Kims gule Passola

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Kims gule Passola

Indlæg af Lehmann »

Jeg har været igang med en gul Yamaha Passola til Kim BS i den senere tid. Undervejs har jeg taget en masse billeder.

Den har stået hengemt hos tidligere ejer et sted, hvor det har støvet meget. De første mange billeder er fra før jeg begyndte at røre ved den. Dog har jeg pillet bagagebæreren af, da der sad en original topboks på den, som jeg selv kørte med sidste sommer. Den har kørt 12500 km. ialt, og står med originalt fordæk, som indikerer det samme. Der har ikke været pillet meget ved den, og alle strips og tapestykkerne på kabler og ledninger er de originale. Desværre er der et par skruer, som tidligere har været knækket, og forsøgt boret skævt ud af tidligere ejer. De skruestumper har jeg fjernet, og repareret de oprindelige gevinder.

Den skal naturligvis vaskes, pudses og poleres når vejret tillader det. Motorskjold, udstødningsskjold og fodplade bliver malet om. Ellers får den lov at beholde sin patina. Nye dæk og udstødning mv. kommer på. Den har fået et andet støtteben, da det oprindelige var rusten og bøjet pga. forkert brug. Nye simmeringe ved krumtappen, ny cylinder m. stempel og pakninger. Nyt tændrør, motorolie, batteri, forpære mv.

Tager billeder løbende, som det skrider frem.

De første får I her på Dropbox. Lyset er ikke det bedste, så rusten og snavset ser værre ud end det er på mange af billederne.

https://www.dropbox.com/sh/4iuqiezqfa2w ... %20Passola" onclick="window.open(this.href);return false;
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
fiskepeter
Fuldblods knallert
Indlæg: 438
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af fiskepeter »

Ser ud til at være i gode hænder :dust
yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Kim B S »

Hej Lehmann.
Det ser rigtig godt ud, det er den helt rigtige gule Passola, med hvidt sæde og håndtag. Og så vidt jeg kan se på billederne, er skjoldene i meget bedre stand end de plejer at være, og selv den oprindelige indkøbskurv er i behold. Gerneralt er den hvis meget intakt i forhold til hvad de plejer at være. :D
Men jeg skal da også lige love for at du gør noget ud af det. :bravo Så jeg tror at den bliver rigtig fin/god, og jeg glæder mig til at køre en fin gul Passola. :hihi
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Jps »

Fint lille projekt du har gang i der, Lehmann :).
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Kim B S »

Jps skrev:Fint lille projekt du har gang i der, Lehmann :).
Hej Jps.
Ja, den er nemlig rigtig fin. Og det er afgjort en knallert/scooter som kan anbefales, hvis du har lyst til at prøve noget andet, end de mange du har haft i gennem tiderne. :wink: Jeg har blandt andet haft en som blev købt som ny i 1984. Den kørte jeg ca. 40000 km på, med masser af køreglæde, inden den blev solgt i 1989. Og da kørte den stadig rigtig godt. :wink: Det er nemlig en god og driftsikker knallert, som ikke kræver ret mange reparationer. På de 40000 km. skiftede jeg udstødning 2 gange, 1 nyt fordæk, 2 bagdæk, og 1 nyt kikstarterdrev ved ca. 27000 km. :wink: Der ud over er der ikke problemer af betydning, og den er rigtig nem og dejlig at køre på, det lave tyngdepunkt giver meget fine og komfortable køreenskaber, Og på grund af lav vægt (51kg) kombineret med det lave tyngdepunkt, er den også meget nem at manorere for små personer også i glat føre, hvilket tit er et stort problem på de nye større scootere. Der for uden er den også meget nemmere at skrue i, end de fleste af de nye scootere, da de fleste dele er noget nemmere at komme til. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Jps »

