ikke bruges beabejdede stykker
Det er fedt, når det virker...!

Jeg synes netop en del af udfordringen forsvinder, når motoren ændres radikalt!

Mit scootlerprojekt modsiger selvfølgelig min holdning, men jeg lod mig rive med af idéen for år tilbage, stumperne var stort set i hus, og blokken duer stadig sammen med originale cylindre - der er trods alt kun gjort plads til et 2mm bredere skørt samt 47mm stempel.

Vandkøling er droppet - kan lige så godt bolte en AM6-motor i stellet, i stedet. Hvis jeg da ikke investerer i en replica af en org. vandkølet cylinder med stempelstyret indsugning...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af strynboen »

jeg har en drøm om en yamaha motor..hvor der fræses ud til en melbran klods..som skal skæres i 2 halvdele..og så skæres der ud i motor halvdelene..og svejses i halvdelene og planfræses så det slutter tæt..den skal monteres i gear/krumtaps huset..så kaburatoren og melbran peger ned i blokken,,alså en liggende kaburator med separat svømmerhus oven på motoren,,lige hvor det runde luftfilter hus ..sidder normalt..så vil blandingen få max flow ind i krumtaps huset..med minimalt krumtaps hus volume..der bliver dog lidt forøget krumtaps hus volume..da melbranen ikke kan monteres helt nede ved krumtaps huset..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er den eksakte konstruktion af AM6-motoren... det virker derfor (for mig) lidt fjollet at svejse og pløje i en Yamaha-blok. Især når koblingen er så grundlæggende nederen :( Og det er ikke ondt ment - overhovedet! Det er bare en betragtning.

Kreidlerblokkene er i produktion, påny. 3.200kr for et nyt krumtaphus er også en slags penge, men man kan da tillade sig at ændre på skidtet uden samvittighedskvaler!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Kai »

strynboen skrev:jeg har en drøm om en yamaha motor..hvor der fræses ud til en melbran klods..som skal skæres i 2 halvdele..og så skæres der ud i motor halvdelene..og svejses i halvdelene og planfræses så det slutter tæt..den skal monteres i gear/krumtaps huset..så kaburatoren og melbran peger ned i blokken,,alså en liggende kaburator med separat svømmerhus oven på motoren,,lige hvor det runde luftfilter hus ..sidder normalt..så vil blandingen få max flow ind i krumtaps huset..med minimalt krumtaps hus volume..der bliver dog lidt forøget krumtaps hus volume..da melbranen ikke kan monteres helt nede ved krumtaps huset..
Jeg har faktisk tænkt samme ide flere gange, der kom bare lige et motorophæng i vejen (det hvor luftfilterkassen sidder på)

Ellers kunne der snildt lige være en dobbelt membran fra en scooter ovenpå motoren, og så en 19-20mm karburator fra en skovsav, den kan vende på hovedet om det skal være. Så er det nemlig liiige før der bare skal et lille stykke rør fra den og op i bunden af det org luftfilterhus og så et skumfilter inden i.

Godt nok giver det en smule større volumen i krumtaphuset, men til gengæld slipper man for det tåbelige design hvor membranen sidder i vejen for den ene skyllekanal.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af strynboen »

jeg har forsøgt med de melbran pumpe kabuer..på knægtens kina maskine..hvor kabuen altid løb over...men de er mindre effektive end samme størelse normale kab..
jeg erstattede den orginale 12 mm med en 12 mm...motorsav pumpe kaburator..og den kørte langsommere..så min erfaring er at de skal være noget større..men ellers fungere fint..acc og tomgang er det samme..de tager også gassen fint jævnt..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvorfor så ikke bare gøre det, Lars? Mens stumperne stadig er til at finde! Ressourcerne kan findes herinde, hvis der mangler værktøj og knowhow.

Alternativet er en RD-cylinder, som giver næsten samme indsugningsforløb... det er jo prøvet med succes andetsteds, og det kræver ikke alverden af blokken, som sådan. Medmindre flowet skal være HELT perfekt...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af strynboen »

ja ..men jeg nænner ikke skære...jeg er altid i stor tvivl ,,på mine maskiner..om hvor meget jeg skal forbedre...uden at orginaliteten ryger...så tuning er for mig..at købe en mc..for at køre stærkt..og mine knallerter skal bare køre så perfekt som muligt..med små forbedringer på de svagheder de nu har..men driftsikkerheden er højest priotering
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis og hvis, jaja, men hvis nu man falder over en blok, som alligevel skal reddes pga revner, en oval 'sneglegang' eller hvad der nu kan være galt... en forkn*ppet 2g motor, f.eks.

Det ville vel være oplagt?

Det ER synd at svejse og fræse i en pæn blok... eller et nummermatch, for den sags skyld! Af samme årsag er jeg gået bort fra netop indsugning i blokken + Derbi-cylinder, fordi det blot svarer til at smide en ~40 år gammel gearkasse i en Derbi-blok, og det giver ikke rigtig mening.
:whew
Det er vel forskellen på, om man søger maksimal ydelse (den ofte nævnte 'tisse-længst-konkurrence'), eller om man blot forsøger at forbedre en anelse på den oprindelige konstruktion?

Jeg er overbevist om, at indsugning lige over krumtappen og i så kort afstand fra skyllekanalerne som muligt, ER det bedste kompromis på alle ledder og kanter. Sammen med bare en 18mm, moderne karburator vil Yamahaen flyve ubesværet med blot et 43mm stempel og især med 42mm slaglængde oveni.

Standardindsugningen er kompakt og smart, men over en vis grænse decideret håbløs med membranindsugning. Til gengæld er den kultiveret, rap og helt sin egen! De går fantastisk i perfekt stand... Kreidleren er en ucharmerende spand skruer i en tørretumbler til sammenligning!

...men nøjjj, hvor ville jeg dog ønske, du lod nysgerrigheden vinde, og kastede dig over det misfoster, som en 2g motor er i mine øjne!
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."