Kim B S skrev:
Jps skrev:Fint lille projekt du har gang i der, Lehmann :).
Hej Jps.
Ja, den er nemlig rigtig fin. Og det er afgjort en knallert/scooter som kan anbefales, hvis du har lyst til at prøve noget andet, end de mange du har haft i gennem tiderne. :wink: Jeg har blandt andet haft en som blev købt som ny i 1984. Den kørte jeg ca. 40000 km på, med masser af køreglæde, inden den blev solgt i 1989. Og da kørte den stadig rigtig godt. :wink: Det er nemlig en god og driftsikker knallert, som ikke kræver ret mange reparationer. På de 40000 km. skiftede jeg udstødning 2 gange, 1 nyt fordæk, 2 bagdæk, og 1 nyt kikstarterdrev ved ca. 27000 km. :wink: Der ud over er der ikke problemer af betydning, og den er rigtig nem og dejlig at køre på, det lave tyngdepunkt giver meget fine og komfortable køreenskaber, Og på grund af lav vægt (51kg) kombineret med det lave tyngdepunkt, er den også meget nem at manorere for små personer også i glat føre, hvilket tit er et stort problem på de nye større scootere. Der for uden er den også meget nemmere at skrue i, end de fleste af de nye scootere, da de fleste dele er noget nemmere at komme til. :wink:
Hilsen Kim.
Den er desværre alt for lille til mig. :D Jeg er 190 cm "lav" og vejer ca. 98 kg :D Så jeg holder mig til Big og Puch ;)

Jeg kender Lehmann, og ved han er en passioneret Passolafreak :teeth2
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Lehmann »

Hej igen. Den bliver rigtig fin. Dog er den sat i bero for tiden foreløbig, da jeg også har andet for nu hvor foråret kalder.

Men den er kørende sidst i marts, eller aller senest i april!!!

Jps: Jeg har solgt et eksemplar til en i juni sidste år, som er kraftigere end dig. Han har kørt godt 7000 km. på den siden, og det klarer den fint i al slags vejr. Han har fået nyt bagdæk, en karburatorrensning og slebet tænderne til kickstarteren op i den periode. Ellers kører den bare! Kun jeg får lov at skrue i den. Han vejer 110+ kg.

Har du aldrig prøvet sådan en? Ellers skal du ha lov at prøve en af mine ved lejlighed. Regner med at køre en del ture på div. Passolaer i år til div. træf og ræs, altså på landevej dertil. Skal ikke køre DM i år.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Jps »

Lehmann skrev:Hej igen. Den bliver rigtig fin. Dog er den sat i bero for tiden foreløbig, da jeg også har andet for nu hvor foråret kalder.

Men den er kørende sidst i marts, eller aller senest i april!!!

Jps: Jeg har solgt et eksemplar til en i juni sidste år, som er kraftigere end dig. Han har kørt godt 7000 km. på den siden, og det klarer den fint i al slags vejr. Han har fået nyt bagdæk, en karburatorrensning og slebet tænderne til kickstarteren op i den periode. Ellers kører den bare! Kun jeg får lov at skrue i den. Han vejer 110+ kg.

Har du aldrig prøvet sådan en? Ellers skal du ha lov at prøve en af mine ved lejlighed. Regner med at køre en del ture på div. Passolaer i år til div. træf og ræs, altså på landevej dertil. Skal ikke køre DM i år.
Hej Lehmann.

Nej, jeg har endnu tilgode at prøve den model. Kommer du til Rødby i år (April)? Og jeg vil da gerne prøve en :)
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Lehmann »

Jps skrev:
Hej Lehmann.

Nej, jeg har endnu tilgode at prøve den model. Kommer du til Rødby i år (April)? Og jeg vil da gerne prøve en :)
Ja jeg regner stærkt med at komme derned på knallert, hvis vejret tillader det. Det er så skøn en tur især over det sydvestfynske. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af kreidlerhansen »

Passola er bare feeeee' - og dén der skal nok blive nyyydelig!
Dælme træls, man ikke 'må' have mere end én garage i min boligforening! Jeg savner et lager til maskiner ud over mit værksted...
:sad :hihi


Hovhov... hvad sker der i Rødby i april, siger I?
Siden det nævnes offentligt går jeg ud fra, det ikke er en privat slås-og-bolle-koncert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Jps »

kreidlerhansen skrev:Passola er bare feeeee' - og dén der skal nok blive nyyydelig!
Dælme træls, man ikke 'må' have mere end én garage i min boligforening! Jeg savner et lager til maskiner ud over mit værksted...
:sad :hihi


Hovhov... hvad sker der i Rødby i april, siger I?
Siden det nævnes offentligt går jeg ud fra, det ikke er en privat slås-og-bolle-koncert.
DM i Scooterrace :).
DM i Scooterrace-træning.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Jps »

Lehmann skrev:
Jps skrev:
Hej Lehmann.

Nej, jeg har endnu tilgode at prøve den model. Kommer du til Rødby i år (April)? Og jeg vil da gerne prøve en :)
Ja jeg regner stærkt med at komme derned på knallert, hvis vejret tillader det. Det er så skøn en tur især over det sydvestfynske. :)
Så ses vi der---måske :).
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Kim B S »

Hej Lehmann.
Nu er jeg nød til at få min nysgerrighed styret. :wink: Hvordan går det med den gule Passola? :?:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Lehmann »

Hej Kim. Jeg undskylder mit fravær herinde fra, men har haft rigeligt om ørene i den senere tid med nyt arbejde på 4 holdsskift, tjenester bl.a.

Havde håbet at vejret artede sig bare lidt bedre lidt tidligere. Men nu er det langt om længe lykkedes mig at få lakeret kickstarterskjoldet. (har ingen malekabine) Så kan det sidste af motoren blive samlet, og den kan blive testet. Fodplade og udstødningsvarmeskjold må vente med at blive lakeret, hvis det ønskes. Jeg valgte at få lakeret kickskjoldet først, da det er en del af motoren, og ikke bare lige er til at afmontere og lakere, som det er med de to andre ting.

Mangler rengøring af skjolde mv. samt efterse alt bag skjoldene udover motoren. Motoren skulle gerne spinde som en mis når skjoldet og motorolien bliver monteret. Karburator, kabler, ledninger, luftfilter mv. er klappet og klar på knallerten.

I morgen Kristi himmelfarts dag, står den på opstart af knallerten, så farer hun til himmels igen. :teeth2

Nu kan jeg ialfald begynde at se en ende på hende.

Update følger i weekenden!!!
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Kim B S »

Hej Lehmann.
Det lyder godt. :(y) Jeg regner med at udstødningsvarmeskjold og fodplade skal males, men jeg kan såmænd godt gøre det selv hvis det er. :(y) Jeg har da en malerspøjte. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Lehmann »

Update som lovet. Dog fra min Smartphone, så ingen billeder. :(

Skjoldene er nu blevet vasket, poleret og monteret. Så det er for alvor begyndt at tage form. Virkelig! Mangler kun styrskjold og de bagerste bliver monteret, samt at få hende testkørt/startet op. Blev "desværre" kaldt på arbejde torsdag i 8,5 timer, så fik kun lavet en lille smule/ingenting. Kabler er blevet smurt op, og monteret. Nyt batteri står til ladning mv.

Jeg har billeder på min tlf. som blir uploadet næste gang jeg starter computeren op.

Den bliver klar i løbet af ugen, da jeg har tre dages arbejdsuge på nat.
Vil du sende mig dit tlf. nr. i en besked?

Mvh. Morten.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Kim B S »

Hej Lehmann.
For søren hvor jeg glæder mig. :hihi Det bliver simpelt hen et herligt køretøj. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Lehmann »

Uha da da. Det har du også god grund til. (kan godt mærke min egen hverdags vinterknallert trænger til en overhaling. Hrm!) Har været ude og testkøre hende idag i det fantastiske vejr. Godt 40 km. blev det til på "den gule fare", og det var en sand fornøjelse! Næsten som at svæve gennem landskabet, og den reagerede på gassen, som kørte du på elscooter. :P

Kickskjoldet og udstødningsskjoldet har fået ny farve, ellers er ALT originalt, som for 33 år siden.

Vi ses i morgen. ;)
Skønheden. (-og udyret i baggrunden)
Skønheden. (-og udyret i baggrunden)
IMG_5813 (Kopier).JPG (170.17 KiB) Vist 9641 gange
Modsatte side.
Modsatte side.
IMG_5802 (Kopier).JPG (202.49 KiB) Vist 9641 gange
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Kim B S »

Hej Morten Lehmann.
Den er godt nok blevet flot. :dust :bravo Det bliver jo en sand fornøjelse at eje den. :D

PS. Og jeg har også fået lavet forsikring på den. :(y) Så alt er i skønneste orden. :hihi

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kims gule Passola

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg har i dag haft besøg af Morten Lehmann, som medbragte den fine gule Passola, som selvfølgelig køre som en ny, til trods for alderen på 33 år. :(y) Han gav også lige en hjælpene hånd, med at få min sorte Passola til at køre bedre, hvilket den absolut også kom til. :(y) Vi kørte også lige en hyggelig tur på de to Passolaer. Her under er billeder fra vores stop ved Kongsdal. :wink:

https://www.dropbox.com/sh/knidhr6kq53399t/W4jkCd4WkL" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."